„Perlas Energijos“ klientams liko kelios dienos pasirinkti elektros tiekėją: po to šoks kaina, o gal ir visai liks be elektros

Kai rugpjūčio 18 d. elektros tiekėjas „Perlas Energija“ pranešė stabdantis veiklą, jo klientams ir vėl teko spręsti, kurį nepriklausomą elektros tiekėją pasirinkti, o gal apskritai iki 2023 m. sausio likti garantiniame tiekime. Tačiau šis laikas eina į pabaigą, o dar ne vienas tūkstantis „Perlas Energijos“ klientų vis dar likę garantiniame tiekime.

Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų.<br>Lrytas.lt fotomontažas
Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų.<br>Lrytas.lt fotomontažas
Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų.<br>G.Bitvinsko nuotr.
Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų.<br> A.Srėbalienės nuotr.
Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų.<br> A.Srėbalienės nuotr.
Daugiau nuotraukų (3)

Lrytas.lt

Dec 26, 2022, 1:43 PM, atnaujinta Dec 26, 2022, 9:00 PM

Gruodžio 22 d. garantinio tiekimo paslaugą gavo ir kito nepriklausomo tiekėjo dar buvo nepasirinkę apie 15,7 tūkst. objektų, priklaususių „Perlas Energijai“. Iš garantinio tiekimo, Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) duomenimis, išėję 16 624 arba 51,43 proc. objektų.

Tiems, kurie iki pat 2023 m. sausio nepriklausomo elektros tiekėjo nepasirinko, Vyriausybė moka kompensaciją – iš dalies dengia skirtumą tarp garantinio ir visuomeninio tiekimo kainos. Rugpjūčio gale Energetikos ministerija prognozavo, kad tam per mėnesį gali reikėti 4 mln. eurų. Portalas lrytas.lt pasiteiravo, kiek realiai skirta lėšų kompensacijoms – atsakymo iš ministerijos vis dar laukiame.

Kaip portalą lrytas.lt informavo ESO atstovas Paulius Kalmantas, planuojama, kad už gruodį kompensacijoms buvusiems „Perlas Energija“ klientams reikės apie 1 mln. eurų.

Jei „Perlas Energija“ klientas, patenkantis į antrąjį liberalizavimo etapą ir po Naujų metų vis dar bus nepasirinkęs nepriklausomo tiekėjo, jis liks garantiniame tiekime, tačiau jau nebegaus valstybės kompensacijos. Be to, jam galės būti nutrauktas elektros tiekimas. Priminsime, kad garantinio tiekimo kaina apskaičiuojama pagal formulę biržos kaina × 1,25.

Kam skyrė kompensaciją

Buitiniams vartotojams pati „Perlas Energija“ dengia fiksuotos kainos skirtumą tarp tos, kuri buvo taikyta būnant pas šį elektros tiekėją, ir naujo tiekėjo kainos, bet ne daugiau nei 0,0631 euro/kWh.

Tokią kompensaciją gauna visi, kurių kaina būtų galiojusi iki 2022 m. gruodžio 31 d.

Kaip aiškino elektros tiekėjas, 0,0631 euro/kWh kompensavimo riba apskaičiuota remiantis skirtumu tarp mažiausios kainos, kurią mokėjo „Perlas Energija“ klientai, ir šalyje dominuojančia standartinio vienos laiko zonos plano, pagal kurį vartotojai moka 0,24 euro/kWh. Apskaičiuojama pagal rinkoje populiariausio Standartinio vienos laiko zonos planą.

Tiems, kurių kainos galiojimas pasibaigęs, ir tiems, kurie buvo pasirinkę su biržos kaina susietus planus, bendrovė kompensavo kainos skirtumą už vieną mėnesį – rugsėjį, bet taip pat ne daugiau nei 0,0631 euro/kWh.

ESO duomenimis, iki gruodžio 22 d. „Perlas Energija“ buvo gavusi 16 514 užklausų kompensacijai gauti ir jas išmokėjusi. Iš viso tam skirta 196 062,88 euro.

Kaip gauti kompensaciją

Nuo 2022 m. spalio 10 d., gavus elektros sąskaitas už rugsėjį, jas reikėjo pateikti „Perlas“ terminale arba įkelti internetinėje savitarnoje. Tuomet buvo suskaičiuotas ir išmokėtas susidaręs kainos skirtumas pagal galiojančias kompensavimo taisykles.

Svarbu tai, kad sąskaitas nuo spalio 10 d. galima kelti kiekvieną mėnesį arba visas įkelti vėliausiai 2023 m. sausio 20 d.

Kompensacijas gaus tik tie klientai, kurie kreipsis ir pateiks naujojo tiekėjo sąskaitas. Jei kreiptasi iki sausio 20 d. nebus, kompensacijų „Perlas Energija“ neišmokės.

„Paskutinis mėnuo, už kurį bus mokamos kompensacijos, yra šių metų gruodis. Teikti sąskaitas galima iki sausio 20 d., nes tiekėjai sąskaitas už praeitą mėnesį paprastai paruošia ir klientams išsiunčia iki mėnesio dešimtos dienos, o, norint gauti kompensaciją, į mūsų sistemą reikia įkelti gautą tiekėjo sąskaitą.

Jos pagrindu paskaičiuojame kompensacijos dydį. Sąskaitas galima kelti kiekvieną mėnesį nuo kompensavimo pradžios (kompensuojama nuo rugsėjo) arba visas kartu iki sausio 20 d.“, – teigė „Perlas Energija“ rinkodaros vadovė Ona Girčienė.

Kompensacijos suma paprastai paskaičiuojama ir išmokama per 7 darbo dienas, tad klientai, sąskaitas įkėlę sausio 20 d., išmoką gaus vėliausiai po 7 darbo dienų. Tai pati tvarka galioja ir tiems, kurie sąskaitas kelia kas mėnesį – įkėlus sąskaitą kompensacija paskaičiuojama ir išmokama per 7 darbo dienas.

Papildoma kompensacija

Tiems klientams, kurie su „Perlas Energija“ buvo sudarę 18 mėn. fiksuotos kainos sutartį, bus skiriama papildoma kompensacija po 2023 m. sausio 20 d.

O.Girčienė portalui lrytas.lt perdavė, kad „Perlas Energija“ klientams su 18 mėn. fiksuotos kainos sutartimi, kurie kreipsis ar jau kreipėsi dėl kompensacijos, ji bus paskaičiuojama pagal jų paskutinių 12 mėn. sunaudojimo vidurkį.

Pratęsė kompensavimą

Iš nepriklausomų tiekėjų elektrą šiuo metu perka beveik 1,2 mln. Lietuvos buitinių vartotojų. Vyriausybė patvirtino minimalią 28 centų kainos kompensacijos ribą už kilovatvalandę elektros energijos pirmajam 2023 metų pusmečiui.

„Tie vartotojai, kuriems reikia rinktis elektros tiekimo įmonę, kaip ir anksčiau turėtų atidžiai vertinti nepriklausomų tiekėjų nurodomą pačios elektros kainą, nes jei valstybė atsisakytų kompensacijų, ši kainos dalis vėl taptų pati svarbiausia“, – teigia elektros tiekėjo „Elektrum Lietuva“ Produktų vystymo vadovas Mantas Kavaliauskas.

Paprastai nuo termino, kiek ilgam norima užfiksuoti tą pačią kainą, priklauso ir tarifo dydis.

Svarbu žinoti, kad ne visa nepriklausomam tiekėjui mokama kaina už elektrą yra jo dalis. Kartu su elektros kaip produkto kaina į galutinę sąskaitą vartotojui įeina elektros persiuntimo, skirstymo mokesčiai, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (VIAP) dedamoji. Taip pat vartotojui paskaičiuojamas ir pridėtinės vertės mokestis. Paprasčiau sakant, vartotojai turi sumokėti ne tik už elektrą, bet ir už tai, kad ji pasiekia namus. Šie mokesčiai yra išskirti sąskaitoje.

Nepriklausomi elektros tiekėjai savo kainos dalyje siūlo tik paties perkamo produkto – elektros – pardavimo kainą. Ji priklauso nuo situacijos rinkoje, turimų nuosavų jos gamybos pajėgumų, sugebėjimų naudotis įvairiais rizikų suvaldymo instrumentais. Būtent šia dalimi ir konkuruoja tiekėjai tarpusavyje.

Veiklą nutraukė vasaros gale

Priminsime, kad rugpjūtį rinką supurtė elektros tiekėjo „Perlas energija“ problemos dėl finansinių sunkumų, kuriuos lėmė aukštos elektros kainos. Rugpjūčio 18-ąją įmonė pranešė stabdanti veiklą. Tąkart įmonės vadovas Vilius Juraitis aiškino, kad veiklą tenka stabdyti, nes kitaip būtų rizikuojama patirti bankrotą.

Pora savaičių iki tol elektros tiekėjas vienašališkai pakeitė visų savo klientų elektros planus. Dėl to per dvi savaites sutartis su „Perlas energija“ nutraukė 20 tūkst. klientų, o, praradus institucijų pasitikėjimą, įmonę atsisakė finansuoti kreditoriai. Veiklą „Perlas energija“ nutraukė rugpjūčio 31 d. Rugpjūčio pradžioje įmonė turėjo 180 tūkst. klientų.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.