Nėra to blogo, kas neišeitų į gera. Taip galima pavadinti padėtį pasienyje su Kaliningradu.
Kelis mėnesius įvažiuoti į šią sritį buvo sudėtinga – automobiliai su lietuviškais numeriais buvo kruopščiai tikrinami.
Todėl namuose liko ne tik prekių vežėjai, bet ir į Kaliningradą degalų nuolat važinėjantys vietos gyventojai. Rusų eksperimentas pradžiugino degalų pardavėjus ir mokesčių rinkėjus.
Netikėtas šuolis
Rugpjūčio mėnesį dyzelino Lietuvos degalinėse parduota daugiausia per visą nepriklausomos Lietuvos istoriją – daugiau nei 84 mln. litrų. Rugsėjo ar spalio duomenų kol kas nėra.
Tokios paklausos nebuvo nė vieną mėnesį, net ir prieš krizę.
To nebūta net tuomet, kai atlyginimai buvo gerokai didesni, o degalų kainos – mažesnės.
Tiesa, dyzelino pardavimas kyla jau kelerius metus, nes perkama vis daugiau naujų automobilių su dyzeliniais varikliais. Tačiau tokio šuolio nesitikėjo ir didžiausi optimistai.
„Įvykiai pasienyje, žinoma, padarė tam įtakos. Vairuotojai buvo priversti pirkti dyzeliną Lietuvoje, o ne kitur“, – aiškino „Lukoil Baltija“ generalinio direktoriaus pavaduotojas mažmeninei prekybai Romas Turlinskas.
Parodė kontrabandos mastą
Pokyčius ypač pajuto pasienio degalinės, kuriose anksčiau prekyba merdėjo.
„Degalų pardavimas per blokadą iš tiesų padidėjo, ypač pasienio degalinėse. Nors tai trumpas laikotarpis, jis atskleidžia tikrąjį kontrabandos mastą. Dabar matyti, kas vyksta, kai priveri pasienį su Rusija“, – sakė Lietuviškų degalinių sąjungos vykdomasis direktorius Vidas Šukys.
Krovinių gabentojai sudaro didžiausią degalų vartotojų dalį.
Blokados metu jie irgi buvo priversti daugiau dyzelino pirkti Lietuvoje, o ne Kaliningrade.
Kainos patraukė žemyn
Dažniau pirkti degalų legaliai vairuotojus gali sugundyti ir kainos: dėl pingančios naftos jos gerokai sumažėjo.
Nuo rugsėjo labiausiai atpigo benzinas – jo vartojimas vis dar krinta.
Gąsdinančios prognozės, kad karas Sirijoje smogs per vairuotojų kišenę, nepasitvirtino. Analitikų baimes paneigė pinganti nafta. Todėl į degalines vairuotojai suka geresnės nuotaikos.
„Sumažėjęs nerimas Rytuose labiausiai paveikė pasaulines naftos kainas“, – sakė Lietuvos pramonininkų konfederacijos analitikas Aleksandras Izgorodinas.
Nafta pigo ir dėl to, kad planuoti karo veiksmai Sirijoje buvo atšaukti, keičiasi JAV santykiai su Iranu. Be to, menksta naftos paklausa pasaulyje.
Šiuo metu vairuotojai už litrą benzino moka maždaug 30 centų mažiau nei rugsėjo mėnesio pradžioje.
Dyzelino litras per šį laikotarpį atpigo apie 15 centų. Populiariausio 95 benzino litras vidutiniškai parduodamas už 4,55, dyzelino – už 4,45 lito.
Benzino kaina traukiasi greičiau, nes jo vartojimas smunka. Pavyzdžiui, rugpjūtį Lietuvos degalinėse jo parduota vos 26,2 tūkstančio litrų – mažiausiai per dešimtmetį.
Degalų pardavimas rugpjūtį (mln. litrų)
Metai Dyzelinas Benzinas
2003 35,7 40,5
2004 49,8 38,8
2005 54,3 51,9
2006 60,8 42,1
2007 78,9 61,3
2008 71,8 53,8
2009 68,9 44,7
2010 72,4 37,1
2011 76,2 36,3
2012 75,8 27,4
2013 84,1 26,4
Pastaba: rugpjūčio mėnesiais Lietuvoje sunaudojama daugiausia degalų, palyginti su kitais mėnesiais.
Šaltinis: Valstybinė mokesčių inspekcija