Pas sunkų ligonį – su tušinuku ir popieriais rankoje

Kas svarbiau – pacientas ar nauja medicininė kortelė? Tokią diskusiją įžiebė nauja tvarka, kai greitosios pagalbos specialistas privalo imti į rankas tušinuką ir popierių, kad sužymėtų, ką ir kuriuo metu atliko. Galbūt ateityje tokia anketa pravers ne vienai mokslinei disertacijai, tačiau tokio popierinio darbo prasmė nėra didelė medikui, kuris privalo gelbėti žmogų.

Daugiau nuotraukų (1)

Danutė Jonušienė

May 7, 2014, 10:08 AM, atnaujinta Feb 14, 2018, 5:53 AM

Kauniečiai pasiūlė, ministras priėmė – taip pusbalsiu kuždasi medikai, nesuprasdami, kodėl būtina detaliai nurodyti tiek daug informacijos.

„Tai tik automatinis darbas. Galbūt jis yra kam nors reikalingas, tačiau nematau didelės naudos. Atvykus pas ligonį negalima pulti pildyti anketos, nes pagrindinis dėmesys turi būti skirtas jam, o ne popieriui“, – atvirai kalbėjo viena specialistė iš Vilniaus greitosios medicinos pagalbos stoties.

Moteris neslėpė, kad nuo gegužės įteisinus anketos principu sudarytą naują kortelę tenka kur kas ilgiau užtrukti pas ligonį, nes rašto darbai atima laiko.

Priekaištų sulaukdavo ir anksčiau

 Klaipėdos greitosios medicinos pagalbos (GMP) stoties vyriausiasis gydytojas Rimvydas Juodviršis naujos tvarkos nei peikė, nei gyrė.

„Praėjo tik savaitė, daug dar turime išmokti, kiekviena naujovė sukelia šiek tiek nepatogumų.

Kita vertus, kortelė, kurią pildydavome nuo sovietinių laikų, neatitiko dabartinių reikalavimų. Valstybinė medicinos įstaigų akreditavimo tarnyba nekart dėl to priekaištavo“, – tikino R.Juodviršis.

Dokumente nebeliko literatūrinių išvedžiojimų

Nauja kortelė – medicininis dokumentas. Pasiruošti naujai tvarkai šalies medikai turėjo net penkis mėnesius.

„Sena kortelė buvo moraliai pasenusi. Ją reikėjo keisti. Tai nebuvo staigmena, nes pradėjome ruoštis prieš 5 metus, patirties sėmėmės iš Estijos ir kitų Europos šalių“, – sakė R.Juodviršis.

Daugiausia abejonių sukėlė svarstymai, ar verta palikti šio medicininio dokumento nuorašą stacionarui, kur toliau ligonis tęsia gydymą.

Anksčiau greitosios pagalbos medikai savo kolegoms ligoninės priėmimo skyriuje palikdavo tik dalį informacijos apie tai, kokia buvo suteikta pagalba.

Tačiau tam nepritarė sveikatos apsaugos ministras Vytenis Andriukaitis, jis patvirtino, kad visa informacija apie pacientą turi būti saugoma ne tik greitosios pagalbos centre, bet ir ligoninėje.

Naujoji tvarka įsigaliojo šiemet gegužę, tačiau eksperimentas prasidėjo jau 2013-ųjų rugsėjį, kai Kauno ir Alytaus medikai galėjo išbandyti naujos tvarkos privalumus.

„Pakanka sudėti tik taškelius ir sužymėti, kas atlikta, nebeliko beletristikos ir netikslumų“, – pripažino R.Juodviršis.

Kita vertus, naujas medicininis dokumentas reikalauja tam tikrų įgūdžių, todėl norint greitai jį užpildyti nėra paprasta.

Pasiruošimas truko ne vienus metus

Kritikos banga negąsdina Kauno greitosios medicinos pagalbos (GMP) stoties direktoriaus Nerijaus Mikelionio, vadovaujančio Lietuvos greitosios medicinos pagalbos įstaigų asociacijai.

Kaunietis gydytojas įžvelgė daug teigiamų poslinkių: palengvėjo mediko darbas, taip pat teikiamų medicinos paslaugų kokybė.

„Naujoji kortelė nenukrito iš debesų, neatsirado nei vakar, nei užvakar, ją kūrė Lietuvos sveikatos mokslų universitetas, Lietuvos greitosios medicinos pagalbos įstaigų asociacija“, – sakė N.Mikelionis.

Ši kortelė atstoja dvi ankstesnes korteles, kurias privalėdavo pildyti greitosios medicinos pagalbos medikai, pavyzdžiui, 110 forma likdavo pas medikus, o tuo atveju, kai atgabendavo pacientą į ligoninės priėmimo skyrių, jie privalėdavo dar pildyti 114 formą.

N.Mikelionio nuomone, šalies medikai turėjo pakankamai laiko pasiruošti naujovei.

Asociacija savo iniciatyva surengė seminarą greitosios pagalbos medikams, kaip pildyti naują kortelę. Tąkart dalyvavo 114 medikų iš visos šalies.

„Šią kortelę nebūtina pildyti paciento akivaizdoje, pacientui reikia padėti ir teikti pagalbą. Nė vienas medicininis dokumentas negali būti pildomas, jei pacientui iškilusi grėsmė“, – įspėjo N.Mikelionis.

Svarbi informacija – laikas

Kortelėje yra keturi blokai, primenantys greitosios pagalbos medikui, kaip padėti ištiktiems infarkto, taip pat insulto pacientams, kaip elgtis su nėščiąja ar daugybinius sužalojimus patyrusiu asmeniu.

Jei pacientas priklauso bent vienai iš keturių grupių, greitosios pagalbos medikai privalo pranešti ligoninės priėmimo skyriui, kad atveš tokį sunkų ligonį.

Kortelėje taip pat būtina nurodyti, kokia pagalba ir kada buvo suteikta.

„Manau, kiekvieno nukentėjusiojo artimajam yra svarbu žinoti, kada priėjo medikas. Jei greitosios pagalbos automobilis atvyko į avarijos vietą, bet medikas dar visą valandą dėl įvairiausių aplinkybių negalėjo prieiti prie nukentėjusio, tai labai svarbu“, – sakė N.Mikelionis.

Daugiau viešumo – daugiau skaidrumo

Naują tvarką skeptiškai vertinę medikai neslėpė, kad tai  dar labiau didins stresą, nes visa informacija apie tai, ką ir kada jie taikė pacientui, atsidurs ne tik GMP stotyje, bet ir ligoninės priėmimo skyriuje.

Kita vertus, kiekvienas sąžiningai atlikęs savo pareigą gydytojas turėtų gerai jaustis. Tai – viešas paliudijimas, ką ir kaip medikas taikė, tai – mediko darbo kokybės rodiklis.

Augs duomenų bankas

Naują medicininį dokumentą įmanoma apdoroti skaitmeniniu būdu. Tai suteiks galimybę kaupti duomenis, kokia pagalba buvo suteikta, koks greitosios medicinos pagalbos operatyvumas.

„Galėsime stebėti, ar kokybiškai teikiama pagalba pagal keturis rodiklius, o jie taikomi vertinant greitosios medicinos pagalbos darbą visame pasaulyje. Jei kas nors gali pasiūlyti ką nors gudriau, būtų puiku“, – sakė N.Mikelionis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.