Prieš artėjančias vasaros atostogas mėgstantieji keliauti automobiliais turėtų pasirūpinti įvairiais dokumentais ir kai kurių dokumentų kopijomis. Kad vėliau užmirštas „popierius” nesugadintų atostogų pradžios ir nevirstų brangiai kainuojančia problema.
Po įvairias egzotiškas šalis automobiliais keliavęs „Magelano kelionių” vadovas Dainius Kinderis tikina, kad Afrikoje būtina turėti daugybę visų dokumentų kopijų. Kuo daugiau, tuo geriau.
Kertant valstybių sienas ar tiesiog sustojus policijos postuose, kurie stovi kas keliasdešimt kilometrų, reikia visus policininkus ir valdininkus apdalyti popieriais.
„Kuo daugiau įvairiausių dokumentų kopijų su antspaudais, tuo geriau. O jei dar kopijos ta kalba, kurią supranta vietiniai, tai irgi gerokai palengvina kelionę. Keista, bet su vietinių biurokratija tenka kovoti tokia pat biurokratine kalba – popieriais”, – pasakojo D.Kinderis.
Pasak keliautojo, jei šūsnis dokumentų nepadeda, telieka duoti mažą dovanėlę nemaloniam pareigūnui arba laukti keletą valandų, kol bus galima važiuoti.
„Pamenu, kartą keliavome skirtingais visureigiais skirtingų tautybių žmonės. Vienoje Afrikos valstybėje teko išklausyti priekaištų, kad visi visureigiai skirtingų pavadinimų, keliautojai skirtingų tautybių, o pasai skirtingų valstybių”, – juokėsi D. Kinderis.
Taip pat nemalonia staigmena gali tapti kelionė per valstybes, kurios iš įvažiuojančių keliautojų reikalauja „Carnet de Passages” draudimo. Toks dokumentas dažnai kainuoja ne vieną tūkstantį eurų.
„Carnet de Passages” reikalaujančios valstybės taip nori apsidrausti, kad keliautojai savo automobilių nepaliks šalyje, į kurią atvyko.
Jei tuo pačiu automobiliu atvykstama ir išvykstama, pinigai grąžinami. Jei automobilis lieka šalyje, suma už „Carnet de Passages” atitenka valstybei.
Neapdairumo kaina
Neturintiems tinkamų dokumentų nepavyks išvengti nemalonumų ne tik toli nuo Lietuvos esančiose valstybėse.
Pavyzdžiui, iš Lenkijos įvažiuoti į Ukrainą automobiliu, kuris nepriklauso jo savininkui, be specialaus įgaliojimo nepavyks.
Dar didesnių problemų galite turėti Baltarusijoje, jei įvažiuodami negausite ar pamiršite pareikalauti visų reikiamų dokumentų. Palikti šalį taps itin sudėtinga, o galimybė, kad automobilis bus konfiskuotas, – didelė.
„Kartą išvažiuojant iš Baltarusijos pasieniečiai pasakė, kad trūksta vieno dokumento. Buvome tikri, kad jo nepametėme. Dokumento neišdavė to posto, per kurį įvažiavome, pasieniečiai.
Mašinos greičiausiai nekonfiskavo tik todėl, kad tai buvo senutėlis „Volkswagen Passat”. Tačiau mums teko grįžti į tą postą, per kurį įvažiavome, ir laukti pamainos, kuri mus įleido”, – nemalonią patirtį prisiminė vilnietis Vidmantas.
Ne paslaptis ir tai, kad būtent dėl tokio kaimynų elgesio automobilių nuomos bendrovės atsisako suteikti mašiną klientams, kurie ketina vykti į šią šalį.
Nemalonumų gali kilti ir iš tiesų pametus pasieniečių išduotą automobilio dokumentą.
Pataria turėti vertimą
Vykstantiems į šalis, nepriklausančias Europos Sąjungai, policijos pareigūnai pataria pasirūpinti į žinomą kalbą išverstu vairuotojo pažymėjimu bei automobilio registracijos dokumentais.
Net ir tada, kai tai nėra būtina, tokios kopijos gali sutaupyti nemažai keliautojui brangaus laiko.
Pavyzdys – prieš keletą metų Kaune nutikusi istorija. Tuomet Kelių eismo taisykles pažeidė Japonijos pilietis.
Aiškintis su juo pareigūnams teko per vertėją, tačiau net šis iki galo neperprato svečio vairuotojo pažymėjimo. Vienintelis pareigūnams suprantamas dalykas dokumente buvo lotyniškais rašmenimis užrašyti skaičiai 1946.
Iš pradžių pareigūnai manė, kad tai japono gimimo data, tačiau vyras buvo gerokai jaunesnis. Tik po kurio laiko pavyko išsiaiškinti, kad japonai laiką skaičiuoja nuo paskutinio imperatoriaus gimtadienio.
Būtent ši data ir buvo ant vairuotojo pažymėjimo.
Turėti į rusų kalbą išverstus dokumentus itin rekomenduojama vykstantiems į Rusiją, Ukrainą ir Baltarusiją.
Svarbu nevėluoti
Didelių rūpesčių neišvengsite ir tuomet, jei iš šalių, į kurias atvykti reikia vizų, nespėsite išvažiuoti laiku.
Todėl patyrę keliautojai pataria į pasienį atvažiuoti likus bent parai iki vizos galiojimo pabaigos. Rusijoje ir Ukrainoje itin sunku prognozuoti, kiek laiko užtruks kirsti sieną.
„Kartą teko važiuoti iš Kaliningrado srities į Lenkiją. Iki vizos galiojimo pabaigos buvo likę 12 valandų. Tačiau atvažiavę į pasienio postą ir pakalbėję su ten stovinčiais vairuotojais supratome, kad iki šio laiko kirsti sienai nepakaks. Todėl apsisukome ir sieną kirtome Sovetske”, – prisiminė D. Kinderis.