EUROLYGA 2023

Skandalu virtęs finišas M. Verstappeno nesudrebino: tobulas tobulų tėvų kūrinys pasiruošęs naujai „Formulės 1” erai

2022 metų „Formulės 1“ automobilių pasaulio čempionate įvyko tikras perversmas. Ir tai atsitiko per paskutinių lenktynių paskutinį ratą, kai viesulu įsiveržęs olandas Maxas Verstappenas aplenkė titulą ginantį amžiną favoritą britą Lewisą Hamiltoną.

Tėvas Josas ir sūnus Maxas Verstappenai.<br> Zuma/Scanpix nuotr.
Tėvas Josas ir sūnus Maxas Verstappenai.<br> Zuma/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>ImagoImages/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>ImagoImages/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.
Maxas Verstappenas.
Maxas Verstappenas.<br>AP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Maxas Verstappenas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
L.Hamiltonas ant podiumo elgėsi džentelmeniškai.<br>Imago/Scanpix nuotr.
L.Hamiltonas ant podiumo elgėsi džentelmeniškai.<br>Imago/Scanpix nuotr.
Buvęs „Formulės 1“ lenktynininkas Josas Verstappenas atvedė talentingą sūnų Maxą į pasaulio čempiono sostą.<br>„Imago“/„Scanpix“ nuotr.
Buvęs „Formulės 1“ lenktynininkas Josas Verstappenas atvedė talentingą sūnų Maxą į pasaulio čempiono sostą.<br>„Imago“/„Scanpix“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (10)

Lrytas.lt

Dec 29, 2021, 7:26 PM

Maxui buvo dveji su puse metų, kai jo tėvai suprato, kad jis gali būti lenktynininkas.

Būdamas 24-erių M.Verstappenas pasiekė „Formulės 1“ viršūnę.

Būsimasis čempionas, kuris nutraukė L.Hamiltono viešpatavimą, „kasdien važinėjo sode keturračiu“, prisimena Josas Verstappenas.

Talentas buvo genuose

Maxo tėvas irgi buvo „Formulės 1“ lenktynininkas, jis varžybose dalyvavo 1994–2003 m.

„Antrą ar trečią dieną gavęs keturratį jis jau važiavo ant dviejų ratų ir šonu įlėkė į sieną.

Laimei, Maxas buvo su šalmu – jis buvo gerokai subraižytas“, – prisiminė tėvas.

Bet jis neprieštaravo sūnaus aistrai.

„Jis visą laiką vairavo. Jautė variklį. Nesvarbu, ar tai buvo keturratis, ar elektrinis džipas. Jis visada buvo užsiėmęs vairavimu. Kiekvieną dieną jis turėjo būti prie vairo“, – sakė tėvas.

Maxas užaugo su kartais. Jie buvo tikra lenktynininkų šeima – net jo motina Sophie Kumpen yra buvusi aukščiausio lygio kartingo lenktynininkė, paauglystėje varžėsi su būsimais „Formulės 1“ pilotais Jensonu Buttonu, Janu Magnussenu, Giancarlo Fisichella ir Jarno Trulli.

Sujaudino sūnaus ašaros

„Nenorėjau, kad jis pradėtų per anksti. Norėjau, kad tai prasidėtų nuo šešerių metų. Manau, kad tai tinkamas amžius pradėti“, – teigė tėvas.

Tačiau mažasis Maxas turėjo kitų sumanymų. Praėjus porai metų po incidento sode ant keturračio motociklo, kai J.Verstappenas buvo išvykęs į lenktynes Kanadoje su savo komanda, suskambo jo telefonas.

Maxas su kitais šeimos nariais buvo lenktynių trasoje netoli jų namų Genke Belgijoje.

„Jis tiesiog verkė, – prisiminė tėvas. – Jam buvo ketveri su puse, o ten vairavo jaunesni vaikai ir jis taip pat norėjo vairuoti. Taip viskas ir prasidėjo.“

Tai buvo 2002 metais, o 2003-iųjų pabaigoje paties Joso karjera „Formulės 1“ trasose nutrūko.

„Po to Maxo karjerai skyriau 100 proc. savo laiko, – sakė jis. – Tai buvo mano pagrindinis darbas.“

Turėdamas tėvą „Formulės 1“ vairuotoją ir kartingo meistrę motiną Maxas tiesiog gimė būti pilotu.

„Be tėvo aš dabar čia nebūčiau, – prisipažino M.Verstappenas. – Nuo tada, kai nustojo lenktyniauti „Formulėje 1“, iš esmės visą laiką jis skyrė tam, kad mane ruoštų.

Mes užaugome kartu, jis buvo mano karto mechanikas. Važiavau furgonu iš Olandijos ar Belgijos į visas kartingo lenktynes visoje Europoje.“

Greit atskleidė talentą

Po ašarų pliūpsnio Genke Josas nupirko Maxui vadinamąjį vaikišką kartą.

„Mes dar turime tą kartą, – sakė tėvas. – Jis kabo Verstappenų parduotuvėje.

Prisimenu, kaip pirmą kartą į jį įlipo. Jie nėra greiti, bet jis taip spausdavo greičio paminą, kad nuo vibracijos nukrisdavo karbiuratorius.

Tad po vienos dienos vairavimo nupirkau jam minikartą, kurį turėjome labai reguliuoti. Tada sekėsi geriau.“

Iš pradžių, pasak Joso, tai buvo labiau žaidimas „pažiūrėsim, kas nutiks“. Bet greitai viskas tapo „keliaukime į „Formulę 1“.

„Jei jis neturėtų talento, nebūčiau taip gilinęsis, nes kartai labai brangūs, jei tai darote tarptautiniu mastu.

Tačiau pamatėme, kad, palyginti su kitais savo amžiaus vaikais, jis tikrai buvo daug geresnis.

Be to, mes konkuravome su dvejais ar trejais metais vyresniais vaikais“, – priminė tėvas.

Pirmosiose kartingo lenktynėse Maxas dalyvavo būdamas septynerių. Jo varžovams buvo 11 metų, bet jis laimėjo.

„Buvo sunku, – sakė Josas, – nes padangos buvo minkštos, o lenktynių pabaigoje buvo matyti, kad jis pavargęs. Bet tai parodė jo charakterį. Jis visada norėjo nugalėti vyresnius.“

Padėjo ir tėvo vardas

Neilgai trukus Maxas jau kėlė bangas Nyderlandų automobilių lenktynių bendruomenėje.

Jo tėvo vardas garantavo dėmesį – Josas tuo metu buvo daugiausia sėkmės sulaukęs šalies „Formulės 1“ pilotas, o visa kita padarė Maxo rezultatai.

Kartingas yra arena, kurioje visi „Formulės 1“ vairuotojai mokosi savo amato prieš pradėdami formulių vairavimo mokslus.

Kartai neturi pavarų, o vairuotojai labiau sėdi ant automobilių nei juose, bet visais kitais atžvilgiais jie yra kaip minilenktyniniai automobiliai.

Kai titulų ėmė daugėti, tapo akivaizdu, kad Maxas siekia didelių tikslų.

Žmonės įsitikino, kiek pastangų įdėjo jo tėvas.

Fritsas van Amersfoortas yra olandų lenktynininkų komandos savininkas, 2014 metais važiavęs su Maxu „Formulėje 3“.

Tai buvo vieninteliai jo metai vienviečių lenktynėse prieš įžengiant į „Formulę 1“.

„Josas ir Sophie susilaukė kūdikio, turinčio tinkamus genus, – sakė F.van Amersfoortas, – Maxas buvo užprogramuotas būti lenktynininku.

Josas paruošė savo sūnų būti geriausiu lenktynininku pasaulyje. Žinoma, buvo ir pakilimų, ir nuosmukių. Maxas buvo fenomenas, bet jis taip pat buvo tik vaikas.“

Žvelgdamas atgal jis mano, kad tikslo siekimas, kuris toks akivaizdus siekiant karjeros „Formulėje 1“, susiformavo dar vaikystėje.

„Taip gyventi išmokė tėvas. Turi susitelkti į save ir dirbti su komanda. Visa kita nesvarbu“, – pabrėžė Maxas.

Lengva pasakyti, bet ar lengva tai padaryti?

„Taip, kai daug metų esi praleidęs su tėvu. Yra daugybė būdų. Gražių ir nelabai. Man to reikėjo. Jis privertė mane tapti kietesnį, o tai gerai“, – teigė čempionas.

„Taip, kartais jam to reikėjo. Kartais jis nebūdavo susikaupęs, žaisdavo“, – teigė tėvas.

Peršoko kelias klases

2013 metų pabaigoje būdamas 16 metų Maxas tapo aukščiausios kartų kategorijos pasaulio čempionu. Atėjo laikas pereiti prie automobilių lenktynių.

M.Verstappenas tą rudenį ir žiemą atliko kelis „Formulės Renault“ testus. Josas ir komandos vadovas Raymondas Vermeulenas nusprendė, kad galima praleisti šią kategoriją ir eiti tiesiai į „Formulę 3“.

Tai buvo drąsus žingsnis. „Formulė 3“ – techninė, sudėtinga kategorija, kurioje naudojami sumažinti „Formulės 1“ automobiliai. Paprastai tai nėra skirta pradedantiesiems, bet Maxui tai negaliojo.

„Maxas buvo greičiausias nuo pirmos valandos. Tokie yra Verstappenai. Jie visada stebina. Jų noras būti greitiems yra fenomenalus.

Skamba kiek keistai, bet po vienos dienos komandoje vienas kitam pasakėme: „Rytoj galėtume sodinti Maxą į „Formulės 1“ automobilį“, – prisiminė F.van Amersfoortas.

Maxas tais metais laimėjo 10 lenktynių, vienomis daugiau nei Estebanas Oconas, bet atidavė titulą prancūzui, kuris dabar taip pat yra „Formulės 1“ pilotas, daugiausia dėl variklio gedimo per lenktynes sezono pabaigoje.

Už tai buvo skirta 10 vietų trejose lenktynėse.

Greitai sulaukė pasiūlymų

Netrukus tiek „Mercedes“, tiek „Red Bull“ komandos pareiškė norą jį pasikviesti.

Maxas prisijungė prie „Red Bull“ pilotų – jam net nevairavus „Formulės 1“ bolido komanda pasirašė sutartį, kad jis 2015 m. lenktyniautų „Toro“ Rosso“ komandoje.

Rugsėjo mėnesį M.Verstappenas pirmą kartą važiavo „Formulės 1“ automobiliu ir pirmą kartą gavo licenciją, reikalingą vairuoti Didžiojo prizo lenktynėse.

Jis dalyvavo pirmoje treniruotėje, o 2015 m. tapo jauniausiu visų laikų „Formulės 1“ pilotu būdamas 17 metų ir 166 dienų amžiaus.

Po keturiolikos mėnesių, po ketverių 2016 m. sezono lenktynių, jis buvo pakviestas į pagrindinę „Red Bull“ komandą.

M.Verstappenui buvo 18 metų ir 228 dienos, kai jis laimėjo 2016 metų Ispanijos Didįjį prizą.

Sunku paaiškinti tam, kuris visiškai nieko neišmano apie automobilių lenktynes, kaip nepaprasta, kai vairuotojas iš karto patenka į tokią sudėtingą kategoriją kaip „Formulė 3“. Vairuotojai turi eiti žingsnis po žingsnio, todėl „Formulė 3“ paprastai būna antroji arba trečioji pakopa, o daugelis vairuotojų kiekvienoje kategorijoje praleidžia ilgiau nei metus.

Tik ypatingiesiems užtenka vienų metų, kol jie pasiekia „Formulę 1“.

„Tai įmanoma tik tada, kai esi ypatingas vairuotojas, – sakė F.van Amersfoortas. – Mes nuo pat pradžių jautėme, kad Maxas toks.“

Tobulas tėvų kūrinys

„Red Bull“ komandos vadovas Christianas Horneris kažkada kartingo lenktynėse lenktyniavo su Maxo motina.

„Maxo atkaklumas atėjo iš jo tėvo. Jo motina buvo protinga lenktynininkė. Jam būdinga tėvo agresija ir motinos atsakingumas“, – teigė Ch.Horneris.

„Maxas kaip žmogus yra per vidurį tarp savo tėvo ir motinos. Jei jis būtų per daug malonus kaip Sophie, nebūtų toks geras lenktynininkas. Jei būtų per daug panašus į Josą, būtų toks pat lenktynininkas kaip Josas, bet galiausiai būtų daug ašarų.

Bet jis yra tiksliai per vidurį“, – pabrėžė V.van Amersfoortas.

Olandai pamiršo futbolą

Šiais metais Nyderlandų Didysis prizas sugrįžo į kalendorių – istoriniame pajūrio kurorte Zandvorte lenktynės surengtos pirmą kartą nuo 1985 m.

Taip įvyko todėl, kad „Formulė 1“ norėjo pasipelnyti iš M.Verstappeno fenomeno. Tai buvo didžiulė sėkmė.

Keturias dienas trukusi nacionalinė šventė M.Verstappeno garbei. Mažasis atostogų miestelis buvo išmargintas plakatais, tribūnose susirinko tiek žiūrovų, kiek valdžia leido per pandemiją.

Maxas atsilygino dominuojančia pergale.

„Olandijos žmonių palaikymas Maxui yra neįtikėtinas, – sakė F.van Amersfoortas. – Prieš penkerius metus visa olandų bendruomenė buvo už mūsų nacionalinę futbolo komandą.

Dabar visi šie žmonės yra už Maxą. Jie pamiršo futbolą.“

Kodėl jis sukėlė tokią reakciją?

„Mes esame olandai. Mums nepatinka nušlifuotas pasaulio čempionas. Mums patinka neapdorotas vaikinas, mes kovojame už jį. Mums patinka buliai kovotojai, o Verstappenai yra tokie“, – atskleidė garsus lenktynių specialistas. 

2021 metų sezono rezultatai

1. Maxas Verstappenas (Nyderlandai, „Red Bull“) – 395,5 tšk.

2. Lewisas Hamiltonas (Didžioji Britanija, „Mercedes“) – 387,5.

3.Valtteri Bottasas (Suomija, „Mercedes“) – 226.

4. Sergio Perezas (Meksika, Red Bull“) – 190.

5. Carlosas Sainzas (Ispanija, „Ferrari“) – 164,5.

6. Lando Norrisas (Didžioji Britanija, „McLaren“) – 160.

7. Charlesas Leclerc’as (Monakas, „Ferrari“) – 159.

8. Danielis Ricciardo (Australija, „McLaren“) – 115.

Karjeros faktai

M.Verstappenas gimė 1997 m. rugsėjo 30 d. Haselte (Belgija).

Atstovauja „Red Bull“ komandai.

Dalyvavo 141 lenktynėse „Formulės 1“ čempionate, iškovojo 20 pergalių, 60 kartų tapo prizininku. 13 sykių užėmė pirmąją starto poziciją, 16 kartų pasiekė greičiausią rato rezultatą.

2015 metais dalyvaudamas Australijos Didžiojo prizo lenktynėse buvo 17 metų ir 166 dienų amžiaus – tapo visų laikų jauniausiu „Formulės 1“ lenktynininku.

Tėvas Josas Verstappenas buvo „Formulės 1“ lenktynininkas.

Parengta pagal BBC 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.