Įsisuka naujas verslas: legali marihuana krauna milijonus

Po to, kai JAV iš dalies buvo legalizuoti marihuana, jos gamyba ir pardavimas tapo pelningu verslu. Šalyje sparčiai vystosi žolės augintojų ir tiekėjų paslaugos, o po daugeliu tokių įmonių stovi pramogų verslo žvaigždės. Kaip šiandien rutuliojasi kanapių rinka, kas investuoja į marihuanos startuolius ir ką jie siūlo vartotojams?

Prieš kelis dešimtmečius kanapių auginimas, vartojimas ir pardavimas daugelyje pasaulio šalių buvo draudžiamas įstatymais, o pažeidėjams grėsė kalėjimas.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Prieš kelis dešimtmečius kanapių auginimas, vartojimas ir pardavimas daugelyje pasaulio šalių buvo draudžiamas įstatymais, o pažeidėjams grėsė kalėjimas.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Be kanapių gamybos ir pardavimo – tai ir augalinės kosmetikos bei maisto produktų, kuriuose yra kanapių, gamintojai, bei medicinius tyrimus atliekančios įmonės.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Be kanapių gamybos ir pardavimo – tai ir augalinės kosmetikos bei maisto produktų, kuriuose yra kanapių, gamintojai, bei medicinius tyrimus atliekančios įmonės.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Hiphopo atlikėjas Snoopis Doggas 2015 m. balandį per savo rizikos fondą „Snoop Dogg's Casa Verde Capital“ investavo į žolės tiekimo paslaugą „Eaze“.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Hiphopo atlikėjas Snoopis Doggas 2015 m. balandį per savo rizikos fondą „Snoop Dogg's Casa Verde Capital“ investavo į žolės tiekimo paslaugą „Eaze“.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Be kanapių gamybos ir pardavimo – tai ir augalinės kosmetikos bei maisto produktų, kuriuose yra kanapių, gamintojai, bei medicinius tyrimus atliekančios įmonės.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Be kanapių gamybos ir pardavimo – tai ir augalinės kosmetikos bei maisto produktų, kuriuose yra kanapių, gamintojai, bei medicinius tyrimus atliekančios įmonės.<br>Reuters/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Lrytas.lt

Apr 23, 2016, 6:15 PM, atnaujinta May 27, 2017, 9:06 PM

Vietoj kalėjimo – atriša rankas

Prieš kelis dešimtmečius kanapių auginimas, vartojimas ir pardavimas daugelyje pasaulio šalių buvo draudžiamas įstatymais, o pažeidėjams grėsė kalėjimas.

Tačiau nuo 1972 m. Nyderlandų vyriausybė oficialiai pripažino lengvųjų narkotikų vartojimą „nusižengimu“ ir leido piliečiams turėti bei vartoti nedidelius kanapių kiekius. Po to šį narkotiką iš dalies legalizavo ir kai kurios kitos šalys, tarp kurių būta Bangladešo, Čekijos, Ispanijos, Portugalijos, Kanados, Izraelio, Meksikos ir JAV.

Pastarojoje auginti ir parduoti kanapes medicininiais tikslais leista 1996 metais. Šiandien medikai jas išrašyti pacientams gali 24-iose valstijose.

2012-ųjų pabaigoje kanapių vartojimas vardan pramogos leistas Vašingtone, Kolorade ir Aliaskoje.

Vos kiek vėliau, 2013 m. rudenį, kaip rodo Gelapo instituto tyrimai, JAV gyventojai peržengė psichologiškai svarbią ribą: 58 proc. jų pasisakė už tai, kad visoje šalyje būtų legalizuotos kanapės.

Milijardinė rinka

Tad nekeista, kad 2014 m. pradžioje ekspertai kanapių gamybą įvardijo viena greičiausiai augančių verslo šakų JAV. Skaičiuojama, kad tais metais legalios marihuanos rinka išsyk paaugo 71 proc. – iki 2,7 mlrd. JAV dolerių. Drąsios analitikų prognozės kalbėjo apie greitą žolės legalizavimą dar keliose valstijose, o galiausiai – ir visose JAV. Tokiu atveju 2019 m. kanapių rinkos apimtys būtų 11 mlrd. JAV dolerių.

Tačiau neapibrėžtas marihuanos gamybos verslo statusas baido potencialius investuotojus, ir tik 220 iš 7,6 tūkst. amerikietiškų bankų pasiruošę į jį kišti pinigus.

Per trumpą laiką rinkoje atsirado nemažai kompanijų ir startuolių, besiverčiančių marihuanos verslu, kurie aktyviai ieško finansinių šaltinių. Tinklapis „AngelList“ suskaičiavo, kad pasaulyje įregistuota per 480 marihuanos startuolių, kurių kiekvieno vertė – 3,5 mln. JAV dolerių.

Be kanapių gamybos ir pardavimo – tai ir augalinės kosmetikos bei maisto produktų, kuriuose yra kanapių, gamintojai, bei medicinius tyrimus atliekančios įmonės.

Paremti šios srities verslą pasiruošę daugiau nei 800 investuotojų, tarp kurių – „Techcrunch“ įkūrėjas ir bendraautorius Michaelas Arringtonas bei aukštas pareigas „Google“ ėjęs Jeffas Huberis.

Žolė su pristatymu

Viena pirmųjų marihuanos kompanijų – 2010 m. įkurta „Leafly“. Ji vertėsi sistemindama skirtingas kanapių rūšis ir aprašydama jų savybes. „Leafly“ labai greitai išaugo į stambią pasaulinę internetinę marihuanos enciklopediją ir vos metams praėjus buvo išpirkta investicinės kontroliuojančiosios bendrovės „Privateer“.

Jos įkūrėjas Brendanas Kennedy „Leafly“ patobulino programėle mobiliesiems, kuri skirta žolės kainai nustatyti. Be to, kompaniją praplėtė įsigydamas medicininės marihuanos gamintoją „Tilray“, o galiausiai pritraukė 75 mln. JAV dolerių iš „PayPal“ įkūrėjo Peterio Thielio.

2014 m. bendros „Privateer“ pajamos buvo 11 mln. JAV dolerių, kai prieš metus jos siekė 1,2 mln. JAV dolerių. 2015 m. kompanija uždirbo daugiau nei 100 mln. JAV dolerių ir pirmą sykį skaičiavo pelną.

Parduoda konsultacijas

Savo paslaugas aktyviai siūlo konsultacinės internetinės agentūros, teikiančios informaciją apie tai, kaip auginti marihuaną ir atidaryti jos prekybos taškus. Pavyzdžiui, prieš penkerius metus įkurta „GreenZipp“ turi padalinius visose valstijose, kur leidžiama auginti kanapes, ir pasirengusi padėti organizuojant visavertį „žaliąjį“ verslą.

Klientams siūlomi keli skirtingi mokamos medžiagos komplektai su smulkiomis instrukcijomis, besiskiriančiomis priklausomai nuo to, kokiai valstijai skirta informacija, ir atsižvelgiant į būsimos kompanijos veiklą – ar ji versis kanapių auginimu, pardavimu ar tiekimu. Gidas su pagrindais apie startuolio organizavimą atsieis 2 tūkst. JAV dolerių, verslo planas atsižvelgiant į kiekvienos valstijos įstatymus – 750 JAV dolerių, o juridiniai patarimai, kaip registruoti savo marihuanos kompaniją – 500 JAV dolerių.

Konsultacijų klausiama ir Nevadoje įkurtoje „Grow Buddy“. Jos įkūrėjai Davidas Standardas ir Danielis Starbuckas save vadina pionieriais kaupiant didelę duomenų bazę apie augalų brendimo ciklus ir derliaus kiekį.

Remdamasi šiais duomenimis įmonė sukuria efektyvesnes kanapių rūšis ir auginimo metodiką. Pagrindinis „Grow Buddy“ konkurentas — kompanija „New Frontier“, taip pat renkanti ir analizuojanti duomenis, tačiau savo sprendimus labiau orientuojanti į stambius rinkos žaidėjus.

Vienu tokių tapo staruolis-inkubatorius „Gateway“, kartą per metus dešimčiai perspektyvių su marihuana veiklą susiejusių startuolių suteikdamas 30 tūkst. JAV dolerių ir biurą pusmečiui, mainais į 6 proc. jų akcijų.

Žolės verslininkus palaiko ir investicinė korporacija „Marijuana Investment Corporation“ (MIC). Jos analitikai seka stambiausių marihuanos verslo atstovų rodiklius ir jais remdamies sudaro „marihuanos indeksą“. Be to, korporacija verčiasi finansinėmis operacijomis.

Į korporaciją įeina ir žiniasklaidos kontroliuojančioji bendrovė „MLS Media“, transliuojanti pasaulio finansų naujienas ir kasmet rengianti konferenciją „Marijuana Investor Summit“.

Pirkti žolės – su mediko pažyma

Palaikoma MIC „Gateway“ jau investavo į vieną populiausių kanapių verslo šakų – mobiliąsias kanapių pristatymo programėles. Paramą gavo San Fransiske veikianti programėlė „Meadow“.

Kompanijos įkūrėjas Davidas Hua save vadina žolės someljė. Visi vartotojai būtinai registruojami ir turi pateikti rašytinį gydančiojo mediko leidimą įsigyti žolės.

Neseniai į šią paslaugą investavo žinomas JAV startuolis-akseleratorius „Y Combinator“, anksčiau teikęs finansinę paramą „Reddit“, „Dropbox“ ir „Airbnb“.

Denveryje marihuanos legalizavimas lėmė, kad atsirado paslauga „Weedmaps“, kur vartotojai patys įrašo ir vertina vietas, kuriose galima įsigyti legalios medicininės marihuanos, bendrauja tarpusavyje ir gali pažiūrėti vaizdo medžiagos su ekspertų komentarais oficialiame kompanijos „YouTube“ kanale.

Daugiau nei 1,5 mln. JAV dolerių investicijų sugebėjo pritraukti dar viena žolės tiekimo paslauga – Los Andžele veikianti „Grassp“.

Be autorizuotos prekybos agentų paslaugos, čia galima pasiekti internetinę medikų bazę. Šie specialistai atlieka tyrimus ir išrašo receptus medicininei marihuanai.

Ne mažiau sparčiai plinta pasiūlymai susipažinti, vienijantys asmenis, kuriems rūkyti kanapes patinka kompanijoje. Viena jų – „MassRoots“, veikianti Denveryje, jau spėjo suvilioti investuotojus, kurie nepagailėjo milijono dolerių.

Panašumų su „MassRoots“ turi „HighThere!“, veikianti visoje JAV teritorijoje ir iš esmės esanti „Tinder“ analogas. Prieš atsijodami kandidatus susitikimui, „HighThere!“ klientai gali rinktis iš trijų kategorijų: paprastas bendravimas, noras kartu vartoti kanapes, o trečiąją grupę renkasi tie, kas po marihuanos norėtų užsiimti ir kuo kitu.

Rūkyti veža autobusais

Po to, kai Kolorade buvo legalizuotos kanapės, jo sostinė Denveris tapo žolės mylėtojų Meka.

Esant paklausai atsirado ir pasiūla – ėmė kurtis specialios turistinės kompanijos, gabenančios marihuanos ištroškusius turistus. Stambiausia jų – „Colorado Cannabis Tours“, o jos įkūrėjas Michaelis Eymeras visada stengiasi pats naują poilsio kryptį pasirinkusiems turistams atnešti paketėlį su marihuana. Kas šeštadienį jis veda ekskursijas po žoles auginančius ūkius ir bongus gaminančių stiklapūčių dirbtuves, aktyviai dalyvauja kasmetėse šventėse ir mugėse.

Netikėtos naudos iš narkotiko legalizavimo gali išpešti ir JAV gyvenantys indėnai, kuriems įstatymai leidžia rezervato teritorijoje savarankiškai reguliuoti finansų srautus ir prieš narkotikus nukreiptą politiką. 

Kompanijos „CannaNative“ įkūrėjas – Anthony Rivera. Šis verslininkas, kilęs iš juaneno genties, bando suvesti genčių vadus (kaip potencialius investuotojus) ir legalios marihuanos rinkos žaidėjus (kaip paskolos gavėjus).

Pats A.Rivera aiškina, kad panašios sistemos finansine baze turi tapti indėnų kazino, kurie, jo teigimu, patys savaime yra lyg nedideli bankai, 2014 m. gentims davę 28,5 mlrd. JAV dolerių pajamų.

A.Riveros kompanija siūlo penkias veiklos sritis: kanapių auginimas, baigtinio produkto sukūrimas, prekyba, darbo ciklas nuo a iki z ir unikalių užsakymų įgyvendinimas.

Lyderė – ne JAV

Be JAV, stipriais marihuanos startuolių rinkos žaidėjais gali tapti kompanijos iš Izraelio, kurios jau turi 22 tūkst. patentų, leidžiančių kultivuoti įvairias kanapių rūšis ir kai kurias jų eksportuoti į Kanadą, Čekiją ir Australiją.

Dar daugiau: Izraelis jau daugelį metų laikomas šalimi lydere, kur atliekami klinikiniai kanapių testai, gaminama labotarotrinė įranga kanapėms auginti ir naujoms rūšims išvesti. Būtent izraeliečių kompanija „Syqe Medical“ sukūrė pirmąjį pasaulyje kanapinį inhaliatorių, automatiškai nustatantį būtiną vienkartinę dozę vartotojui.

Parama iš žvaigždžių

Marihuanos verslą palaiko daugelis žinomų vardų. Tarp jų rasite aktorius Woody Harrelsoną, Danny DeVito, George'ą Clooney, Elijah Woodą, Morganą Freemaną, aktores Jennifer Aniston, Pamelą Anderson, Megan Fox, muzikantus Carlosą Santaną, Stingą, Snoopį Doggą, Justiną Timberlake'ą, rašytoją Stepheną Kingą ir netgi milijardierių George'ą Sorosą. Pastarasis tam, kad būtų legalizuotos kanapės, skyrė milijoną dolerių.

Kai kurie minėtų asmenų reklamuoja su marihuana susijusias prekes ir paslaugas, o neretai į tai ir patys investuotoja nemenkas sumas.

Pavyzdžiui, hiphopo atlikėjas Snoopis Doggas 2015 m. balandį per savo rizikos fondą „Snoop Dogg's Casa Verde Capital“ investavo į žolės tiekimo paslaugą „Eaze“. Aktyviai palaikant reperiui, kompanija iš fondų „DCM Ventures Fresh VC“ ir „500 Startups“ gavo daugiau nei 10 mln. JAV dolerių. Tokia suma leis jai išplėsti veiklos geografiją ir pagerinti rūšinės marihuanos kokybę.

Tų pačių metų rugsėjį dainininkas paskelbė pristatantis dar vieną jo fondo palaikomą projektą – internetinį leidinį apie kanapes „Merry Jane“. Šis tinklapis pasakoja apie kanapių vartosenos kultūrą ir istoriją, publikuoja atitinkamus kulinarinius receptus.

Kita žvaigždė kanapių mylėtoja – kantri atlikėjas Willie Nelsonas. Jis sumanė savo marihuanos rūšį ir įkūrė hašišu prekiaujančių parduotuvių tinklą „Willie's Reserve“.

Savo kanapių verslą įkūrė ir legendinio regio atlikėjo Bobo Marley giminaičiai. 2014 m. pabaigoje jie paskelbė, jog rinkai siūlo pirmąjį tarptautinį marihuanos prekės ženklą „Marley Natural“. Be žolės Marley šeima prekiauja kosmetika iš kanapių ir rūkymui skirtais aksesuarais.

Bijo nudegti

Vis dėlto daugelis investuotojų kol kas nepasiruošę didelių lėšų skirti kanapių verslui. Ir nors „ArcView Group“ prognozuoja, kad 2016 m. legalios marihuanos rinka išaugs dar 86 proc., verslininkai atsargiai žiūri į šios srities projektus.

„Daugelis marihuana besiverčiančių kompanijų negali pateikti aiškios pardavimų statistikos“, – atreipia dėmėsį „Cliintel Capital Group“ vadovas Billas Deckeris.

Jo teigimu, startuoliai kol kas rūpinasi savo galutiniu produktu, o ne teisingais verslo planais ir galutiniu pelnu.

Koją kiša ir JAV prezidento Baracko Obamos pozicija. Jis ne sykį yra pareiškęs, jog neketina visos šalies mastu keisti įstatymų, draudžiančių kanapes vartoti, saugoti ir platinti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.