Dilema Italijoje: kokios lytinės orientacijos yra makaronai?

Politinių, sekso skandalų krečiamoje ir ekonominės krizės slegiamoje Italijoje nenutyla nei su politika, nei su ekonomika nesusiję klausimai: kokios lytinės orientacijos yra makaronai ir kas juos gali valgyti?

Daugiau nuotraukų (1)

Daiva Lapėnaitė

2013-10-19 19:14, atnaujinta 2018-02-21 00:41

„Niekada nekursime reklamos su gėjų šeima”, – tokia italų makaronų gamintojo „Barilla” prezidento 55 metų Guido Barillos radijo laidoje ištarta frazė tarsi sujudino širšių lizdą, rašo dienraštis „Lietuvos rytas“.

„Ne todėl, kad negerbčiau homoseksualų – jie turi teisę daryti ką panorėję, bet neturi trukdyti kitiems – bet todėl, kad galvoju kitaip nei jie. Aš manau, kad šeima, į kurią mes kreipiamės, yra klasikinė.Joje moteris turi svarbiausią vaidmenį”, – taip savo poziciją aiškino G.Barilla.

Anot makaronų imperijos boso, italų kultūra yra šiek tiek kitokia: italams šeimos idėja šventa ir išlieka viena esminių kompanijos vertybių.

Kai kam tai gali ir nepatikti.

„Jei patinka mūsų reklamos ir mūsų makaronai, juos ir valgo. Jei nepatinka, ką sakome, tegu valgo kitus makaronus. Neįmanoma visada visiems įtikti”, – pridūrė G.Barilla. Ir tada užvirė visai ne puodas makaronų, o tikras aistrų katilas.

Paskelbė makaronų karą

Po tokių didžiausio pasaulyje makaronų gamintojo ir eksportuotojo prezidento žodžių ant „Barilla” pasipylė kaltinimų lavina, o socialiniuose tinkluose užvirė tikras makaronų karas.

„Kur yra „Barilla”, ten ne mano namai”, „Kur yra „Barilla”, ten – homofobija”, „Gėjus reklamoje nepriimtina, tačiau su višta kalbantis buvęs aktorius – normalu”, – perfrazuodami kompanijos reklamas socialiniuose tinkluose šaipėsi italai.

„Pone Barilla, ar galiu jūsų makaronus ruošti su „puttanesca” padažu?” (itališkai „puttana” reiškia prostitutė), „Nesu gėjus, bet neturiu tradicinės šeimos.

Ar aš galiu valgyti jūsų makaronus?” – ironizavo internautai.

O Italijos homoseksualų asociacijos paragino boikotuoti „Barilla” produktus.

„Niekas jų ir neprašo kurti reklamų su gėjais. Toks pareiškimas tėra provokacija ir noras pareikšti nepasitenkinimą egzistuojančia socialine realybe”, – pareiškė už civilines teises kovojančios sąjungos „Equality Italia” vadovas Aurelio Mancuso.

Nepirkti „Barilla” makaronų paragino ir „Gay Center” vadovas Fabrizio Marrazzo. O Venecijos savivaldybės Švietimo skyriaus patarėjas Sebastiano Bonzio pakvietė ne tik boikotuoti „Barilla” gaminius, bet ir uždrausti juos mokyklose.

„Reikėtų patikrinti, ar Venecijos mokyklų valgyklose ruošiami „Barilla” makaronai, ir išsiaiškinti, ar neapsimokėtų rinktis kitų gamintojų, labiau žengiančių koja kojon su modernia visuomene, gaminių”, – pareiškė politikas.

Konkurentai trina rankomis

„Barilla” pasipiktinusius pirkėjus išskėstomis rankomis į savo glėbį kviečia konkurentai.

„Buitoni” namuose vietos yra visiems”, – „Facebook” profilyje rašo kitas itališkų makaronų gigantas „Buitoni”.

Dietinius makaronus ir kitokius miltinius produktus gaminanti kompanija „Misura” savo profilio nuotrauką socialiniame tinkle pakeitė vyriškos ir moteriškos lyties įvairiai suporuotais sausainiukais.

Prieš šimtmetį Neapolyje atsiradęs makaronų fabrikas „Di Martino” savo interneto svetainę papuošė dviem apsikabinusiais makaronais ir šūkiu „Meilė neturi lyties ribų”.

Kitas senas makaronų tradicijas turintis neapoliečių gamintojas „Garofalo” socialiniame tinkle pareiškė, kad „vienintelės „Garofalo” nepatinkančios šeimos yra gerų makaronų nevalgančios šeimos”.

Sulaukė ir sąjungininkų

Viena seniausių makaronų gamintojų sulaukė ne tik puolimo, bet ir palaikymo.

„Nusigyvenome iki to, kad tikėjimas tradicine šeima virto homofobija”, – piktinosi žinoma nacionalinės televizijos „Rai” laidų vedėja Paola Ferrari de Benedetti.

„Absurdiška yra tai, kad šiandien skandalą sukelia viešas tradicinės šeimos vertybių aukštinimas. Negi nusiritome iki tokio lygio, kad homoseksualumo negarbinimas laikomas homofobija?

Anksčiau buvo mirtina gėda ginti gėjus, šiandien gėda ginti tradicinę šeimą”, – antrino dienraščio „Huffington Post” apžvalgininkas Antonio Tresca. Solidarumą makaronų gamintojui pareiškė ir Italijos tėvų judėjimas.

Ginklus teko sudėti

Milijonus eurų reklamai išleidžianti kompanija iš pradžių nesiėmė ypatingų pastangų kilusiai polemikai nutildyti.

Kaip pažymėjo ekonomistas ir apžvalgininkas A.Tresca, netekusi netradicinės lytinės orientacijos pirkėjų „Barilla” didelės žalos gal nepatirtų, nes homoseksualai ir taip mažai valgo angliavandenių.

Tačiau kritikos lavinai netylant, o raginimui boikotuoti „Barilla” gaminius peržengus nacionalines ribas ir virtus pasauliniu įvykiu G.Barilla ir jo vadovaujama kompanija iškėlė baltą vėliavą.

„Atsiprašau, jeigu mano žodžiai buvo neteisingai suprasti, sukėlė ginčų ar ką nors įžeidė.

Visą gyvenimą aš gerbiau visus žmones, tarp jų ir homoseksualus bei jų šeimas, todėl begalė atgarsių visame pasaulyje mane nustebino ir nuliūdino, taip pat padėjo suvokti, kad dar turiu daug išmokti apie šeimos evoliuciją”, – „Barilla Group” interneto svetainėje išplatintame vaizdo įraše italų ir anglų kalbomis sakė tarptautinės kompanijos vadovas.

Be to, širšių lizdą savo žodžiais sujudinęs G.Barilla ne tik atsiprašė. Praėjusią savaitę „Barilla” prezidentas susitiko su didžiausių italų gėjų ir lesbiečių bendruomenių atstovais. „Barilla” prezidento dešinioji ranka Luca Barilla neslėpė, kad po brolio žodžių jųdviejų prosenelio įkurta įmonė išgyveno dramatiškas dienas.

„Mano brolis suklydo tiesioginėje laidoje ekspromtu atsakinėdamas į klausimus ir nepaaiškindamas savo žodžių geriau. Jis suklydo, bet atsiprašė, nes mes vadovaujamės tėvo įdiegta auksine taisykle: nė vienas kompanijos darbuotojas neturi gėdintis dėl to, ką darome”, – sakė L.Barilla.

Kviečia susitaikyti prie stalo

Polemikos parblokšta ir galimų ekonominių pasekmių išgąsdinta kompanija taip pat puolė atsiprašinėti.

„Mes rūpinamės visais, neskirstydami pagal rasę, tikėjimą, lytį ar lytinę orientaciją. Visų – draugų, darbuotojų ir savo partnerių, kurie pasijuto įžeisti – nuoširdžiai atsiprašome”, – išplatintame pranešime rašo didžiausia pasaulyje makaronų gamintoja.

Po kelių dienų kompanija savo „Facebook” paskyroje įdėjo profilio nuotrauką, kurioje iš įvairių makaronų sudėlioti veidukai kviečia susitaikyti prie stalo.

„Makaronai visus sutaiko. Grįžkime kalbėtis prie stalo”, – teigiama nuotraukoje. „Jau kelias dienas mūsų profilyje verda diskusija daugybei žmonių svarbiomis temomis. Po kelias dienas trukusios tylos, kai klausėmės jūsų nuomonės, norime, kad dabar jūs išgirstumėte mūsų balsą, žmonių, kurie daug metų dirba asmeninius siekius vertinančioje ir visų skirtumus gerbiančioje kompanijoje, balsą”, – rašo „Barilla” socialinio tinklo profilio administratoriai.

Per porą dienų nuotrauką komentavo pustrečio tūkstančio žmonių, o mygtuką „patinka” prie nuotraukos paspaudė beveik septyni tūkstančiai lankytojų.

Kokių konkrečių veiksmų imsis „Barilla”, neįvardijama, bet žadama juos aptarti kitame susitikime.

„Pagaliau vėl visi galime sakyti, kad kur yra „Barilla”, ten yra namai, nesvarbu, ar po vienu stogu gyvena vyras su moterimi, ar dvi moterys arba du vyrai, ar su kate besikalbantis vienišius”, – ironizuoja įtakingas italų ekonominis dienraštis „Il Sole 24 Ore”.

Nori ne žodžių, o darbų

„Visiems gyvenime pasitaiko suklysti, tačiau svarbiausia – pastebėti klaidą, nuoširdžiai ją pripažinti ir dėti visas pastangas jai ištaisyti”, – susitaikyti kvietė žinomas italų gėjų veikėjas, Emilijos-Romanijos regiono patarėjas Franco Grillini.

Pirmosiose „Barilla” makaronų reklamose nusifilmavęs Nobelio premiją pelnęs italų rašytojas Dario Fo paragino kompaniją diskusijas nutildyti ne tik žodžiais, bet ir veiksmais. Jis atvirame laiške pasiūlė G.Barillai tapti išraiškos laisvės ambasadoriumi ir sukurti reklamą su „šiandien Italiją sudarančia begale įvairių ir nuostabių formų šeima”.

Rašytojas priminė, kad „Barilla” jau prieš pusamžį buvo atvira visuomenės raidai, juk makaronus tuomet reklamavusi italų dainininkė Mina buvo vieniša motina. O dabar kompanijos produktus reklamuojanti kita dainininkė Gianna Nannini niekada nebuvo ištekėjusi ir neseniai susilaukė dukters dirbtinio apvaisinimo būdu.

Taps lesbiečių rėmėju?

Vien tik žodžiais nepasitenkina ir „Barilla” makaronus nuo vaikystės valgę Italijos homoseksualai. Dvi jų – Francesca ir Angelica – pasiūlė kompanijai paremti jų vestuves.

„Gyvename kartu beveik septynerius metus ir, kaip daugybė tradicinių italų šeimų, turime begalę finansinių sunkumų – nuo būsto nuomos iki komunalinių išlaidų ir įmokų už išsimokėtinai pirktą miegamojo baldų komplektą.

Bėda ta, kad viena mūsų yra bedarbė, o kita uždirba tik 450 eurų (1570 litų). Kaip matote, mūsų situacija panaši kaip ir tūkstančių tradicinių šeimų. Kitąmet mudvi susituoksime artimųjų ir draugų akivaizdoje. Tai bus tik simbolinė ceremonija, nes dviejų moterų santuokos Italijoje nėra teisiškai pripažįstamos.

Tačiau neketiname slėpti savo meilės, metame iššūkį visuomenei ir siūlome jūsų kompanijai parodyti aiškų ženklą ne tik žodžiais, bet ir darbais – tapkite oficialiu mūsų vestuvių rėmėju”, – „Barilla” nusiųstame laiške drąsiai siūlė lesbietės.

Moterys įsitikinusios, kad makaronų karą išprovokavęs G.Barilla su jomis susitiks, nes, jų manymu, „tik kvailiai nekeičia nuomonės”.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.