Vienas iš būdų kovoti su besaike girtuoklyste – maisto talonai

Vyriausybei baigiant rengti kompleksinį planą, kuriame turėtų būti siūlymai, kaip spręsti alkoholio vartojimo problemas, atsirado naujų planų. Dalis Seimo narių siūlo atimti pašalpas iš girtuoklių ir uždrausti alkoholio pirkimą skatinančias akcijas ar loterijas.

Dalis Seimo narių siūlo atimti pašalpas iš girtuoklių ir uždrausti alkoholio pirkimą skatinančias akcijas ar loterijas.<br>M.Patašiaus nuotr.
Dalis Seimo narių siūlo atimti pašalpas iš girtuoklių ir uždrausti alkoholio pirkimą skatinančias akcijas ar loterijas.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Rasuolė Bauraitė

Feb 17, 2016, 5:51 PM, atnaujinta Jun 7, 2017, 6:24 PM

Apie tai, ar nauji siūlymai kiek nors prablaivys tautą, „Lietuvos ryto“ televizijos aktualių pokalbių laidoje „Lietuva tiesiogiai“ su žurnaliste Daiva Žeimyte kalbėjosi Seimo Sveikatos reikalų komiteto vicepirmininkas Antanas Matulas, Legalaus verslo aljanso vadovas Romas Apulskis bei psichologė Dovilė Šakalienė.

– Pone Matulai, siūlote nuo lapkričio Lietuvoje uždrausti organizuoti bet kokius žaidimus, akcijas, konkursus ar loterijas, skatinančias pirkti ar vartoti alkoholinius gėrimus. Kokie jūsų argumentai?

A.Matulas: Netikiu, kad ši Vyriausybė paruoš tinkamą įstatymų projektą, kuris mažins alkoholio suvartojimą Lietuvoje. Šioje kadencijoje ir anksčiau buvo balsuojama priešingai, blokuojamos visos iniciatyvos. Kiek žinau, ruošiamas menkas paketas. Aš įpareigotas paruošti kompleksinį priemonių planą, frakcijoje sudaryta darbo grupė. Tai bus priemonių paketas atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) rekomendacijas. Jeigu jis būtų priimtas, padėtų reikšmingai mažinti alkoholio vartojimą Lietuvoje. Statistikos departamentas teigia, kad daugiausia alkoholio išparduodama akcijų metu.

– Į kokį vartotojų segmentą taikotės su tokiu siūlymu?

A. Matulas: Į visus. Visuose portaluose skelbiama apie nuolaidas, kai kurios kainos šokiruoja. Už kelis eurus gali nusipirkti ir brendžiuko, ir kitokių alkoholinių gėrimų. Tai žmonės ir eina.

– Sakote, kad daugiausia nuperkama per akcijas nuolaidas. Skaičiavote, kiek?

A.Matulas: Statistikos departamentas skelbia tuos skaičius. Labai lengva pasiteirauti, internete pamatysit.

R. Apulskis: Kai yra pasiūlymas nusipirkti pigiau, nesvarbu, ar čia alkoholis, ar drabužiai, renkiesi pigesnę prekę, jei turi tokią galimybę. Jeigu nebus akcijos, nusipirks kitą pigesnį butelį. Akcijos yra žaidimas kaina, kad pirktų mano, o ne konkurento prekę. Akcizai Lietuvoje per pastaruosius 7 metus buvo padidinti 50 – 300 proc. Kaina ir mokesčių didinimas labai pakeitė situaciją? Nelabai. Požiūris žmonių yra blogas. Kai žmonės mano, kad prisigerti yra normalu, kad truputį išgėrus sėsti prie vairo yra nieko blogo, nupirkti nepilnamečiui alkoholio yra vos ne geras darbas.

– Yra ir kitų šalių statistika. Uždraudus reklamą, ir 10 proc., ir 13 proc. sumažėjo alkoholio vartojimas, atrodo, Skandinavijos šalyse.

R.Apulskis: Ypač Skandinavijoje buvo taikomos kompleksinės priemonės – švietimas, užimtumas ir kitos programos, kurios kartu su tam tikrais apribojimais padarė poveikį. Šiemet yra trys pagrindinės priemonės: kaina, draudimas ir prieinamumo mažinimas. Kitais metais – vėl tos pačios priemonės, trečiais – vėl. Mes niekada neprieiname prie tolesnių priemonių.

– Ponia Šakaliene, ką manote apie tokius siūlymus, draudimus?

D.Šakalienė: PSO yra aiškiai pasakiusi, moksliniais tyrimais įrodžiusi, kad alkoholio prieinamumo, reklamos mažinimas, yra labai svarbios priemonės, tačiau tai tik viena dalis. Tai, ką turime Lietuvoje, yra ta pati puokštė problemų: alkoholis, smurtas šeimoje, skurdas ir absoliutus visuomenės emocinis neraštingumas, psichologinės problemos. Tai rodo, kad mes neturime normalios socialinės ir šeimos politikos.

Liūdna sakyti, kad būtent konservatorių valdymo metu įvyko žiaurus regresas, kai žmonės pradėjo stipriai emigruoti ne dėl ekonominių priežasčių, o dėl to, kad Lietuvoje jaučiasi beviltiškai, nesaugiai, neįgaliais piliečiais, tais, kurie yra rūšiuojami, diskriminuojami. Psichologinių paslaugų nėra, kompetetingos pagalbos, vaiko teisių specialistų – čia iš viso tragedija, visiškai nėra, socialiniai darbuotojai turi nulį priemonių.

– Remigijus Žemaitaitis įregistravo pataisas, kuriomis siūloma girtuokliams neskirti pašalpų ir nedarbo išmokų, o jas gaunantiems nutraukti mokėjimą. Ką manote? Ar čia išspręstų situaciją?

D.Šakalienė: Čia iliustracija to, kad pas mus siūloma spręsti problemą nukertant galvą. Žmonės, kurie yra pažeidžiamiausia grupė – labiausiai prasigėrę, socialinių pašalpų gavėjai, paprastai nėra izoliuoti, jie turi šeimą. Didžioji dalis pašalpų yra mokama tam, kad jie galėtų išlaikyti vaikus.

Atimkime pinigus, bet jis už paskutinius centus nueis ir prisigers. Mes taip nubausime vaikus ir moteris. Vietoj pašalpų uždraudimo galėtume pradėti su jais dirbti, įgalinti socialinius darbuotojus kažką padaryti, pritaikyti kitas priemones, tuos pačius maisto talonus, kad žmogus negautų pinigų į rankas. Tą pašalpą galėtų gauti produktais ir paslaugomis. Kam jam reikia grynų pinigų, jeigu jis jais nemoka naudotis?

A.Matulas: Sutinku, kad reikia riboti pašalpų davimą alkoholikui. Tam, kuris geria, bet neturi mažamečių vaikų, reikia taikyti griežtesnes priemones. Priverstinai niekas nebuvo išgydytas, bet tam tikra izoliacija, pašalpos nedavimas. Stebiuosi, kodėl mūsų valstybė daugybę metų perka maistą trigubai – miltus, konservus. Belgijoje stovi prieš mane eilėje ir atsiskaito talonais, pardavėja ima iš krepšio – už tą gali atsiskaityt, už tą ne. Jokių pagundų ministrams ar departamentų direktoriams pirkti brangiau. Važinėjant po kaimus žmonės ir kelia problemą, kodėl pijokui, geriančiam kasdien, duoda tą pašalpą.

– Pone Apulski, tarkim, visiškai uždraudžia reklamuoti alkoholį. Ar dėl to nepigtų produktas?

R.Apulskis: Vienareikšmiškai. Reklamos uždraudimas veda prie kainos konkurencijos, produkto pigimo. Vartotojui tai yra kainos mažėjimas.

– Nei alkoholio, nei tabako iš Lietuvos neišguisim. Ką gali alkoholio industrija padaryti visuomenės labui?

R.Apulskis: Reikia suprasti, kad prasigėrę klientai – nėra vertingi klientai. Bet kokiam verslui reikia, kad žmonės būtų protingi, išsilavinę, turėtų darbą, pajamas, tada jie gali išleisti pinigų.

Nereikia įsivaizduoti, kad mes norime nugirdyti tautą bet kokia kaina ir kuo daugiau. Esame už tai, kad būtų griežtinama pardavimo kontrolė, nebūtų pardavinėjama nepilnamečiams. Šalia tų draudimų turi būti švietimas, privalomos programos mokyklose, didinamas nepilnamečių užimtumas.

D.Šakalienė: Ką iš tikrųjų galima padaryti, tai reklamos dėmesio fokusą pakeisti. Šiuo metu parduodamas problemų sprendimas – išgersi, tau palengvės, pasitaisys nuotaika, būsi nuostabus, jei bus perkelta į tai, kad alkoholis yra tam tikras maisto produktas, jo skonis, savybės, tada tai iš vertybės pakeisime į paprastą maisto produktą ir paaugliams tai nebebus toks patrauklus dalykas.

„Lietuva tiesiogiai“ – nuo pirmadienio iki ketvirtadienio 17.30 val. per „Lietuvos ryto“ TV.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.