Atskleidė, kas paskatina žmones įsisukti į kalėdinę išlaidų karštinę: užtenka vos kelių triukų

Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštinė ir, be suplanuotų dovanų, dar įsigyjama ir visokių nereikalingų daiktų ar išleidžiama daugiau nei planuota. Vartotojų neuromokslo specialistė, dr. Dalia Bagdžiūnaitė paaiškino, kas gyventojus iš tiesų skatina priimti tokius neapgalvotus sprendimus.

Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštligė.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštligė.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštligė.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštligė.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštligė.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Prieš šventes gyventojus dažnai apima pirkimo karštligė.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Dec 22, 2022, 8:55 PM

Apie tai specialistė kalbėjo „Žinių radijo“ laidoje „Tvari Lietuva“.

Veikia emocijos

Kaip aiškino D.Bagdžiūnaitė, pirkėjų tipų būna įvairių – vieni impulsyvūs, kiti – nenukrypstantys nuo pirkinių sąrašo, o treti jau susiduria su perdėto išlaidavimo problemomis.

Būtent impulsyvų pirkimą dažnai paskatina emocijos.

„Pavyzdžiui, diena buvo sunki, išeikvojome visus resursus strateginiam mąstymui ir tada įsijungia mūsų emocijos, limfinė sistema, kuri ypač streso, pervargimo ir neapibrėtumo būsenose pradeda valdyti mūsų sprendimus.

Tada jau yra sunkiau sukontroliuoti tai, ką norime padaryti ir ką darome dabar“, – kaip po sunkios dienos panorus kokios nors emocinės kompensacijos prisiperkama daiktų, pasakojo specialistė.

Užtenka ir kvapo

Kalėdiniu laikotariu vienas iš stipriausių ir dažniausių emocijų stimuliantų būna kvapas.

„Kvapai siejasi su emocijomis, prisiminimais. Pavyzdžiui, pajaučiame mandarino kvapą ir mums iškart Kalėdos. Kvapas paveikia mūsų pasąmonę, o tada – ir mūsų sprendimus“, – sakė pašnekovė.

Ji paminėjo, kad norą pirkti veikia ir sukurta maloni aplinka. Prieš šventes parduotuvės dažnai į tai investuoja, gražiai pasipuošia, prikvepina, ten malonu būti.

Žmogus, paniręs į tokią malonią aplinką, ne visada gali logiškai įvertinti situaciją. Ten tampa malonu būti, o kuo ilgiau būnama, tuo didesnė tikimybė, kad bus nupirkta daugiau daiktų ir grįžtama su krūva pirkinių.

Gyventojai yra linkę stipriai reaguoti ir į vizualius dirgiklius, todėl net ir kur nors skubėdami vis tiek atkreips dėmesį į kontrastingą reklaminį stendą, kuriame galbūt raudonomis raidėmis baltame fone kas nors parašyta.

Kaip aiškino D.Bagdžiūnaitė, yra tikimybė, kad tai, ką pamatome greitai, staiga, pasirinksime, tai gali paveikti mūsų sprendimą dėl pirkimo.

Įtaką daro ir socialinės normos.

„Jeigu visi aplink mane jau yra nupirkę visas reikiamas dovanas ir tai tampa norma, toks elgesys šiuo metu tampa priimtinas, aš imu jaustis blogai, nes noriu irgi atitikti normą. Sunku būti juoda avele tarp baltų“, – kalbėjo ji.

Per laiką išmokstame sąsajų

Kaip ji sakė, per laiką žmonės gali išmokti susieti ir nesusiejamus stimulus, pavyzdžiui, kalėdinę muziką ir malonius prisiminimus.

Galbūt anksčiau jie nebuvo taip stipriai siejami, bet nuolat kartojantis muzikai ir kartu patiriant malonias akimirkas, gaunant dovanas, automatiškai kalėdinė muzika tampa siejama su geromis emocijomis, gražiais prisiminimais.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.