Montesossori pedagogika namuose: vaikai gali ir siūti, ir sodą prižiūrėti

Leidykla „Briedis“ pristato naujieną – knygą „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“, skirtą tėvams, norintiems įrengti savo namus taip, kad būtų galima ugdyti vaikų savarankiškumą, gebėjimus ir patenkinti jų poreikius bei interesus nuo pat kūdikystės, per visą ikimokyklinį laikotarpį ir vėliau.

Knyga skirta tėvams, norintiems įrengti savo namus taip, kad būtų galima ugdyti vaikų savarankiškumą, gebėjimus ir patenkinti jų poreikius bei interesus nuo pat kūdikystės, per visą ikimokyklinį laikotarpį ir vėliau.<br>„Freepik“ nuotr.
Knyga skirta tėvams, norintiems įrengti savo namus taip, kad būtų galima ugdyti vaikų savarankiškumą, gebėjimus ir patenkinti jų poreikius bei interesus nuo pat kūdikystės, per visą ikimokyklinį laikotarpį ir vėliau.<br>„Freepik“ nuotr.
Knyga skirta tėvams, norintiems įrengti savo namus taip, kad būtų galima ugdyti vaikų savarankiškumą, gebėjimus ir patenkinti jų poreikius bei interesus nuo pat kūdikystės, per visą ikimokyklinį laikotarpį ir vėliau.<br>Leidyklos „Briedis“ nuotr.
Knyga skirta tėvams, norintiems įrengti savo namus taip, kad būtų galima ugdyti vaikų savarankiškumą, gebėjimus ir patenkinti jų poreikius bei interesus nuo pat kūdikystės, per visą ikimokyklinį laikotarpį ir vėliau.<br>Leidyklos „Briedis“ nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Leidykla „Briedis“

Apr 4, 2023, 3:35 PM, atnaujinta Apr 4, 2023, 3:37 PM

Kaip užauginti pasitikintį savimi ir smalsų vaiką? Praktiniame vadove sužinosite apie Montessori principų taikymą namie: kaip gaminti valgį, ką daryti prieš miegą ir kaip sumažinti įtampą namuose, vaikams suteikiant būtinų priemonių, padedančių jiems patiems ugdytis praktinius gyvenimo įgūdžius. Išmoksite atsikratyti netvarkos ir sukurti erdves, padedančias vaikams labiau sutelkti dėmesį ir suteikiančias laisvės mokytis bei tyrinėti. Galėsite skatinti abipusę pagarbą ir savarankiškumą, pakviesdami vaikus prisidėti prie buities darbų.

Knygos autorė Ashley Yeh yra edukologijos magistrė, sertifikuota Montessori ugdymo patarėja kūdikių ir mažylių amžiaus grupėje, pozityviosios tėvystės edukatorė, kelerius metus dirbusi valstybinėse mokyklose. Ji aistringai bei pagarbiai žvelgia į Montessori ugdymą ir du savo vaikus nuo kūdikystės auklėja pagal šiuos principus. Ji įkvėpė tūkstančius šeimų visame pasaulyje įrengti namus pagal Montessori principus.

Štai ką apie autorę mano Ada Sieger, knygos dalykinė redaktorė ir Montessori mokytoja Lietuvoje: „Džiaugiuosi, kad Ashley Yeh („YouTube“ kanale dar žinomos kaip Hapa Family, kurią seka tūkstančiai žmonių) knyga išversta į lietuvių kalbą. Šiais laikais, kai Montessori priemonių, veiklų, žaislų pasiūla yra labai gausi, svarbu gebėti atsirinkti, ką reiškia autentiškas Montessori ugdymas. Šios knygos autorė išgrynina Montessori ugdymo esmę, aiškiai pristato amžiaus tarpsnių ypatumus, pateikia svarbių įžvalgų ir duoda naudingų patarimų, kuriuos galite taikyti savo šeimoje. Tad sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų!“

Balandžio 21 d. 17.30 val. Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje, konferencijų salėje, vyks knygos „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“ pristatymas. Renginyje dalyvaus Montessori ugdymo konsultantė ir knygos dalykinė redaktorė Ada Sieger, Montessori mokytojos asistentė ir dviejų vaikų mama Daiva Kang. Taip pat įžvalgomis pasidalins Vaida Alksnevičienė, Montessori darželio „Garstyčios grūdelis“ steigėja, tinklaraščio „Absorbent mind“ kūrėja, keturių vaikų mama. Renginio moderatorė – katalikiško vaikų darželio „Mažutėliams“ vadovė ir populiarių knygų autorė Viktorija Voidogaitė.

Knygos ištrauka

Praktinių įgūdžių kūrimas

Vaikai smalsiai stebi viską, kas vyksta aplink juos, ypač namuose. Jie mato, kaip mes šluostome stalus, valome langus, šluojame, lankstome skalbinius ir plauname indus.

Tad savaime suprantama, kad jie bando mus mėgdžioti. Mažieji trokšta įsitraukti į kasdienę mūsų veiklą dažnai gerokai anksčiau, nei mums atrodo. Būtent dr. Maria Montessori atpažino vieną iš didžiausių mažų vaikų poreikių: „Padėk man padaryti pačiam.“

Gyvenimo praktikos veikla Montessori principais paremtoje aplinkoje vadinami visi dalykai, kurių imamės kiekvieną dieną, prižiūrėdami save ir savo namus. Ugdant pagal Montessori programą, labai svarbu lavinti vaiko savarankiškumą, todėl privalote padėti savo mažyliui išmokti pasirūpinti savimi ir vertingai prisidėti prie šeimos namų gerovės.

Mes, suaugusieji, esame linkę sutelkti savo dėmesį į galutinį darbų rezultatą: mums svarbu, kad stalas būtų švarus, blizgėtų langai arba būtų dailiai sulankstyti skalbiniai. Tačiau vaikai domisi pačiu procesu: valymo judesiais, purškiklio mechanika, kojinių ar marškinėlių rūšiavimu ir lankstymu. Dalyvavimas atliekant tokias užduotis moko mažuosius prisiimti atsakomybę, lavina jų koncentraciją, ugdo tvarkos jausmą, įtraukia į pasikartojančius veiksmus, stiprina koordinaciją ir motoriką, taip netiesiogiai ruošia juos vėliau mokytis kalbų bei matematikos, taip pat suteikia galimybę užbaigti visą kokios nors veiklos ciklą.

Paaugę vaikai išsiugdys įvairiausių įgūdžių, tad tikriausiai pastebėsite, kad jų susidomėjimas įgytais įgūdžiais ims blėsti. Svarbu iš anksto žinoti, kaip paruošti vaiko aplinką, ir pasiūlyti jam galimybių įsitraukti, atliekant vis sudėtingesnes užduotis, kad patirtų pakankamai iššūkių, užsiimdamas tam tikra veikla, neprarastų susidomėjimo ir toliau ja užsiimtų. Šiame skyriuje panagrinėsime kelis pavyzdžius, tinkamus tam tikro amžiaus vaikams. Galite juos įtraukti į savo vaiko dienotvarkę namuose nuo pat pirmųjų metų. Tik prisiminkite, kad turite likti atviri daugeliui kitų galimybių, paremtų unikaliomis jūsų šeimos vertybėmis bei kultūra.

GYVENIMO PRAKTIKA IKIMOKYKLINUKAMS

Rūpinimasis savimi

Lovos pasiklojimas

Gana paprasta vaikui parodyti, kaip ant čiužinio tinkamai užtiesti antklodę arba pledą, o galvūgalyje padėti pagalvę taip, kad lova atrodytų tvarkingai ir patraukliai. Nors rezultatas, mažajam pasiklojus lovą, gali atrodyti netobulai (gal net nepamatysite nieko panašus į tai, ką rodėte), iš tiesų svarbiausia yra pastangos. Padrąsinkite vaiką ugdyti įprotį pasikloti lovą kiekvieną rytą prieš išeinant iš miegamojo pusryčiauti. Ilgainiui jo įgūdžiai patobulės.

Skalbinių segtukų naudojimas

Jei jūsų šeima naudoja pastatomą džiovyklę arba virvę skalbiniams džiauti, pasirūpinkite, kad jūsų ikimokyklinukas padėtų atlikti šitą darbą, naudodamasis skalbinių segtukais. Net jei naudojate elektrinę džiovyklę, jūsų vaikas vis tiek gali išmokti naudotis segtukais: ši veikla padės jam ugdyti smulkiąją motoriką. Paprasčiausiai duokite mažyliui nedidelį krepšelį, kuriame būtų 10–20 skalbinių segtukų, ir pasiūlykite susegti juos po vieną aplink krepšelio kraštą. Mažylis galės atsegti visus segtukus ir sudėti juos atgal į krepšelį.

Siuvimas

Siuvimas – nuostabus gyvenimiškas įgūdis, kurio jūsų vaikas gali mokytis nuo mažens. Duokite ikimokyklinukui didelę buką adatą, skirtą adyti, ir iš anksto įverkite siuvinėjimo arba kitokį siūlą. Suriškite didelį mazgą viename gale. Paruoškite mažą siuvinėjimo lankelį, įdėkite į jį maišinio audeklo arba medžiagos, skirtos siuvinėti (taip pat galite įdėti mažą plastikinio „audinio“ gabalėlį, kokie paprastai parduodami rankdarbių parduotuvėse), ir leiskite vaikui eksperimentuoti siuvant. Tobulėjant mažylio įgūdžiams, galite nupiešti ant audinio formas bei raštus, kuriais naudodamasis jis galėtų siuvinėti. Taip pat galite parodyti vaikui, kaip pačiam įverti siūlą į adatą, užrišti mazgą, prisiūti prie medžiagos didelę sagą ir galiausiai sukurti nedidelį gaminį, pavyzdžiui, pasiūti mažą pagalvėlę.

Pynimas

Vaikas gali išmokti pinti iš paprastų medžiagų. Suriškite tris storus skirtingų spalvų batų raištelius arba medvilnines virveles aplanko viršuje. (Arba kanceliariniais spaustukais prisekite jas prie storo kartono.) Parodykite mažajam, kaip supinti spalvotas virveles į kasą (pavyzdžiui, geltoną dėti virš raudonos, mėlyną virš geltonos ir t. t.). Duokite mažyliui pakankamai laiko praktikuotis.

Kanceliarinių priemonių naudojimas

Tinkamai pamokytas ikimokyklinio amžiaus vaikas, rengdamas kūrybinius projektus, geba naudoti įvairias kanceliarines priemones, pavyzdžiui, skylamušį, lipnią juostelę, sąvaržėles, spaustukus, vokus, drožtuką ir segiklį. Tačiau suaugusysis turi prižiūrėti mažąjį, kol susiformuos jo įgūdžiai.

Maisto ruoša

Obuolių pjaustymas: naudodamasis obuolių pjaustykle / šerdelių išėmikliu, vaikas gali supjaustyti obuolį į kelias skilteles. (Tam reikia daug jėgos, todėl iš pradžių suaugusiajam gali tekti padėti atlikti šį darbą, nustumti pjaustyklę iki pusės obuolio, tada leisti vaikui užbaigti.) Daržovių skutimas ir pjaustymas: naudodamasis Y formos skustuku, vaikas gali lupti daržoves plona odele, pavyzdžiui, morkas ar agurkus; taip pat jis pajėgia supjaustyti daržoves vaikišku plastikiniu peiliu. Duonos skrudinimas: vaikas gali įdėti duonos riekeles į vertikalų skrudintuvą arba skrudinimo krosnelę ir nustatyti tinkamą laiką bei temperatūrą (padedant suaugusiajam). Sumuštinio sutepimas: mažasis gali užtepti riešutų sviesto, džemo, sviesto, trinto avokado ant duonos; jis geba pridėti salotų lapų, sūrio griežinėlių ir / ar mėsos. Ingredientų atseikėjimas: vaikas gali įpilti skysčių į matavimo puodelį iki pažymėtos linijos; jis pajėgia matavimo šaukšteliais arba puodeliu pasemti birių produktų ir nubraukti jų perteklių stalo peiliu. Kepinių gaminimas: padedant suaugusiajam arba naudodamasis paprastu vaizdiniu receptu, mažylis gali surinkti, atseikėti ir sumaišyti ingredientus kepiniams, sudėti juos į keksiukų formeles (arba supilti į pyrago formą, suminkyti į ritinį ir padėti ant kepimo skardos). Kepimas: prižiūrint suaugusiajam, vaikas gali saugiai naudotis elektrine virykle arba keptuve, nustačius nedidelį karštį. Mažylis geba pagaminti paprastus patiekalus, pavyzdžiui, iškepti kiaušinienę ir blynus.

APLINKOS PRIEŽIŪRA

Puokščių komponavimas

Maži vaikai nuoširdžiai vertina grožį savo aplinkoje, taip pat jiems patinka padėti kurti tą grožį. Paruoškite padėkliuką: padėkite nedidelę vazelę, vaikišką ąsotį su vandeniu, piltuvėlį, kelias skintas gėles ir nedidelę kempinėlę. Tada pasiūlykite vaikui piltuvėliu perpilti vandenį į vazą ir sudėti gėlių stiebus taip, kaip jis nori. (Kempinėlė skirta nutiškusiam vandeniui išvalyti.) Tuomet mažylis gali padėti puokštelę namuose ten, kur pageidauja, – ant indaujos, stalelio prie sofos, maitinimo stalo arba šeimos valgomojo stalo, kad kiti galėtų ja pasigrožėti.

Sodo priežiūra

Ikimokyklinukai gali ne tik palaistyti arba apgenėti vieną augalą – jie paprastai nori prisiimti daugiau atsakomybės, padėdami tvarkyti didesnį sodą. Jei žaliųjų erdvių pas jus nedaug, net keli vazonai, pastatyti balkone ar ant paradinių laiptų, sužadins vaiko smalsumą, paskatins domėtis gamta ir augalų gyvenimo ciklu. Nors gėlės yra gražios ir puošia bet kokį sodą, nepamirškite įtraukti ir vaismedžių bei daržovių! Tai padrąsins mažąjį paragauti tokio maisto, kokio jis paprastai atsisakytų. Be to, tai puikus būdas užmegzti pokalbį apie tai, iš kur atsiranda maistas. Pakvieskite vaiką prižiūrėti sodą taip, kaip jam patinka ir pavyksta: nuo laistymo iki kompostavimo, ravėjimo, genėjimo ir derliaus rinkimo. Jei tik įmanoma, stenkitės naudoti tikrus, bet vaikiško dydžio sodo reikmenis. Tarp jų turi būti patys būtiniausi: kastuvėlis, kultivatorius, grėbliukas, laistytuvas ir darbinės pirštinės.

Medžio poliravimas

Ikimokyklinio amžiaus vaikai taip pat pasiruošę imtis sudėtingesnių veiklų, nei paprastai jiems siūloma, pavyzdžiui, ką nors perpilti arba perdėti šaukštu. Puikus būdas įtraukti vaiką į veiklą, reikalaujančią būti dėmesingam ir suvokti reikiamą seką, – poliruoti medžio gaminius. Paruoškite padėkliuką: padėkite natūralaus, netoksiško medžio, vaško dubenėlį (pavyzdžiui, „Daddy Van’s“), bet kokį medinį gaminį, kurį reikia ištepti (medinį šaukštą, išdrožinėtą gyvūno figūrėlę, seną kūdikių kramtuką ir t. t.), ir dvi minkštas medvilnines šluostes. Parodykite vaikui, kaip švelniai užtepti truputį vaško viena šluoste, tada poliruoti kita, kol viskas įsigers. Baigę pakvieskite mažylį padėti viską sutvarkyti: išvalyti dubenėlį ir sudėti panaudotas medvilnines šluostes į skalbinių dėžę.

Tikrų įrankių naudojimas

Nors yra daugybė žaislinių įrankių versijų, skirtų vaikams, geriau naudoti tikrus vaikiško dydžio įrankius. Vaikams natūraliai patinka tikros matavimo juostos, jie mėgsta jausti atsuktuvo arba tikro plaktuko svorį rankose, mokydamiesi saugiai kalti juo tikras metalines vinis. Užsidėjęs apsauginius akinius, kad apsaugotų akis, prižiūrint suaugusiajam, mažylis gali mokytis kalti plaktuku į seną medžio gabalą (arba į šviežią moliūgą rudenį). Taip pat galite padrąsinti vaiką matavimo juosta matuoti daiktus ir baldus jūsų namuose bei lauke. Pasiūlykite jam lentelę su skirtingo dydžio varžtais: ji padės lavinti akių bei rankų koordinaciją ir įgyti praktinių įgūdžių, mokantis, kaip naudotis atsuktuvu.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.