9 psichologiniai triukai, padėsiantys Kalėdų laikotarpiu

Papuoštas namas – draugiškesni kaimynai

Kiekvienas namų šeimininkas šventinę vakarienę stengiasi padaryti kuo ypatingesnę.<br>123rf
Kiekvienas namų šeimininkas šventinę vakarienę stengiasi padaryti kuo ypatingesnę.<br>123rf
Daugiau nuotraukų (1)

"Psichologija Tau"

Dec 24, 2012, 10:55 PM, atnaujinta Sep 30, 2017, 8:51 PM

Iš Vakarų į Lietuvą atkeliauja tradicija šventiškai puošti ne tik namų vidų, bet ir išorę. Kalėdinėmis girliandomis apraizgytos kiemo tujos, snaigės languose, vainikėliai ant durų džiugina kaimynų ir praeivių žvilgsnius… Jei kalėdinė namo puošyba dar netapo jūsų tradicija, pagalvokite, ar nevertėtų pradėti to daryti. Kaip rodo Carol M. Werner atliktas tyrimas, praeiviai tokius namų šeimininkus vertina kaip socialesnius ir bendruomeniškesnius. Jei norite užsidėti pliusą kaimynų akyse, Kalėdos – puiki proga.

Brangi kalėdinė atmosfera

Prekybos karštinė per šventes įsibėgėja. Negana to, rinkodaros specialistai vilioja klientus įvairiomis priemonėmis, kad iš jų iškaulytų dar daugiau pinigų. Jei nenorite išlaidauti, venkite parduotuvių, kuriuose tvyro kalėdinė atmosfera – kvepia eglute, imbieriniais sausainiais ir skamba šventinė muzika. Tokie triukai skirti ne tik nuotaikai pakelti – kaip rodo Erico Spangerbergo tyrimas, lankytojai tokias parduotuves vertina daug pozityviau ir yra linkę jose išleisti daugiau pinigų. Malonu akiai – skaudu piniginei.

Vakarienės skonis – etiketėje?

Kiekvienas namų šeimininkas šventinę vakarienę stengiasi padaryti kuo ypatingesnę. O jos ypatingumas priklausys ne tik nuo kulinarinių sugebėjimų ar įmantrių patiekalų, bet ir nuo mokėjimo juos išgirti. Maisto psichologo Briano Wansinko teigimu, pakanka ant stalo patiektą žąsį pavadinti ekologiška, paprastą vyną – brangiu ir išskirtiniu, lietuvišką šokoladą – šveicarišku, kad vaišės būtų įvertintos aukščiausiu balu. Maisto etiketės kartais tampa net svarbiau už prieskonius.

Suartinanti Kalėdinė eglutė

Dekoruodamas namus šventėms, nepamirškite į šį procesą įtraukti visos šeimos. Kaip rodo Barbaros H. Fiese tyrimas, poros, kurios susikuria šventinius ritualus, tokius kaip kalėdinės eglutės puošimas, atviručių rašymas ir pan., yra labiau patenkintos santuoka. Buvimas kartu ir to įprasminimas sutvirtina santykių pamatus. Ir tai svarbu ne tik moterims, bet ir vyrams. Kad ir kaip jie atsikalbinėtų ir teigtų, kad tai – ne vyriškas darbas.

Šventinė muzika kelia nuotaiką

Nejaučiate šventinės nuotaikos ar nenorite matyti rūsčių giminaičių veidų? Prieš puldami vienas kitam į atlapus, pasiklausykite kalėdinės muzikos (ar ją paleiskite fone prie šventinio stalo). Londono universiteto mokslininko Joydeepo Bhattacharyos eksperimentas parodė, kad pakilios muzikos pasiklausę tiriamieji kitų veidus įvertino kaip draugiškesnius. Pakanka vos 15 sekundžių, kad muzika padarytų teigiamą poveikį. Taigi, jei norite, kad prie stalo susėdusi giminė atrodytų draugiškesnė, pasiklausykite linksmos melodijos ir šia nuotaika užkrėskite kitus.

Viena dovana geriau nei dvi

Kuo daugiau dovanų, tuo geriau? Ne visai. Dovanojant didelę dovaną ir prie jos pridedant mažesnę, brangios dovanos vertė… sumažėja. Bent jau taip linkę galvoti ją gavusieji. Šį fenomeną nustatė mokslininkė Kimberlee Weaver. Jei tarkime, nuspręstumėte padovanoti prabangų kašmyro megztinį ir dar pridėti 40 litų dovanų kuponą, ši dovana atrodys pigesnė nei vien drabužis. Gavėjai vadovaujasi šiek tiek kita logika nei dovanotojai ir vertina visą dovanos paketą kaip vieną vienetą. „Jei asmuo pridėjo dar dovanų kuponą, vadinasi, megztinis nebuvo toks brangus“, - štai taip pagalvos kalėdinę dovaną išpakavęs artimasis. Ką gi, jei jiems geriau gauti vieną dovaną, tuo geriau mums, tiesa?

Grūstys veja iš parduotuvių

Nors parduotuvės stengiasi pritraukti kuo daugiau klientų pirkti šventėms, tyrimai rodo, kad grūstys gali juos ir atbaidyti. Iš patirties žinome, kaip nemalonu skintis kelią prie prekių lentynų. Dabar tai patvirtino ir Brettto Martino eksperimentas. Mokslininkas pastebėjo, kad jei pirkėjus netyčia paliesdavo aplinkiniai, jie kur kas greičiau išsinešdindavo iš parduotuvės. Be to, jų nuomonė į prieš tai žiūrėtas prekes suprastėdavo. Tai būdinga tiek vyrams, tiek moterims. Nepadėjo ir tai, jei prie stipriosios lyties prisiliesdavo patraukli praeivė. Ką gi, teks palaukti, kol piko valandos pasibaigs.

Nelieskite prekių!

Prieš pirkdami daiktus dažniausiai juos pačiupinėjame. O ar pagalvojote, kad norą pirkti galėjo paskatinti būtent tai, kad palietėte prekę? Mokslininkės Joann Peck teigimu, tai – efektyvus būdas sužadinti troškimą įsigyti daiktą. Kaip parodė jos tyrimas, dalyviai, palietę prekes, buvo linkę sumokėti už jas daugiau nei už daiktus, kurių jie negalėjo paliesti. Tyrėjų teigimu, palietimas sužadina savininkiškumo jausmą, todėl mums patikusį daiktą norime iš tiesų turėti. Prieš pirkdami dovanas gerai pagalvokite, ar verta viską čiupinėti.

Žaidimai – ne tik vaikams

Per šventes daugelis šeimų nubraukia dulkes nuo stalo žaidimų. Matyt, taip elgiamės ne tik todėl, kad turime daugiau laisvo laiko, bet ir nujaučiame, kad tokie bendri užsiėmimai turi didesnę vertę. Mokslininkas Wilfridas Laurieras tyrimais patvirtino tai, ką intuityviai žinojome, – šeimos nariai, kurie kartu žaidžia, lieka kartu. Su šeima praleistas laikas formuoja tvirtesnius ryšius ir padeda rasti bendrus interesus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.