Rugsėjį, kai vyko šiam pavasariui ir vasarai skirtos mados savaitės, nemažai dizainerių atsisakė tradicinio kalendoriaus ir pristatė ne 2017 metų pavasario ir vasaros, o rudens bei žiemos kolekcijas. Šitaip siekiama panaikinti kelių mėnesių laiko tarpą tarp podiumų šou ir galimybės pirkėjams nusipirkti naujausio dizaino drabužius. Skaitmeninių technologijų varomame XXI amžiuje vartotojų dėmesį vis sunkiau išlaikyti, tad mados namai priversti žaisti gaudynes su klientais.
„Dabar matai, dabar perki“ – taip dabar sako tokie kūrėjai kaip Tomas Fordas, Thakoonas ir Tommy Hilfigeris, leidžiantys klientams pirkti kolekciją tiesiog nuo podiumo.
Tarptautinė politika ir rinkos pokyčiai padarė didžiulę įtaką ir Londono mados savaitei – dėl „Brexit“ sunerimę britų dizaineriai taip pat pamynė šimtmečius galiojusias tradicijas.
Tokie gigantai kaip „Topshop Unique“, „Burberry“ ir „Temperley London“ pirmą kartą istorijoje pristatė bet kuriam sezonui tinkančias kolekcijas, kurios parduotuvėse pasirodė dar tą pačią dieną.
Tai itin svarbus pokytis mados industrijoje, kur pastarąjį šimtmetį tekdavo laukti mažiausiai pusmetį, kad galėtum bent paliesti drabužį, pamatytą per mados šou. Taip jau įprasta, kad jei mados šou stebite rugsėjį, regite kolekciją, skirtą kitų metų pavasariui ir vasarai. Vadinasi, ši kolekcija prekybos vietose atsidurs tik kovą.
Britai, pasekę amerikiečių pavyzdžiu, pritaikė principą „pamatyk dabar – įsigyk dabar“. Bene geriausias to pavyzdys – „Temperley London“, savo madų šou transliavę tiesiogiai. Tuo pat metu žmonės galėjo užsisakyti naujausius kolekcijos modelius per mobiliąją programėlę „Vero“.
Šiais laikais, kai žmonės įpratę absoliučiai viską – informaciją, prekes, net tolimus kraštus – pasiekti neįtikėtinai greitai, toks žingsnis labai logiškas. Mados industrija paprasčiausiai prisitaikė prie modernaus gyvenimo būdo.
Tačiau tokios naujovės sužavėjo ne visus. „Chanel“ ir „Fendi“ dizaineris Karlas Lagerfeldas tokį modelį pavadino netvarka ir perspėjo, kad tokia naujovė gali sugriauti visą rinką.
Kiti nebuvo tokie kategoriški – tiesiog ramiai laukė norėdami 2017 metų pavasario ir vasaros kolekcijas pademonstruoti vasario mėnesį. Calvinas Kleinas, neseniai pasamdęs buvusį „Christian Dior“ dizainerį Rafą Simonsą iš viso atšaukė pristatymą. „Oscar de la Renta“, kurie liepos mėnesį atsisveikino su britu Peteriu Coppingu ir pasamdė dizainerių duetą iš „Monse“, irgi pristatė tik mažą kolekciją.
Tiesa, ant podiumo susimaišė ne tik sezonai. Vyrų ir moterų drabužiai vis dažniau demonstruojami toje pačioje erdvėje, o ne rodomi atskirai per konkuruojančius kelių savaičių skiriamus mados renginius. Taip pasielgė ir mados namai „Bottega Veneta“, ilgus metus laikęsi tradicijų. Rugsėjį jie pirmą kartą savo ženklo istorijoje ant to paties podiumo demonstravo ne tik moterims, bet ir vyrams skirtus modelius.
Dar viena naujovė – vis daugiau dizainerių teikia pirmenybę pristatymams, o ne podiumui. Pavyzdžiui, Diane von Fürstenberg, „Rag & Bone“ organizavo virtinę susitikimų, o ne vieną didelį podiumo šou.
„Siuvėjai mėto ant sienų makaronus ir žiūri, kas prilips“, – apie mados industrijos bandymų ir klaidų metodą rašė „The New York Times“ mados kritikė Vanessa Friedman.
Svarbiausios mados tendencijos ir ryškiausios asmenybės – naujame žurnale „Stilius plius“.
Mados savaitės skaičiais
Niujorke sukasi 98 mlrd. dolerių vertės mados pramonė, jame yra įsikūrę 900 mados kompanijų būstinių.
Daugiau kaip 200 tūkst. žmonių suplūsta dalyvauti Niujorko rugsėjo ir vasario mados savaitėse.
Per šiuos mados festivalius, kurių apyvarta siekia beveik 900 mln. dolerių, rengiama šimtai pristatymų, sudaroma daugybė sutarčių ir ošia daug vakarėlių. Vien apgyvendinimo paslaugas teikiančios bendrovės iš Niujorko mados savaitės susižeria apie 100 milijonų dolerių. Vėliau sezono traukinys išvažiuoja į Europą. Čia skaičiai kuklesni.
Skelbiama, kad Londono mados savaitė patraukia 105 tūkst. mados gerbėjų, o miestui duoda 62 milijonus eurų įplaukų.
Milano mados savaitėje apsilanko 22,5 tūkst. žiūrovų, o mados savaitė generuoja 50,5 milijono eurų apyvartą, iš kurių 11 milijonų tenka apgyvendinimo paslaugas teikiančioms įmonėms.
Paryžiaus mados savaitę aplanko 30 tūkst. žmonių, o mados savaitės apyvarta – 66 milijonai eurų, iš kurių 16 milijonų išleidžiama apgyvendinimui.
Šaltinis: FashionUnited Business Intelligence