Valdžia turės pasitempti: farmacijos pramonė ėmėsi iniciatyvos

Lietuvos farmacijos pramonėje nuskriejo žinia – inovatyvios farmacijos kompanijos ėmėsi iniciatyvos ir siekdamos griauti mitus apie neva aukštą korupcijos lygį savo bendradarbiavimą su sveikatos priežiūros specialistais ir organizacijomis, remdamosios savo priimtu Atskleidimo kodeksu pradėjo skelbti tokio bendradarbiavimo apimtis.

Advokatė Rūta Pumputienė<br>Asmeninio archyvo nuotr.
Advokatė Rūta Pumputienė<br>Asmeninio archyvo nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Rūta Pumputienė

Jul 28, 2016, 10:25 AM, atnaujinta May 17, 2017, 2:31 PM

Viešinamos piniginės išraiškos atskleis, kiek farmacijos pramonė investuoja į sveikatos priežiūrą, medikų kompetenciją ir kvalifikacijų tobulinimą, bendradarbiavimą su medikais vystant medicinos inovacijas.

Vis tik, Atskleidimo kodeksas naudingas ne tik farmacijos pramonei: industrija, siekdama skaidrumo ir viešumo iš valdžios, ypač kompensuojamų vaistų politikoje, pati privalo rodyti iniciatyvą ir, žinoma, taip veikti.

Padės sklaidyti mitus

Mitų apie farmacijos pramonę yra labai daug ir pirmiausia jie susiję su skaidrumu. Toks įvaizdis kyla dėl seniai susiformavusių neteisingų mitų.

Kartais, įmonės, kurios veikia neskaidriai, neretai irgi būna klaidingai susietos su farmacijos pramone, o tokie įvykiai ir meta šešėlį ant visos farmacijos pramonės. Pavyzdžiui, praėjusiais metais kilo skandalas dėl vienos kompanijos, kurios atstovai įtariami vien per praėjusius metus sumokėję beveik 150 tūkst. eur kyšį medikams, kad šie pacientams rekomenduotų būtent šios kompanijos parduodamus produktus.

Be jokios abejonės, tokie bendrovės veiksmai yra gėdingi ir netoleruotini, tačiau bendrovės, kuriai mesti įtarimai, veikla yra labai toli nuo tikrosios farmacijos, t.y. vaistų gamybos ir prekybos.

Todėl Atskleidimo kodeksas turėtų padėti išsklaidyti šiuos mitus ir padėti suprasti, kas yra farmacijos pramonė, nes didžioji dalis kompanijų, o inovatyvios farmacijos – privalomai visos, elgiasi skaidriai ir laikosi labai griežtų profesinio elgesio ir etikos bei atsakomybės standartų.

Jau keičia sustabarėjusią kompensuojamų vaistų sistemą

Per pastaruosius metus įvyko reikšmingas postūmis skaidrumo aspektu ir kompensuojamų vaistų srityje, nes būtent čia glūdi bene giliausios, su daugiausiai žmonių ir valstybės biudžeto lėšų panaudojimu susijusios problemos.

Praėjusiais metais buvo priimtos Farmacijos įstatymo pataisos, įsigaliojusios nuo šių metų sausio 1 dienos, kuriomis siekiama užtikrinti skaidresnį ir objektyvesnį kompensuojamų vaistų sąrašo sudarymą, sumažinti korupcijos rizikas šiame procese ir sudaryti kuo palankesnes sąlygas Lietuvos žmonėms gydytis moderniais vaistais.

Svarbiausias tokių pataisų bruožas – nuo šiol visi sprendimai bus protokoluojami ir skelbiami viešai, o už visus sprendimus dėl vaistų kompensavimo bus atsakinga iš rotuojamų ir vienas kitam nepavaldžių Sveikatos apsaugos, Finansų, Socialinės apsaugos ministerijų, pacientų organizacijų, medikų atstovų sudaryta komisija, kurios nariai, netinkamai vykdę ar nevykdę pareigų, turės prisiimti atsakomybę.

Klausimus dėl vaistų įtraukimo į kompensuojamųjų sąrašus iki šių pataisų priėmimo svarstė komisijas, kurių veikloje nariai buvo išimtinai iš Sveikatos apsaugos ministerijos ir jai pavaldžių institucijų atstovų, kurie tokios komisijos nariai būdavo net iki dešimties metų, jiems nebuvo keliami jokie atsakomybės reikalavimai, todėl susikūrė neskaidri, neobjektyvi ir neefektyvi sistema.

Tikiuosi, kad įtatymo pataisos padės užkirsti kelią ir sprendimų dėl vaistų kompensavimo vilkinimui, nes įtvirtino prievolę komisijoms sprendimus priimti ne vėliau kaip per šešis mėnesius, o išskirtinais atvejais, labai retų būklių atveju, kai pacientą būtina nedelsiant gydyti, ne vėliau kaip kitą darbo dieną. Nors dar laukia nemenkų ateities iššūkių, tačiau žengtas svarbus žingsnis prie sistemos keitimo, kuri, pirmiausia, turi būti orientuota į paciento poreikius.

Ateities iššūkiai skaidrinimo klausimais

Lietuvoje vis dar didžiausias iššūkių ir atitinkamai priemonių kiekis turi būti numatytas valstybės valdymo sistemoje. Pavyzdžiui, jeigu pacientas, visą gyvenimą nesirgęs ir sąžiningai mokėjęs mokesčius į valstybės biudžetą, sunkios ligos atveju priverstas parduoti savo nekilnojamąjį turtą, išleisti paskutines santaupas ar maldauti valdininkų, kad jie suteiktų jam galimybę gauti gydymą, kurį tokiu atveju laisvai gauna estas, lenkas ar vengras, tai sistema toli gražu nėra tobula.

Žvilgsniai krypsta į tolimesnį kompensuojamų vaistų sistemos tobulinimą – tai vienas didesnių iššūkių ir būsimai valdžiai. Nes nors ir reikšmingi žingsniai į priekį ir žengti, tačiau kol kas vietų kur tobulėti dar tikrai yra. Toliau į priekį judėti padėtų biurokratijos lygio mažinimas, mokesčių mokėtojų lėšų efektyvesnis panaudojimas, didesnė atsakomybė už priimtus klaidingus sprendimus.

Jeigu gydytojas yra neprofesionalus ir gydydamas pacientą padaro klaidą – visi supranta, kad tai blogai ir už tai numatoma atsakomybė, jeigu valdininkas yra neprofesionalus ir daro klaidas, dažniausiai atsakomybės išvengia ir tai labai ilgai toleruojama. Būtent naikinti šias ydas, mano manymu, ir bus didžiausias ateities iššūkis.

Taigi, Atskleidimo kodeksas – džiugi žinia, bet tai tik vienas žingsnelis siekant skaidrinti visą farmacijos ekosistemą. Industrija, skaidrindama ir viešindama savo veiksmus, nori, kad ir valdžios atstovai rodytų ne tik iniciatyvą, bet taip pat veiktų analogiškai, ypač vaistų politikoje. Tik tada sveikatos sistema bus efektyvi, atitinkanti tiek pacientų, tiek verslo, tiek valdžios interesus.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.
REPORTERIS: esminiai pokyčiai Vilniaus oro uoste