Šilumos ūkis valstybei priklausys be J.Neverovičiaus pritarimo

Vyriausybė pritarė Nacionalinės šilumos ūkio plėtros 2014–2020 metų programos projektui. Tai reiškia, kad Vilniaus ir Kauno miestų kogeneracinių pajėgumų renovacijos ir naujų pajėgumų statybos projektus įgyvendins bendrovės, kurių ne mažiau negu 51 procentas akcijų priklausys valstybei.

Daugiau nuotraukų (1)

BNS ir lrytas.lt inf.

Apr 9, 2014, 3:32 PM, atnaujinta Feb 14, 2018, 6:50 PM

„Valstybės dalyvavimas projektuose užtikrintų projektų įgyvendinimo skaidrumą ir leistų pasiekti didžiausią ekonominę naudą vartotojams mažinant šilumos kainą. Pasirinkus paramos skirstymo modelį be valstybinio projekto vystytojo iškiltų grėsmė, kad konkursas neįvyktų ar būtų vilkinimas arba jo laimėtojai butų tie patys monopolistai“, – mano Vyriausybės vadovas Algirdas Butkevičius.

Pasak jo, tolimesnė šilumos ūkio pertvarka pirmiausia bus orientuota į platesnį biokuro ir komunalinių atliekų panaudojimą efektyvios kogeneracijos būdu bendrai gaminant šilumą ir elektrą.

Iš naujos 2014–2020 m. ES finansinės perspektyvos paramą numatoma skirti didesnės apimties kogeneracijos projektams Vilniuje ir Kaune. Modernizuojant esamus kogeneracinius pajėgumus ar statant naujus Vilniuje ir Kaune pasirinktas viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės įgyvendinimo modelis.

Projekte siūloma Vilniuje pastatyti apie 145 MW elektrinės galios atliekų ir biokuro kogeneracinę elektrinę ar elektrines. Tai leistų sumažinti šilumos kainą. Tokiam sumanymui įgyvendinti reikėtų apie 1 mlrd. 135 mln. Lt (reikalinga ES parama apie 567 mln. Lt). Dėl to šilumos kaina galėtų sumažėti apie 25–30 proc.

Kaune siūloma pastatyti apie 50MW elektrinės galios atliekų ir biokuro kogeneracinę elektrinę ar elektrines. Investicija siektų 478 mln. Lt (reikalinga ES parama siektų apytiksliai 239 mln. Lt). Prognozuojamas šilumos kainos sumažėjimas – apie 25-30 proc.

Norint įgyvendinti šiuos projektus, reikia atlikti strateginį poveikio aplinkai vertinimą. Atlikus šį vertinimą Vyriausybė tvirtins plėtros programą. Finansų ministerija iki liepos 1 d. atliks viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės galimybių vertinimą.

Su ministru nederino

Energetikos ministras sako, kad šilumos ūkio pertvarkos scenarijus, kuriam trečiadienį pritarė Vyriausybė ir kuris numato „Lietuvos energijos“ dalyvavimą būsimų specialios paskirties įmonių kapitale, su juo nebuvo suderintas. Vyriausybės posėdyje balsuojant susilaikęs ministras teigia, kad prieš posėdį buvo sutarta dėl kitokio pertvarkos scenarijaus.

Jaroslavo Neverovičiaus teigimu, prieš Vyriausybės posėdį jam nebuvo pateiktas scenarijus, kuriam pritarta, nors premjeras Algirdas Butkevičius buvo žadėjęs tai padaryti.

„Nesu susipažinęs, nežinau informacijos, kaip tas bus padaryta, nebuvo pateikta. Nors prašiau premjero“, - sakė ministras.

Todėl, pasak jo, geriausiai situaciją gali paaiškinti pats premjeras ir jo patarėjai: „Nes jie, matyt, geriausiai yra įsigilinę, žino, kaip tą padarytų. Aš tos informacijos neturiu ir todėl nekomentuosiu“.

Ministras taip pat sakė, kad prieš posėdį buvo sutarta dėl kitokio šilumos ūkio pertvarkos scenarijaus.

„Su premjeru buvome sutarę, kad toks Vyriausybės sprendimas bus, bet priimtas buvo kitoks sprendimas. Todėl nežinau, kaip tas bus padaryta“, - pareiškė J.Neverovičius.   

BNS šaltinių teigimu, projekto derinimas vyko iki paskutinės minutės. Anot jų, J.Neverovičiui susilaikius dėl nuostatos, kuri numato, kad 51 proc. bendrovių akcijų valdytų „Lietuvos energija“, bendru sutarimu buvo priimtas protokolinis sprendimas. Anot šaltinių, nesutarimas buvo tik dėl šios nuostatos.

Premjero komanda ir Energetikos ministerija iki šiol nesutarė dėl valstybės dalyvavimo, investuojant į didžiųjų miestų šilumos ūkio atnaujinimą. Premjero aplinka siūlo atverti kelią sukurti dvi specialios paskirties bendroves, kurias kontroliuotų valstybės valdoma energetikos įmonių grupė „Lietuvos energija“.

Tačiau J.Neverovičius, pasak „Verslo žinių“, mano, kad toks sprendimas neišspręstų esminės - šilumos kainų vartotojams - problemos, o kurtų naują energetikos monopoliją. Anot jo, Kainų komisija pirmiausia turėtų ištirti, kiek galėtų kainuoti šilumos gamyba Vilniuje bei Kaune ir paskelbti ribines šilumos gamybos kainas, o atsižvelgusios į jas savivaldybės turėtų skelbti konkursus, kuriuose pretendentai konkuruotų, siūlydami žemiausias kainas.

Todėl J.Neverovičius nerėmė A.Butkevičiaus nuomonės, kad renkantis tolesnį Vilniaus ir Kauno šilumos ūkio plėtros modelį, būtina kurti bazinio šilumos gamintojo statusą turinčias įmones, kuriose „Lietuvos energija“ turėtų ne mažiau kaip 51 proc. akcijų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.