Supermodelio misija: įkūnyti svajonę ar apgauti moteris?

Mūsų laikais supermodeliai yra ne mažiau žymūs nei Holivudo žvaigždės. Kaip jiems pavyko pasiekti tokias sėkmės ir populiarumo aukštumas?

Iš kairės: G.Bundchen, D.Kroes, A.Lima.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Iš kairės: G.Bundchen, D.Kroes, A.Lima.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
„Kas man patinka mano veide? Strazdanėlės. Kas nepatinka? To nėra. Bet tai nereiškia, kad esu savimyla. Tiesiog visada save laikiau tokia, kokia esu“, – sakė Gisele Bundchen.<br>„ViDA Press“ ir „Scanpix“ nuotr.
„Kas man patinka mano veide? Strazdanėlės. Kas nepatinka? To nėra. Bet tai nereiškia, kad esu savimyla. Tiesiog visada save laikiau tokia, kokia esu“, – sakė Gisele Bundchen.<br>„ViDA Press“ ir „Scanpix“ nuotr.
Vaikiškas Twiggy veidas tapo vienu septintojo dešimtmečio simbolių.
Vaikiškas Twiggy veidas tapo vienu septintojo dešimtmečio simbolių.
Cindy Crawford.
Cindy Crawford.
Tyra Lynne Banks suformulavo pagrindinį sėkmės receptą: ryžtingai elgtis kiekvieną kartą, kai kas nors mano, kad nieko nepavyks.
Tyra Lynne Banks suformulavo pagrindinį sėkmės receptą: ryžtingai elgtis kiekvieną kartą, kai kas nors mano, kad nieko nepavyks.
Iš kairės: taip manekenes Stephanie Seymour, Cindy Crawford, Christy Turlington, Tatjaną Patitz ir Naomi Campbell 1989-aisiais įamžino fotografas Herbas Rittsas.
Iš kairės: taip manekenes Stephanie Seymour, Cindy Crawford, Christy Turlington, Tatjaną Patitz ir Naomi Campbell 1989-aisiais įamžino fotografas Herbas Rittsas.
Brazilė Adriana Lima – pagrindinis „Victoria's Secret" modelis.
Brazilė Adriana Lima – pagrindinis „Victoria's Secret" modelis.
Doutzen Kroes turi visas galimybes tapti vienu iš savo kartos simbolių.
Doutzen Kroes turi visas galimybes tapti vienu iš savo kartos simbolių.
Natalija Vodianova dabar daugiausia dėmesio skiria šeimai ir labdaringai veiklai.
Natalija Vodianova dabar daugiausia dėmesio skiria šeimai ir labdaringai veiklai.
Iš kairės: Eva Herzigova, Helena Christensen ir Claudia Schiffer – ant „i-D" viršelio.
Iš kairės: Eva Herzigova, Helena Christensen ir Claudia Schiffer – ant „i-D" viršelio.
Daugiau nuotraukų (10)

Ona Kacėnaitė („Lietuvos rytas“)

2015-08-10 08:56, atnaujinta 2017-10-21 07:27

Praėjusiais metais aštuntą kartą daugiausia uždirbančiu pasaulio modeliu pripažinta Gisele Bundchen.

34 metų brazilės triumfas – dėsningas, rašoma žurnale „Stilius“. „Chanel N5“, „212 VIP Rose“ kvepalų, „H & M“ kolekcijų ir „Procter & Gamble“ produkcijos reklamos sutartys ją per vieną dieną praturtina 128 tūkstančiais dolerių. Bet taip buvo ne visada.

Ilgą laiką G.Bundchen buvo rikiuotėje merginų, kurioms mados industrija garantavo nuolatinį uždarbį, bet nesuteikė superžvaigždės statuso.

Tarptautinės modelių agentūros „Elite Model“ agentas Gisele atrado prie staliuko „McDonald’s“, kai jai buvo 16 metų. Net būdama 22-ejų ji vis dar atrodė kaip jaunoji tinklinio komandos žvaigždė.

Norint suvokti brazilų modelio G.Bundchen sėkmės paslaptį, teks žvilgtelėti į praeitį ir išsiaiškinti, kokios moterys įvairiu laiku buvo laikomos vertos jas pamėgdžioti ir dėl to susikrovė milijoninius turtus.

Supermodelio fenomeno esmė – kad atsirado reikiamu laiku.

„Pasaulyje gyvena trys milijardai moterų, kurios neatrodo kaip supermodeliai, ir tik aštuonios moterys, kurios atrodo būtent taip“, – keista, bet šie atviri „The Body Shop“ įkūrėjos Anitos Roddick žodžiai, ištarti per reklamos kampaniją, prieštarauja mados pasaulio superžvaigždžių misijai.

Remiantis visuotinai paplitusia klaidinga nuomone, mados industrija pagal savo supratimą parenka supermodelius ir įperša juos moterims kaip pavyzdžius pamėgdžioti, o moterys kenčia dėl to, kad negali jų atitikti.

Iš tikrųjų mados istorija rodo, kad industrija nieko neprimeta, o tik reaguoja į poreikius: koks tipažas geriau atspindi visuomenės nuotaikas ir lūkesčius, toks ir geriausiai parduodamas. Tai reiškia, kad supermodelių misija – įkūnyti paveikslą, kurio siekia dauguma moterų, ir atverti joms tas duris, kurios iki šiol buvo sandariai uždarytos.

Vienu iš septintojo dešimtmečio simbolių tapo vaikiškas Twiggy (Twiggy Lawson) veidas. Nendrelės modelio karjera truko tik ketverius metus, bet per šį laiką ji sugebėjo visiškai pakeisti grožio standartų suvokimą.

Gležnutė, neaukšto ūgio britė didžiulėmis išplėstomis akimis tapo epochos simboliu. Pasižiūrėjusios į ją moterys nebenorėjo sukti plastikinio lanko, kad turėtų vapsvos liemenį – šeštojo dešimtmečio grožio etaloną. Dailiosios lyties atstovės troško atrodyti ir elgtis tarsi mergaitės.

Ilgakojų modelių mada atsirado tik tuomet, kai ant podiumo pradėjo žingsniuoti šiurkštoko, bet natūralaus grožio, aristokratiškos kilmės vokietė Veruschka (Veruschka von Lehndorff). Stiprus, stangrus, liaunas kūnas ir absoliutus natūralumas – tokie išvaizdos reikalavimai buvo keliami aštuntojo dešimtmečio dailiosios lyties atstovėms.

Topmodelių portalas models.com nusprendė išsiaiškinti, kokie kriterijai atveria modeliams kelią į aukščiausiąją lygą. Prie mados industrijos legendų tinklalapis priskyrė ir tuos topmodelius, kurie ne mažiau nei 15 metų dirbo su geriausiais žurnalais ir fotografais, maudėsi pasaulinės šlovės spinduliuose, dalyvavo prekių ženklų reklamos kampanijose ir buvo sudarę bent vieną ilgalaikę sutartį su garsiu prekės ženklu.

Devintojo dešimtmečio simbolis amerikietė Gia Carangi (mirė 26 metų nuo AIDS komplikacijų) mados pasaulyje neišsilaikė ir 10 metų. Nepaisant to, ji atvėrė duris protingų brunečių mados epochai. Jos vilionių meną suvokė kaip kasdienio gyvenimo dalį, o ne žaidimo elementą. Taip buvo atlaisvintas kelias naujam amerikiečių simboliui Cindy Crawford.

Karjeros pradžioje C.Crawford taip ir buvo vadinama – mažoji Gia. Vis labiau spartėjant gyvenimo tempui moterys pasirinko originalumą ir gebėjimą greitai persikūnyti.

Modeliai, tapę magnatais, reikalingi kaip variklis, verčiantis madą judėti į priekį. Daugelis jų pradeda karjerą ne vėliau nei 14 metų ir iki 30-ies spėja apsispręsti, kokia kryptimi turi būti nutiestas jų asmeninis raudonas takelis, o po to tampa įžymybėmis.

Supermodelių fenomenas atsirado dešimtajame dešimtmetyje. Legendinių modelių dešimtuką – tarp jų Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Christy Turlington ir Kate Moss – garsus vokiečių fotografas Peteris Lindberghas surinko savo knygoje „Dešimt moterų“. Visos jos buvo superžvaigždės, supermodeliai.

„Mažiau nei už 10 tūkstančių dolerių aš ir iš lovos nepakilsiu“, – šie supermodelio Lindos Evangelistos žodžiai apie to meto epochą pasako daugiau nei visų jos reklamos sutarčių išvardijimas.

Laikui bėgant supermodeliai, pavertę savo vardą prekės ženklu, pradeda naudotis savo įtaka ir siekia keisti tai, su kuo nesinori taikstytis. Klasikinė gražuolė ir dizainerio Calvino Kleino mūza Ch.Turlington, žaviausia brunetė C.Crawford, šviesiaplaukis „L’Oreal Paris“ simbolis C.Schiffer – visi šie supermodeliai dabar užsiima labdaringa veikla.

JAV modelis Tyra Lynne Banks suformulavo pagrindinį sėkmės receptą: ryžtingai elgtis kiekvieną kartą, kai kas nors mano, kad nieko neišeis.

Ji tapo pirmuoju tamsiaodžiu „Victoria’s Secret“ modeliu, išmokė viso pasaulio moteris šypsotis akimis („smile with your eyes“) ir milijonus uždirbo dar prieš tapdama realybės šou „America’s Next Top Model“ kūrėja, laidos vedėja ir pagrindine komisijos nare.

Tyrai net pavyko parklupdyti savo pa-grindinę konkurentę – per MTV transliuoto realybės šou „The Janice Dickson Modeling Agency“ vedėją Janice Dickson.

Prieš septynerius metus, kai J.Dickson buvo atleista dėl smukusių reitingų, ji iš nusivylimo savo varžovę T.Banks pavadino stora ir kietaširde. Tiesa, praėjusią vasarą atliko atgailą ir viešai atsiprašė kolegės.

Dar kartą visuomenei tenka rinktis, kas įdomiau: modelių industrija, sukurianti realybės šou superžvaigždes, ar audringas jos užkulisių gyvenimas. O mados pasaulio lyderės tampa mokytojomis, vadovėmis kitoms modelių kartoms, siekiančioms pakerėti pasaulį.

Televizijos laidų vedėjo vaidmenį įvairiais laikais išmėgino daugelis supermodelių. N.Campbell, kuri įpratusi būti įvairių frontų priekyje, šou „The Face“ pranoko visas savo koleges.

Juodoji Gazelė, kuri visuomet buvo italų dizainerių Domenico Dolce ir Stefano Gabbanos bei iš Tuniso kilusio Alaios favoritė, atvėrė kelią pasakiškiems honorarams. Gianni Versace garsiausiam tamsiaodžiam modeliui visuomet skirdavo svarbiausią vaidmenį ant podiumo.

Dešimtajame dešimtmetyje, kai viskas, kas keista ir neįprasta, panašu į pankiškus britų dizainerės Vivienne Westwood apdarus ar grandžo stiliaus muziką greitai tapo neatskiriama popkultūros dalimi, atėjo britės K.Moss laikas.

To mados srityje dar nėra buvę: ji galutinai sulaužė visus šablonus, o ir perkopusi per 40 metų net po plačiai nuskambėjusio skandalo dėl kokaino tebepriklauso dešimčiai podiumo lyderių.

Dabar modelių pasauliui vadovauja Brazilija. Po labiausiai ant podiumų pageidaujamos ir geriausiai mokamos G.Bundchen yra jos tėvynainė Adriana Lima – pagrindinis „Victoria’s Secret“ modelis. Ji ne kartą buvo pripažinta seksualiausiu pasaulio modeliu. Dviejų vaikų motina, gimtojo Salvadoro miesto globėja A.Lima užima antrąją vietą modelių, tapusių magnatais, penketuke.

„Supermodelių nebėra. Ant podiumo pernelyg daug naujų veidų, mažai kam pavyksta atsidurti ant žurnalų viršelių visame pasaulyje vienu metu. Na, ir honorarų nėra ko lyginti su anksčiau buvusiais“, – sako čekų topmodelis Eva Herzigova.

Iš tikrųjų atsisakyti pakilti iš lovos mažiau nei už dešimt tūkstančių dolerių dabar sau negalėtų leisti net labiausiai ant podiumo pageidaujami modeliai.

Bet vienos užsivėrusios durys leidžia atsidaryti kitoms: įspūdingi reklamos honorarų dydžiai šiuolaikiniams modeliams suteikia galimybę pasirodyti ant podiumo tiesiog iš meilės aukštajai madai ar visai vengti šio darbo. Reklamos sutartys su „Maybelline“ ir „Desigual“ A.Limai jau leido šiais metais susižerti 8 milijonus dolerių.

Olandijos supermodelis Doutzen Kroes turi visas galimybes tapti vienu savo kartos simbolių. Kitais metais 30-ąjį gimtadienį švęsiantis modelis kaip niekada populiarus.

Dviejų vaikų motinai priskiriami mažiausiai du išskirtiniai nuopelnai: ji grąžino ant žurnalų viršelių klasikinės blondinės tipažą ir padarė karjerą be mados agentūrų monopolijos ir konkursų.

Kaip ir daugelis šiuolaikinių moterų, D.Kroes mano, kad seksualumą lemia sportas, tinkama mityba ir rūpinimasis sveikata.

Moterų idealai aktualūs tol, kol karta nenustojo būti aktyvi. Dabar, kai mada priklauso ne tik jauniems, modelio karjeros trukmė nepriklauso nuo amžiaus.

Apsinuoginusios garsenybės – 36-erių E.Herzigova, 40-metė H.Christensen ir 39 metų C.Schiffer – ant „i-D“ viršelio.

Ar tai buvo įmanoma auksiniais supermodelių eros laikais, kai niekam į galvą nebūtų atėjusi mintis kėsintis į jaunystės neliečiamybę?

Prie modelių magnatų priklauso ir ru-sų modelis Natalija Vodianova. Ketu-rių vaikų motina dabar daugiausia dėmesio skiria šeimai ir labdaringai veik-lai. Ji beveik nepasirodo ant podiumo, bet tapo daugelio reklamos kampanijų dalyve, praėjusiais metais – „Guerlain“ kvepalų veidu.

G.Bundchen, kuri šmaikščiai vadinama supermodelių honorarų čempione, nuo žurnalų viršelių nedingsta jau du dešimtmečius. Jai pasirodžius ant podiumo, dingo prabangos, atmieštos heroinu, era, užleidusi vietą natūralumui ir sveikai odai, šiek tiek palytėtai saulės.

Brazilė nusifilmavo kino juostose „Niujorko taksi“, „Ir velnias dėvi Pradą“, kuria savo apatinių drabužių liniją. G.Bundchen – Jungtinių Tautų aplinkos apsaugos programos UNEP geros valios ambasadorė ir vieno populiariausių amerikietiškojo futbolo žaidėjų Tomo Brady žmona, dviejų vaikų motina.

Bet kur glūdi brazilės sėkmės paslaptis?

Laimės kūdikis ar dėsningumas, bet ji turi visą, vaizdžiai sakant, rinkinį bruožų, vienijančių visus kada nors ant podiumo spindėjusius supermodelius: gebėjimą nepaisyti stereotipų, tapti masinės kultūros dalimi, pasinaudojus savo populiarumu bei įtaka daryti pasaulį geresnį.

Žinoma, dar reikia pridėti žodį „graži“, bet jis būtų pačioje brazilės charakteristikos pabaigoje. Kaip taškas, be kurio G.Bundchen sėkmės istorija nebūtų užbaigta.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.