Spalvų karai: kokiems prekės ženklams priklauso specifinės spalvos?

Prabangos prekių ženklai seniai siejami ne tik su specifiniais logotipais, bet ir su spalvomis. Pavyzdžiui, amerikiečių juvelyrikos milžino „Tiffany“ vizitine kortele jau daugiau nei šimtmetį laikoma turkio spalva, o Prancūzijos mados namų „Hermes“ – apelsinų.

„Hermes“ pirkinių maišeliai.<br>Scanpix/ REUTERS nuotr.
„Hermes“ pirkinių maišeliai.<br>Scanpix/ REUTERS nuotr.
C.Louboutinas.<br>Scanpix/ REUTERS nuotr.
C.Louboutinas.<br>Scanpix/ REUTERS nuotr.
„Tiffany“ išskirtinumas – jų spalva.<br>Scanpix/ AFP nuotr.
„Tiffany“ išskirtinumas – jų spalva.<br>Scanpix/ AFP nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Oct 19, 2022, 9:03 AM

Apie spalvų galią byloja statistika. Teigiama, kad spalva prekės ženklo atpažįstamumą gali padidinti net iki 80 procentų. Nuo 62 iki 90 procentų vartotojų pradinį sprendimą dėl produkto priima atsižvelgdami ne į ką kita, o į jo spalvą.

Anot ekspertų, lyginant su logotipu, spalva yra universalesnė, lengviau pastebima socialiniuose tinkluose.

„Spalva gali būti panaudojama kur kas plačiau nei logotipas. Ji lengviau prisitaiko virtualioje, vizualiai išreikštoje aplinkoje. Ne išimtis – ir metavisata, kur teoriškai tam tikro ženklo spalva gali nusidažyti dangus, medžiai ir net avatarai“, – teigė tendencijų analitikė Emily Safian-Demers.

Tyrimai rodo, kad dažniausiai prekės ženklai rinkodaroje pasirenka mėlyną, raudoną ir rožinę spalvas. Kiek rečiau renkamasi geltoną, žalią, oranžinę. Vos vienas procentas pasitiki ruda spalva.

Populiariausiam variantui palankumą išreiškia ir „Valentino“. Anksčiau raudonomis suknelėmis garsėję italų stiliaus grandai persigalvojo ir 2022-ųjų rudens ir žiemos kolekciją nuspalvino ryškiu rožiniu atspalviu. Jis buvo sukurtas bendradarbiaujant su žymiuoju „Pantone“ spalvų institutu ir pavadintas „Valentino Pink PP“.

Rizikuoti nelinkęs ir žinomas amerikiečių atletas Tomas Brady (45 m.). Neseniai prekės ženklą įkūrusio futbolininko ir „Pantone“ spalvų instituto bendro darbo rezultatas – tamsiai mėlyna „Brady Blue 112-22“ spalva.

Prekės ženklai, kuriems specifinė spalva jau tapo neatsiejama jų identiteto dalimi, jos nuosavybę įteisina. Tarkime, „Tiffany Blue“, kuri „Pantone“ spalvų paletėje atpažįstama kaip „1837 Blue“, „Tiffany“ nuosavybe pripažinta 1998-aisiais. Anksčiau to padaryti neleido Jungtinių Amerikos Valstijų įstatymai.

Pirmą kartą dabar jau legendinis „Tiffany“ atspalvis buvo panaudotas 1845 metais, kai dienos šviesą išvydo pirmasis šio prekės ženklo katalogas. Turkio spalva nuo pat pradžių vyravo juvelyrikos ženklo reklamose ir parduotuvių interjere, tačiau didžiausio pasisekimo sulaukė šios spalvos dėžutės. Apie jų svarbą kompanijai ir jos rinkodarai nemažai pasako vis dar galiojanti „Tiffany“ geležinė taisyklė, kuri teigia, kad iš „Tiffany“ parduotuvės išsinešti jų dėžutę galima tik tuomet, kai klientas nusiperka prekę. Kitaip tariant, tuščia „Tiffany“ dėžutė neparduodama už jokius pinigus.

 

Kodėl „Tiffany“ įkūrėjas Charlesas Lewisas Tiffany (1812–1902) pasirinko šį atspalvį, lieka nežinoma. Spėliojama, kad XIX amžiaus juvelyrikoje buvo tiesiog populiaru naudoti turkį.

„Hermes“ dėžutės apelsinų spalvą įgijo dėl susiklosčiusių aplinkybių. Per Antrąjį pasaulinį karą Prancūziją okupavo nacistinė Vokietija, šalyje trūko prekių. Anksčiau mados namų naudotos pakavimo dėžės nebebuvo pasiekiamos, teko tenkintis tuo, ką siūlė tiekėjai. Taip jau nutiko, jog jie mados namams įteikė oranžines dėžes, kurios sandėlyje užsiliko paprasčiausiai dėl to, kad jų niekas nenorėjo.

Pasibaigus karui „Hermes“ atspalvis šiek tiek keitėsi, dabartinį pavidalą įgijo 7-ajame dešimtmetyje. Įdomu tai, kad specialaus „Pantone“ pavadinimo mados namų atspalvis neturi, tai pabrėžiama ir oficialiame „Hermes“ interneto puslapyje.

Kitaip nei „Tiffany“, spalvos nuosavybę norintis įteisinti „Hermes“ vis dar susiduria su teisiniais trukdžiais. Dar 2005-aisiais Europos Sąjungos intelektinės nuosavybės tarnyba atsisakė spalvą registruoti kaip prekės ženklą dėl to, kad, jos nuomone, oranžinė negali būti siejama su vienu prekės ženklu, nes yra pernelyg dažnai naudojama. „Hermes“ nenuleido rankų ir teisinę kovą tęsia iki šiol.

Panašu, kad kova dėl prigimtinių teisių – prancūzų kraujyje. Nuo 1992-ųjų didmiesčiuose kaukšinčiais raudonpadžiais aukštakulniais garsėjantis dizaineris Christianas Louboutinas (59 m.) buvo susikibęs su Ispanijos greitosios mados gamintoju „Zara“ – pastarasis ėmė prekiauti panašiais, bet gerokai pigesniais aukštakulniais raudonu padu. Žymųjį padą savo nuosavybe 2008-aisiais nutaręs paversti paryžietis bylą pralaimėjo, nes raudona spalva paliko daug vietos interpretacijoms. Dėl to Ch.Louboutinas kreipėsi į „Pantone“, kuriame buvo sukurta jo prekės ženklą apibrėžianti „Pantone 18 1663TP“ spalva.

Vėliau dizaineris apskundė raudonus batelius sukūrusius mados namus „Saint Laurent“ . Šįkart teisme jam šypsojosi sėkmė, bet nuskambėjo išvada, kad prekės ženklo „Christian Louboutin“ apsauga negalioja, kai visas batas yra raudonos spalvos.

„Nesakau, kad man visuomet priklauso raudona spalva. Viskas yra susiję su specifiniu raudonu atspalviu, naudojamu specifinėje vietoje“, – yra sakęs Ch.Louboutinas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
„Nauja diena“: ką reiškia kandidato R. Žemaitaičio pasitraukimas iš Seimo?