Devynios mįslingiausios lėktuvų katastrofos

Žmonės šimtus metų svajojo skraidyti, ir modernių technologijų dėka ši fantazija tapo tikrove. Vis dėlto pakilimas į debesis nėra absoliučiai saugus. Pakanka menkos klaidos, o pasekmės būna tragiškos. Iš kiekvienos katastrofos mokomės, tačiau būna tokių incidentų, po kurių specialistai krapšto galvą, nesuprasdami, kas atsitiko. Būtent taip nutiko šį savaitgalį, kai dingo iš Malaizijos į Kiniją skridęs „Malaysian airlines“ lėktuvas „Boeing 777” su 239 žmonėmis. Tačiau mįslingų orlaivių katastrofų būta ir anksčiau. Listverse.com sudarytame sąraše – 9 lėktuvų katastrofos, kurių priežasčių nepavyko išaiškinti.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2014-03-11 07:58, atnaujinta 2018-02-15 13:04

1. Bermudų trikampio legenda

Lemtingas 19-asis skrydis įvyko 1945 metų gruodžio 5 dieną. Į pratybas iš Fort Loderdeilio (Florida, JAV) išskridę 5 karinio laivyno lėktuvai mįslingai dingo ir lėmė legendos apie Bermudų trikampį atsiradimą.

Charleso Tayloro vadovaujami penki „Navy Avenger“ lėktuvai į dangų pakilo esant puikioms oro sąlygoms. Tačiau praėjus 90 minučių pilotai prarado orientaciją ir neatpažino vietovių. Iš pokalbių su Ch.Tayloru paaiškėjo, kad sugedo jo kompasas, ir skrydžio vadovas supainiojo Floridos salas su Bahamais. 

Vadovybė bandė nukreipti Ch.Taylorą atgal į Fort Loderdeilį, pratybose dalyvavę kariai maldavo jo skristi nurodyta kryptimi, tačiau skrydžio vadovas ir toliau davė klaidingas komandas. Galiausiai skrydžių kontrolės bokštas prarado ryšį su Ch.Tayloro lėktuvais ir jų daugiau niekas niekada nematė.

Negana to, dėl nesuprantamų priežasčių dingo dar vienas lėktuvas, kuris tą patį vakarą buvo pasiųstas ieškoti Ch.Tayloro komandos. Manoma, kad jis tiesiog susprogo ore, nes staiga dingo iš radaro.

Viena įdomiausių šio įvykio detalių – faktas, jog Ch.Tayloras nelaimės dieną prašėsi atleidžiamas nuo pratybų. Motyvų jis neatskleidė, todėl laivynas jo prašymą atmetė. Kodėl Ch.Tayloras tą dieną nenorėjo skristi? Atsakymo nežino niekas.

2. Pilotas nusižudė?

1999-aisiais spalio 31 dieną, kai Helovynas Lietuvoje dar nebuvo švenčiamas, į Atlanto vandenyną nukrito iš Los Andželo į Kairą skridęs bendrovės „EgyptAir“ lėktuvas „Boeing 767-300ER“. Skrydžiu Nr.990 į Egiptą vyko 217 žmonių. Jie visi žuvo.

Tyrimo ėmėsi Egipto civilinės aviacijos valdyba, tačiau netrukus paprašė, kad jį perimtų JAV Nacionalinė transporto saugumo taryba (NTST). Egiptiečiai taip pasielgė todėl, kad turėjo nepakankamai resursų, o tragedija įvyko tarptautiniuose vandenyse.

NTST sutiko ir netrukus priėjo išvados, kad katastrofa buvo nusikaltimas, todėl pasiūlė bylą perduoti JAV Federaliniam tyrimų biurui (FTB). Egiptiečiai kategoriškai pasipriešino ir reikalavo, kad tyrimą tęstų NTST. Bet kai ėmė daugėti įrodymų apie galimą kriminalą, Egiptas nusprendė, jog išteklių vis dėlto pakaks, ir pradėjo atskirą tyrimą.

Amerikiečiai ir egiptiečiai priėjo skirtingų išvadų. JAV nustatė, jog antrasis pilotas buvo linkęs į savižudybę ir lėktuvą sudaužė tyčia dėl nežinomų asmeninių priežasčių. Egipto išvada – priešinga: kad katastrofa įvyko dėl mechaninio gedimo.

Tiesa, nė viena išvada neįtikino sąmokslo teorijų šalininkų, kurie kalbėjo apie teroro išpuolį ir sąmokslą nužudyti 33 Egipto generalinio štabo narius, kurie skrido minėtu lėktuvu.

Nors tiksli nelaimės priežastis liko neaiški, apie ją galima spręsti ir patiems, žinant paskutinį lėktuvo pilotų pokalbį. Garso įraše girdėti, kaip pirmasis pilotas klausia: „Kas tai? Kas tai? Ar tu išjungei variklius?“ Antrasis pilotas tuo metu kartoja: „Pasikliauju Dievu“.

3. Mįslė: STENDEC

Lėktuvas „Star Dust“ buvo civilinė bombonešio „Lancaster“ versija. Orlaivis buvo registruotas kaip „British South American Airways“ nuosavybė ir 1947 metų rugpjūčio 2 dieną skraidino 6 keleivius bei 5 įgulos narius iš Argentinos sostinės Buenos Airių į Čilės sostinę Santjagą.

„Star Dust“ dingo virš Andų likus vos kelioms minutėms iki nusileidimo. Paskutinę akimirką lėktuvo radijo operatorius Morzės kodu perdavė paskutinę žinią: STENDEC.

Tyrėjai nerado jokių orlaivio pėdsakų ir galiausiai nusprendė, jog katastrofos priežastis niekada nebus išaiškinta. Tik po 50 metų alpinistai tirpstančiame ledyne rado lėktuvo nuolaužas. Paaiškėjo, kad „Star Dust“ nukrypo nuo kurso ir bandė leistis, bet pataikė ne į nusileidimo juostą, o į rūko gaubiamą kalną.

Lėktuvo nuolaužų atsiradimas padarė galą spėlionėms apie ateivių pagrobimą, tačiau žodžio STENDEC mįslė išliko iki šios dienos. 

4. Pavojingas skaičius Jei jūsų skrydis pažymėtas numeriu 191, verta pasvarstyti, ar juo skristi. Mat nuo praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio nukrito net 5 orlaiviai, kurių skrydžio numeris buvo būtent 191. 

Tarp šių nelaimių – ir baisiausia lėktuvo katastrofa JAV istorijoje – 1979 m. sudužęs „American Airlines“ orlaivis, kuriame skrido 273 žmonės. Neišsigelbėjo nė vienas.

Naujausias incidentas 191-uoju numeriu pažymėto skrydžio metu įvyko 2012 m. - kai bendrovės „JetBlue“ lėktuve pilotui pasimaišė protas ir jis ėmė postringauti apie Jėzų, teroristus ir Rugsėjo 11-ąją.

Jį iš pilotų kabinos išstūmė antrasis pilotas, o keleiviai sutramdė. Vėliau vyras buvo paguldytas į psichiatrijos ligoninę.

Tai, kad skaičius 191 taip dažnai minimas kalbant apie lėktuvų nelaimes, veikiausiai yra sutapimas. Tačiau numerologai daug kartų suko galvą, mėgindami atsakyti, kas slypi po šia skaitmenų kombinacija.

5. Kariai pastiprinimo nesulaukė

1962 metais JAV karinis krovininis lėktuvas „Super Constellation L-1049“ turėjo nuskraidinti krovinį ir armijos atstovus iš Kalifornijos į Vietnamo miestą Saigoną. Po degalų papildymo JAV priklausančioje Ramiojo vandenyno Guamo saloje, lėktuvas pakilo ir dingo virš Filipinų jūros. Niekas iš lėktuvo nepranešė apie pavojų, oro sąlygos buvo geros, todėl atrodė, kad orlaivis tiesiog prapuolė. Po bevaisių paieškų buvo paskelbta, jog visi 107 lėktuvu skridę žmonės – žuvę.

Kadangi lėktuvo nuolaužos nebuvo rastos, tyrėjai taip ir nenustatė, kas jam atsitiko. Liudininkai pasakojo matę šviesos plykstelėjimą ir šviesių dūmų juostą ten, kur orlaivis turėjo skristi.

6. Tragedija, kurios galbūt galėjo nebūti

1994 m. rugsėjo 8-oji buvo lemtinga 132 keleiviams, išskridusiems oro linijų „USAir“ lėktuvu „Boeing 737-3B7“ iš Čikagos į Pitsburgą. Bet prieš pat nusileidžiant lėktuvas pradėjo kratytis ir, skriedamas 500 km per valandą greičiu, krito žemyn. Visi 132 lėktuve buvę žmonės žuvo.

Teigiama, kad katastrofos vieta atrodė taip siaubingai, jog buvo sukrėsti net karo veteranai.

Paprastai lėktuvo gedimas būna nustatomas per savaitę ar dvi, tačiau 427-ojo skrydžio nesėkmė ilgai buvo neperprantama. Tik po ketverių metų, išstudijavus visas įmanomas teorijas, nustatyta, kad tragediją lėmė lėktuvo vairo defektas.

Narpliojant šį galvosūkį, kilo kitas klausimas: ar „USAir“ žinojo, kad jų 737 lėktuvai buvo su vairo defektais? Panašios lėktuvų katastrofos dešimtajame dešimtmetyje leidžia manyti, kad 427-ojo skrydžio tragedijos buvo galima išvengti, jeigu būtų buvę geriau ištirti kiti incidentai.

7. Šešėlis JAV laivynui

Ketverius metus truko ir kitos katastrofos tyrimas – 1996 metais sprogusio „Boeing 747-100“. Bendrovei „TWA Flight“ priklausęs lėktuvas, kurio skrydžio numeris buvo 800, nukrito praėjus 12 minučių nuo pakilimo iš Johno F.Kennedy oro Niujorke. Žuvo visi 230 į Romą ir Paryžių išsirengę žmonės.

Atlikusi tyrimą JAV Nacionalinė transporto saugumo taryba paskelbė, jog tragediją sukėlė defektas elektros laidų sistemoje – lėktuvas esą sprogo nuo kibirkšties, kuri susprogdino orlaivio degalus.

Tačiau ši versija prieštarauja liudininkų parodymams. FTB tyrėjams jie teigė matę lėktuvo link skriejantį šviesos spindulį ir po to įvykstantį sprogimą. Todėl atsirado manančių, kad lėktuvas galėjo būti numuštas raketos.

Kas norėtų numušti civilinį lėktuvą? Egzistuoja teorija, kad jį per klaidą galėjo sunaikinti JAV karinis laivynas, kurio pratybos tą pačią dieną vyko prie Long Ailendo krantų.

Tokiems spėjimams pagrindo suteikia ir ant lėktuvo liekanų rastos sprogiosios medžiagos. Yra tvirtinančių, kad FTB sunaikino įrodymus. Teigiama, kad su oficialia teorija nesutampa ir radarų duomenys.

8. Krenta ir saugūs orlaiviai

Daugelis prisimena, kai 2009 metų birželio 1-ąją į Atlanto vandenyną nukrito bendrovės „Air France“ lėktuvas, virsdamas kapu 228 juo skridusiems žmonėms. Net kelias valandas po katastrofos niekas neįtarė, kad skrydis 447 baigėsi tragiškai. Tai paaiškėjo tik tada, kai pilotai numatytu laiku nesusisiekė su oro eismo kontrolieriais. 

„Airbus A330-203“ buvo laikomas vienu visų laikų saugiausių orlaivių, todėl atrodė neįmanoma, kad jis gali tiesiog imti ir pradingti.

Tyrėjams buvo nepaprastai sunku nustatyti tragedijos priežastį. Lėktuvo nuolaužos buvo išsimėčiusios vandenyno dugne. Kai praėjus mėnesiui nebuvo rastos orlaivio juodosios dėžės, atrodė, kad tyrimas tapo beviltiškas.

Nepaisant to, prancūzų pareigūnai paieškas tęsė. 2011 m. jie pasamdė privačią specialistų komandą, kuri per vieną savaitę aptiko ieškomą lėktuvo dalį. Prancūzų jūreiviai ištraukė ne tik juodąsias dėžes, bet ir 100 žmonių kūnų.

Nustatyta, kad lėktuvas nukrito dėl piloto klaidos, kai iš rikiuotės išėjo autopilotas ir orlaivis pateko į turbulenciją. Nors mįslė, regis, įminta, daug žmonių iki šiol negali suprasti, kodėl lėktuve buvę trys patyrę pilotai nesugebėjo suvaldyti lėktuvo. 

9. Trumpa kelionė aplink pasaulį

Iki šiol neatskleista, kas nutiko 44 žmonėms, 1957 metais iš San Francisko (Kalifornija, JAV) išsirengusiems į prabangią kelionę aplink pasaulį. Lapkričio 8 d. bendrovės „Pan Am“ lėktuvas „Boeing 377“ nukrito į Ramųjį vandenyną, o po savaitės jo nuolaužos aptiktos plūduriuojančios netoli Havajų.

Paaiškėjo, jog lėktuvas gerokai nukrypo nuo kurso. Vandenyje buvo aptikta keliolika žmonių kūnų. Jie buvo užsivilkę gelbėjimosi liemenes, visi be batų, apsibraižę. Patologoanatomai nustatė, kad nelaimės aukų kūnuose buvo padidėjęs anglies monoksido, kitaip tariant, smalkių, kiekis. 

Taip ir nebuvo nustatyta, kas atsitiko lėktuve. Spėjama, kad katastrofa įvyko kilus gaisrui ir žmonėms apsinuodijus smalkėms. Kodėl galėjo kilti gaisras? Teorijos svyruoja nuo įpykusio įgulos nario keršto iki variklių gedimo. 

Parengė Eglė Buitkienė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.