Už borto palikti privatūs vežėjai džiūgauja, o vilniečiai miklina kojas

Maršrutinių taksi ir privačių autobusų savininkai anaiptol nesupyko, kai praėjusią savaitę Vilniaus miesto taryba opozicijos pastangomis nepatvirtino konkurso privatiems vežėjams sąlygų. Privatūs vežėjai būtų tenkinęsi tik privežamaisiais maršrutais iš priemiesčių ir Vilniaus pakraščių, dabar jie vis dar tikisi išlikti ir centre.

Troleibusų ir autobusų vairuotojai skundžiasi, kad „mikriukai“ įžūliai išsiveržia į priekį ir surenka keleivius.<br>J. Stacevičius
Troleibusų ir autobusų vairuotojai skundžiasi, kad „mikriukai“ įžūliai išsiveržia į priekį ir surenka keleivius.<br>J. Stacevičius
Daugiau nuotraukų (1)

Artūras Jančys

May 21, 2013, 5:49 PM, atnaujinta Mar 6, 2018, 11:07 AM

Tačiau miesto valdžia pasiryžusi nuo liepos 1-osios nė vienam „mikriukui“ neleisti pasirodyti gatvėse, o savivaldybės maršrutų skaičius mažinamas. Naujųjų rajonų ir priemiesčių gyventojai išsigandę: kaip atvykti į darbus ir grįžti namo? Nejaugi teks eiti dešimtį kilometrų pėstute?

Vilnius be mikroautobusų

Turbūt pirmąkart viešojo transporto istorijoje iš konkurso išspirti rinkos dalyviai ne piktinasi, bet yra patenkinti. Praėjusią savaitę Vilniaus miesto taryboje pritrūko balsų, kad privatūs vežėjai, paprastai tariant „mikriukai“, gautų galimybę dalyvauti konkurse ir įsilieti į naują sostinės viešojo transporto sistemą.

Privatiems vežėjams būtų tekę apleisti miesto centrą, bet būtų galėję aptarnauti apie 12 privežamųjų maršrutų - vežti keleivius iš priemiesčių, atokesnių miesto pakraščių iki greitųjų maršrutų terminalų. Bet išvaryti pro duris, jie tikisi grįžti pro langą: įsukti savivaldybę į teismų karuselę ir tokiu būdu pratęsti licencijas, kurios baigiasi po liepos 1 dienos.

Tačiau sostinės meras Artūras Zuokas įsitikinęs, jog šis triukas privatiems vežėjams nepavyks. Jis lyg ir turėtų džiaugtis, kad nuo liepos 1-osios konkurentų municipaliniam viešajam transportui neliks.

Meras ne kartą pabrėžė, jog viešojo transporto rinkos dalyviai privalo ne konkuruoti, o papildyti vieni kitus. A. Zuokas atkreipė dėmesį, jog iki šiol privatūs vežėjai įnešdavo netvarkos, vaikydamiesi keleivių, dubliuodami miesto autobusų ir troleibusų maršrutus.

Ką daryti priemiesčių gyventojams?

Vis tik A. Zuokas norėjo, kad privatūs vežėjai išliktų, tik įdiegtų vienodą su savivaldybės transportu elektroninio bilieto sistemą ir pasitrauktų į pakraščius bei priemiesčius. Meras pripažino, jog be privačių vežėjų pagalbos iškiltų keblumų atvežti atokiau centro gyvenančius vilniečius ir Vilniaus rajono gyventojus iki greitųjų maršrutų stotelių.

Dabar ši problema ir iškilo. Kas nuo liepos 1-osios veš keleivius iš miesto pakraščių į centrą, jei mikroautobusų era Vilniuje užbaigta šio transporto šalininkų rankomis?

Jau nuo praėjusių metų kovo nepatogumų patiria „mikriukų“ netekę Fabijoniškių, Tarandės, Perkūnkiemio gyventojai. Dabar labai sunerimę Lentvaryje ir netoli jo esančios Mūrinės Vokės kvartalų gyventojai, įpratę važinėti į Vilniaus centrą 38-ojo ir 99-ojo maršruto mikroautobusais ir privačiu autobusu. Vietoj jų sostinės vežėjai siūlo 68-ojo autobuso maršrutą – iš Žemųjų Panerių iki Lentvario geležinkelio pervažos - tokiu būdu priemiestis liks be jokio susisiekimo.

„Tinkamų savivaldybės autobusų ryte į Vilnių yra, bet po 18 valandos grįžti namo jau sudėtinga. Teks dviračiu minti po liepos 1-osios“, - nuogąstavo 62 metų lentvariškis Bronislovas Zaleckis.

Veš dideli autobusai

Galima įsivaizduoti pakelėse ties Lentvariu, Bukčiais, Rieše ar Lazdynais „balsuojančių“ minią – senukus, moksleivius ir kitus nuosavu transportu nesinaudojančius gyventojus.

Vilniaus savivaldybė ramina, kad pėstiems iš priemiesčių minti iki stoties ar miesto centro nereikės. Mikroautobusų nišą pasirengusi užpildyti Vilniaus viešojo transporto įmonė. Tiesa, maršrutų savikaina bus didesnė, autobusų parkas patirs nuostolių.

„Visus maršrutus, kurie būtų teikiami privatiems vežėjams aptarnauti keleivius mažos talpos autobusais, užpildys savivaldybės viešasis transportas. Problema yra tik tokia, kad vietoj mažos talpos transporto priemonių, važinės standartiniai dviašiai autobusai, kurių kilometro savikaina yra didesnė.

Vadovaujantis viešojo transporto optimizavimo planu, priemiestinių zonų gyventojai nepatogumų dėl maršrutų optimizavimo nepatirs, nes bus užtikrintas susisiekimas su pagrindiniais ir greitaisiais viešojo transporto maršrutais“, - ramino Viešojo transporto optimizavimo grupės vadovas Kastytis Lubys.

Tikisi išlikti centre

„Ant ledo“, tiksliau, ant dulkėto asfalto keleivių nepalikti žadėjo ir Vilniaus miesto vežėjų asociacijos (VMVA) prezidentas Saulius Matulionis.

„Jeigu savivaldybė galutinai užsispirs ir mūsų neįsileis, sudarysime tiesiogines paslaugų sutartis su gyventojais. Tai įmanoma, bet nemažai laiko reikalaujanti procedūra“, - sakė S. Matulionis.

Jis paaiškino, kodėl privatūs vežėjai patenkinti, kad savivaldybė nepriėmė konkurso sąlygų dėl dalyvavimo privežamuosiuose maršrutuose.

„Jos nenaudingos mūsų verslui, o kai kurias sąlygas įvykdyti reikalauja daug investicijų. Reikalaujama, kad keleiviai būtų vežami transporto priemonėmis su 18-21 sėdimomis vietomis. O mūsų mikroautobusuose yra iki 17 vietų. Reikėtų pirkti naujus automobilius. Yra ir kitų nepalankių sąlygų. Manau, kad per teismus mums pavyks išreikalauti, kad savivaldybė pratęstų sutartis ir mes išliksime net tik priemiesčiuose, bet ir centre“, - vylėsi VMVA prezidentas.

Streikas atšaukiamas

S. Matulionio įsitikinimu, Vilniaus valdžia tik vaizdavo, kad siekia privačius vežėjus įtraukti į bendrą viešojo transporto sistemą.

„Pagal ES normas, konkurso sąlygų aprašas turėjo būti priimtas prieš metus, o ne likus keliems mėnesiams iki reformos. Todėl tas mums neva siūlytas konkursas tebuvo A. Zuoko viešųjų ryšių akcija“, - tikino S. Matulionis.

Beje, viešaisiais ryšiais susirūpino ir už išlikimą kovojantys privatūs vežėjai – anksčiau jie grasino įspėjamuoju streiku, buvo pareiškę, kad vieną dieną į gatves neišvažiuos nė vienas „mikriukas“ ir esą vilniečiai savo kailiu pajus, ką reiškia jų netekti po liepos 1-osios.

„Viešųjų ryšių specialistai mums patarė to nedaryti, nes nepatogumų patyrę keleiviai kaltins mus, ne savivaldybę. Taigi, nestreikuosime“, - aiškino privačių vežėjų organizacijos vadovas S. Matulionis.

Pertvarkos be sumaišties nebūna

Už skubotą viešojo transporto pertvarką opozicijos kritikuojama sostinės valdžia jau ruošia gatves greitiesiems maršrutams (jų bus 6), taip pat tikslina naujų maršrutų sistemą. Planuojama mažinti dalį mažai apkrautų troleibusų ir autobusų maršrutų, retinti stoteles.

Portalo lrytas.lt žiniomis, kai kurie naikinti numatyti maršrutai turėtų būti palikti, nes nemažai daliai atokiai nuo centro gyvenančių vilniečių iškiltų didelių nepatogumų. Pagal planą, buvo numatyta naikinti 2-ojo, 4-ojo, 6-ojo, 23-iojo, 26A, 30-ojo, 35A, 41-ojo, 44-ojo, 45-ojo, 47-ojo ir 48-ojo autobusų maršrutus.

3-iasis maršrutas - iš stoties į Dilgynę - bus pratęstas iki Užusienio, taip kompensuojant 41-ojo maršruto panaikinimą. Pro pramoninį Kirtimų rajoną autobusai vyks tik Užusienio link, o atgal jau važiuos tiesiai Eišiškių plentu.

Vakare grįžtant namo Kirtimuose dirbantiems vilniečiams teks arba eiti pėsčiomis iki Eišiškių plento, arba sėsti į Užusienį važiuojantį 3-iąjį autobusą ir apsukti didžiulį ratą.

Atsiras ir naujų maršrutų

Po pertvarkos prie naujos sistemos turės priprasti Lazdynų gyventojai: Mat 21-ojo autobuso maršrutas iš Lazdynėlių drieksis ne į centrą, o į stotį.

Panaikinus 23-iąjį maršrutą, vienintelis autobusas, kuriuo bus galima susisiekti su centru, bus 22-asis, nes ir 11-ojo troleibuso maršruto nebeliks

Pakeitus 33-iojo autobuso maršrutą, Baltupių, Fabijoniškių ir Pašilaičių gyventojai su centru turės susisiekti kitais maršrutais. 33-iasis autobusas iš Gurių, Rinktinės ir Ulonų gatvėmis, vyks į Šiaurės miestelį.

Neaišku, kodėl sostinės transporto pertvarkos autoriai paliko 13-ojo autobuso maršrutą. Juo naudojosi palyginti nedaug keleivių, bet jis paliekamas ir net pratęsiamas iš Pavilnio, per stotį, iki Vilkpėdės.

Pasikeis 26-ojo autobuso maršruto trasa. Po liepos 1-osios jis vyks ne į stotį, o į Ozo gatvę. Šio maršruto autobusai pakeis 26A ir 48-ąjį autobusus. 34-asis kursuos Kalvarijų gatve ir nebeužsuks į Baltupius.

Kai kurie autobusų maršrutai bus sutrumpinti, pavyzdžiui, 42-asis – iki Salininkų, 43-iasis – iki Lukiškių aikštės.

Atsiras ir naujų maršrutų. 57-ojo autobuso maršrutas drieksis iš Ateities gatvės į Bajorus, 58-ojo – iš stoties į Kalnėnus, 82-ojo – iš stoties per Salininkus į Miškinius, 115-ojo – iš Klinikų stotelės į Naująją Vilnią, 116-ojo – iš Bukčių į Žvėryną.

Sostinės savivaldybė teigė sulaukusi apie 500 vilniečių dalykiškų pasiūlymų, kaip optimizuoti Vilniaus viešojo transporto sistemą. Meras A. Zuokas žadėjo į juos atsižvelgti – tad galima tikėtis, kad naujus maršrutus braižantys pertvarkos kūrėjai paisys ir vilniečių nuomonės.

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.