Advokatai: ką daryti, kai bankrutuoja jūsų verslo partneris?

Bankrutuojantis verslo partneris sukelia grėsmę prarasti lėšas, todėl, nors bankrotas ir ne jūsų, tai pasidaro asmeniška ir nemaloni procedūra. Kaip atpažinti ženklus, sufleruojančius apie gresiantį kliento ar partnerio bankrotą? Ką daryti sužinojus, kad jo bankrotas nebeišvengiamas? 

Ar pažįstama situacija, kai klientas, su kuriuo bendradarbiaujate eilę metų, staiga dingsta? Versle nėra reta situacija, kai klientas nebekelia telefono ragelio, neatsako į laiškus, įsiskolinimas už perduotas prekes nemažėja ir galiausiai sulaukiate žinios, kad šiam, gerai pažįstamam, klientui keliama bankroto byla. <br>M.Patašiaus nuotr.
Ar pažįstama situacija, kai klientas, su kuriuo bendradarbiaujate eilę metų, staiga dingsta? Versle nėra reta situacija, kai klientas nebekelia telefono ragelio, neatsako į laiškus, įsiskolinimas už perduotas prekes nemažėja ir galiausiai sulaukiate žinios, kad šiam, gerai pažįstamam, klientui keliama bankroto byla. <br>M.Patašiaus nuotr.
 „Vadovaujančių asmenų kaita, o ypač direktoriaus virsmas „plėtros direktoriumi“ ar panašiai yra vienas iš požymių, kad gali būti dedamos pastangos sumažinti asmenų atsakomybę už netrukus atsirasiančias bankroto proceso pasekmes“, – sakė advokatų bendrijos „Žėkas ir partneriai“ partneris Romas Žėkas.<br> Įmonės nuotr.
 „Vadovaujančių asmenų kaita, o ypač direktoriaus virsmas „plėtros direktoriumi“ ar panašiai yra vienas iš požymių, kad gali būti dedamos pastangos sumažinti asmenų atsakomybę už netrukus atsirasiančias bankroto proceso pasekmes“, – sakė advokatų bendrijos „Žėkas ir partneriai“ partneris Romas Žėkas.<br> Įmonės nuotr.
Daugiau nuotraukų (2)

Romas Žėkas

Aug 21, 2017, 3:40 PM

Ar pažįstama situacija, kai klientas, su kuriuo bendradarbiaujate eilę metų, staiga dingsta? Versle nėra reta situacija, kai klientas nebekelia telefono ragelio, neatsako į laiškus, įsiskolinimas už perduotas prekes nemažėja ir galiausiai sulaukiate žinios, kad šiam, gerai pažįstamam, klientui keliama bankroto byla. Klientų ir partnerių bankroto pasėkmės gali būti minimalizuotos, jeigu atkreipsite dėmesį į kai kuriuos momentus.

Pasidomėkite viešai prieinama informacija apie partnerį

Reguliuokite apmokėjimo atidėjimą, net jeigu to prašo ilgalaikis klientas. Apmokėjimo atidėjimas tam tikram laikui yra įprasta verslo praktika Lietuvoje, tačiau pasitikrinkite viešai prieinamose informacinėse bazėse ar klientas nesusiduria su finansinėmis ar kitokiomis problemomis, ar nėra įsiskolinimų „Sodrai“. Išsamią informaciją apie registruotas skolas, teismines bylas, finansinės atskaitomybės dokumentų pateikimą Registrų centrui galite sužinoti nusipirkę išrašą iš „Creditinfo Lietuva“.

Tokią pat informaciją pravartu susirinkti ir apie kliento užsakovą, nes jeigu šis nesumokės klientui – greičiausiai klientas nesumokės ir jums. Tokia situacija nereta dideliuose statybos projektuose – generaliniam rangovui susidūrus su finansiniais sunkumais labiausiai nukenčia subrangovai ir jų tiekėjai. 

Pokyčiai įprastoje verslo veikloje

Vadovaujančių asmenų kaita, o ypač direktoriaus virsmas „plėtros direktoriumi“ ar panašiai yra vienas iš požymių, kad gali būti dedamos pastangos sumažinti asmenų atsakomybę už netrukus atsirasiančias bankroto proceso pasekmes. 
Kilus įtarimams dėl kliento įmonės, pasiūlykite jam pasidomėti prekiniu draudimu arba sutartyje numatykite teisių į prekės nuosavybę perėmimą tik visiškai už ją atsiskaičius, ypač jeigu prekę galima susigrąžinti jos nesugadinus ar nepadarius žalos kitiems asmenims.

Sunerimkite, jeigu klientas vietoj įprastų bankinių pavedimų pradeda atsiskaityti grynaisiais pinigais. Tai nėra nelegalu, bet gali sufleruoti, kad klientas turi finansinių problemų, arba jo sąskaitos jau areštuotos. Nepagrįstos pretenzijos dėl paslaugų kokybės taip pat yra dažna priemonė laimėti šiek tiek laiko, kol išsispręs finansinės problemos arba klientas spės pasiruošti bankrotui.

Jeigu siūlote pasirašyti papildomus dokumentus, kuriais keičiamos bendradarbiavimo sąlygos, atkreipkite dėmesį jeigu klientas pasirašo nė nemirktelėjęs – tai rodo, kad jam naujos sąlygos nelabai rūpi ir jis nesiruošia jų laikytis, tiesiog šiuo metu klientui žūtbūt reikalingos jūsų prekės ar paslaugas.

Būtinai sudarykite įgaliotų asmenų, kurie gali priimti prekes ar paslaugas, pasirašyti priėmimo–perdavimo aktus ar sąskaitas faktūras, sąrašą. Buhalterija taip pat turėtų periodiškai sudaryti tarpusavio atsiskaitymo aktus, kad iškėlus bankroto bylą, jo administratorius negalėtų atsisakyti tvirtinti jūsų finansinius reikalavimus, nes prekės neva perduotos pašaliniams asmenims, kurie nebuvo įmonės darbuotojai, pvz. statybos aikštelės apsaugos darbuotojui ar pan. 

Pirmas darbas bankrutuojant partneriui – reikalingų dokumentų parengimas

Jeigu nutiko taip, kad nepavyko užbėgti įvykiams už akių ir sužinojote apie jau iškeltą partnerio bankroto bylą, pirmas jūsų darbas turėtų būti reikalingų dokumentų parengimas finansinio reikalavimo tvirtinimui bankroto byloje. Tai sutartys, sąskaitos faktūros, perdavimo aktai ir kiti dokumentai, kuriais remiantis galima pagrįsti faktą, kad bankrutuojanti įmonė liko jums skolinga konkrečią pinigų sumą.

Juridiniam asmeniui, kuris paprastai yra trečios eilės kreditorius po darbuotojų ir valstybės, galimybė atgauti skolą yra nedidelė.  Kreditoriams skolos dengiamos iš lėšų, gautų realizavus bankrutavusios bendrovės turtą, kuris, kaip taisyklė, priverstinai parduodamas už mažesnę negu rinkos kainą. Praktikoje pasitaiko atvejų, kad bankroto administratoriui sėkmingai pardavus bankrutuojančios bendrovės turtą, padengiamos visos skolos ir net  akcininkams dar grąžinama turto. Bet tai retas atvejis. 

Bankroto pripažinimas tyčiniu – kreditorių galimybė pasidengti bent dalį nuostolių

Aukščiausiojo teismo formuojama teisminė praktika rodo, kad kreditoriai vis dažniau savo interesus gina prašymais bankroto administratoriams kreiptis į teismą dėl bankroto pripažinimo tyčiniu. Įmonės bankrotą pripažinus tyčiniu, kreditoriai įgyja teisę reikalauti, kad patirtą žalą atlygintų kalti asmenys. 

Pastaruoju metu kreditoriai pradėjo reikšti tiesioginius ieškinius įmonės akcininkams ir vadovams, kaltindami juos, kad neatsakingai vadovaudami ar laiku nesikreipdami į teismą padarė žalos kreditoriams. Bet kuriuo atveju, kreditoriams reikia nusiteikti pakankamai ilgam bylinėjimosi procesui, kuris gali užtrukti iki 3 metų ir dar ilgiau, net ir pripažinus įmonės bankrotą tyčiniu. Kreditoriai kitoje byloje turi įrodyti visas buvusių vadovų civilinės atsakomybės sąlygas.

Romas Žėkas, advokatų bendrijos „Žėkas ir partneriai“ partneris

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.