Krovinių verslas Rusijoje – pelningas, bet protu nesuvokiamas

Lietuviai puikiai supranta, kad logistikos pinigai juos veda į Rusiją. Vien per šiuos metus Lietuvos vežėjai padarė maždaug 200 tūkst. reisų – važiuoti priešinga kryptimi, į Europą, jiems ne itin apsimoka.

Daugiau nuotraukų (1)

Viktorija Kuliomina

Nov 7, 2012, 11:36 PM, atnaujinta Mar 15, 2018, 3:29 PM

Dėl puikios galimybės gerai užsidirbti Suomijos valstybinė įmonė „Itella Logistics“, kuri turi atstovybę ir Lietuvoje, vysto verslą Rusijoje. Prieš penkerius metus žengę į Rusijos rinką, suomiai iki šiol negali atsitokėti nuo kultūrinio šoko, kurį kasdien patiria dirbdami su mūsų kaimynais iš rytų. Priešingai nei lietuviai, kurių net 13 tūkst. sunkvežimių rieda Rusijos keliais, Suomijos verslininkai jaučiasi lyg ant adatų bandydami suvokti nacionalinius rusų verslo ypatumus.

„Jeigu vertinsime ir transporto, ir logistikos verslą, tai jis dabar sudaro maždaug 13 proc. Lietuvos BVP. Statistikos, kiek uždirbame aptarnaudami Rusijos rinką, duomenų nėra, bet tai tikrai sudaro ne milijonus, o milijardus“, – pasakoja vežėjų asociacijos „Linava“ atstovas spaudai Gytis Vincevičius.

Anot jo, lietuviai dažniausia prekes tik nuveža, bet nesandėliuoja. Kai kurios stambios kompanijos sandėlius nuomojasi, bet tai yra retesnis atvejis. Lietuvių vežėjus užsienio kompanijos renkasi ne tik dėl nenuginčijamai patogios geografinės padėties, bet ir dėl sugebėjimo suvokti Rusijoje diktuojamas taisykles bei jų bendravimo kultūrą.

Etiškas verslas Rusijoje turi pasekmių

Suomijos kompanija, kurios verslo patirtis siekia 400 metų, siuntas pristato visais įmanomais keliais: oru, vandeniu ir žeme. Vien „Itella Logistics“ pardavimas per metus siekia 732 mln. eurų, vis dėlto net tokiam verslo milžinui reikia saugoti kojas, kurios Rusijos iššūkių gali ir neatlaikyti. Kaip bendrovei pavyksta didinti milijardines apyvartas, lrytas.lt paklausė „Itella Logistics“ vadovo Rusijoje Vesos Vertaneno.

„Mūsų įmonės sėkmės paslaptis – tai ilgametis planavimas ir pasiruošimas. Pirmiausia numatome keletą scenarijų, o tik tuomet atidarome filialą“, – pasakoja V. Vertanenas.

Anot jo, būti suomių įmone Rusijoje yra palanku, kadangi garsiausi pasaulio prekių ženklai mieliau dirba su panašias vertybes išpažįstančiais verslininkais nei su vietiniais. „Vis dėlto perdėtas atvirumas darbo procese kartais sukelia problemų, nes tau nebūtinai atsako tuo pačiu“, – sako V. Vertanenas.

Nuomos kainą nutyli

„Itella Logistics“ Rusijoje ne tik išvežioja siuntas ir krovinius. Jie nuomoja milžiniškus sandėlius, kuriuos įsirengė pagal griežtus prekių saugojimo reikalavimus. Vienas jų yra prie Maskvos ir savo dydžiu prilygsta Vilniaus prekybos centrui „Akropolis“.

Kiek kainuoja išsinuomoti tokį paviljoną, „Itella Logistics“ atstovai mandagiai nutyli, bet neslepia, kad tai – milžiniški pinigai.

Sandėlio teritorijoje yra įspūdingo dydžio šaldytuvas, pritaikytas vaistams, kosmetikai ir medikamentams. Savo dydžiu jis nenusileidžia standartinio kotedžo gabaritams. Į lentynas, kurios būna, pavyzdžiui, 12 metrų aukštyje, darbuotojas prekes užkelia naudodamiesi kranu, pritvirtintu prie mažo krovininio automobilio. Tokią įrangą vairuoti galima tik po specialių apmokymų. Beje, ant vadinamųjų kėlimo ūsų yra pritvirtintos kameros, kad nutikus nelaimei būtų galima išsiaiškinti priežastį.

Kraunančius, rūšiuojančius, pakuojančius ir atvykstančius sunkvežimius priimančius darbuotojus taip pat stebi vaizdo kameros. Šie įrašai saugomi mėnesį. Dažniausia jie praverčia įmonės klientams.

Itin brangių prekių sandėliavimui skirtas atskira pastato dalis. Ten naudojama papildoma apsauga. Pavyzdžiui, laikrodžių gamintojo „Swatch“ produkcijos pakavimą ir rūšiavimą stebi ne tik kameros, bet ir apsaugos darbuotojas. Be to, sutvarkytus laikrodžius darbuotojai sudeda į seifus, kad būtų dar saugiau.

Neišsiverčia be rusų pagalbos

„Itella Logistics“ atstovai vieningai pritaria, kad uždirbti pinigus Rusijoje yra kasdienis iššūkis. „Žinot, čia niekada nežinai, kas bus. Svarbiausia, kad dažnai nėra jokios logikos, todėl neįmanoma prognozuoti ateities. Man pačiam darbas Rusijoje yra lyg vaikščiojimas vulkano atbraila. Protu šios šalies aš negaliu suvokti“, – atvirauja penkerius metus Rusijoje dirbantis V. Vertanenas.

Bandydami suvokti Rusijos rinką, „Itella Logistics“ dar 2008 metais nupirko logistikos grupę NLC (Nacionalinė logistikos kompanija) kartu su jos darbuotojais. Jelena Pečnikova, kuri logistikos versle atsirado po defolto ir tik dėl to, kad mokėjo užsienio kalbą, dabar džiaugiasi tokiu atsitiktinumu.

„Itella Logistics“ ji yra kontraktinės logistikos direktorė Rusijai: „Aš tik 20 proc. savo laiko praleidžiu Rusijoje. Mano darbo diena būna tokia įtempta, kad kartais kalbu keliais telefonais vienu metu. Vis dėlto matau didelį skirtumą tarp darbo Europoje ir Rusijoje. Po verslo susitikimo senajame žemyne gali drąsiai eiti pietų miego, o čia vos spėji atsikvėpti viską derindamas šimtus kartų.“

„Situacija čia gali pasikeisti kiekvieną akimirką. Tada tu privalai iš naujo įrodyti, kad esi direktorius ir kad viskas bus daroma taip, kaip sutarėte“, – apibendrina Rusijoje gimęs, Suomijoje augęs ir vėl į tėvynę dirbti grįžęs „Itella Logistics“ plėtros direktorius Artiomas Kansinas.

Pasak jo, Rusijoje egzistuoja tik esamasis laikas: „Jei galvosi, kad viską sutvarkei vakar arba planuoji suspėti rytoj – tu tikrai padarysi klaidą.“

Krovinius saugo net ginkluoti ekipažai

„Itella Logistics“ kontraktinės logistikos direktorė Rusijai Jelena pasakoja, kad Rusijos rinkoje sunku dirbti dėl įstatymų kaitos. Nors viskas būna pranešama iš anksto, dokumentų, kuriuos reikia sutvarkyti, būna šūsnys. Be to, ne visi įstatymai taip greit pritaikomi realiame gyvenime.

Pasak J. Pečnikovos, yra daug kitų įmonių, kurios prisitaiko lėčiau: „Žinoma, būna daug užsienio kompanijų vadovų, kurie aiškina, kad jų šalyje tvarka yra paprastesnė ir kad visi turėtų daryti taip, kaip daroma pas juos. Tie, kurie supranta, kad reikia suktis iš padėties, pasamdo specialistą, kuris tuose popieriuose gaudytųsi ir galėtų pagelbėti, – tokie išgyvena.“

Sunkiai sekasi tiems, kurie nesugalvoja, kaip apsaugoti savo krovinius. Kartais sunkvežimius lydi ginkluota apsauga. Kartais tenka įveikti dvigubai daugiau kilometrų, nes tiesioginiai keliai būna užšalę.

Vienas iš tarptautinių žinomų „Itella Logistics“ klientų yra kompanija „Canon“. Rusijoje ši bendrovė planuoja didinti pardavimą po 25 proc. kasmet. „Canon“ tiekimo direktorius Rusijoje Pentti Nelimarkka pasakoja, kad Rusijos rinka kupina iššūkių ne tik dėl kultūros: „Rusijos vartotojai yra itin reiklūs, kadangi puikiai išmano technologijas, žino apie naujoves ir nori jas įsigyti pirmieji“.

Rusijoje „Canon“ savo produkciją gali parduoti brangiau, nes tai daryti jiems leidžia rinka. Be to, rusai perka brangesnius gaminius. „Itella Logistics“ nėra vienintelė kompanijos gaminių vežėja, bet tikrai viena iš pagrindinių.

Pasak P. Nelimarkkos, jie privalo apsidrausti ir turėti atsarginių variantų. „Mūsų gaminių specifika labai sudėtinga. Vos keli sudaužyti objektyvai gali sudaryti solidžius nuostolius. Žinodami Rusijos kelius ir vietinių charakterį bandome apsidrausti visomis priemonėmis.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.