Perku internetinėje parduotuvėje - kaip neapsigauti?

Internetas atvėrė naujas galimybes vartotojams lyginti, rinktis ir pirkti. Tačiau skaitmeninėje erdvėje prekes išrikiavusios parduotuvės kol kas perversmo nesukėlė – šis pirkimo būdas Lietuvos vartotojams neatrodo patikimas. Tokias tendencijas lėmė patys prekybininkai – dalis jų internetinėje erdvėje nepaiso vartotojų teisių.

Komentaro autorius - advokatas Erikas Saukalas<br>Asmeninis archyvas
Komentaro autorius - advokatas Erikas Saukalas<br>Asmeninis archyvas
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Dec 21, 2012, 10:38 AM, atnaujinta Mar 14, 2018, 11:59 AM

Teisiškai gali reikalauti daugiau

Analizuojant internetinių parduotuvių tinklalapius pastebima, kad kai kuriuose jų iš viso nepateikiama arba pateikiama neteisinga ar teisės aktams prieštaraujanti informacija.

Dažnai nurodomi daug trumpesni terminai informavimui apie rastus prekės pažeidimus, negu Vartotojų teisių apsaugos įstatyme, kuris numato, kad prekės ar paslaugos trūkumai, išaiškėję per 6 mėnesius nuo prekės perdavimo ar paslaugos suteikimo, laikomi buvusiais jau perdavimo ar suteikimo vartotojui metu.

Taip pat internetinės parduotuvės neretai bando išsisukti nuo atsakomybės dėl prekių pažeidimo, kuris įvyko jų pristatymo metu – teisės aktuose numatyta, jog sutarties sąlygos, panaikinančios ar apribojančios pardavėjo atsakomybę už daiktų trūkumus, negalioja.

Vartotojams svarbu žinoti, jog įsigydami prekę ar paslaugą internetu, jie turi ne tik tokias pačias teises, kaip ir pirkdami įprastoje parduotuvėje, bet gali reikalauti ir daugiau. Šioje srityje vartotojų teisių apimtis praplečiama dėl to, kad vartotojai įsigyja prekes ar paslaugas, kurių negali nuodugniai ištyrinėti.

Norėdami apginti savo teises, vartotojai turi pateikti įrodymus apie šių teisių pažeidimus. Kiekvieną kartą perkant internetinėje parduotuvėje, svarbu atsispausdinti ir išsaugoti pirkimo aprašymus bei kainą, užsakymo formą bei užsakymo patvirtinimą.

Nepatenkinti pristatymo trukme ar kokybe

Dažniausiai internetu perkantys vartotojai skundžiasi dėl prekių pristatymo terminų. Reikėtų žinoti, jog pardavėjas privalo pristatyti užsakytas prekes ar paslaugas per 30 dienų nuo užsakymo dienos, jeigu šalys sutartyje nenurodė kito termino. Jei per šį terminą to neįmanoma padaryti, pardavėjas privalo informuoti pirkėją. Tokiu atveju vartotojas gali atsisakyti prekės ar paslaugos ir atgauti visus sumokėtus pinigus.

Nuotolinės prekybos taisyklė

Internetu įsigijęs prekę, vartotojas turi teisę atsisakyti pirkimo – pardavimo sutarties, pardavėjui tai pranešdamas raštu per 7 darbo dienas nuo daikto pristatymo dienos, jei nebuvo iš esmės pakeista daikto išvaizda ar jis nebuvo sugadintas. Vartotojui internetu užsisakius paslaugas, šis gali atsisakyti jų teikimo sutarties, pranešdamas apie tai paslaugos teikėjui per 7 dienas nuo sutarties sudarymo dienos.

Jei pardavėjas ar paslaugos teikėjas neinformavo vartotojo apie teisę atsisakyti sudarytos sutarties raštu, vartotojas gali jos atsisakyti per 3 mėnesius nuo sudarymo dienos. Perkant internetinėse parduotuvėse, paplitusi praktika prašyti vartotojo pažymėti varnele ar kitu būdu, kad jis sutinka su visomis pirkimo taisyklėmis ar sutartimi.

Svarbu tai, kad pateiktų nuorodų paspaudimas nėra laikomas tinkamu užtikrinimu, kad vartotojas gavo informaciją apie prekių įsigijimo sąlygas, įskaitant informaciją apie teisę atsisakyti sutarties raštu. Taigi, tokiais atvejais vartotojas turi teisę sutarties atsisakyti per minėtą 3 mėnesių terminą.

Prekių grąžinimas ir pinigų atsiėmimas

Dažnai iš pirkėjų reikalaujama patiems padengti prekės grąžinimo išlaidas, o pardavėjai tokias išlaidas dažnai atsisako atlyginti. Taip darydami pardavėjai pažeidžia teisės aktų reikalavimus, kurie imperatyviai nustato, kad vartotojo teisė nutraukti sutartį, sudarytą internetu, negalima suvaržyti jokiais papildomais įsipareigojimais ar įmokomis. Be to, įstatymai neįtvirtina pirkėjui pareigos gautą prekę siųsti pardavėjui, o prekės atsiėmimo pareigą priskiria pačiam pardavėjui.

Pardavėjas, gavęs vartotojo pranešimą apie sutarties atsisakymą, privalo per 15 dienų pats atsiimti daiktą ir grąžinti už jį sumokėtus pinigus, neišskaičiuojant iš jų jokių papildomų mokesčių – vartotojas neturi mokėti už prekių siuntimą atgal.

Komentaro autorius Erikas Saukalas, advokatės Redos Žabolienės kontoros „Metida“ asocijuotas partneris, advokatas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.