Mažeikių naftos perdirbimo gamykloje ir degalinių tinkluose dabar kur kas geresnės nuotaikos nei vasarą.
Nors JAV doleris ir sustiprėjo, atpigusi nafta leidžia daugiau uždirbti tiek mažmenininkams, tiek didmenininkams.
Bet vairuotojams pokyčių dar teks palaukti.
Marža kopia aukštyn
Kai kurie rinkos dalyviai neabejoja: dabar itin palankus metas atsigriebti už tai, kas buvo prarasta praėjusiais metais ir anksčiau.
To neslepia ir patys degalų prekeiviai.
Šiais metais kainos Lietuvos degalinėse tarsi įkaltos.
Pavyzdžiui, sausio mėnesį vidutinė benzino litro kaina buvo 4,54 lito, o tai atitinka šiandienę kainą. Per kelis mėnesius menkai keitėsi ir dyzelino kaina mažmeninėje rinkoje.
Tačiau „Orlen Lietuva“ skelbiamos kainos šįmet pastebimai krito. Uždarbis pastaruosius du mėnesius džiugina degalinių tinklus – tiek didmenininkus, tiek mažmenininkus.
Vienintelės Baltijos šalyse naftos perdirbimo įmonės „Orlen Lietuva“ savininkai liepą svarstė galimybę laikinai sustabdyti veiklą, o kai kurie analitikai prognozavo, kad gamykla bankrutuos dar šiais metais.
Bet pastaruoju metu iš Mažeikių sklinda gera nuotaika, o apie uždarymą savininkai lenkai jau nekalba.
Pasak kai kurių rinkos dalyvių, „Orlen Lietuva“ maržos šį rudenį yra didžiausios per pastaruosius metus.
„Gamykla bando kompensuoti tai, ką prarado pirmąjį šių metų pusmetį“, – sakė vienas šios rinkos ekspertas.
Naftos kaina – vis žemyn
Naftos kaina nukrito, tačiau sustiprėjęs JAV doleris perdirbėjus verčia daugiau išleisti perkant naftą. „Orlen Lietuva“, kaip ir kitos regiono gamyklos, už naftą atsiskaito JAV doleriais.
Tačiau, nepaisant brangstančio dolerio, „Lietuvos ryto“ duomenimis, Mažeikių gamyklos padėtis gerėja. Jei naftos kaina ir toliau balansuos ties 90 JAV dolerių už barelį riba, „Orlen Lietuva“ gali greičiau atsitiesti, negu manyta iki šiol.
Vakar „Brent“ kainos lapkričio sandoriams smuko 60 centų – iki 92,19 JAV dolerio už barelį. WTI kainos lapkričio sandoriams sumažėjo 45 centais – iki 89,89 JAV dolerio už barelį.
Naftos gavybos apimtis JAV auga dėl iš skalūnų išgaunamos naftos, Libija didina gamybos mastą, mat sukilėliai liovėsi blokuoti eksportą.
Praėjusią savaitę Saudo Arabija, didžiausia pasaulyje naftos gamintoja, ketvirtą mėnesį iš eilės sumažino naftos kainas.
Turėtų kainuoti pigiau
Naftos perdirbėjai Lietuvoje gali priekaištauti degalų pardavėjams.
Skaičiai degalinėse keičiasi kur kas lėčiau, nei turėtų.
„Degalinės per lėtai reaguoja į didmeninės kainos pokyčius. Tai rodo, kad mažmenininkai taip pat skuba pasinaudoti palankia situacija ir pasididinti maržas“, – sakė ne vienas verslininkas.
Pavyzdžiui, didmeninė dyzelino kaina Lietuvoje per mėnesį smuko 9 centais – nuo 3,90 iki 3,81 lito už litrą.
Tačiau degalinėse kaina per mėnesį pasikeitė tiktai simboliškai.
Kaip sakė „Asset Management Group“ analitikas Vaidotas Rūkas, po pastarųjų kryčių degalų kaina, pridėjus visus mokesčius, turėjo kisti 2–3 procentais.
„Kylant didmeninei kainai, degalinių pelno dalis mažėja, ir atvirkščiai.
Ar degalų kainos neturėtų kristi daugiau? Manau, turėtų, ir netrukus tai pamatysime.
Tik reikia turėti omenyje, kad tas pokytis nebus didelis“, – sakė V.Rūkas.
Lemia ir didelės nuolaidos
Bendrovės „Neste Lietuva“ vadovas Ringaudas Steikūnas, kalbėdamas su „Lietuvos rytu“, džiaugėsi, kad šiais metais degalų kainos mažmeninėje rinkoje yra itin stabilios.
„Žinoma, visada stengiamės uždirbti. Anksčiau augusi naftos kaina mums nebuvo palanki“, – sakė R.Steikūnas.
Bet jis nesutinka su įtarimais, kad kainos degalinėse žemyn juda pernelyg lėtai: „Šiais metais degalų kaina yra šiek tiek mažesnė nei pernai.“
Beje, Lietuvoje taikomos gana solidžios nuolaidos – dar viena priežastis, kodėl mažmenininkai nemažina kainų.
„Lietuvoje su nuolaidų kortele gali piltis degalus 12 centų pigiau. Tokių nuolaidų nėra nei Latvijoje, nei Estijoje. Todėl mes priversti įvertinti ir tai“, – pridūrė R.Steikūnas.