Iliuzijų meistras Alexandre'as de Betakas ant podiumo kuria stebuklus

2019 m. balandžio 28 d. 11:41
Lrytas.lt
Be Alexandre'o de Betako (49 m.) neapsieina ne vienas svarbus madų savaitės renginys. Ir tai nėra vien tušti žodžiai. Kai „Christian Dior“, „Isabel Marant“ ir „Calvin Klein“ mados namai pristato savo kolekcijas, svarbiausias užkulisių žmogus – A.de Betakas. Prancūzas pelnė įspūdingų inscenizacijų meistro vardą.
Daugiau nuotraukų (2)
Gal juvelyrikos bendrovės „Tiffany and Co“ renginiui galima būtų išsinuomoti Pekino uždraustąjį miestą – Ming ir Čing dinastijų imperatoriaus rūmus? Tokį klausimą Kinijos vadovybei pateikė A.de Betakas.
O siurrealistinės šachmatų lentos grindys, narvas, skraidančios ausys ir nosys per „Christian Dior“ aukštosios mados šou sausio pabaigoje? Ir tai A.de Betako idėja.
„H & M“ pasirodymui sukurtas uolomis išraižytas Mėnulio peizažas Paryžiaus „Grand Palais“ rūmuose, – taip pat jo sumanymas.
Juo sensacingesnis madų kolekcijos pristatymas, juo didesnė tikimybė, kad už to slepiasi jo vardas ir pavardė. A.de Betakas – įžymiausias pasaulio madų šou prodiuseris.
Prancūzas yra tarsi ceremonmeistras. Jis atsakingas už vietą, kur bus pristatyta mados kolekcija, jos koncepciją ir eigą.
Štai Isabel Marant mados kolekcija vidiniame Paryžiaus „Palais Royal“ kieme švelnų rudens vakarą.
Iki renginio pradžios lieka dvi valandos. Prancūzų dizainerė seniai jau čia, pamažu renkasi modeliai. Gigi Hadid, Anna Ewers, Kaia Gerber, supermodelio Cindy Crawford duktė, – pastaruoju metu populiariausias podiumo veidas.
Trūksta tik Alexo, kaip vadinamas A.de Betakas. Ir kol jo nėra, – jokios generalinės repeticijos.
„Rhersal for the final!“ („Parepetuokime finalą!“) – nuskamba raginimas likus valandai iki I.Marant šou.
30 žmonių tarsi skruzdėlyno gyventojai drausmingai užima savo pozicijas prie šviesos ir garsų įrenginių. Baigiamojo pasirodymo ant podiumo repeticija.
„Jei viskas sklandžiai vyks, žiūrovai mažai pastebės mūsų darbą. Jis atrodys tik kaip magija“, – sako I.Marant mados šou idėjos autorius.
Turi būti tobulas šviesos, muzikos ir choreografijos žaismas. A.de Betakas žengia priekyje, paskui jį vorele eina 46 merginos ir vaikinai.
Visi apsirengę džinsais ir sportiniais marškinėliais. Tik jų batai – jau originalai iš pavasario kolekcijos. Tokiu būdu visi šou dalyviai gali įprasti prie naujos avalynės.
Ant podiumo suklumpantys ar net pargriūvantys modeliai – blogiausias scenarijus.
Galiausiai prasideda generalinis pavienių modelių pasirodymas.
Pirmoji į podiumą įžengusi K.Gerber, turi sugrįžti nuo pusiaukelės.
„Per lėtai“, – pataiso gražuolę A.de Betakas.
Skambant muzikai, Kaia turi būti prie trečios kolonos ir tuomet tiksliai pasisukti, kai užsidega prožektorių šviesa.
Iš antrojo karto jai viskas kuo puikiausiai pavyksta.
A.de Betakas stovi tarsi akylus prižiūrėtojas maniežo viduryje. Susikaupęs, ryžtingas, bet visuomet žavus. Modelius labiau padrąsinti nei aštriai kritikuoti – toks prancūzo darbo principas.
Kartas nuo karto jis pribėga prie vieno ar kito modelio su chronometru, kad pataisytų eiseną ant podiumo. Tarsi pilotas rodo į klijuojamos juostos žymeklius, rodančius, kur modelis turi apsisukti.
Užkulisiuose kabo planas, kur gražuolių kelias ant podiumo sužymėtas strėlėmis.
„Bet į jį modeliai žiūri maždaug taip dažnai kaip skrydžio keleiviai į planą su avariniais išėjimais“, – sako vienas A.de Betako darbuotojų.
Taigi, geriau dar kartą pakartoti. Idealiu atveju šou tiksliai tęsis 12 min. ir 47 sek.
A.de Betakui kartais norisi kaukti vien dėl minties, kokia šio renginio kaina. Kartais – pora milijonų, už mažiau nei už 500 tūkst. eurų beveik nieko nepadarysi.
Sausio mėnesį įvykusį „Christian Dior“ aukštosios mados šou Auguste'o Rodino muziejuje pagal siurrealistinį A.de Betako scenarijų 100 žmonių ruošė tris savaites.
Bet ar tokios išlaidos apsimoka?
Į šį klausimą A.de Betakas nedvejodamas nė sekundę atsako: „Visiškai“.
Jo inscenizacijų vaizdai – tai šiuolaikinės reklamos skelbimai, kurie per socialines medijas, žurnalus, laikraščius pasiekia milijonus.
„Instagram“ nebėra vien kažkieno pasipuikavimo vieta. Tai – svarbus kanalas mums“, – sako šou meistras.
A.de Betako darbo pradžia – devintasis dešimtmetis. Tuo metu jam, Paryžiaus fotografui, vakarėlių metraštinikui tebuvo 16 metų. O jau 17-os, buvo atsakingas už Ispanijos dizainerės Sybillos viešuosius ryšius.
Būtent tada pastebėjo, kad didžiausią džiaugsmą jam teikia švenčių ir viešųjų renginių pristatymo organizavimas. 1990 m. A.de Betakas įkūrė „Bureau Betak“ ir padarė revoliuciją šioje madų pasaulio srityje.
Pirmam kartui ieškojo kažkokių išskirtinių mados šou vietų, bandė kolekcijos idėją ir prekės ženklo įvaizdį pabrėžti vizualiai.
„Mados Fellinis“, – taip jį vadino leidinys „New York Times“. Iš Belgijos kilusi mados dizainerė Diane von Furstenberg pavadino griežtų principų šoumenu.
Iš to, kas anksčiau buvo tiesiog mados kolekcijos pasirodymas, A.de Betakas pavertė inscenizacija. Niekas nesukūrė suknelėms tiek daug magijos kaip jis.
Tik jo tėvynainė I.Marant niekada nesiveržė su juo dirbti.
„Su Alexu pažįstama nuo paauglystės. Ir aš nenoriu profesinių dalykų painioti su privačiais“, – sakė dizainerė.
Bet atėjo metas, kai I.Marant teko pripažinti: jei nori tobulos inscenizacijos, be Alexo neišsiversi.
Bet tobulumas toli gražu dar nereiškia punktualumo. Beveik joks madų šou neprasideda tiksliai suplanuotu laiku.
Tuo metu, kai lauke suolus pamažėle užpildo svečiai, viena šalia kitose stovinčių palapinių karavane dar ne visi modeliai pasirengė šou.
Aplink juos zuja padedantys apsirengti, makiažo, plaukų specialistai. Oras įkaitęs nuo kamerų, prožektorių ir lygintuvų.
Prakaitas nežliaugia tik A.de Betako veidu. Jis nė karto nenusirengia savo švarko. „Pusiausvyra“ ir „Chaosas“ įamžinti nedidelėse auksinėse raidėse ant rankovių. Kažkur tarp šių dviejų žodžių slypi A.de Betako sėkmės receptas.
Kai asistentas sušnabžda, jog vienai merginų prasidėjo siaubinga migrena, jis nieko nesakydamas ištiesė tablečių pakuotę.
„Kaskart atrodote vis geriau ir geriau!“ – šiuos žodžius jis po kelių minučių sušunka per didelį mikrofoną.
Visi modeliai atsistoja starto pozicijoje. Ant grindų ant klijuojamos juostos parašyti jų vardai. Pirmoji – K.Gerber, paskutinė – G.Hadid. Svarbu gražiai pradėti ir gražiai pabaigti.
Lyg futbolo treneris A.de Betakas duoda paskutinį parėdymą: „Vaikščiokite greitai, energingai ir – mėgaukitės pasirodymu!“
Jis paima į rankas chronometrą ir laukia kol ausinuke išgirs techniko nurodymą. Šou prasideda.
Po 12 minučių ir 47 sekundžių viskas baigiasi. Bet vaizdai, kaip baltu kombinezonu vilkinti K.Gerber bėga aplink senovines kolonas, naktinis Paryžiaus dangus, apvalių prožektorių šviesa nukreipta į nugaras, – visi šie vaizdai visą dieną keliauja aplink pasaulį.
Atrodo, kad I.Marant kolekcijos pristatymo vakarą viskas vyko ramiai.
Tarp senovinių kolonų praėjimų sustatyti milžiniški plieniniai pastoliai su daugybe prožektorių, per ilgus, juodus aludės suolus paskubomis brūkštelėta dažais.
O podiumas? Tiesiog senas grindinys.
Visa ši aplinka puikiai perteikia prancūzės I.Marant kuriamą madą.
Kokiu iš savo daugiau nei 1000 šou A.de Betakas labiausiai didžiuojasi?
Į šį klausimą inscenizacijų meistras negali atsakyti. Bet geriausia akimirka visada ta pati – šou pabaiga.
A.de Betakas jau 25 metus darbuojasi madų versle, paruošė daugiau nei 1000 pasirodymų, dirbo su visais žymiais dizaineriais. Pradedant Johnu Galliano ir baigiant Rafu Simonsu.
Ir per tą laiką A.de Betakas daug ką matė ir patyrė. Dizainerius, kuriuos ištiko nervinis išsekimas, ilgai plaupiantį lietų per mados kolekcijų šou po atviru dangumi, Peta (tarptautinė organizacija, kovojanti už gyvūnų teises) aktyvistų išpuolius, kai į ateinančius renginio svečius buvo svaidomi dažų maišeliai.
Neseniai apie jį pasirodė storas nuotraukų albumas „Madų šou revoliucija“ („Fashion Show Revolution“). Legendinė Paryžiaus parduotuvė „Colette“ dvi savo vitrinas dekoravo nuotraukomis iš šio albumo.
Per autografų pasirašymo valandą atvyko A.de Betakas ir jo žmona, modelis Sofia Sanchez de Betak. Juos supo madų pasaulio įžymybės, kaip antai dešimt metų „Vogue Paris“ vadovavusi ir tuomečio mados namų „Gucci“ dizainerio Tomo Fordo mūza buvusi Carine Roitfeld, „Boss“ dizaineris Jasonas Wu.
Parengė Ona Kacėnaitė

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.