Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) atliko korupcijos rizikos analizę Klaipėdos miesto, Kretingos rajono, Palangos miesto ir Neringos savivaldybių būsto įsigijimo, jo naudojimo ir kontrolės srityse.
„Atliekant Korupcijos rizikos analizę, nustatyta, jog vienintelėje Neringos savivaldybėje egzistuoja praktika, kai savivaldybės būstas išnuomojamas tarnybinio būsto sąlygomis asmenims, kurie jau turi gyvenamąjį būstą. Nustatyta 11 atvejų, kai savivaldybės būstas kur kas mažesne nuomos kaina, nei rinkoje esantis būstas, išnuomotas Neringos savivaldybės administracijos ar jai pavaldžių įstaigų darbuotojams, nors šie ir turi gyvenamąjį būstą“, – skelbia STT.
Šiuo metu Neringos savivaldybėje yra nuomojama daugiau tarnybinių (sudaryta 15 nuomos sutarčių) nei socialinių (sudaryta 13 nuomos sutarčių) būstų, kai paprastai kitose savivaldybėse būna atvirkščiai.
Anot STT, tokia situacija parodo, kad Neringoje savivaldybės turtas yra dažniau panaudojamas, kaip tarnybinis būstas, o ne socialinis būstas socialiai pažeidžiamiems asmenims, kurie nuosavo būsto neturi.
Eilėse gauti socialinį būstą iki pernai rugpjūčio 1 dienos Klaipėdoje laukė 523 asmenys ar šeimos, Kretingos rajono savivaldybėje – 90; Neringoje – 23; Palangoje – 37.
Atliekant Korupcijos rizikos analizę STT skelbia nustačiusi, jog savivaldybės darbuotojai, kurie patys rengia būstų pirkimo dokumentus, dalyvauja perkamų būstų apžiūrose, komisijose priima sprendimus dėl perkamo būsto kainos ir pirkimų laimėtojo, o vėliau vykdo asmenų ar šeimų atranką, teikia jiems pasiūlymus nuomotis tam tikrą būstą, kontroliuoja šių sprendimų vykdymą.
Taigi, nėra atskirta savivaldybių būsto pirkimo komisijos narių veikla nuo dalyvavimo viešųjų pirkimų, sprendimų skirti socialinį būstą priėmimo, veiklos organizavimo, kontrolės funkcijų.
Savivaldybių teisiniame reglamentavime nėra nustatytų aiškių tarnybinio būsto nuomos kriterijų, o tai sukuria galimybes savivaldybių atstovų neteisėtiems susitarimams nuomojant tarnybinį būstą, teigiama pranešime. Taip pat yra nevykdoma reguliari savivaldybės ir socialinio būsto naudojimo pagal paskirtį kontrolė.
Pastebėta ir tai, jog kai kuriais atvejais savivaldybės nekilnojamojo turto vertinimo metu, kartu su turto vertintoju nedalyvauja savivaldybės atstovas.
Tai įvardijama kaip rizika, kadangi buvo nustatyta atvejų, kai savivaldybės nekilnojamasis turtas parduodamas su savivaldybe susijusiems asmenims.
Anksčiau STT yra atlikusi ne vieną antikorupcinį vertinimą dėl savivaldybių būstų, tačiau didžioji dalis STT teiktų pasiūlymų nebuvo įgyvendinta, teigia tarnyba.
Siekiant pašalinti savivaldybėse nustatytus korupcijos rizikos veiksnius, STT siūlo atskirti darbuotojų funkcijas savivaldybių būsto pirkimo ir veiklos organizavimo srityje, reglamentuoti savivaldybių tarybų tvarkose ar sudarytose paslaugų teikimo sutartyse aiškiai apibrėžtą ir reguliarų savivaldybės ir socialinio būsto kontrolės mechanizmą, reglamentuoti tarnybinių būstų nuomos tvarką ir nustatyti tarnybinio būsto nuomos kriterijus, kuriems esant asmenims gali būti suteikiamas tarnybinis būstas.
Savivaldybės per tris mėnesius turės viešai savo interneto svetainėje paskelbti informaciją, kaip bus įgyvendinami korupcijos rizikos analizės išvadoje pateikti STT siūlymai.