Oskaras Koršunovas – tarp svaigių viršūnių ir šaltų bedugnių: „Nežinau, kaip visa tai būčiau pakėlęs be jos“

Jis padarė galingą tarptautinę karjerą. Statė spektaklius ne tik Lietuvoje, bet ir garsiuose užsienio teatruose. Juos rodė daugelyje prestižinių festivalių, kuriuose pelnė garbingų apdovanojimų. „Tačiau gyvenimas susiklostė taip, kad šiandien viską turiu pradėti nuo nulio“, – neslėpė vienas garsiausių teatro režisierių Europoje Oskaras Koršunovas (54 m.).

Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br> R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br> R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Oskaras Koršunovas su širdies drauge Egle.<br>R. Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (6)

Lrytas.lt

2023-10-17 17:30, atnaujinta 2023-10-17 18:18

Pokalbio su O.Koršunovu susitikome sostinės Senamiestyje, puikiame jo bute, iš kurio terasos šimtametės Vilniaus bažnyčios – kaip ant delno. Oskaras į jų bokštus žvelgia ieškodamas ir įkvėpimo, ir atsakymų į tam tikrus klausimus.

Praėjusį gruodį jis buvo atleistas iš Lietuvos nacionalinio dramos teatro meno vadovo pareigų. Iš to paties, kuriame dirbo 30 metų ir pastatė didžiuosius savo spektaklius.

Čia pat – ir jo draugė dailininkė Eglė Karpavičiūtė (39 m.). Ji išvirė kavos ir pavaišino saldainiais – kad gyvenimas būtų saldesnis, kai keliauji per tris dešimtis teatrui skirtų jo metų.

Naująjį sezoną O.Koršunovas pradėjo netekęs didžiosios scenos Nacionaliniame dramos teatre, su įtvaru ant rankos. Užtat paties įkurtam O.Koršunovo teatrui (OKT/Vilniaus miesto teatras) šis sezonas – jau 25-asis.

Taip, jis permąstė savo gyvenimą, sukurtus spektaklius, padarytas klaidas, draugystes su moterimis, kurios visos – gražios ir išskirtinės. Tačiau nė viena draugystė nesibaigė santuoka.

O praeitis O.Koršunovui buvo ir labai dosni. Dažnai jis sulaukdavo komplimentų: lietuvių teatro genijus.

Dažnai vienu metu O.Koršunovas statydavo du spektaklius – klasiką ir šiuolaikinę dramaturgiją. Pagrindiniai pastarosios herojai – visuomenės dugnas, aštriai kalbėjęs apie to meto realijas.

Šie darbai buvo įvertinti ne tik Lietuvoje – 2001 m. O.Koršunovas pelnė Europos teatrų sąjungos apdovanojimą „Naujoji teatro realybė“. Tai esminis teatro prizas Europoje, teikiamas už naujas teatro formas.

„Nuo 1999-ųjų iki kokių 2006 metų mes, OKT, buvome geriausių Europos teatrų dešimtuke. Mes – vienintelis teatras iš Rytų Europos, kuris Avinjono teatro festivalio (Prancūzija) pagrindinėje programoje parodė 11 spektaklių“, – prisiminė režisierius.

– Oskarai, kaip sekėsi statyti „Išvarymą“ Rumunijoje, Timišoaros mieste, kuris yra 2023-iųjų Europos kultūros sostinė? Lietuvoje šis spektaklis buvo sukėlęs tikrą furorą.

– „Išvarymas“ buvo kultūrinės programos vinis. Spektaklis Rumunijoje – tai trečiasis mano „Išvarymas“. Tą spektaklį pastačiau Lietuvoje, paskui – Rygoje, Dailės teatre. Aišku, tie spektakliai skyrėsi – istoriškai, socialiai, mentaliai. Ir charakterių prasme. Ir dainos skambėjo kitos.

Toje pjesėje Marius (Ivaškevičius. – Red.) pagavo tai, kas įvyko žmonėms Rytų Europoje, tame posovietiniame bloke, kai griuvo Berlyno siena. Kaip jie tai išgyveno, kaip tai atsiliepė jų likimams.

– Kas atsitiko, kad ant jūsų rankos – ir vėl įtvaras?

– Vasarą patyriau nuotykį Bulgarijoje. Buvau nuvažiavęs tartis dėl spektaklio pastatymo Sofijos nacionaliniame teatre. O bulgarai supranta taip: jeigu jau režisierius atvažiuoja tartis, reikia jam parodyti visą Bulgariją, visas pakrantes. Tarėmės ne Sofijoje, o Sozopolio mieste.

Sozopolis – graikiškas miestas su unikaliu senamiesčiu, toks kaip pusiasalis, kaip kelias. Eini gatve ir viename jos gale matai jūrą, kitame – irgi jūrą.

Mudu su Egle apgyvendino pas vieną oligarchą stikliniame name virš Juodosios jūros – tokiame akvariume. Vaikštai po jį, o aplink – jūra. Po namu – jo laivų uostas: kateriai, jachtos, reaktyviniai vandens motociklai – vadinamieji „džetai“.

Kartą išplaukėme su kompanija apžiūrėti senovinės pilies. Ir pradėjome jūroje duotis su tais motociklais, šokinėti per bangas. Grįžtant prasidėjo lenktynės.

Įlėkėme į dažnas bangas, mus stipriai sumėtė ir tėškėmės į vandenį. Kai leki tokiu greičiu, vanduo yra kaip grindinys. Į jį trenkiausi petimi – tuo pačiu, tik kiek pagijusiu, kurį buvau susilaužęs sausio mėnesį. Skausmas – beprotiškas.

Buvome toli jūroje, kranto nematyti. Buvo iškilęs rimtas pavojus. Be patirties taip drąsiai duotis su tuo motociklu nereikėjo.

O dabar vaikštau ir dar ilgai vaikščiosiu į reabilitaciją.

– Ar kai Nacionaliniame dramos teatre įvyko tas skandalas, Eglė padėjo jį išgyventi?

– Žinoma, kad padėjo. Kalbėjomės apie tai. Nežinau, kaip visa tai būčiau pakėlęs be jos.

– Gal vasarą permąstėte tą skandalą? Ir ne tik jį – taip pat ir savo gyvenimą bei kūrybą?

– Aš turėjau nuostabią vasarą, bet labai sunkią žiemą, sunkiai išgyvenau tą skandalą. Staiga žlugo visos mano idėjos, visi planai. Buvo nutrauktos Henriko Ibseno „Laukinės anties“ repeticijos, o tai – mano svajonių pjesė. Buvo surinkta labai gera aktorių komanda, gerai ėjosi darbas. Man dėl to buvo labai skaudu. Dėl to šmeižto, kuris ten buvo paskleistas.

Bet aš nesijaučiu auka. Tiesiog tuo metu buvo sunku psichologiškai. Bet ir tuo metu nesijaučiau auka. Sunku buvo dėl to, kad praradau sceną ir aktorius. Man, kaip kūrėjui, tai yra trauma. Aš praradau galimybę kurti.

Po atleidimo kreipiausi į Darbo ginčų komisiją. Su Martynu Budraičiu (Lietuvos nacionalinio dramos teatro vadovas. – Red.) pasirašėme taikos sutartį. Po tos sutarties aš nesu atleistas. Tai – geranoriška rokiruotė.

Mes buvome normaliai sutarę, kad ateis tie trys jauni meno vadovai, o aš išeisiu pats pavasarį. Bet praėjusį gruodį įvyko konfliktas. Martynas sustabdė „Laukinę antį“, o aš netylėjau. Anksčiau jis buvo sakęs, kad norėtų, jog aš išeičiau, – esą aš per daug autoritetingas ir tiems trims bus sunku. Aš sutikau. Ir tai turėjo įvykti pavasarį gražiai. Bet įvyko žiemą negražiai.

– Tai, kas įvyko, – šekspyriška?

– Taip. Brolžudystė.

To, kas įvyko, nesitikėjau. Stačiau Williamą Shakespeare’ą, spektaklius apie didelio masto niekšybes, išdavystes, bet gyvenime su tuo nebuvau susidūręs, nemaniau, kad apskritai taip gali būti.

Bet pavasarį mane išgelbėjo darbas su MO muziejumi. Buvo be galo įdomu dirbti su Ričardo Gavelio „Vilniaus pokeriu“, jį vizualiai permąstyti ir režisuoti parodą. Aš – vilnietis, kadaise kaip R.Gavelio herojus Vytautas Vargalys basčiausi po Vilnių beveik tais pačiais laikais ir tais pačiais takais, žinau tas vietas, kurios romane aprašomos.

Paroda turėjo labai didelį pasisekimą, sukėlė tarptautinį atgarsį.

Taigi didysis projektas, kuriuo turėjo būti atidaryta Nacionalinio didžioji scena (po ilgai užsitęsusio remonto. – Red.), – tai „Vilniaus pokeris“. Tos sėkmingos parodos tęstinumas, antrasis žingsnis turėjo būti spektaklis Nacionaliniame dramos teatre.

– Ar spektaklis, kai jį statote, labai išgręžia? Į jį įsijaučiate, su juo susitapatinate ir jis tampa jūsų gyvenimu?

– Taip, visiškai. Ir negaliu suprasti, ar tie spektakliai keičia mano gyvenimą, ar mano gyvenimas nulemia tuos spektaklius.

Galbūt sąmoningiausias atvejis buvo su „Hamletu“. Tada buvo labai ryškus mano kūrybos etapas – ta trilogija: W.Shakespeare’o „Hamletas“, Maksimo Gorkio „Dugne“, Antono Čechovo „Žuvėdra“. Tais spektakliais, galima sakyti, sukūrėme savo aktorystės mokyklą. Su gastrolėmis jau buvome apvažinėję visą pasaulį.

„Hamletas“ – tai amžiaus drama. Įprasta, kad Hamletas – jaunuolis, bet pjesėje jam 30 metų ir jis turi tapti karaliumi, prisiimti atsakomybę už šalį. Man irgi buvo tas pat, bet ne 30-ies kaip Hamletui, o 40-ies. Kilo esminis hamletiškas klausimas: dabar arba niekada? Turiu sau atsakyti, kas aš esu, ką aš darau, ar teisingai darau.

Ir aktoriams sakiau – mums nesvarbu, ar bus premjera, ar nebus, mes turime išanalizuoti, kas yra vaidyba, kas yra režisūra ir ką mes darome. Ir „Hamletą“ pasiėmėme kaip medžiagą, per kurią bandėme suvokti, kas esame šiame gyvenimo etape.

„Hamletą“ repetavome ilgiausiai – metus. Aktoriai nesitikėjo premjeros. Bet vis dėlto spektaklis įvyko.

Su kiekvienu spektakliu kažkokie mano likimo vingiai provokuoja vieną ar kitą temą, o vienokia ar kitokia tema keičia mano paties gyvenimą.

– O ką pakeitė avangardinis spektaklis Bernard’o Marie Kolteso „Roberto Zucco“ ir ką – ypač skandalingas Marko Ravenhillo „Shopping and Fucking“, kuriuo pradėjote savo OKT veiklą? Apsispręsti statyti pastarąją pjesę, kurioje kalbama apie kapitalistinės visuomenės moralės dalykus, tada Lietuvoje reikėjo ryžto.

– „Roberto Zucco“ kažkuria prasme irgi buvo tam tikra identifikacija su savimi. Tuo metu aš buvau kaip Roberto Zucco. Kas buvo Roberto Zucco? Poetas ir kartu žudikas. Žmogus, peržengęs bet kurias visuomenės normų ribas. Aš tada irgi buvau peržengęs bet kurias ribas. Mentaliai. Savo viduje buvau absoliutus maištininkas. Todėl toks ir buvo spektaklis.

Staiga Nacionalinio scenoje pasirodė tai, ko niekada nebuvo iki tol, – visos to meto subkultūros, skambėjo technomuzika. B.M.Kolteso „Roberto Zucco“ – absoliučiai revoliucinga pjesė. Ji padarė įtaką ir nuo jos prasidėjo naujųjų brutaliųjų dramaturgų karta – iškilo M.Ravenhillas, Sarah Kane.

Tai buvo revoliucingas spektaklis. Ir labai žiūroviškas. Visi mano spektakliai pasižymi demokratiškumu – juos žiūri įvairių kartų žmonės.

Kiekvienas laikotarpis turi savo narkotikus. Tuo metu jaunimas vartojo ketaminą. Jo susileisdavo ir žiūrėdavo spektaklį. Teatro valytojos pareiškė, kad atsisako rinkti švirkštus.

„Shopping and Fucking“ buvo suvokimas tos neteisybės, kuri tvyrojo aplinkui, – laukiniame kapitalizme. Tai ne tas – dabartinis, civilizuotas – kapitalizmas. Ten viskas buvo pardavinėjama, nebuvo jokių moralinių kriterijų. Tai buvo pirmas spektaklis su tokiu stipriu socialiniu užtaisu.

Scenoje pasirodė LGBT+ žmonės – jie ten yra pagrindiniai personažai. Dabar apie tai daug kalbama, o tada scenoje buvo parodyta pirmą kartą. Spektaklis šokiravo didelę dalį žiūrovų. Jeigu dabar kalbame apie homofobišką visuomenę, tai reikia suvokti, kokia ji buvo tuomet – 1999–2000 metais.

Taip, buvo homoseksualių žmonių tarp mano draugų. Tada jie buvo užspausti, negalėjo atvirai apie tai kalbėti, todėl ir buvo įdomu tokį spektaklį statyti.

– Kai kuriate spektaklį, ar galite ramiai miegoti? Ar pradėdamas naują spektaklį visada tikėdavote, kad jis bus šedevras?

– Kai kuriu spektaklį, labai aktyviai gyvenu. Esu tiesiog įmagnetintas, gyvenu visavertį gyvenimą. Galiu eiti į klubą po aštuonių valandų repeticijų, galiu eiti į pasimatymus, galiu šeštą ryto atsikėlęs skaityti knygas. Tiesiog būnu kaip bipolikas – pakilime. Įjungtos visos galios, visi motorai.

Visą atvirą interviu apie teatro režisieriaus Oskaro Koršunovo gyvenimą rasite naujausiame žurnalo „Stilius“ numeryje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.