Kaip atsiranda mados tendencijos?

Mados pasaulis gyvena sezonų ritmu: nauji metai čia švenčiami du kartus per metus, ir abu po visą mėnesį, būtent tiek, kiek trunka keturios didžiosios mados savaitės. Tačiau kaip ši uždara bendruomenė sugeba nuspręsti, kokiomis tendencijomis žavėsimės ateinantį sezoną?

Kaip atrandamos naujos tendencijos? Šiame piešinyje žmonės suskirstyti taip: (iš kairės): inovatoriai; ankstyvieji vartotojai; ankstyvoji dauguma; vėlyvoji dauguma; atsilikėliai.
Kaip atrandamos naujos tendencijos? Šiame piešinyje žmonės suskirstyti taip: (iš kairės): inovatoriai; ankstyvieji vartotojai; ankstyvoji dauguma; vėlyvoji dauguma; atsilikėliai.
Daugiau nuotraukų (1)

Aušra Prasauskaitė („Stilius plius“)

2015-04-06 15:46, atnaujinta 2018-01-07 11:14

Dauguma tendencijų nuolatos sukasi ratu: vienos prisimenamos ir į mūsų spintas bei parduotuvių lentynas sugrįžta iš praeities, kitos užmirštamos... iki kito karto. Tendencijų cikliškumą bando paaiškinti skirtingos teorijos, tačiau populiariausia teorija, kad jos sugrįžta kas dvidešimt metų. Ši teorija paremta Edipo kompleksu: vaikystėje susižavėję stebime tėvus, jaunystėje, praėjus dvidešimtmečiui, ir patys bandome kopijuoti jų stilių.

Dabar madoje karaliaujantis septintasis dešimtmetis – šio cikliškumo pavyzdys.

Tiesa, įkvėpimo šiuolaikinė visuomenė dažniausiai ieško internete, tad mūsų naujovių apetitas dar niekada nebuvo toks beprotiškai didelis.

Stebėdamas to laiko tendencijas meno kritikas Jamesas Laveras 1937 m. sukūrė sistemą, atskleidžiančią mūsų požiūrį į tendencijos gyvenimą. Anot jo, tendencijos atsinaujina kas penkiasdešimt metų. Nors laiko tarpsniai tarp vienos tendencijos atsiradimo, mirties ir atsinaujinimo labai sutrumpėjusios, pagrindiniai principai, atskleidžiantys, kaip mes vertiname tendencijas, ir šiandien aktualūs.

BBC portalui Vestministerio universiteto Mados katedros vadovas Andrew Grovesas komentavo, kad šiandien gyvename nuolatos skubančioje, vartotojiškoje visuomenėje. „Vos kolekcija pristatoma ant podiumo, jos nuotraukas jau po kelių minučių galime išvysti internete. Informacija gaunama ir naujienų norima kur kas greičiau nei anksčiau. Ant podiumo pristatytas stilius netrukus pasirodys greitosios mados tinkluose.“

Naujoves medžiojančiame pasaulyje tendencijas nužudo nuobodulys. Naują tendenciją pradeda nedidelė grupelė žmonių, o tuo metu, kai ji išpopuliarėja, pirmoji grupė jau būna praradusi susidomėjimą šia tendencija ir atradusi ką nors kita.

Tuomet tendencija pradeda naują etapą. Pirmiausia ja baisimasi, kiek vėliau ji pasirenkama tik siekiant sukurti juokingą, ironišką įvaizdį. Anot A.Groveso, tik tada, kai tendencija yra visiškai pamiršta, ji gali būti prikelta iš naujo. Sugrįžusi tendencija paprastai niekada nebūna tokia pati, kaip jau prieš tai buvusi: nauja dizainerių bei mados lyderių karta ją interpretuoja ir pritaiko savo gyvenimui, o ne aklai kopijuoja.

Būtent mados lyderiai yra tie, kurie tendenciją išpopuliarina. Įžymybės, tinklaraštininkai savo stiliumi ir gyvenimu atvirai dalinasi spaudoje ar internete – čia jais žavisi ir valingai arba net patys to nepastebėdami bando kopijuoti daugybė žmonių.

Prieš keletą dešimtmečių lyderėmis buvo laikomos aktorės Joan Crawford ir Audrey Hepburn. Šiandien stiliaus dievaitėmis laikomos dainininkė Rihanna, modeliai Kate Moss ir Cara Delevingne – asmenybės, turinčios milijonus sekėjų.

Būtent jos pirmosios turi galimybę išbandyti tik ant podiumo pristatytas tendencijas ar su savo sekėjais pasidalinti mums labai menkai žinomais prekės ženklais. Labai greitai, vos per kelias savaites, jų išpopuliarintas stilius jau pateks į greitosios mados tinklus, dar vėliau ir į pačių dizainerių parduotuves. Kai tendencija taps prieinama visiems, šioms stiliaus lyderėms tai jau atrodys pasenusios naujienos. Paparacų taikinyje atsidūrusios įžymybės demonstruos naujausius savo susižavėjimo objektus.

Tiesa, mada dar niekada nebuvo tokia liberali, tendencijos jau nebereiškia vienintelių „teisingo“ stiliaus taisyklių. „Štai dabar madingi įvairaus ilgio sijonai. Kas gali pasakyti, koks ilgis madingiausias? Kiekviena moteris gali pasirinkti būtent tokį, koks jai labiausiai tinka“, – pažymi A.Grovesas.

Didžiausios mados kompanijos neįsivaizduoja savo verslo be konsultacijų su mados tendencijų prognozuotojais. Itin mistiškai skambanti profesija išties gana paslaptinga: ji nesiremia jokiomis mums pažįstamomis formulėmis ir yra skirta tik industrijos profesionalams.

Duodama interviu Didžiosios Britanijos laikraščiui „City AM“ Faith Popcorn, viena įtakingiausių mados prognozuotojų pasaulyje, pasakojo apie savo veiklą: „Šis darbas apima skaitymą visko, kas tik patenka į rankas, naujų rajonų lankymą, naujų patiekalų degustavimą. Einu į teatrą, pasižiūriu baletą, grįžtu namo ir atsiduodu realybės šou arba serialų ir filmų maratonui. Bandau į save sugerti kuo daugiau informacijos, ją sujungti tarpusavyje ir įvertinti, ką visa tai reiškia.“

F.Popcorn tai lygina su Braille’io raštu, tik šiuo atveju čiuopiant taškus skaitomi ne tekstai, o pati kultūra: „Reikia susipažinti su kuo skirtingesne kultūra, kad suprastume, kas vyksta aplinkui, ir visa tai apibendrinti.“

Šios profesijos atstovai prognozuoja tai, kas visuomenei bus aktualu ne po kelių mėnesių, o po kelerių metų, tad kartais jų rekomendacijos gali ir nustebinti. F.Popcorn prisimena, kaip antroje 9-ojo dešimtmečio pusėje teko dirbti su „Kodak“ kompanija. „Mes jiems pasakėme, kad juostinė fotografija miršta, kad visas dėmesys turėtų būti skiriamas skaitmeninei fotografijai. Jie mus atleido“, – prisimena ji.

Galbūt dėl tokių situacijų mados prognozuotojai ir mėgsta juokauti sakydami, kad nėra neteisingų prognozių. Yra tik ne laiku išsakytos.

Kad ant podiumo kas sezoną pristatomos dizainerių kolekcijos turi panašumų, yra sietina ne tik su mados tendencijų prognozuotojų konsultacijomis, bet ir su visos mados bendruomenės uždarumu. Didžiausiuose pasaulio miestuose susikoncentravę kūrėjai neišvengiamai tampa tos pačios kultūros vartotojais: tie patys koncertai, filmai, parodos, pasilinksminimo vietos ir žmonės. Na, o pavargę nuo intensyvaus miesto tempo įkvėpimo išvyksta ieškoti į kurortus... tuos, kuriuos jau kas nors rekomendavo.

Vos kolekcija parodoma ant podiumo, visa ši kūrėjų bendruomenė jau skubiai žvalgosi į naujus įkvėpimo šaltinius. O visuomenė išraiškingiausias dizainerių tendencijas nužudys vos per kelis mėnesius. Žinoma, yra ir fenomenų: štai 2005-aisiais į spintas iš lėto pradėjo belstis aptempti cigaretės formos džinsai. Jau praėjo dešimt metų, o daugumos moterų garderobe tai vis dar yra vienintelis dominuojantis kelnių stilius. Tendencijų gimimas, kaip ir mirtis, – sunkiai prognozuojami.

J.LAVERO TAISYKLĖ

Prieš 10 metų – nepadoru

Prieš 5 metus – begėdiška

Prieš 1 metus – drąsu

Madinga – puiku

Po 1 metų – nestilinga

Po 10 metų – baisu

Po 20 metų – juokinga

Po 30 metų – įdomu

Po 50 metų – nuostabu

Po 70 metų – žavu

Po 100 metų – romantiška

Po 150 metų – gražu

Šaltinis: „Fashion-era.com“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.