Akibrokštas kauniečiams: pigiai prasisukti nebepavyks

Užteks, prisivažinėjote, laikas pasivaikščioti. Maždaug taip kauniečiai suprato valdžios sprendimą mažinti nemokamų automobilių stovėjimo aikštelių ir didinti viešojo transporto paslaugų kainas.

Kaunietis J.Simonaitis, sužinojęs, kad nuo šiol už automobilių stovėjimą Savanorių prospekte reikia mokėti, buvo nepatenkintas, bet naujai tvarkai pakluso. <br>G.Bitvinsko nuotr.
Kaunietis J.Simonaitis, sužinojęs, kad nuo šiol už automobilių stovėjimą Savanorių prospekte reikia mokėti, buvo nepatenkintas, bet naujai tvarkai pakluso. <br>G.Bitvinsko nuotr.
Savanorių prospektas priskirtas prie pigiausiai apmokestintos – žaliosios zonos. Automobilį palikti valandai visame prospekte kainuoja 30 centų.
Savanorių prospektas priskirtas prie pigiausiai apmokestintos – žaliosios zonos. Automobilį palikti valandai visame prospekte kainuoja 30 centų.
Jei mokėjimo aparato vairuotojai nepastebi, sumokėti galima ir kitais būdais.
Jei mokėjimo aparato vairuotojai nepastebi, sumokėti galima ir kitais būdais.
R.Lindžius, atvykęs į prospektą, ketino vietos automobiliui ieškoti kiemuose.
R.Lindžius, atvykęs į prospektą, ketino vietos automobiliui ieškoti kiemuose.
Daugiau nuotraukų (4)

Vėjūnė Inytė, LR korespondentė

2017-06-17 11:01

Nuo birželio 1 dienos kauniečiai, norintys statyti automobilius ilgiausioje miesto gatvėje – Savanorių prospekte, už tai jau turi mokėti. Prospekte jau stovi apie tai informuojantys ženklai. Savaitės pradžioje buvo įrenginėjami ir mokėjimo aparatai.

Kauniečiai džiaugiasi ir didžiuojasi, kad sparčiai tvarkomos gatvės ir šaligatviai, iš esmės atnaujinama Laisvės alėja. Kaunas daugeliu atžvilgių – tiek infrastruktūros atnaujinimo, tiek investicijų trauka – ima lenkti net sostinę.

Tačiau gerų dalykų už dyką nebūna. Naujovėms įdiegti reikia pinigų, todėl mokesčiai didėja. Pavyzdžiui, siekiant atnaujinti troleibusų parką nuo rugpjūčio brangs viešojo transporto paslaugos. Perkant bilietą iš autobuso ar troleibuso vairuotojo teks mokėti nebe 80 centų, o visą eurą.

Nieko nepadarysi, brangios paslaugos – neatsiejamas didmiesčio požymis. Ne visiems kauniečiams ši formulė patinka. Vaizdžiai tariant, nemažai norėtų gyventi kaip Paryžiuje, o mokesčius mokėti kaip Bezdonyse.

Priskyrė prie žaliosios zonos

Nemažai Savanorių prospekte dirbančių ir gyvenančių žmonių automobilių statymo apmokestinimu nėra patenkinti. Miesto svečiams tai taip pat netikėta naujiena.

Kai kurie gyventojai ir politikai linkę kaltinti miesto valdžią, kad ji sugalvoja, kaip papildyti biudžetą paprastų žmonių sąskaita. Tačiau visada verslumu garsėję kauniečiai kaipmat sumanė, kaip iš to galėtų turėti naudos, ir net gali pasiūlyti verslo planų mokesčių rinkėjams.

Miesto tarybos nariai artėjant vasarai nusprendė apmokestinti automobilių stovėjimą Savanorių prospekte. Jie patikėjo savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus atliktu tyrimu.

Naujovė nemaloniai nustebino

Tyrimo metu buvo nustatyta, kad Savanorių prospekte daugelyje vietų būna užimta 80 procentų, o kai kur ir 90–95 procentai automobilių stovėjimo vietų.

Tai trukdo ir lėtina eismą, kelia avarines situacijas. Taip pat vietos pastatyti automobilį neranda prospekte veikiančių parduotuvių ir įvairių kitų įstaigų klientai.

Todėl buvo nuspręsta Savanorių prospektą priskirti prie žaliosios automobilių parkavimo zonos. Tai reiškia, kad už valandą automobilio stovėjimo reikia mokėti 30 centų.

Šią savaitę Savanorių prospekte jau buvo įrengti ženklai, informuojantys apie naujovę. Mokėjimo aparatai pastatyti dar ne visose vietose.

Į vieną turizmo agentūrą prospekte atvykęs kaunietis Justinas Simonaitis pasakojo, kad neatkreipė dėmesio į ženklus apie apmokestintą automobilių stovėjimą.

„Kai užėjau į agentūrą, jos darbuotojos patarė nueiti sumokėti už greta paliktą automobilį. Labai nustebau. Tai – nemaloni naujiena“, – sakė automate bilietą pirkdamas vyras.

Kitas kaunietis Rimas Lindžius teigė, kad supranta, kai reikia mokėti už miesto centre paliktą automobilį. Tačiau rinkliava už mašinų stovėjimą Savanorių prospekte – liūdna žinia.

„Čia gyvena mano artimieji, atvykstu jų pavėžėti, užsuku trumpam. Matyt, dabar teks ieškoti vietų, kur automobilį dar galima palikti nemokamai. Gal reikės užimti vietą prie Kauno rajono savivaldybės“, – juokavo vyras.

Būsimų išlaidų nenumatė

Trumpam į Savanorių prospektą atvykstantys kauniečiai teigė, kad nors naujas mokestis nedžiugina, prie jo pripras, nes jis kišenės labai stipriai nepalengvins.

Kur kas daugiau nerimo automobilių apmokestinimas sukėlė prospekte dirbantiems žmonėms.

Vienos parduotuvės, prekiaujančios sporto prekėmis, darbuotojas Marius Petrauskas sakė, kad apie naujovę nebuvo girdėjęs. Tik vieną rytą atvykęs į darbą pamatė, kad ženklai jau stovi.

„Mokėjimo aparato prie mūsų parduotuvės dar nėra, todėl tik svarstome, ką daryti.

Iš anksto planuodami išlaidas ir pajamas nė nepagalvojome, kad reikėtų numatyti ir galimas išlaidas dėl automobilių statymo prie darbovietės“, – sakė kaunietis.

Taip pat vyrui buvo neaišku, ar jau reikia mokėti naują mokestį, jei parkomato prie parduotuvės ir kiek akys aprėpia nėra.

Tačiau jis svarstė, kad galbūt dėl tokio sprendimo atsiras daugiau vietų, kur mašinas trumpam galės palikti klientai, ir verslo atstovams tai bus naudinga.

Bus daugiau tvarkos

Prie kai kurių parduotuvių ar įstaigų verslininkai yra išpirkę vietas, kuriose automobilius gali palikti jų klientai.

Viena tokių parduotuvių – prekiaujanti šildymo bei įvairia kita įranga. Jos darbuotojas Edgaras Lečas pasakojo, kad taip padaryta klientų patogumui.

„Firmos vadovai norėjo, jog klientams būtų patogiau, todėl jau ne pirmus metus moka už tai, kad prie parduotuvės būtų rezervuotos dvi vietos automobiliams. Tiesa, jose mašinas bando palikti ne vien mūsų klientai“, – pasakojo vyras.

Kaunietis teigė, kad jei automobilius prie parduotuvės trumpam palieka ne jų klientai, su tuo susitaiko. Tačiau būna ir piktybiškai besielgiančių vairuotojų.

„Keletą kartų automobilius mūsų rezervuotose vietose svetimi žmonės buvo palikę ilgam laikui, tad teko kviesti viešosios tvarkos sergėtojus. Jie vairuotojams skyrė baudas. Įvedus mokestį visoje gatvėje galbūt bus daugiau tvarkos“, – svarstė vyras.

Viešasis transportas netinka

Tačiau E.Lečas dejavo, kad Savanorių prospekte dirbantiems žmonėms automobilių apmokestinimas sukels daug nepatogumų.

„Jei norime laikytis naujos tvarkos, už automobilių stovėjimą turime pakloti dešimtadalį savo atlyginimo. Manau, kad tai mažai kas sau gali leisti“, – teigė kaunietis.

E.Lečas prisipažino, kad apsvarstė miesto valdžios pasiūlymus dažniau naudotis viešuoju miesto transportu.

„Bet tai ne visada įmanoma. Aš darbą baigiu 17 val. 15 min., dukrą iš darželio kitame miesto gale pasiimti privalau iki 17 val. 30 min. Autobusu ar troleibusu per 15 minučių to padaryti neįmanoma“, – pasakojo parduotuvės darbuotojas.

Vyras teigė, kad jau dabar prospekte dirbantys žmonės ieško vietų automobiliams greta esančių namų kiemuose.

„Nors patys esame nepatenkinti, kad prie mūsų automobilius palieka ne mūsų klientai, patys taip pat esame priversti vietų automobiliams ieškoti svetimuose kiemuose. Tai nepatogu visiems“, – sakė vyras.

Kiemuose rytais kyla bruzdesys

Savanorių prospekte daugiabučiuose gyvenantys kauniečiai jau pastebėjo, kad dienomis jų kiemuose automobilių padaugėjo.

„Ryte, prieš 8 valandą, kiemuose prasideda judėjimas: gyventojai išvažiuoja į darbą, o jų automobilių vietas kaipmat užima prospekte dirbančių žmonių mašinos. Pastebėjome, kad kai kurie, ryte neradę vietų automobiliams, dieną vis ateina į kiemą, dairosi, ar neatsirado tuščių vietų. Kai tik jų pamato, stato savo mašinas“, – pasakojo viename prospekto daugiabutyje gyvenanti Aurika Vanagaitė.

Moteris svarstė, jog drauge su kaimynais turės spręsti šią problemą, bandyti užsitverti automobilių stovėjimo vietas, kad grįžę namo rastų kur juos pastatyti.

Imsis naujo verslo?

Greta prospekto yra ir mažesnių gatvelių, kur stovi daugiau nuosavų namų. Jose mašinų darbo valandomis taip pat daugėja.

„Gal reikės imtis naujo verslo – nuomoti vietą automobiliui savo kieme. Manau, paklausa būtų“, – šypsojosi kaunietis Rimantas Drungilas.

Vyrui jau kilo mintis pasidomėti, kaip tokį savo verslą būtų galima įteisinti. Naujovė nepalies tik Savanorių prospekte klientų laukiančių taksi vairuotojų.

Tačiau ir jie turi savo nuomonę apie permainas.

„Labiausiai gaila smulkiųjų verslininkų.

Prekybos centrai turi automobilių aikšteles ir žmonės jomis mielai naudojasi. Tačiau ten, kur už mašinos stovėjimą reikės mokėti, prie mažesnių parduotuvių, verslas gali nukentėti“, – svarstė taksi vairuojantis Gintas Mikuckas. Vairuotojas pastebėjo, kad Kaune yra ir daugiau judrių didelių gatvių, kuriose mokesčio už paliktus automobilius iki šiol neimama.

Užkirs kelią gudrauti?

„Pavyzdžiui, Kovo 11-osios gatvėje ar Taikos prospekte tokio mokesčio nėra. Todėl keista, kad būtent Savanorių prospekte ši rinkliava atsirado. Tačiau gal tai miesto valdžios toliaregiškumas?“ – kalbėjo G.Mikuckas.

Vyras priminė, kad nuo liepos 14 iki rugpjūčio 17 dienos neveiks Vilniaus oro uostas, skrydžiai bus vykdomi iš Kauno oro uosto Karmėlavoje.

„Tokiu atveju planuojantys skristi iš Karmėlavos oro uosto gali bandyti gudrauti – mašinas kad ir savaitei nemokamai palikti Savanorių prospekte ir nuvykti iki Karmėlavos, o grįžę vėl sėsti į savo automobilius ir išvykti namo. Tai būtų labai patogu“, – versiją kėlė taksistas.

Mokėti už paslaugą galima ir telefonu

Justas Limanauskas

Viešosios įstaigos „Automobilių stovėjimo aikštelės“ vadovas

„Savanorių prospektas yra pagrindinė ir labiausiai automobiliais apkrauta Kauno miesto gatvė, jungianti automagistralę su miesto centru. Siekiant mažinti automobilių spūstis jų stovėjimas apmokestintas pritaikant pigiausią vietinės rinkliavos už automobilių stovėjimą tarifą.

Už automobilių stovėjimą prospekte privaloma mokėti nuo birželio 1 dienos, tačiau kontrolieriai fiksuoja galimus pažeidimus vadovaudamiesi protingumo kriterijumi. Jeigu prie vietine rinkliava apmokestintų vietų dar nėra parkomatų, siūlome kitus rinkliavos mokėjimo būdus. Galima naudotis mobiliojo telefono programėle, vienkartiniais nutrinamais stovėjimo bilietais. Taip pat mokėti SMS žinutėmis už faktiškai stovėtą laiką ar pirkti metinius, ketvirčio arba mėnesinius leidimus.

Idėjos, jog Savanorių prospekte reikia įvesti rinkliavą už automobilių stovėjimą, kad joje mašinų nepaliktų iš Kauno oro uosto iškeliaujantys žmonės, nesvarstėme.

Pasiūlymų apmokestinti kitas Kauno gatves kol kas taip pat nėra.“

Našta – ant gyventojų pečių

Andrius Kupčinskas

Kauno miesto tarybos narys, buvęs meras

„Kauno valdantieji nuolat brangina paslaugas tikindami, kad tai neišvengiama gerinant miesto infrastruktūrą. Deja, visa pertvarkų našta užverčiama ant kauniečių mokesčių mokėtojų pečių.

Bet iš tiesų nebuvo neišvengiamos būtinybės branginti automobilių pastatymo ir ypač viešojo transporto paslaugų. Kauno biudžetas perteklinis, liko 14,8 mln. eurų.

Automobilių stovėjimo aikštelių apmokestinimą galima pateisinti, o viešojo transporto bilietų – niekaip.

Kaunas garsėjo kaip didmiestis, kuriame viešasis transportas gerai sutvarkytas, patogus, bet nebrangus. Tai skatino miestiečius naudotis viešuoju transportu. Ar pabranginus bilietus ir brangiai apmokestinus anksčiau nemokamas automobilių stovėjimo aikšteles siekiama priversti kauniečius ir miesto svečius vaikščioti pėsčiomis?

Teoriškai tai atrodo neblogai, žaliųjų svajonė. Bet, rimtai kalbant, tokie valdžios sprendimai, ypač bilietų branginimas, nukreiptas prieš socialiai jautrų miesto gyventojų sluoksnį.“

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.