Juodasis penktadienis – įteisinta ir kartais pražūtinga pirkėjų psichozė

Į dvigubo stiklo duris pasipylė smūgiai, minia įsisiūbavo ir įsilaužė į vidų. Kitoje pusėje stovėję aštuoni parduotuvės darbuotojai buvo nublokšti, kai 2 tūkst. pirkėjų pasileido bėgti prie nukainotų drabužių ir buitinių prietaisų. 

Daugiau nuotraukų (1)

Aurimas Abišala

Nov 23, 2012, 11:50 AM, atnaujinta Mar 15, 2018, 4:46 AM

Kai atvykusioms policijos pajėgoms pavyko visus išvaryti, paaiškėjo, kad vienas iš parduotuvės darbuotojų - 34 metų Jdimytai Damouras - buvo negyvai sutryptas.

Taip 2008 metais „Green Acres“ prekybos centre JAV prasidėjo juodasis penktadienis - diena, kai amerikiečiai sveiką protą iškeičia į nuolaidas.

Lietuvos prekybininkai taip pat vis dažniau lapkritį pasiūlo didelių nuolaidų. Ar po kelerių metų juodasis penktadienis taps tradicija ir mūsų šalyje?

Kaltininkė – Padėkos diena

Ketvirtą lapkričio ketvirtadienį švenčiama Padėkos diena yra nacionalinė JAV šventė. Penktadienis po šios šventės tradiciškai būna laisvadienis, tokią dieną patogu apsipirkti artėjančioms Kalėdoms.

Tą pastebėję prekybininkai didino nuolaidas ir pasiūlymus per juodąjį penktadienį tol, kol pasiekė 80-90 proc. nukainojimą, ir vis tiek skaičiuodavo milžinišką pelną. Taip atsirado ir šis neįprastas pavadinimas – aštuntajame dešimtmetyje JAV verslininkai pelningą dieną vadindavo „juoda“.

Ekonomistai laiko tai teigiamu reiškiniu, nes per juodąjį penktadienį ir savaitgalį po jo žmonės išleidžia dideles sumas pinigų ir pagyvina ekonomiką.

Šios dienos poveikis toks didelis, kad paveikia net internetinę prekybą. Pirmadienis po šio savaitgalio yra vadinamas Kibernetiniu pirmadieniu (angl. Cyber Monday) - tada išparduoti savo prekes pradeda didžiosios internetinės parduotuvės, tokios kaip „Amazon“.

Lietuvoje kol kas sutinkamas kukliai

Lietuvoje juodasis penktadienis šiemet aktyviau buvo pažymėtas tik Vilniuje esančiame prekybos centre „Europa“.

Prekybininkai Lietuvoje šią akciją pradėjo savaite anksčiau nei JAV.

Per lapkričio 16-ąją vykusį išpardavimą prekybos centre apsilankė apie 18,6 tūkst. lankytojų, jie per vieną dieną čia išleido daugiau nei 1,2 mln. Lt.

„Per šį išpardavimą dalis mūsų centro nuomininkų per vieną dieną pasiekė pusės mėnesio apyvartos normą“, – sakė „Europos“ vadovė Gintarė Urnevičienė.

Jos teigimu, juodąjį penktadienį prekybos centre apsilankė 35 proc. daugiau lankytojų nei įprastą darbo dieną.

Pasak G. Urnevičienės, pirkėjai per juodąjį penktadienį ieško universalių, ne vieną sezoną tarnausiančių prekių: kokybiškų rankinių, avalynės, laikrodžių.

Tuo tarpu prekybos centras „Akropolis“ turi savitą pavadinimą rudens apsipirkimo karštinei - „Jamam“. Per šią akciją būna paskelbiama didelių nuolaidų diena visose „Akropolio“ parduotuvėje. Akcija vyksta kasmet gegužės ir lapkričio mėnesiais. 

Šiemet „Jamam“ beveik sutapo su juoduoju penktadieniu - akcija vyks lapkričio 24 dieną. Vilniaus „Akropolio“ valdytojas Česlovas Urbonavičius teigė, kad tai - tik sutapimas. 

„Neturime konkrečios datos. Datą „Jamam“ renkamės iš anksto, atsižvelgdami į parduotuvių planus. Todėl šių metų sutapimas yra labiau atsitiktinumas“, - sakė Č. Urbonavičius.

Mėgdžioti JAV tradicijų prekybininkai neskuba. 

„Jamam“ vardas Lietuvoje, manau, yra žinomesnis nei juodasis penktadienis, tad naudotis svetimu pavadinimu nematau jokios prasmės. Gyvename savo šalyje, kuriame savas tradicijas. Nemanau, kad papildoma laisva diena apsipirkimui būtų prasminga – laisvadienių mūsų šalyje ir taip netrūksta“, - tvirtino „Akropolio“ valdytojas. 

Rinkodaros specialistas: „Po kurio laiko ši tradicija turėtų prigyti“ 

Nepriklausomas rinkodaros ekspertas Audrius Savickas mano, kad ši apsipirkimų „šventė“ ilgainiui prigis ir mūsų šalyje – tereikia, kad tam subręstų rinka.

„Kaip komercinės šventės Helovinas, Valentino diena prigijo, taip ir ši turėtų po truputį prigyti. Bet reikia tam tikros iniciatyvos, prekybininkų susitarimo. Juk panašiai ir aludariai sugebėjo padaryti „laisvas Jonines“ - įteisinti laisvą dieną vasarą, per kurią padidėja įvairių prekių, ypač alaus, vartojimas“, - palygino A. Savickas.

Tokią tradiciją įtvirtinti norintiems prekybininkams dar reikia eksperimentuoti ir atrasti laiką, kai pritraukiama daugiausia pirkėjų – ne per anksti rudenį, tačiau ir ne prieš pat Kalėdas.

„Kieno bus stipri iniciatyva ir gerai strategiškai parinktas laikas, tas ir laimės pirkėjų srautą. Kada kažkam pavyks pataikyti ir taip vis stipriau įsigalės ši amerikietiška tradicija – tai tik laiko klausimas“, - įsitikinęs A. Savickas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.