Pacientų sveikatai padaryta žala ir jos atlyginimas

Pastaruoju metu visuomenės ir žiniasklaidos dėmesio sulaukė keletas skambių atvejų, kai dėl galimų grubių sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų klaidų pacientams buvo padaryta didelė žala sveikatai, pasitaikė ir mirties atvejų.

Norint išsireikalauti iš gydymo įstaigos paciento sveikatai padarytą turtinę ir neturtinę žalą būtina žinoti civilinės atsakomybės sąlygas.<br>123rf
Norint išsireikalauti iš gydymo įstaigos paciento sveikatai padarytą turtinę ir neturtinę žalą būtina žinoti civilinės atsakomybės sąlygas.<br>123rf
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

May 7, 2013, 11:26 AM, atnaujinta Mar 7, 2018, 3:34 AM

Neretai pacientai, nesulaukę tinkamos, kokybiškos, rūpestingos sveikatos priežiūros kelia pretenzijas dėl netinkamos kokybės sveikatos priežiūros paslaugų bei dėl to padarytos žalos sveikatai ar net gyvybei.

Tačiau norint išsireikalauti iš gydymo įstaigos paciento sveikatai padarytą turtinę ir neturtinę žalą būtina žinoti civilinės atsakomybės sąlygas, laikytis įstatymuose numatytų terminų ir tvarkos, kurią besikreipiantis į atitinkamas institucijas asmuo privalo žinoti.

Pacientas ar kiti asmenys (pvz., nepilnamečio paciento tėvai), norintys gauti žalos atlyginimą, su pareiškimu privalo kreiptis į Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją, veikiančią prie Sveikatos apsaugos ministerijos, kuri yra privaloma ikiteisminė institucija ginčams dėl pacientų teisių pažeidimo fakto ir tuo padarytos žalos dydžio nustatymo nagrinėti.

Tačiau Komisija nagrinėja tik tuos pareiškimus, prie kurių yra pridėtas sveikatos priežiūros įstaigos vadovo atsakymas raštu dėl pareiškime iškeltų žalos atlyginimo reikalavimų. Taigi, pirmiausia pacientas turi su atitinkama pretenzija kreiptis į sveikatos priežiūros įstaigą, kurioje, paciento manymu, jam buvo netinkamai suteiktos sveikatos priežiūros paslaugos ir dėl to padaryta žala sveikatai.

Advokatė Asta Bajorienė paaiškino, kad pacientai praktikoje neretai susiduria su problemomis jau pačiame pirminiame etape – gaunant iš sveikatos priežiūros įstaigų medicininius dokumentus, kurie yra būtini norint tinkamai suformuluoti pretenziją, nurodyti galimus pažeidimus, dėl kurių pacientui padaryta žala.

„Štai klientas, pateikęs prašymą padaryti visų jo vaiko gydymo vienoje didžiausių šalies ligoninių medicininių dokumentų kopijas, buvo priverstas laukti beveik du mėnesius. Medicininių dokumentų kopijos buvo atiduodamos dalimis, nepilnos, dėl ko klientas buvo priverstas pakartotinai kreiptis ir vėl laukti. Tik kreipusis advokatui reikalai paspartėjo. Buvo teisinamasi dideliu darbo krūviu, nors pagal sveikatos apsaugos ministro įsakymą pacientui turi būti išduotos jo medicinos dokumentų kopijos ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo paciento kreipimosi žodžiu arba raštu“ – pasakojo advokatė.

Terminai kreiptis dėl žalos atlyginimo labai svarbūs, nes ieškiniui dėl žalos atlyginimo pareikšti taikomas trejų metų ieškinio senaties terminas. Tiesa, ieškinio senaties terminas, praleistas dėl svarbių priežasčių, gali būti atnaujintas. Reikšmingomis aplinkybėmis atnaujinti senaties terminą laikomos individualios situacijos aplinkybės.

Asmens sugebėjimas įvertinti susiklosčiusią medicininę ir teisinę situaciją dažnai būna apsunkintas, nes žmogus, patekęs į sudėtingą jo sveikatai ar gyvybei situaciją, pasitiki medikais, mano, kad jie deda maksimalias pastangas, o atsiradusi žala tėra nesėkmingai susiklosčiusių aplinkybių pasekmė. Tai, kad žalą sveikatai nulėmė medikų klaidos, suvokti paprastai praeina atitinkamas laiko tarpas, kol pacientas pasikonsultuoja su kitais medikais, teisininkais.

Teismų praktikoje sprendžiant ieškinio dėl paciento sveikatai padarytos žalos atlyginimo senaties termino atnaujinimo klausimą atsižvelgiama į tai, kad sveikata – tai ypatinga teisės saugoma vertybė, todėl senaties termino praleidimas (ypač nežymus) gali būti atnaujinamas atsižvelgiant į asmens amžių, išsilavinimą, paciento ir sveikatos priežiūros įstaigos elgesį, kitas reikšmingas aplinkybes.

Taigi, tik turint sveikatos priežiūros įstaigos atsakymą dėl paciento iškeltų žalos atlyginimo reikalavimų, galima kreiptis su pareiškimu į Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją, kuri per 2 mėnesius (sudėtingais atvejais – per 4 mėnesius) išsprendžia paciento ir sveikatos priežiūros įstaigos ginčą, o pareiškime nurodytiems pažeidimams pasitvirtinus nustatyto padarytą žalą ir jos dydį. Komisijos sprendimai sveikatos priežiūros įstaigoms ir pacientui yra privalomi, tačiau nesutikdami su jais tiek pacientas, tiek sveikatos priežiūros įstaiga turi teisę kreiptis į teismą.

A. Bajorienė paminėjo, kad civilinei atsakomybei už pacientui padarytą žalą atsirasti būtinos atitinkamos sąlygos: turi būti nustatyti neteisėti asmens sveikatos priežiūros įstaigos veiksmai, padaryta žala, priežastinis ryšys tarp neteisėtų veiksmų ir atsiradusios žalos ir kaltė.

Medicina nėra tikslusis mokslas ir nuo galimų komplikacijų niekas nėra apsaugotas, tačiau gydytojų veiksmų neteisėtumas, kaip civilinės atsakomybės sąlyga, gali būti konstatuojamas esant lengvesnio laipsnio pareigos elgtis rūpestingai ir apdairiai pažeidimui nei įprastu civilinės atsakomybės atveju.

Pagal teismų praktiką sprendžiant sveikatos priežiūros įstaigos atsakomybės už paciento sveikatai padarytą žalą klausimą turi būti vertinama, ar konkrečioje situacijoje medicinos paslaugos buvo teikiamos dedant maksimalias pastangas, neteisėtumą gali lemti bet koks neatidumas, nerūpestingumas, nedėmesingumas, nepakankamas profesinės pareigos atlikimas, profesinės etikos taisyklių pažeidimas ir panašiai“ – paaiškino teisininkė.

Primename, kad kiekviena sveikatos priežiūros įstaiga, prieš pradėdama teikti sveikatos priežiūros paslaugas, draudžia savo civilinę atsakomybę privalomuoju ir (ar) savanoriškuoju civilinės atsakomybės draudimu turtinei ir neturtinei žalai atlyginti.

Informaciją parengė advokatų kontora „Bajorienė, Čelkis ir partneriai“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.