Likus mažiau nei vieneriems metams iki nuomos sutarties pabaigos,
miesto valdžia teigia nenorinti jokių politinių Lietuvos valdžios
sprendimų, nes tai pakenktų, šaliai bylinėjantis su „Veolia“
tarptautiniame investicinių ginčų arbitraže (ICSID) Vašingtone,
interviu BNS sako Arvydas Sekmokas ir Valdas Benkunskas.
Be to, jie sako, kad Vilniaus savivaldybė nemato jokių
galimybių toliau bendradarbiauti su „Vilniaus energija“, iš jos
perėmus šilumos ūkį.
– Liko maždaug vieneri metai iki Vilniaus šilumo ūkio perėmimo iš „Vilniaus energijos“. Kokios šiuo metu kyla didžiausios problemos šiame procese?
A.Sekmokas: Pagrindinis klausimas bus turto būklės vertinimas ir
kuri pusė kuriai yra skolinga. Čia pagrindinis dalykas. Perėmimas
vienaip ar kitaip įvyks, o šiluma Vilniaus miestui bus tiekiama –
tai garantuota, o toliau seka finansiniai klausimai.
V.Benkunskas: Techninės būklės įvertinimas ir ekonominės
būklės įvertinimas. Mes turime žinote, ką mes atgauname ir kokia
turto vertė. Tai visas turtas, kuris buvo išnuomotas – tiekimo ir
gamybos šaltiniai.
– „Vilniaus energija“ ir Vilniaus šilumos tinklai bendrai techninės būklės eksperto paslaugas turėjo nupirkti iki balandžio pradžios, tačiau procesas užsitęsė dėl nesutarimų. Kokios pasekmės laukia šilumos ūkio perdavimo, kai vėluoja pagrindinis turto vertinimas?
A.Sekmokas: Yra nesutarimas, kas samdys tą ekspertą, kadangi
nuo eksperto įvertinimo priklauso turto vertė, ir šitas klausimas
geranoriškai nesisprendžia. Bet kuriuo atveju turtas sugrįš ir jis
bus įvertintas.
V.Benkunskas: Problema čia yra ta, kad nuomos sutartis paliko
daug dalykų šalių bendram susitarimui. Čia yra vienas iš tų
punktų pirminių nuomos sutarties pabaigos etape, kur šalys turėjo
susiderinti ir bendru sprendimu priimti turto vertintoją, kas
pirkimą daro ir kokios sąlygos. Savivaldė ir Vilniaus šilumos
tinklai rodė gerą valia, iniciatyvą. Siūlė ne kartą konkurso
sąlygas ir klausė, kas turėtų būti konkurso organizatorius.
Matome nuomininko piktnaudžiavimą.
Baigiantis sutarties laikotarpiui, tas interesas vis mažėja ir
čia yra piktnaudžiavimo dalykai. Dabar sprendimas yra priimtas, kad
Vilniaus šilumos tinklai savarankiškai daro pirkimo procedūrą,
konkurso būdu nuperka vertintoją. Turtas bus įvertintas, o po to
bus kiti teisiniai žingsniai – pripažinti pagal nuomos sutartį
įvertinimo rezultatus kaip objektyvius ir tinkamus.
– Jūsų užsiminėte apie teisinius žingsnius – ar Vilnius ruošiasi teisminiams procesams dėl turto perėmimo?
A.Sekmokas: Turtas turi būti įvertintas pagal sutartį. Toliau
nepriklausomas vertintojas bus pasamdytas konkurso būdu, ir tada
kitai pusei jeigu tas vertinimas netiks, ji turės protestuoti ir
turės reikšti kažkokias pretenzijas, bet jos turės būti
teisiškai pagrįstos.
Negali pasakyti, kad mums nepatinka, ir viskas,
kadangi nepavyko susitarti, o buvo daromi visi žingsniai iš Vilniaus
šilumos tinklų pusės. Siūlomi įvairūs variantai, pavyzdžiui,
kad vertintoją galėtų samdyti savivaldybė. Kadangi „Vilniaus
energijai“ tie siūlymai netiko, tai ir yra tam tikras pagrindas
teigti, kad jiems netiko, o pagal sutartį vertinimą reikia padaryt,
tai štai tas įvertinimas yra (padarytas vienašališkai Vilniaus
šilumos tinklų – BNS).
Kad teismo procesai bus, tai yra labai tikėtina. Nesutarimų yra
labai daug. Vienas iš pavyzdžių – „Vilniaus energija“ iki šiol
nėra pateikusi už pirmuosius kelis veiklos metus audituotų
finansinės veiklos ataskaitų.
Tai aiškiai prieštarauja sutarčiai.
Yra ir kiti klausimai, pavyzdžiui, vienos pusės skolos kitai pusei
ar šilumos kaina, vadinamoji Imbraso (tuometinio Vilniaus mero Juozo
Imbraso – BNS) byla. Dėl to gali būti reiškiami priekaištai, kurie
gali pasibaigti teisme.
V.Benkunskas: Nenoriu būti blogas pranašas, bet ginčų objektų
bus ne vienas. Čia reikėtų atskirti, kad ginčai eis savo linkme.
Jie gali baigtis ir pasibaigus nuomos sutarčiai. Turtas grįžta, bet
galutinai santykiai teismuose pasibaigs gal ir vėliau. Norėtųsi,
kad vieną dieną atiduoda mums raktus, grubiai tariant, apsikeičiame
galutinėmis sąskaitomis ir atsisveikiname. Prognozuojame, kad tas
neįvyks, bet turto perėmimas tikrai įvyks.
– Jūs užsiminėte apie egzistuojančias skolas tarp Vilniaus miesto ir „Vilniaus energijos“, kokios tai skolos?
A.Sekmokas: Tie skaičiai yra labai preliminarūs ir aš būsiu
atsargus, jų neįvardindamas. Be abejo, tai yra ne milijoninės
sumos, o, matyt, dešimtys milijonų eurų. Aš būsiu atsargus
neįvardindamas konkrečių skaičių, nes jų apskaičiavimas vis dar
vyksta. Be to, turto vertinimas tam dar gali padaryti įtaką.
– Kaip jūs vertinate „Vilniaus energijos“ veiksmus, derantis dėl nuomos sutarties pabaigos, nes anksčiau buvo užsiminta, kad „Vilniaus energija“ vilkina procesą?
A.Sekmokas: Aš manau, kad „Veolia“ tikslas yra tas ieškinys
Vašingtono arbitraže. Iš karto parodyti, kad juos skriaudžia, kad
juos neteisingai traktuoja. Tai yra prevencinis žingsnis, kuriuo
bandoma apsaugoti savo prestižą. Būtent tie visi klausimai dėl
nuomos sutarties panaudojami, keliant ieškinį Vašingtone, kad
„Veolia“ yra kenkiama. Reikia pasakyti, kad kai kurios
Vyriausybės klaidos leidžia tokį ieškinį pateikti.
V.Benkunskas: Yra keli aspektai. Kalbama apie šilumos gamybos ir
tiekimo monopolinę rinką. Bet kurioje monopolijoje turi būti
valstybės priežiūra. Savivaldybei pasirašius tokią aptakią
sutartį, teisių gynimo prasme buvo palikta daug spragų. Natūralu,
kad per 15 metų operatorius turėjo nepakankamą priežiūrą iš
savo nuomotojo ir susiformavo verslo praktika: ką noriu, tą darau.
Tie visi agresyvūs veiksmai demonstruoja, kad jie norėtų,
pasibaigus nuomos sutarčiai dar gauti vieną solidžią injekciją
iš mokesčių mokėtojų pinigų, kalbant apie Vašingtono
arbitražą.
– Ar „Veolia“ ieškinys prieš Lietuvą gali turėti įtakos šilumos ūkio perdavimui?
V.Benkunskas: „Veolia“ šiuo atveju pateikė į arbitražą ne
Vilniaus savivaldybę, o Lietuvą. Pagrindinai motyvai yra teisės
aktų pokyčiai, o didžiausias argumentas yra susijęs su Vilniaus
trečiąja termofikacine jėgaine (TEC-3) dėl Vyriausybės sprendimo
nubraukti viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (VIAP)
mokesčio kvotas.
Jie motyvuoja tuo, kad dėl pasikeitusio teisinio
reguliavimo negali naudoti TEC-3. Be abejo, čia arbitražas į tą
klausimą atsakys, bet valstybė sukūrė tokių situacijų,
suteikiančių prielaidas tokiam ieškiniui, tai yra akivaizdu.
Šiuo
atveju yra skirtingos situacijos. Mes einame su savo problemomis
nuomos sutarties pagrindu, o ieškinys prieš Lietuvą, nors ir
susijęs su Vilnias klausimu, yra šiek tiek atskira istorija.
– Ar Vilniaus šilumos ūkio perėmimui prireiks kokio nors Vyriausybės sprendimo?
A.Sekmokas: Iš tikrųjų, jeigu būtų valstybės veiksmai, kurie
padėtų ar remtų savivaldybę, tai būtų papildomas argumentas
„Veolia“ arbitraže prieš Lietuvą. Tai rodytų, kad valstybė
kišasi į privataus verslo ir savivaldybės santykius. Dėl to mes
nematome kažkokių tiesioginių valstybės veiksmų, nes tai būtų
interpretuota teisiškai labai negerai.
Antra, visų paslaugų, kurių reikia, Vilniaus šilumos tinklai
patys gali nusisamdyti konkursų būdu. Ir pagaliau trečias
argumentas – Vyriausybė rodo, kad ji nemyli vilniečių. Tai TEC-3
klausimas, kai faktiškai Vyriausybės nutarimu vieną iš naujesnių
termofikacinių elektrinių verčia metalo laužu.
Taip pat klausimas
dėl šilumos trasų, kai nei Vilniaus šilumos tinklai, nei
„Vilniaus energija“ negali dalyvauti konkursuose dėl europinių
pinigų trasoms atnaujinti, ir tie pinigai pasibaigs, ir vilniečiai
mokės dideles sąskaitas už šilumą, kai ji eis per kiaurus
vamzdžius lauk.
V.Benkunskas: Čia yra sutartiniai dalykai tarp savivaldybės ir
„Vilniaus energijos“. Tuos santykius mes turime savo jėgomis
pabaigti ir išsiaiškinti.
– Ar manote, kad „Vilniaus energija“ gali toliau vilkinti šilumos ūkio perdavimo procesą?
A.Sekmokas: Neabejoju, kad pagalių ratuose dar bus.
V.Benkunskas: Čia susiformavo tokia bendravimo kultūra, kad
konstruktyvumo yra mažiau. Jei sutartis palieka laisvę savaip
interpretuoti, tai interpretavimas vyksta. Nesitikime didelių
staigmenų, bet bendravimas yra, koks yra.
– Kokią „Vilniaus energijos“ ateitį matote po šilumos ūkio perdavimo miestui?
A.Sekmokas: Tai yra privati bendrovė, kuri pagal teisės aktus
gali veikti Lietuvos rinkoje. Vilniaus šilumos ūkis sugrįš
savivaldybei. Kaip „Vilniaus energija“ ieškos savo vietos
rinkoje, yra jų reikalas ir niekas jiems to nedraudžia.
V.Benkunskas: Santykiams tarp Vilniaus savivaldybės ir
„Vilniaus energijos“ perspektyvų nėra. Bendros ateities ir
bendrų santykių nematome. Jeigu nuspręstų rinkos sąlygomis
kažkur dalyvauti, tai sąlygos būtų, kaip ir kitiems.