Už kokias nuodėmes galima patekti į juodąjį oro bendrovės sąrašą?

Siautėjo ar tik demonstravo aktorinius gebėjimus? Bet kokiu atveju aktoriui Ramūnui Rudokui jo elgesys lėktuve, skrendančiame į Airiją, kainavo 200 eurų. Kviesti policiją ar ne, sprendžia orlaivio įgula. Tačiau oro bendrovės prisipažįsta, kad tokių atvejų pasitaiko vis dažniau.

Daugiau nuotraukų (1)

Aida Murauskaitė

Feb 12, 2013, 3:39 PM, atnaujinta Mar 12, 2018, 2:27 AM

Dažniausiai keleiviams ore koją pakiša alkoholis ar agresyvus būdas. Tuos, kurių elgesį pilotai ir palydovai įvertina kaip nederamą, oro uostuose, tarp jų ir Lietuvos, pasitinka policijos pareigūnai, o oro bendrovės įtraukia į juoduosius sąrašus.

R. Rudokas  mano, kad „Ryanair“ jo į „juoduosius“ keleivių sąrašus neįtraukė. Jis dėkingas, kad ši kompanija parskraidino jį atgal, tačiau tikina, kad tai jis įtrauks pigių skrydžių bendrovę į savo „juodąjį“ sąrašą ir daugiau niekada jos paslaugomis nebesinaudos.

„Aš bijau skrydžių, todėl man reikia alkoholio, kad lėktuve galėčiau miegoti. Visiems keleiviams lėktuve norisi būti atsipalaidavusiems“, – pasakojo jis, tikindamas, kad jokio konflikto lėktuve nebuvo. 

Kaip pasakoja Rusijos ar Ukrainos orlaivių palydovai, kartais prisireikia agresyvų keleivį net surišti. Britų įgulai yra tekę tramdyti įsisiautėjusį keleivį, kuriam pabodo skristi, tad jis nutarė atidaryti lėktuvo duris, o kitas nebesuspėjo į tualetą ir apšlapino greta sėdinčiuosius.

Agresyviems – užkardos

Girto blevyzgos lėktuve ar net nebevaldomi kumščiai, rūkymas tualete ir „pajuokavimai“ apie sprogmenis – nuodėmės, dėl kurių nusileidus iš dangaus ant žemės jūsų lauks ilgam įsimenančios sutiktuvės.

Agresyvesniems pareigūnai uždės net antrankius, su jau aprimusiais tiesiog rimtai šnektelės ir viskas baigsis arba įspėjimu, arba bauda. Aviakompanija jūsų vardą ir pavardę gali įrašyti į savo juodąjį sąrašą, kuriuo pasidalins su partneriais. 

Kaip ji vėliau elgsis su šia informacija, priklausys tik nuo jos. Rusijoje ir Ukrainoje galite didelių nuobaudų ir nesulaukti, o štai Vakarų Europos oro bendrovės greičiausiai kirs iš peties – ateityje nebeįleis jūsų į lėktuvą.

To siekia ir Rusijos bendrovės, mat kol kas joms šalies įstatymai draudžia sudaryti nepatikimų klientų sąrašą ir dalytis šia informacija su kitomis aviacijos įmonėmis, nors, neslepia Rusijos aviatoriai, labai to norėtų.

Padaugėjo nepatikimų keleivių

„Nėra bendros nuostatos. Tai, kaip oro bendrovės elgsis su į juodąjį sąrašą patekusiu keleiviu, priklauso nuo oro bendrovės vidaus tvarkos. Tačiau pilotas gali keleivio ir neįleisti į orlaivį“, - įspėjo Civilinės aviacijos administracijos (CAA) vadovas Kęstutis Auryla.

Pasak jo, tokių atvejų gausėja Lietuvoje ir kartkartėmis tenka oro uostuose budintiems policininkams pasitikti įsisiautėjusį keleivį.

„Lietuvoje žemų sąnaudų bendrovėms siūlant vis daugiau skrydžių, jie tapo prieinami didesniam būriui žmonių, o tarp jų yra ir daugiau nepatikimų žmonių“, - kalbėjo K. Auryla.

Laukia naujos tvarkos

Oro bendrovės „Ryanair“ ir „British Airways“ apie juoduosius sąrašus nekalba, mat jiems tai - konfidenciali informacija.

Rusijos aviacijos įmonės kalbesnės. Joms greičiausiai bėdos lėktuvuose tapo nebepakeliamos.

Rusijoje nuo praėjusių metų svarstoma, kad reikėtų keisti Oro kodeksą ir leisti oro bendrovėms sudaryti nepatikimų keleivių sąrašus, keistis šia informacija tarpusavyje, nebeleisti jiems skristi kitą kartą.

Tai padėtų ir pačioms aviakompanijoms, ir keleiviams, mat alkoholio padauginę ir agresyvūs keleiviai kelia grėsmę skrydžių saugumui. Tačiau kol kas tokį aviatorių norą tramdo Asmens duomenų apsaugos įstatymas.

Į Vilnių iš Maskvos skraidinančios oro bendrovės „Transaero“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Dmitrijus Stoliarovas neslepia, kad laukia, kada Rusijoje baigsis diskusijos ir aviacijos įmonės galės sudaryti juoduosius sąrašus.

„Kadangi juodieji sąrašai dar nelegalizuoti Rusijoje, tai ir „Transaero“ tokio neturi. Tačiau visi atvejai, kai piktybiškai nusiteikę klientai perduodami pareigūnams, registruojami. Surenkami atitinkami dokumentai – įgulos ir keleivių pareiškimai, liudijimai.

Jeigu juodieji sąrašai Rusijoje bus įtvirtinti įstatymu, ką palaiko mūsų kompanija, jie bus sudaromi taip, kaip reikalauja įstatymas“, - lrytas.lt aiškino D. Stoliarovas.

Jam antrino ir Rusijos oro bendrovės „Utair“ atstovai: „Renkame informaciją apie keleivius, kurie nepaisė taisyklių lėktuve.

Tačiau ji naudojama tik bendrovės viduje, kad įgula galėtų būti atidesnė, kai tokie keleiviai skrenda kitą kartą. Tačiau uždrausti skristi mes neturime teisės.“

Pažeis vartotojų teises?

Kol aviacijos įmonės Rusijoje siekia savo, pasigirdo ir svarstymų, kad tokią laisvę gavusios oro bendrovės gali pasielgti, kaip kad Kinijos žemų sąnaudų bendrovė „Spring Airlines“.

Praėjusį pavasarį kilo skandalas, kai ši įtraukė į juodąjį sąrašą keleivį, kuris pasiskundė dėl vėlavusio skrydžio ir išsireikalavo kompensacijos.

Be to, Rusijos vartotojų teisių gynimo draugijos pirmininkas Michailas Anšakovas baiminasi, kad į juoduosius sąrašus galėtų patekti ir kiti „nepatogūs“ klientai – tarkim, neįgalieji, kuriems aptarnauti reikia specialios įrangos.

Nutarė pakvėpuoti grynu oru

Anot Rusijos spaudos, kad neužsitrauktum oro bendrovės nemalonės, derėtų paklusti visiems įgulos reikalavimams, antraip, nors tai ir neteisėta, kitą kartą gali ir nebeįsigyti skrydžio bilieto. Aviacijos įmonė tiesiog gali gudrauti – neva nebėra vietų lėktuve.

Tačiau toks jų elgesys suprantamas, kai paskaitai, ką pasakoja Ukrainos ir Rusijos orlaivių palydovai.

„Yra buvę, kad teko keleivius tiesiog surišti. Gerokai padauginęs klientas pradėjo pyktis su kaimynu, paskui puolė muštis.

Paprašiau kitų keleivių pagalbos, vyrai mušeikai surišo rankas ir kojas, tačiau šis nenurimo, tad diržu pririšo jį prie sėdynės“, - Ukrainos žiniasklaidai pasakojo stiuardesė Tatjana Ivaniutina.

Anot jos, daugiausia problemų įgulai kyla skrendant į Rusiją, Turkiją, Egiptą ir Tailandą – ten, kur žmonės vyksta atostogų.

„Ko tik nėra buvę. Keleiviai ketino ir skrydžio metu išeiti pakvėpuoti grynu oru, ir įsibėgėję galva atidaryti pilotų kabinos duris, yra ir susimušę penkiese. Įgulai irgi kliuvo – sugurintos nosys, išmušti dantys“, - pasakojo Ukrainos orlaivių palydovų profesinės sąjungos vadovas Venjaminas Tymošenka.

Tačiau, apgailestauja Ukrainos oro bendrovių įgulos nariai, juodieji sąrašai, nors ir egzistuoja įmonėse, jokios naudos neatneša, mat aviakompanija linkusi užsidirbti parduodama bilietus, užuot paisiusi darbuotojų ir keleivių saugumo.

Dažniausia protą keleiviams sumaišo alkoholis, kuriuo svaigintis ne vienas pradeda dar oro uoste, o tuomet išsitraukia prieš skrydį įsigytą butelį.

Tai paskatino rusų oro bendroves ryžtis dar vienam žingsniui – drausti įsinešti į lėktuvo saloną neapmokestintų prekių parduotuvėse įsigytą alkoholį. Ar tai įsigalios, parodys laikas.

Skrydžio baimė – ne kliūtis

Rusai nuogąstauja, kad ne tik pernelyg į alkoholį įjunkę keleiviai gali atsidurti oro bendrovių juoduosiuose sąrašuose, bet ir tie, kuriuos kamuoja skrydžio baimė. Mat panikos apimtas žmogus priverčia neramiai jaustis ir aplinkinius.

Lietuvos CAA vadovas K. Auryla tikras, kad tiek Lietuvoje, tiek kitose valstybėse nė viena oro bendrovė nerimastingo žmogaus, kurį kamuoja skrydžio baimė ir dėl to ištiko panika, nepalaikys piktavaliu.

„Įgulos nariai tikrai atskiria, kur agresija, o kur skrydžio baimė. Baimė yra natūralus dalykas ir tai tikrai nėra pagrindas patekti į nepatikimų keleivių sąrašą“, - patikino K. Auryla.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.