Kelias į Baltuosius rūmus – per „Facebook“: kas slypi kitoje ekrano pusėje?

Bradas Parscale’as iš socialinių tinklų išgręžė viską, kad prezidento rinkimus laimėtų kandidatas Donaldas Trumpas. Šįmet jis pasirengęs pergalę pakartoti.

B.Parscale’as (kairėje) užmezgė bičiulystę ne tik su JAV vadovu, bet ir su jo žentu J.Kushneriu.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
B.Parscale’as (kairėje) užmezgė bičiulystę ne tik su JAV vadovu, bet ir su jo žentu J.Kushneriu.<br>„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.
Per 2008 m. JAV prezidento rinkimų kampaniją įvyko daug pirmų kartų. Pirmąkart prezidentu išrinktas afroamerikietis Barackas Obama, o jo socialinių tinklų kampanija buvo pirmą kartą pasitelkta tokiu dideliu mastu. <br> AFP/Scanpix nuotr.
Per 2008 m. JAV prezidento rinkimų kampaniją įvyko daug pirmų kartų. Pirmąkart prezidentu išrinktas afroamerikietis Barackas Obama, o jo socialinių tinklų kampanija buvo pirmą kartą pasitelkta tokiu dideliu mastu. <br> AFP/Scanpix nuotr.
 D.Trumpas.<br> AP/Scanpix nuotr.
 D.Trumpas.<br> AP/Scanpix nuotr.
 B.Parscale'as.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 B.Parscale'as.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 B.Parscale'as.<br> AFP/Scanpix nuotr.
 B.Parscale'as.<br> AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (5)

Lrytas.lt

Jun 6, 2020, 12:11 PM, atnaujinta Jun 6, 2020, 1:34 PM

Praėjusį rudenį Respublikonų partijos nariai rinkosi į suvažiavimą Kalifornijos valstijoje. Tarp partijos narių sėdėjo ir B.Parscale’as – 203 cm ūgio, 44 metų vyrukas su iš tolo šviečiančia plike ir vešlia barzda.

B.Parscale’as augo ir pastaraisiais metais ryškiai demokratinėje Kalifornijoje, ir respublikoniškame Teksase. Dabar jis dreifuoja tarp dviejų prabangių kompleksų Pietų Floridoje ir Vašingtone.

Socialinių tinklų strategas vėtytas ir mėtytas, bet jo kalboje vis dar galima išgirsti Kanzaso akcentą. Viešumos jis vengia, bet kai gauna eterio, juo pasinaudoja iki paskutinės akimirkos.

Šis vyras buvo vienas svarbiausių asmenų, padėjusių socialiniuose tinkluose triumfuoti dabartiniam JAV vadovui D.Trumpui.

„Taip, visas tas beprotiškas „Facebook“ idėjas sugalvojau aš“, – juokiasi amerikietis, kurio išvaizda nė kiek neprimena gajų stereotipų apie hipsterius socialinių tinklų ekspertus.

Geriau įvaldę komunikaciją

B.Parscale’as neabejoja, kad respublikonai nuo 2016-ųjų gerokai pažengė technologine prasme, o pergalę jiems pasiekti 2020 metų šalies prezidento rinkimuose bus gerokai lengviau.

„Demokratai net nėra išsirinkę kandidato, o kai kurios jų naudojamos strategijos yra pasenusios. Per kelis mėnesius gerų rezultatų jiems tikrai nepavyks pasiekti“, – kalbėjo vienas D.Trumpo bendražygių B.Parscale’as.

Prieš porą metų B.Parscale’as buvo paskelbtas dabartinio JAV vadovo rinkimų kampanijos vadovu ir sieks atvesti D.Trumpą į dar vieną prezidentinę pergalę 2020 metų lapkritį.

„Žinau, jog yra žmonių, kurie norėtų, kad tiesiog sedėčiau prie kompiuterio. Bet šįkart jų planams lemta sugriūti“, – juokiasi socialinių tinklų guru B.Parscale’as.

Apie politiką nesvajojo

Prieš tai, kai B.Parscale’as buvo pakviestas darbuotis į D.Trumpo komandą, jokių politinių organizacijų veikloje nedalyvavo.

„Jaučiausi, lyg būčiau įmestas į „SuperBowl“ (amerikietiškojo futbolo lygos finalą. – Red.) ir laimėčiau, nors nieko panašaus gyvenime nesu daręs“, – juokavo vyras.

B.Parscale’as suprato, kad naujausiųjų technologijų įvaldymas ir socialinių tinklų algoritmų perkandimas gali tapti vienais svarbiausių aspektų ne tik kasdieniame gyvenime, bet ir politikoje.

Anksčiau rinkimų kampanijų vadovai bandė mąstyti strategiškai: kur daryti viešus pareiškimus, kokiems leidiniams duoti interviu, kokius šūkius naudoti, tačiau po 2012 metų viskas pasikeitė.

Socialiniai tinklai nutiesė kelią į įvairiausius socialinius ir finansinius sluoksnius. Leido mokamą reklamą pritaikyti net mažiausiam vartotojų ratui: karininkų žmonoms, priklausomybių centrų nariams, našliams, kurie kartą per savaitę žaidžia dažasvydį.

B.Parscale’as žinojo, kad „Facebook“ padės D.Trumpui iškovoti taip trokštamą pergalę JAV prezidento rinkimuose.

„Facebook“ atvedė mus į pergalę. Savotiškas mūsų greitkelis“, – viename interviu dar 2017 metais kalbėjo B.Parscale’as.

Nepaisant to, jog D.Trumpo komanda buvo kaltinama, kad į jos rinkimų kampaniją kišosi tiek Rusija, tiek kitos priešiškos šalys, socialinėje erdvėje jie sugebėjo atsilaikyti.

B.Parscale’as ir jo komanda, kuri už savo darbus D.Trumpo rinkimų kampanijos metu gavo 94 mln. JAV dolerių (83 mln. eurų), niekada neperžengė teisinės ribos, kai grėstų sankcijos ir baudos.

Vis dėlto nemažai žmonių įsitikinę, kad naujoji socialinių tinklų era savotiškai apakino ir įstatymų reguliuotojus – jie pražiopsojo neetišką B.Parscale’o skaitmeninės komandos veiklą.

Įvairūs nekorektiški memai, žinutės politiniams oponentams dažnai į neviltį varė internautus, tačiau kitiems tai buvo savotiškas šviežio oro gurkšnis kiek pabodusioje „Facebook“ platformoje.

Nepanašu, kad sėkmė nuo JAV respublikonų artimiausiu metu nusisuks. Nors kritikai ir griežia dantį ant prezidento socialinių tinklų stratego.

„Tau nereikia būti genijumi, kad įdėtum savo indėlį. Eilinis žmogus, turėdamas pakankamai finansinių lėšų ir laiko, gali pasinaudoti „Facebook“, kad padėtų demagogui laimėti. Taip kad užtikrintai galiu pasakyti, jog B.Parscale’as tikrai ne genijus“, – teigė demokratų strategė Tara McGowan.

Biografija kelia abejonių

B.Parscale’as dažnai „patobulina“ savo autobiografijos faktus, kai to reikalauja situacija, – visai kaip JAV prezidentas D.Trumpas.

Nors dažnai kalba apie gana sudėtingą vaikystę, panašu, kad turtų net ir tuomet jam netrūko.

Tėvai Dwightas ir Rita turėjo baseinų įrengimo verslą, keletą restoranų, nardymo įrangos parduotuvių, tad jaunajam Bradui tikrai nereikėjo sukti galvos, kaip prasimaitinti.

Užaugęs B.Parscale’as gavo krepšininko stipendiją Teksaso universitete, o vėliau nutraukęs studijas mokėsi Trejybės universitete, kur studijavo verslą.

Iškart po universiteto jis įsidarbino pas tėvą, vadovavo animacijos kūrimo įrangos kompanijai, tačiau ji gana greitai bankrutavo.

Vėliau jis susidomėjo informacinėmis technologijomis ir 2005 metais įkūrė internetinę rinkodaros kompaniją „Parscale Media“.

Dar vėliau atsirado socialiniai tinklai, o paieškų sistemų optimizavimas ir atsivėrusios plačios galimybės buvo B.Parscale’o kelias į šlovę.

Tačiau vyrą nelabai žavėjo politinis gyvenimas.

„Jis buvo ambicingas, aktyvus, tačiau apie politiką mes beveik nekalbėdavome.

Pastebėjau, jog Bradas sakydavo, kad turi libertarinių bruožų, tačiau tik tiek“, – pasakojo jo draugas krepšinio komandoje Quintinas Masonas.

2012 metais B.Parscale’as gavo žinutę iš D.Trumpo organizacijos narės – ji jam pasiūlė dalyvauti konkurse kuriant naująjį puslapį. Vyras surizikavo.

Tada prasidėjęs bendradarbiavimas tęsiasi iki šių dienų.

Visuomet išreiškia lojalumą

B.Parscale’as turėjo įgyvendinti dar vieną svarbų reikalavimą norėdamas pelnyti D.Trumpo nuolankumą – rodyti besąlygišką lojalumą.

Skaitmeninės rinkodaros guru kartoja, kad dirbti su D.Trumpu – „neapsakoma garbė“, o visa Trumpų šeima yra tiesiog „nuostabi“.

2015 metais B.Parscale’o darbas dabartinio JAV prezidento štabe net buvo pakibęs ant plauko, kai buvo išreikštas nepasitenkinimas jo kompanijos sukurtais interneto puslapiais.

Tačiau tuomet viską aukštyn kojom apvertė artimų D.Trumpo aplinkos žmonių žinutė: „Bradas yra mūsų šeimos narys ir mes jo neatsisakysime.“

Pasitikėjimas artimoje D.Trumpo aplinkoje nuolat augo, kartu ir galimybės pasiekti geresnių rezultatų. B.Parscale’as užmezgė tvirtus ryšius su dabartinio prezidento žentu Jaredu Kushneriu.

J.Kushneris D.Trumpui patarė, kad vertėtų agitaciją sutelkti į socialinius tinklus. Senamadiškas verslininkas D.Trumpas iš pradžių kratėsi šios idėjos, bet vėliau sutiko.

Kadaise į kailį nuo respublikonų kandidato gavo ir pats B.Parscale’as. D.Trumpas ant jo šaukė, nes manė, kad buvo skirta pernelyg daug lėšų jo kampanijai „Facebook“. „Jei norite tapti prezidentu, turite rinkimus laimėti per „Facebook“, – tikino B.Parscale’as.

Socialiniai tinklai pasikeitė

Ir jis buvo teisus. 2016 m. birželį B.Parscale’as paskirtas vyriausiuoju skaitmeninės informacijos („digital director“) pareigūnu.

Po kelių mėnesių tiek jis, tiek jo vadovas džiaugėsi stulbinančia pergale. Jis nuolat galvodavo: D.Trumpas yra labai svarbus klientas, todėl dėl jo jis padarys viską.

B.Parscale’as panaudojo visus internetinius triukus: „Snapchat“ programėlės filtrus, tiesiogines transliacijas „YouTube“, tačiau pagrindinis jo variklis buvo „Facebook“.

„Niekas nesiskundė „Facebook“, kol prezidentu netapo D.Trumpas. Kai Barackas Obama ir jo komanda panaudojo šį socialinį tinklą savo tikslams pasiekti, visi juos vadindavo genijais. Kai aš pasielgiau taip pat, į mane kreipėsi kaip į šėtoną“, – sakė B.Parscale’as.

Nepaisant tokių aštrių teiginių, D.Trumpo komandos narys šiuo atveju yra teisus. „Facebook“ tinklu labai lengvai gali būti manipuliuojama.

Tai parodė ir „Cambridge Analytica“ skandalas, kai buvo nutekinti milžiniški „Facebook“ vartotojų informacijos srautai. Negalima pamiršti ir užsienio tarnybų bandymo kištis į JAV prezidento rinkimus.

Fundamentalios socialinių tinklų problemos išlieka gajos: nuolatinis žmonių stebėjimas, kylantis nerimas, įtampa, etikos normų pamiršimas.

Šie aspektai tampa pagrindiniais „Facebook“ bruožais, o ne pavienėmis klaidomis, apie kurias buvo įpratę kalbėti socialinių tinklų ekspertai.

Tikrasis skandalas yra ne tai, kad įsilaužta į sistemą, o kuo tapo pati sistema.

B.Obamos pramintas komunikacijos kelias

Per 2008 m. JAV prezidento rinkimų kampaniją įvyko daug pirmų kartų. Pirmąkart prezidentu išrinktas afroamerikietis Barackas Obama, o jo socialinių tinklų kampanija buvo pirmą kartą pasitelkta tokiu dideliu mastu.

Tokio rango politikas metė didžiules pajėgas į internetinę erdvę ir tai vienareikšmiškai pasiteisino, nes 2008–2016 metais JAV vadovavęs prezidentas iki šiol išlieka vienu populiariausių politikų socialiniuose tinkluose.

Buvęs JAV vadovas B.Obama iki šiol yra aktyvus socialinių tinklų „Facebook“ ir „Twitter“ naudotojas, dažnai reiškia savo nuomonę įvairiais politikos klausimais, dalijasi savo šeimos nuotraukomis. „Instagram“ jis turi 27 mln. sekėjų, „Facebook“ – 55 mln., o „Twitter“ – 113,7 mln.

Naudodamasis savo populiarumu jis bandė padėti ir kolegoms demokratams. 2016 metais, norėdamas paraginti balsuoti už JAV demokratų kandidatę į prezidentus Hillary Clinton, jis pasinaudojo vaizdo įrašų platforma „YouTube“.

Socialinių ir politinių įvykių komentavimas – vienas B.Obamos pomėgių socialiniuose tinkluose. Buvusio JAV prezidento B.Obamos komandoje dabar dirba apie 20 žmonių. Jie transliuoja jo vizijas ir mintis socialiniuose tinkluose, rengia ir asmeninius įrašus.

Nors B.Obama parodė, kokie svarbūs šiuolaikinėje politinėje komunikacijoje socialiniai tinklai, jo sukurtas nuosaikus internetinio profilio tipas dabartiniam rinkėjui nėra toks svarbus. Dabartiniai JAV rinkėjai kur kas aktyviau reaguoja į aštresnius D.Trumpo ar B.Sanderso pareiškimus socialiniuose tinkluose.

Parengta pagal „The New Yorker“ inf.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.