Metai po tragedijos: katastrofos liudininkai sapnuoja košmarus

Nuo dienos, kai Rytų Ukrainoje nukrito „Malaysia Airlines“ keleivinis lėktuvas, praėjo jau metai. Šalys švaistosi kaltinimais, tragedijos tyrimo ataskaita dar ruošiama, o liudininkų prisiminimai – tokie pat gyvi.

Iš dangaus pasipylę kūnai krito ne tik į laukus, bet ir ant ukrainiečių daržų ar stogų.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Iš dangaus pasipylę kūnai krito ne tik į laukus, bet ir ant ukrainiečių daržų ar stogų.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Iš dangaus pasipylę kūnai krito ne tik į laukus, bet ir ant ukrainiečių daržų ar stogų.<br>RIA Novosti nuotr.
Iš dangaus pasipylę kūnai krito ne tik į laukus, bet ir ant ukrainiečių daržų ar stogų.<br>RIA Novosti nuotr.
Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.<br>Reuters nuotr.
Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.<br>Reuters nuotr.
Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.<br>Reuters nuotr.
Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.<br>Reuters nuotr.
Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.<br>Reuters nuotr.
Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.<br>Reuters nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Justė Adakauskaitė

Jul 17, 2015, 8:58 AM, atnaujinta Oct 25, 2017, 6:34 PM

Išgirdusi garsų sprogimą, Natalija Vološina išbėgo iš nedidelio vienaukščio pastato, atstojančio Petropavlovkos kaimelio seniūniją, ir pažvelgė į dangų.

„Mačiau danguje juodus taškelius, kurie didėjo ir artėjo, o tada aplink mus ant žemės pradėjo kristi daiktai“, – pasakojo 43 metų seniūnė.

„Supratome, kad tai lėktuvo nuolaužos, tačiau visų pirma pagalvojome, jog tai galėjo būti karinis orlaivis. Separatistai tuo metu numušdavo nemažai Ukrainos kariuomenės lėktuvų“, – prisiminė N.Vološina.

Tačiau į dangų besižvalgantys Petropavlovkos gyventojai po kiek laiko suprato, kad iš dangaus pasipylusios nuolaužos yra keleivinio lėktuvo.

„Aš kepiau mėsą lauke ir staiga pamačiau. Krito kažkas didelio, didelis gabalas. O iš to gabalo byrėjo žmonės. Jie skrido ištiestomis rankomis, lyg paukščiai“, – pasakojo gretimame Rasipno kaimelyje gyvenantis Aleksandras.

Sutrikę žmonės išėjo į laukus ieškoti išgyvenusių keleivių, tačiau ten rado tik žmonių kūnus, sumaitotas jų galūnes ir asmeninius aukų daiktus.

„Žmonės pas mus pradėjo nešti laiškus, vaistus, lagaminus ir įvairiausius asmeninius daiktus. Kai kurie ateidavo tik pasikalbėti, nes bijojo eiti namo“, – dabar teigia kaimelio seniūnė.

Gelbėtojams prireikė kelių dienų, kol žmonių kūnų liekanos buvo sukrautos į maišus. Žaliuose atsidūrė kūnų dalys, o juoduose – vientisi lavonai.

Darbus apsunkino tai, kad lėktuvas nukrito teritorijoje, kurią kontroliavo – ir iki šiol kontroliuoja – prorusiškų separatistų pajėgos.

Avarijos vieta niekada nebuvo tvarkingai aptverta, todėl iki šiol sklinda gandai apie tai, kad vietiniai Rytų Ukrainos gyventojai jau susirinko iš lėktuvo viską, kas turėjo kokią nors vertę.

Pramušė namo stogą

Iš dangaus pasipylę kūnai krito ne tik į laukus, bet ir ant ukrainiečių daržų ar stogų.

60 metų Inai Tipunovai iš atminties nepavyksta išmesti siaubingos akimirkos, kai grįžusi namo virtuvėje rado moters kūną.

Lemtingojo skrydžio keleivė pramušė namelio stogą ir nusileido ant grindų šalia viryklės.

„Iki šiol prisimenu, kad ji turėjo labai gražias ir prižiūrėtas rankas, o jos nagai buvo nulakuoti rožine spalva“, – pasakojo ūkininkė.

I.Tipunova pasakoja, kad žuvusiosios kūnas buvo išneštas į lauką, o ji pati gavo priemonių, su kuriomis galėjo išsivalyti grindis. Paklode uždengta moteris ten prabuvo dar parą, kol jos kūną išsivežė gelbėtojai.

„Iki šiol nesuprantu, kodėl tai įvyko, ir kodėl ji nukrito būtent ant mano namų. Aplinkui nebuvo pramuštas nė vienas kitas stogas. Gal tai lemtis?“ – samprotavo moteris.

Buteliukai stipresni už žmones

Kai Ukrainos laukuose sudužo „Malaysia Airlines“ laineris, BBC žurnalistė Natalija Antelava viena pirmųjų atsidūrė nelaimės vietoje. Ji prisimena, kaip tą vakarą saulėgrąžų laukuose netoli Hrabovo leidosi saulė.

„Vienu metu, beklaidžiodama po lauką, užmyniau ant veido kremo „Estee Lauder“ stiklinio indelio. Susimąsčiau, ar jo savininkė skrido atostogauti. Gal ji buvo verslininkė?

O gal viena iš mokslininkų, skridusių į ŽIV tyrėjų konferenciją, ar vieno iš 80 lėktuvu skridusių vaikų mama?“ – rašė N.Antelava.

Moteris taip pat prisiminė aukštą vyrą, kuris raudojo pakelėje. N.Antelavos manymu, jis tikriausiai taip pat buvo žurnalistas, nes jokie artimieji ar tarptautiniai stebėtojai į nelaimės teritoriją dėl kovų negalėjo patekti dar kelias dienas.

„Jis kažkam angliškai pasakojo apie lėktuvą ir apie viskio buteliukus nuolaužose, kuriuos buvau pastebėjusi ir aš.

Jis verkė, nes, kaip ir visi mes, negalėjo suprasti, kodėl stiklinė alkoholio tara atlaikė smūgį, kuris nužudė šitiek žmonių“, – prisiminė žurnalistė.

Aplinkinių kaimelių gyventojai vis dar jautriai reaguoja į kaltinimus dėl pavogtų daiktų. Tačiau ir N.Antelava teigė, kad pirmųjų dienų sumaištyje pasimetė labai daug daiktų.

„Kas kartą mums atvažiavus, aukų daiktų krūva vis labiau mažėjo. Tie viskio buteliukai dingo jau trečią dieną. Marškinėliai su užrašu „I Love Amsterdam“ – penktą.

Tačiau buvo ir daug žmonių, kurie nuoširdžiai rūpinosi rastais asmeniniais daiktais“, – rašė liudininkė.

Teritoriją tvarkė lėtai

Per metus iš nelaimės vietos dingo jau dauguma nuolaužų. Hrabovo miestelyje, kuriame išsibarstė didžioji dalis MH17 reiso lėktuvo detalių, dar prieš kelis mėnesius mėtėsi ištisi orlaivio korpuso gabalai.

Tiesa, nors Rytų Ukrainoje beveik nebeliko tragedijos siaubo žymių, vietiniai vaikščiodami vis dar atranda nedidelių asmeninių aukų daiktų.

Normalūs nelaimės vietos valymo darbai galėjo prasidėti tik kovo mėnesį, kai pradėjo galioti trapi vasarį pasirašyta Minsko paliaubų sutartis.

Vietos gyventojai padėjo surinkti nuolaužas ir daiktus, o balandį atvykusi olandų misija išsivežė viską dideliu sunkvežimiu, prieš tai sumokėjusi ukrainiečiams už atliktą darbą.

Organizacija „Gydytojai be sienų“ darbui su vietos vaikais atsiuntė psichologą. Net dabar mažamečiams vaikščioti laukais nėra saugu – vos prieš kelias savaites šešiametį kaimyniniame kaime pakirto mina.

O toje vietoje, kur į žemę trenkėsi didžioji lėktuvo dalis, išdygo nedidelis memorialas iš rastų vaikų pliušinių žaislų ir žvakių.

Vis dar laukia teisybės

Nors nuo 298 žmonių gyvybę nusinešusios tragedijos praėjo jau metai, tačiau jos aukų artimieji iki šiol sako ne teisingumo.

Šimtai malaiziečių veltui oro uoste laukė artimuosius į Kvala Lumpūrą atskraidinti turėjusio lėktuvo. Tačiau 43 laineryje buvusių Malaizijos piliečių artimieji vis dar tikisi, kad atsakingi už jų žūtį asmenys bus nubausti.

„Vis dar laukiu teisingumo savo vyrui. Aš jau per ilgai tikiuosi, kad MH17 tragedija bus ištirta“, – sakė pagrindinio skrydžio palydovo Mohdo Ghafaro Abu Bakaro našlė Normi Abdullah.

„Neleiskite, kad šių aukų mirtis būtų beprasmė. Kas numušė lėktuvą? Tai žinoti noriu ne tik aš, bet ir kitų keleivių artimieji“, – klausė N.Abdullah.

Vienas olandas politikas tragediją ne veltui pavadino „Nyderlandų rugsėjo 11-ąja“. Nors lėktuve buvo daugiau nei dešimties skirtingų šalių piliečių, didžiausią keleivių dalį sudarė olandai.

Jų lemtingame reise sėdėjo net 193. Tądien Ukrainoje mirė tiek žmonių, kiek Nyderlanduose nėra nužudoma per visus metus.

Petropavlovkos seniūnė N.Vološina pasakojo, kad vieno žuvusio olando tėvas birželio mėnesį lankėsi nelaimės vietoje ir atminimui parsivežė šiek tiek žemės iš aplinkinių laukų.

Nyderlandų vyriausybė teigė, kad MH17 katastrofos tyrimui teikia pirmenybę, tačiau ne visi yra patenkinti tuo, kaip užsitęsė šis tyrimas.

Pirminė ataskaita praėjusį rugsėjį pateikė išvadą, kad lėktuvą ore sudaužė „greitai judantys objektai“. Tokia teorija tik suteikė pagrindo nuo pat nelaimės sklandžiusiems įtarimams, kad lainerį pražudė galingos priešlėktuvinės sistemos „Buk“ paleista raketa.

Kaltinimų strėlės Rusijai

Galutinė Nyderlandų saugumo tarybos parengta ataskaita dienos šviesą turėtų išvysti anksčiausiai spalio mėnesį. Tačiau jau iškart po nelaimės įvairių šalių tyrėjai beveik vienbalsiai kaltino tuos pačius asmenis.

Nelaimės tyrėjų iš Nyderlandų teigimu, raketą buvo paleista iš Rytų Ukrainos regioną kontroliuojančių prorusiškų separatistų pozicijų

Neaišku, kas iš tikrųjų kontroliavo „Buk“ paleistas raketas, tačiau preliminarūs tyrimų rezultatai rodo, kad sistemos galėjo būti atvežtos iš Rusijos, o jas netgi valdė šios šalies pajėgos, o ne sukilėliai.

Po tragedijos Ukrainos žvalgybos agentūros išplatino kelis skambučių įrašus. Juose apie lėktuvo numušimą kalba separatistai ir jiems techniką tiekę rusai, todėl greitai kaltinamuoju tapo ir Rusija.

Įrašuose numuštu lėktuvu džiaugiasi keli separatistų lyderiai, tarp jų ir Igoris Bezleris, pravarde Demonas.

Nelaimės metu jis kontroliavo Horlivkos miestelį. Vėliau vadeiva paliko šį regioną, o į leidinio „The Guardian“ bandymus paimti iš jo interviu atsakė grasinimais nužudyti žurnalistą.

Tačiau buvę I.Bezlerio kaliniai teigia, kad apie numuštą lėktuvą Demonas sužinojo tik po tragedijos.

„Įraše Demonas džiaugiasi kito lėktuvo numušimu. Kai sužinojo apie keleivinį lėktuvą, jis pats pašėlo, nes suvokė, kokias pasekmes separatistams tai turės“, – pasakojo I.Bezlerio kalintas Vasylis Budikas.

Bandė klastoti įrodymus

Malaizijos ir Nyderlandų vyriausybės greitai surinko gelbėtojų komandas, kurios turėjo ištirti lėktuvo sudužimo vietą, tačiau dėl nuolatinės kovos užsieniečiams dienų dienas neleido net priartėti prie Donecko.

Panašiu metu internete atsirado vaizdo įrašų, kuriuose separatistai džiūgauja ir prisiima atsakomybę už numuštą lėktuvą. Vėliau jie buvo greitai pašalinti.

Palydovinėse nuotraukose, darytose po liepos 17 dienos, užfiksuota ir tai, kaip rusiškos priešlėktuvinių raketų paleidimo sistemos per sieną juda į Rusijos pusę. Greičiausiai – ten, iš kur buvo anksčiau atgabentos.

Vėliau tyrėjai Maskvoje atsakė ir savo palydovinėmis nuotraukomis, kuriomis kaltę mėgino suversti Ukrainos kariuomenei.

Šias internete paviešintas nuotraukas nagrinėję Jungtinės Karalystės tyrėjai vėliau pranešė, kad rusiški „įrodymai“ buvo suklastoti, o nuotraukos darytos kur kas anksčiau nei ant jų nurodyta.

Visus šiuos kaltinimus Kremlius aktyviai neigė, tačiau JAV, ES, Australija ir kitos Vakarų šalys po tragedijos atsakė Maskvai ekonominėmis sankcijomis.

Ragina įsteigti tribunolą

Nuo nelaimės praėjus lygiai metams vis nekantriau laukiama ir to, kad išaiškinus kaltininkus jie atsakytų už šios tragedijos metu pralietą kraują.

Liepos pradžioje Malaizija Jungtinėms Tautoms (JT) pateikė rezoliuciją, kurią priėmus turėtų būti įkurtas tarptautinis tribunolas. Tokia institucija turėtų garantuoti nepriklausomą teismo procesą kaltiems dėl „Boeing 777“ sudužimo.

JT Saugumo tarybai pateiktą peticiją pasirašė labiausiai nelaimės paliestos šalys – Australija, Belgija, Malaizija, Nyderlandai ir Ukraina.

Tačiau čia vėl purkštauja Rusija, kuri yra vienas aktyviausių tokio tribunolo steigimo kritikių. Šalies ambasadorius JT Piotras Iljičevas patvirtino Maskvos priešinimąsi planui.

„Tai daroma netinkamu laiku ir yra neefektyvu“, – tikino Rusijos, kuri JT Saugumo Taryboje turi veto teisę, diplomatas.

Kaltos ir pačios avialinijos

Olandai bando išsiaiškinti ne tik tai, kas paleido mirtiną raketą. Ne mažiau kankinantis klausimas – kodėl į Malaiziją lėktuvas skrido virš kovų draskomos Rytų Ukrainos?

Dėl to kaltės šešėlis gali kristi ir ant „Malaysia Airlines“. Mat kai kurios avialinijos jau nuo 2014 metų balandžio pradėjo vengti šios teritorijos.

Su Nyderlanduose rengiama ataskaita susipažinę šaltiniai šią savaitę pranešė, kad „Malaysia Airlines“ nesidomėjo kitų šalių platinamais įspėjimais ir toliau siuntė savo lėktuvus virš pavojingų zonų.

Spėjama, kad ataskaitoje avialinijoms bus pažerta kritikos dėl to, jog įmonėje neveikė tokios griežtos patikros sistemos. Kadangi pilotams nebūdavo pranešama apie konfliktų zonas, jie negalėjo išvengti ir Rytų Ukrainos.

Kol nebus paviešinta daugiau informacijos apie tai, kodėl virš Rytų Ukrainos buvo numuštas keleivinis lėktuvas, savo tautiečius praradusios šalys gali tik gedėti.

Penktadienį visuose Nyderlanduose vėliavos buvo nuleistos iki pusės stiebo. Tačiau Rytų Ukrainoje buvo tylu.

Rytų Ukrainos separatistų lyderis Aleksandras Zacharčenka, paklaustas, ar nelaimės metinėms bus organizuojami atminimo renginiai, tikino nieko apie tai nežinantis.

„Kodėl klausiate mūsų? Klauskite Nyderlandų. – praėjusią savaitę tikino separatistas. – Jeigu jie nori ką nors daryti, užtikrinsime jų saugumą“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.