Kauno klinikų lopšelyje-darželyje – nauja grupė autizmo spektro sutrikimus turintiems vaikams

Kauno klinikų lopšelis-darželis „Lašeliai“ nuolat auga ne tik su savais ugdytiniais, bet ir kaip inovatyvi, kūrybiška ugdymo įstaiga. „Kuruodami ugdymo procesą mažiesiems lašeliams, jų mūsų darželį šiuo metu lanko 130, pastebime, kad vaikų savitumas bei natūralūs kartos pokyčiai nuolat suponuoja pedagoginio kūrybiškumo aktualumą rengiant metinius, pusmečių ir galiausiai savaitinius ugdymo planus, – pasakoja dr. Virginija Levickienė, Kauno klinikų Ikimokyklinio ugdymo skyriaus ir lopšelio-darželio „Lašeliai“ vadovė. – Stebint vaikučių su specialiaisiais poreikiais ugdymo procesą, nusprendėme plėsti „Lašelių“ veiklą ir atidarėme „Lietučių miestelį“ – grupę, skirtą Autizmo spektro sutrikimus (ASS) turintiems vaikams.“

„Lietučio miestelis“ – atskira grupė autistiškiems vaikams.<br>Kauno klinikų nuotr.
„Lietučio miestelis“ – atskira grupė autistiškiems vaikams.<br>Kauno klinikų nuotr.
Ieva Ragaliauskaitė, lopšelio-darželio „Lašeliai“ medicinos psichologė.<br> Kauno klinikų nuotr.
Ieva Ragaliauskaitė, lopšelio-darželio „Lašeliai“ medicinos psichologė.<br> Kauno klinikų nuotr.
Dr. Virginija Levickienė, Kauno klinikų Ikimokyklinio ugdymo skyriaus ir lopšelio-darželio „Lašeliai“ vadovė<br> Kauno klinikų nuotr.
Dr. Virginija Levickienė, Kauno klinikų Ikimokyklinio ugdymo skyriaus ir lopšelio-darželio „Lašeliai“ vadovė<br> Kauno klinikų nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Kauno klinikos

Mar 13, 2024, 11:51 AM

Socialinių paslaugų dienos centro grupė „Lietučių miestelis“ skirta vaikams nuo 2,5 iki 6 metų amžiaus, turintiems Autizmo spektro diagnozę bei patvirtintą neįgalumo pažymėjimą.

„ASS turintys vaikai dėl socialinių įgūdžių trūkumo, motyvacijos stokos, aktyvumo bei impulsyvumo, mokymosi sunkumų, ir kitų kliūčių dažnai patiria neigiamą aplinkinių vertinimą bei izoliaciją, – sako Ieva Ragaliauskaitė, lopšelio-darželio „Lašeliai“ medicinos psichologė. – Siekiant užkirsti kelią socialinės atskirties formavimuisi, privalu sukurti ir užtikrinti pilnaverčio socialinio dalyvavimo prielaidas bei padėti vaikui tapti savarankiškesniu, išugdyti gyvenimui būtinus įgūdžius, sumažinti jo nerimą, įtampą, elgesio sutrikimus.“

Labai svarbu suprasti vaikų su ASS bendravimo, elgesio, pažinimo, jutimų, mąstymo ypatumus, sukurti jų socialinei adaptacijai patrauklią aplinką, tinkamai organizuoti ugdymą. Su ASS susiduriantys specialistai ir šeimos pabrėžia, kad ypatingai svarbu palaikyti autistiškus vaikus, sudarant jiems palankią ugdymo aplinką, bei suteikti reikiamą paramą jų individualiems poreikiams.

„Naujausi tyrimai ir edukacinės metodikos leidžia geriau suprasti autizmo ypatumus ir tokius vaikus integruoti visuomenėje, leidžiant jiems maksimaliai išnaudoti savo gebėjimus“, – teigia I. Ragaliauskaitė.

„Lietučių miestelyjeׅ“ ugdymas grindžiamas taikomosios elgesio analizės arba kitaip ABA (angl. Applied Beahavior Analysis) terapijos principais, derinant juos su aplinkos pritaikymu pagal TEACCH terapinę programą.

„ABA terapija – moksliniais tyrimais pripažintas pats efektyviausias mokymo ir elgesio keitimo metodas. Taikant šią sistemą galima ugdyti įvairius įgūdžius, pavyzdžiui, savarankiškai apsirengti, naudotis tualetu, kalbėti, žaisti, skaityti, rašyti, komunikacijos, matematikos įgūdžių ir pan., bei formuoti tinkamą elgesį, pavyzdžiui, valdyti pykčio priepuolius, išmokti reguliuoti emocijas, mandagiai bei atsakingai elgtis viešumoje, – aiškina I. Ragaliauskaitė. – Motyvuojanti pasekmė skatina to elgesio kartojimąsi, o jos trūkumas – elgesio blėsimą. ABA principų dėka vaikas integruojamas ir įtraukiamas į ugdymo įstaigas ir bendruomenę.“

TEACCH – metodas, kurio pagrindinis principas yra asmens/vaiko gebėjimų panaudojimas kompensuojant negebėjimus. Pagrindinė šio metodo idėja – ugdymo proceso metu mokyti vaikus naudotis paveikslėliais. Šis metodas, specialistų teigimu, padeda vaikui planuoti dieną, priimti naujus dienotvarkės pasikeitimus.

„Metodas numato pastovios, nesikeičiančios aplinkos skirstymą pagal veiklos pobūdį, vaiko individualią dienotvarkę, kuri sudaroma atsižvelgiant į konkrečias vaikų, turinčių AAS ypatybes, naudojant vizualinę sistemą, pateikiant užduotis bei nekintančias veiklų sekas, laikantis nuoseklumo“, – pasakoja lopšelio-darželio „Lašeliai“ medicinos psichologė.

Ji priduria, kad šie metodai – efektyviausios priemonės siekiant pagerinti žmonių, turinčių ASS gyvenimo kokybę, mokant juos įgūdžių, padėsiančių prisitaikyti prie kasdieninės aplinkos ir gyvenimo visuomenėje.

„Svarbu paminėti, kad ši grupė, kaip socialinių paslaugų dienos centras, veiks ne tam, kad vaikučiai būtų atskirti nuo kitų vaikų bendruomenės, o priešingai – siekiant suteikti kryptingą, individualizuotu ugdymo turiniu grįstą įgūdžių lavinimą, kuris padės ir vykdant ASS vaikų įsitraukimą į bendrojo lavinimo grupes, – tikina dr. V. Levickienė. – „Lietučių miestelio“ ugdytiniai galės dalyvauti savo amžių ir gebėjimus atitinkančiose veiklose lopšelio-darželio „Lašelių“ bendrojo ugdymo grupėse ir tai leis visapusiškai ir kokybiškai vykdyti ne tik specializuotą, bet ir įtraukųjį ugdymą.“

„Lietučių miestelis“ – socialinių paslaugų dienos centras, kuris bus finansuojamas Kauno miesto savivaldybės įprasta socialinių paslaugų teikimo tvarka, be papildomai nustatytų darželio mokesčių. Dienos centre numatyta priimti 14 vaikų, turinčių ASS. 

 

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.