Mirę atlikėjai koncertuos dar ilgai – juos pakeis hologramos

Sakoma, kad pirmiausia tu dirbi dėl savo vardo, o po to tavo vardas dirba tau. Ir taip iki mirties. Tačiau technologijos plečia šį supratimą. Mirę atlikėjai toliau koncertuos, nes juos pakeis hologramos.

Tupacas buvo pirmasis holograma prikeltas atlikėjas. Jis koncerte pasirodė su reperiu Snoop Dogg.<br>„EMN8 Creative“ nuotr.
Tupacas buvo pirmasis holograma prikeltas atlikėjas. Jis koncerte pasirodė su reperiu Snoop Dogg.<br>„EMN8 Creative“ nuotr.
Tupacas buvo pirmasis holograma prikeltas atlikėjas. Jis koncerte pasirodė su reperiu Snoop Dogg.<br>„EMN8 Creative“ nuotr.
Tupacas buvo pirmasis holograma prikeltas atlikėjas. Jis koncerte pasirodė su reperiu Snoop Dogg.<br>„EMN8 Creative“ nuotr.
Indijos premjeras N.Modi pasitelkus hologramą rinkimų kampaniją galėjo vykdyti visoje šalyje.<br> Stop kadras.
Indijos premjeras N.Modi pasitelkus hologramą rinkimų kampaniją galėjo vykdyti visoje šalyje.<br> Stop kadras.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Mar 2, 2020, 4:20 PM

Ruošiantis pirmajam po dešimtmečio koncertiniam turui po Ameriką Ronnie Jamesas Dio, kurį visi dažnai vadindavo tiesiog Dio, mėnesius vaidenosi kukliame vaizdo efektų kompanijos biure Los Andžele.

Jis niekada nebuvo toks žinomas kaip Ozzy Osbourne’as, kurį Dio 1979-aisiais pakeitė grupėje „Black Sabbath“, tačiau buvo ne ką mažesnė sunkiojo metalo žanro ikona. Jis išpopuliarino pirštais rodomą ragų ženklą.

Koncertinio turo pavadinimas buvo „Dio sugrįžta“ ir tai skambėjo šiek tiek ironiškai, nes jau dešimtmetį atlikėjas buvo miręs, o mažame biure buvo įsikūrusi vaizdo efektų kompanija, kuri kūrė jo hologramą.

Ji turėjo koncertuoti visame pasaulyje su pritariančiąja grupe, kurią sudarė buvę Dio kolegos.

Atlikėjo holograma demonstravo ne tik vokalinius Dio sugebėjimus. Vienu metu bosistas Bjornas Englenas pasitraukė į šalį, kad vokalistas galėtų scenoje šokti.

Jungia muziką ir technologijas

Hologramą parodyti scenoje nėra taip lengva. Tai lyg vaiduoklis, kuriam niekaip nepavyksta iki galo materializuotis.

Visą šį koncertinį Dio sugrįžimo turą kūrė kompaniją „Eyelussion“. Jie siekia sukurti ir susikrauti pinigus iš naujos pramogų pasaulio srities – koncertų paįvairintų mirusių muzikos žvaigždžių hologramomis.

Praėjusiais metais kompanija sėkmingai surengė Franko Zappos koncertinį turą, kurį prižiūrėjo jo sūnus Ahmetas.

„Tai matydamas aš jaučiausi arčiau F.Zappos, nei grojant jo atminimui skirtoms grupėms“, – kalbėjo „Capitol Theather“ Post Česteryje savininkas Peteris Shapiro.

Anot jo, tokie koncertai kur kas populiaresni ir išperkami beveik visi bilietai.

„Pažiūrėkite vien į tai, kas mus paliko pastaraisiais metais, – Davidas Bowie, Prince’as, Tomas Petty. Artimiausią dešimtmetį greičiausiai tarp mūsų nebebus ar bent jau nebekoncertuos „The Rolling Stones“, „The Who“, „The Eagles“, „Aerosmith“, Billy Joelas, Eltonas Johnas, Paulas McCartney, Bruce’as Springsteenas. Tai yra ne tik roko, bet ir koncertinių turų aplink pasaulį pagrindas“, – kalbėjo P.Shapiro.

Jo apskaičiavimai galbūt yra subjektyvūs, tačiau yra tiesos. 2019-aisiais pusė daugiausia koncertinių turų metu uždirbusių atlikėjų buvo vyresni nei 60 metų. Pirmas tris pozicijas buvo užėmę „The Rolling Stones“, Eltonas Johnas ir Bobas Segeris.

Dabartinės technologijos gali ne tik pašalinti koncertavimo po mirties ribą, bet ir suteikti pajamų mirusių atlikėjų artimiesiems dar ilgai po jų mirties. Muzikos agentūros tikisi, kad mirusių atlikėjų „gyvenimo“ pratęsimas padės išlikti ir joms.

Pirmasis „prisikėlė“ reperis

Reperis Tupacas buvo pirmasis šios technologijos bandomasis triušis. Praėjus 15 metų po jo nužudymo jis debiutavo Koučelos festivalyje 2012 metais.

Įprastai tokiai hologramai sukurti reikėtų galingų lazerių, kurie gali nudeginti žmogaus odą. Tupaco holograma buvo sukurta naudojantis specialiaisiais efektais, dubleriu ir XIX amžiaus teatriniu triuku, vadinamu „Pepperio vaiduokliu“.

Šią technologiją 1862-aisiais sukūrė Karališkojo politechnikos instituto Londone direktorius Johnas Henry Pepperis. Teatre vaidinamose Charleso Dickenso novelėse vaiduokliai buvo sukuriami aktoriui esant specialioje erdvėje po scena.

Į jį buvo nukreipiama stipri šviesa. Atspindys keliaudavo per specialų kampuotą stiklą ir pasirodydavo virš scenos.

„Jeigu visi scenoje esantys aktoriai dirbdavo koordinuotai, vaiduoklis galėjo su jais bendrauti ir išvengti kliūčių judėdamas“, – rašė magijos istorikas Jimas Steinmeyeris.

Tupaco holograma pasirodė tik trumpam. Jis dainavo kartu su kitu reperiu Snoop Dogg, ir tai buvo įrodymas, kad ateitis jau čia.

Po to buvo daugybė vienkartinių kitų muzikantų sugrįžimų iš mirusiųjų.

Michaelo Jacksono holograma 2014 metais pasirodė „Billboard“ muzikos apdovanojimuose. Meksikos popžvaigždė Juanas Gabrielis hologramos pavidalu sugrįžo į jam atminti po netikėtos mirties skirtą koncertą 2016-aisiais.

Šia technologija naudojosi ir gyvieji. Reperis Chiefas Keenas 2015 metais, nenorėdamas pažeisti jam taikomų apribojimų, buvo Kalifornijoje, tuo metu jo holograma pasirodė Indianos valstijoje esančiame Hamonde.

Tačiau kyla klausimas – ar žmonėms patinka tokia neįprasta pramoga?

Varžosi dėl teisių

Po Tupaco pasirodymo dėl šios technologijos tobulinimo pradėjo varžytis ne viena kompanija.

Tupacą sukūrusi „Digital Domain“ greitai bankrutavo, tačiau vienas jos savininkų Johnas Textoras įkūrė naują įmonę „Pulse Evolution“.

Ši kompanija po poros metų sukūrė M.Jacksono hologramą. Vėliau jie paskelbė, kad gavo teises į sceną sugrąžinti Elvį Presley, Marilyn Monroe ir 1982-aisiais išsiskyrusią grupę ABBA.

Tuo metu milijardierius Alki Davidas įkūrė kitą įmonę – „Hologram USA“. Ši kompanija netrukus paskelbė, kad gavo teises kurti Patsy Cline, Billie Holiday ir Jackie Wilsono holograminius pasirodymus.

„Base Hologram“ savo veiklą pradėjo nuo teisių sukurti Marios Callas ir Roy Orbisono hologramas įgijimo.

Padarę bandymus su šiais atlikėjais jie praėjusiais metais paskelbė, kad sukurs 2012-aisiais mirusios Whitney Houston hologramą, kuri atliks visą koncertą.

W.Houston holograma dabar pasirodo įvairiose Šiaurės Amerikos vietose ir netrukus koncertinis turas persikels į Europą.

R.Orbisono holograma jiems per 16 koncertų uždirbo 1,7 mln. dolerių (1,56 mln. eurų). Skelbiama, kad buvo parduota 71 proc. bilietų.

Tačiau muzikos industrijos ekspertai pastebi, kad ateities hologramų pasirodymų mastas priklausys nuo W.Houston turo sėkmės, nes dabar dauguma hologramomis sukuriamų atlikėjų pasirodo apie 1 tūkst. žiūrovų vietų salėse.

Naudoja ne tik koncertuose

Hologramų kūrėjai atskleidžia, kad jos yra kuriamos taip, kaip „Žiedų valdovo“ gerbėjams puikiai žinomas Golumas ar „Marvel“ komiksų protagonistas Thanosas.

Kūrybiniame procese naudojama kompiuteriu generuojamų vaizdų (CGI) technologija.

Pirmiausia yra užfiksuojami kūno dublerio judesiai. Stengiamasi, kad dubleris kuo geriau perteiktų atlikėjo judesius, gestus, veido emocijas.

Vėliau tai tampa trijų dimensijų hologramos modelio pagrindu ir ją pradeda kurti animatoriai.

„Eyellusion“ kūrybinis direktorius Chadas Finnerty teigė, kad sukurti atlikėją, kuris atliktų bent vieną dainą, yra itin sudėtingas darbas.

„Įsivaizduokite, kad tai yra lyg marionetė. Tačiau kad ją valdytum, reikia tampyti tūkstantį virvelių, – kalbėjo C.Finnerty. – Sudėtingiausia sukurti plaukų judėjimo simuliacijas.“

Hologramos kuriamos ne vien koncertams. „Eyellusion“ yra sukūrę Ronaldo Reagano hologramą šio prezidento vardu pavadintai bibliotekai. 2014-aisiais Indijos premjeras Narendra Modi hologramą naudojo per rinkimų kampaniją.

Cirkai Vokietijoje naudoja hologramas vietoj arklių ar dramblių.„Base Hologram“ ruošiasi sukurti dinozauro hologramą, kuri keliautų po gamtos istorijos muziejus.

C.Finnerty spėja, kad netolimoje ateityje technologinė pažanga leis hologramas valdyti realiuoju laiku – taip bus galima reaguoti į grupės narius ar publiką.

Žvaigždės gali sugrįžti

Yra žmonių, kurie tokį atlikėjų išnaudojimą po mirties laiko nepagarba, tačiau hologramų kūrėjai jiems turi atsakymą.

Pasaulyje yra šimtai ar net tūkstančiai įvairių atlikėjų atminimo grupių, kurios uždirba pinigus dainuodamos kitų dainas. Skelbiama, kad žymiausia „The Beatles“ atminimo grupė per pastaruosius 3 metus už vieną pasirodymą uždirbdavo apie 95 tūkst. dolerių (87,3 tūkst. eurų).

O hologramų kūrimo technologija galėtų padėti surengti šou, dėl kurių visas pasaulis eitų iš proto. Kantri muzikos žvaigždės Chrisas Stapletonas ir Sturgillas Simpsonas galėtų suvienyti jėgas su Merle’o Haggardo ir Waylono Jenningso hologramomis.

Jaunoji žvaigždė Billie Eilish jėgas suvienytų su iš gyvenimo pasitraukusiu Kurtu Cobainu.

P.McCartney su Ringo Starru galėtų vienam koncertui grįžti į sceną su Johno Lennono ir George’o Harrisono hologramomis. Dabar tai atrodo nerealu, bet kas žino, kada tai gali tapti realybe. 

Technologijos sugrąžina ir mirusius artimuosius

Seniai mirusius žmones gali padėti pamatyti ir kitos išmaniosios technologijos. Pietų Korėjoje gyvenanti Jang Ji-Sung prieš 3 metus palaidojo savo 7 metų dukrą Nayeon. Mergaitė mirė nuo retos ligos – hemochromatozės, kuri žmogaus organizme sukelia geležies perteklių.

Dėl virtualios realybės technologijų motina nors trumpam galėjo susitikti su savo dukra (nuotr.). Televizija MBC apie tai sukūrė dokumentinį filmą, kuris Pietų Korėjoje buvo parodytas vasario 6 dieną. Jame susitiko virtualus ir realus pasaulis.

Kūrėjams prireikė 8 mėnesių, kad sukurtų virtualios realybės aplinką šiam susitikimui. Norint užfiksuoti vaiko sudėjimą buvo naudojamas modelis, kuris vėliau tapo griaučiais virtualiai Nayeon. Kūrėjai iš įrašų reprodukavo mergaitės balsą. Jie taip pat sukūrė virtualų parką, kuriame motina su dukra mėgo leisti laiką ir jame šį kartą susitiko.

Visą susitikimo procesą iš šalies ekrane stebėjo Jang Ji-Sung vyras ir kiti trys vaikai. Vos tik pradėjus virtualios realybės simuliaciją Nayeon pribėgo prie mamos ir paklausė, kur ji buvo. Motina galėjo bendrauti su savo mirusia dukra, liesti jos rankas, glostyti veidą. Motina tvirtino, kad virtualioje realybėje atkurta dukra nebuvo sukurta be priekaištų, tačiau kartais buvo galima iš tikrųjų pajusti jos buvimą šalia.

Parengta pagal „The New York Times Magazine“ inf.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.