Sportas reklamoje: kaip greičiausi ir stipriausi „prisiverda košės“

Olimpiada atveria plačias galimybes ne tik sportininkams, bet ir verslui. Daugybė bendrovių siekia išnaudoti olimpinį šurmulį ir sportininkų vardus savo prekių ir paslaugų rinkodarai. Verslininkai ir reklamos kūrėjai, norintys reklamoje naudoti olimpinius simbolius, olimpiados įvaizdį, sportininkų atvaizdus, vardus turi žinoti apie tokiai reklamai keliamus reikalavimus. Neatsakingas pelnymasis iš olimpiados verslui gali sukelti teisinių problemų, o sportininkams – nemalonumų.

Olimpinį šurmulį puikiai išnaudojo ir sprinto žvaigždė U. Boltas, kuris ne tik skynė medalius, bet ir po triumfo charizmatiškai bendravo su publika.<br>„Reuters"
Olimpinį šurmulį puikiai išnaudojo ir sprinto žvaigždė U. Boltas, kuris ne tik skynė medalius, bet ir po triumfo charizmatiškai bendravo su publika.<br>„Reuters"
Daugiau nuotraukų (1)

Julius Zaleskis

2012-09-05 15:44, atnaujinta 2018-03-16 22:47

Svarbiausia – sportininko sutikimas

Lietuvoje specialių taisyklių, susijusių su olimpiada ir olimpinėmis taisyklėmis reklamos atžvilgiu, nėra. Galioja bendras Reklamos įstatymo nustatytas draudimas naudoti asmenų vardus ir atvaizdus be jų sutikimo, taip pat išlieka aktualios Civilinio kodekso nuostatos, įtvirtinančios bendrą asmens teisę į atvaizdą, teisę į privatų gyvenimą, teisę į vardą.

Pagal Lietuvos įstatymus reklama yra draudžiama, jeigu joje fizinio asmens vardas, pavardė ar atvaizdas naudojami be jo sutikimo. Paaiškėjus, kad sportininko vardas reklamoje buvo minimas negavus jo leidimo, remiantis LR reklamos įstatymu pažeidėjui grėstų bauda iki 30 000 litų.

Be to, sportininkas, kurio vardas buvo neleistinai panaudotas komerciniais tikslais, visuomet gali kreiptis į teismą su ieškiniu ir siekti žalos atlyginimo teismine tvarka. Lietuvos Aukščiausiasis Teismas yra ne kartą pažymėjęs, kad asmens teisė į atvaizdą gali turėti ir ekonominę vertę, už šios teisės pažeidimus sportininkui galėtų būti atlyginama ir turtinė, ir neturtinė žala.

Tačiau svarbu atkreipti dėmesį, kad, net ir esant įtvirtintam tokiam draudimui, pažeidimu būtų laikomi tik tie atvejai, kai sportininko vardas (pavardė, atvaizdas ar kt.) būtų naudojamas be jo sutikimo ir verslo interesais (reklamos tikslais).

Pažeidimu galėtų būti laikoma situacija, kai, pavyzdžiui, verslininkas populiarindamas savo prekes ar paslaugas sąmoningai naudoja olimpiečių atvaizdus be jų sutikimo ir taip pelnosi iš sportininkų reputacijos. Tačiau gavus sportininko sutikimą, teisinių problemų nelieka: pavyzdžiui, pernai buvo plačiai aptarinėjamas šokoladų „Manija“ reklamos atvejis, kuriame gamintojai buvo kaltinami pasišaipę iš krepšinio rinktinės žaidėjų, tačiau paaiškėjo, kad tai buvo Europos krepšinio čempionatui skirta reklaminė akcija, kuriai patys krepšininkai buvo davę sutikimą.

Reklama be funkcionierių leidimo sportininkams gali pridaryti nemalonumų

Plačiai šiuo metu aptariama Olimpinės chartijos 40 taisyklė draudžia sportininkams, treneriams ir kitiems olimpiečiams sąmoningai leisti naudoti savo vardą, atvaizdą reklamos tikslais olimpinių žaidynių metu (ir kurį laiką prieš prasidedant žaidynėms) be Tarptautinio olimpinio komiteto sutikimo. Numatytos tik ribotos išimtys iš šios taisyklės.

Sportininkai ir sporto federacijos turėtų būti atidžios sudarinėdamos sutartis, besąlygiškai leidžiančias reklamos užsakovams naudoti sportininkų atvaizdus. Jei anksčiau sukurta reklama su olimpiečiais yra skelbiama olimpiados metu, sportininkams dėl to gali tekti aiškintis žaidynių organizatoriams.

Dalyviams, nesilaikantiems šios taisyklės, gali būti taikomos Tarptautinio olimpinio komiteto ir/arba sutartyse numatytos nuobaudos – pavyzdžiui, filmavimasis reklamoje gali lemti sportininko diskvalifikaciją iš olimpinių žaidynių, akreditacijos panaikinimą, taip pat gali būti paskirtos finansinės sankcijos.

Išskirtinis dėmesys olimpinės simbolikos apsaugai

Tokios asmens teisės kaip teisė į vardą ar atvaizdą nacionalinių teisės aktų yra saugomos nepriklausomai nuo sportinių renginių masto ar pobūdžio.

Tačiau olimpinės žaidynės pasižymi solidžiu istoriniu paveldu ir išskirtiniu statusu, taigi su šiuo sporto renginiu siejama išskirtinė olimpiados prekių ženklų teisinė apsauga – pavyzdžiui, olimpiniai simboliai yra saugomi tarptautinėmis konvencijomis ir nacionaliniais teisės aktais, ES mastu kaip prekių ženklai registruoti ir saugomi olimpiniai žiedai, taip pat tokie žodžiai kaip „The Olympics“, „Olympic Games“.

Juos naudojantys verslininkai turėtų būti itin apdairūs, nes žaidynių organizatoriai už tokių ženklų naudojimą be jų sutikimo gali prisiteisti žalos atlyginimą.

Itin griežti reikalavimai reklamai Didžiojoje Britanijoje

Didelį dėmesį teisiniam olimpinės reklamos aspektų reguliavimui skiria šių metų olimpiados šeimininkė Didžioji Britanija.

Nors Britanijoje nėra įstatymų, skirtų sisteminei kovai su vadinamuoju ambush marketing (reklamos būdas, kai paramos renginiui neteikianti įmonė asociacijų būdu sieja save su tam tikru renginiu ir siekia sudaryti oficialios rėmėjos įvaizdį), Britanijos parlamentas yra išleidęs tris specialius, olimpinėms, parolimpinėms ir specialiosioms Londono žaidynėms skirtus aktus, kurie numato eilę apribojimų, susijusių su olimpiados simbolių naudojimu ir reklamos kontrole olimpinių žaidynių metu.

Didžiosios Britanijos Olimpinių simbolių apsaugos aktas (1995 m.) ir Londono olimpinių ir parolimpinių žaidynių aktas (2006 m.) draudžia verslininkams reklamose naudoti žodžius, kurie gali kelti asociacijų su tarptautiniu mastu saugomu olimpinių žaidynių vardu – olimpiados simboliai saugomi kaip prekių ženklai, todėl negali būti naudojami be žaidynių organizatorių leidimo.

Londono olimpinių ir parolimpinių žaidynių aktas taip pat numato eilę žodžių, kurie gali būti laikomi keliančiais asociacijų su saugomu olimpiados vardu (pvz. žaidynės, Londonas, vasara), todėl įmonėms, veikiančioms Didžiojoje Britanijoje, rekomenduojama vengti jų naudojimo savo reprezentacinėje medžiagoje.

Daug diskusijų kelia ir asociacijas keliančių šūkių vartojimas, tokių kaip: „Šią vasarą 2012 m. žaidynes žiūrėkite čia“ arba „Įgauk sportinę formą iki 2012 m. žaidynių šią vasarą“.

Verslininkams, kurie nėra oficialūs olimpiados rėmėjai, yra draudžiama vartoti frazes, kurios visuomenei galėtų asocijuotis su teisės aktų saugomu olimpinių žaidynių vardu.

Tačiau, teisininkų žiniomis, Londono olimpinių žaidynių organizacinis komitetas (LOGOC) kol kas nesiėmė veiksmų prieš nei vieną pažeidėją, taip patvirtindamas, kad griežtų sankcijų olimpiados metu imamasi tik kraštutiniais atvejais.

Didžiosios Britanijos teisės aktai kriminalizuoja neleistinas komercines asociacijas su olimpiada ir numato beveik 90 000 litų sumą siekiančias baudas.

Sankcijos taikomos ne visada

Nors olimpinės reklamos reguliavimui yra skiriamas didelis dėmesys, pažeidimai fiksuojami ne visada. Prieš pat Londono vasaros olimpines žaidynes Airijos lažybų kompanija iškabino plakatus, skelbiančius, kad lažybų kompanija yra oficialus didžiausių šių metų atletikos varžybų rėmėjas Londone. LOGOC nurodė skubiai nukabinti plakatus su klaidinančia informacija, tačiau lažybų kompanijai pagrasinus kreiptis į teismą komitetas pakeitė savo sprendimą.

Paties LOGOC teigimu, kovojant su neleistina reklama imamasi tik proporcingų veiksmų, o pažeidėjui sutikus nutraukti pažeidimą teisminio proceso tikimybė dar labiau sumažėja.

Pasak teisininkų, nors sankcijų taikymas iki šiol buvo retas reiškinys ir nacionaliniu, ir tarptautiniu mastu, verslininkams visgi rekomenduojama nerizikuoti ir, prieš komerciniais tikslais naudojant sportininkų vardus ar atvaizdus, iš anksto gauti jų sutikimą. Taip pat atsargios turėtų būti ir įmonės, savo reklaminėje medžiagoje naudojančios olimpinę simboliką.

pinigukarta.lt

EP Rinkimai

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.