Patikliems pirkėjams – klastingos auksaburnių prekybininkų pinklės

Išsirinkus geidžiamą prekę džiaugsmas neretai baigiasi, kai daiktas sugenda net garantiniu laikotarpiu. Toli gražu ne kiekvienas pardavėjas sugeba nenuvilti kliento ir pasistengia, kad per kiek įmanoma trumpesnį laiką prekė būtų pataisyta, rašo "Lietuvos rytas".

Nuolat tobulėjant elektronikos prekių gamybos technologijoms, kinta ir jų remonto sąlygos. Šiandien rinkoje gali sėkmingai išsilaikyti autorizuoti serviso centrai, už atliktus darbus gaunantys lėšas iš gamintojų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Nuolat tobulėjant elektronikos prekių gamybos technologijoms, kinta ir jų remonto sąlygos. Šiandien rinkoje gali sėkmingai išsilaikyti autorizuoti serviso centrai, už atliktus darbus gaunantys lėšas iš gamintojų.<br>M.Patašiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Nerijus Povilaitis

Oct 26, 2013, 8:01 PM, atnaujinta Feb 20, 2018, 7:55 PM

Kaip išsirinkti norimą prekę, kad ji tarnautų ne tik nurodytu garantiniu laikotarpiu, bet ir būtų kas daiktą pataiso pasibaigus garantijai? Kiek gali trukti garantinis remontas, ar galima reikalauti, jog pardavėjas už nuvylusį daiktą tiesiog grąžintų pinigus? Šie klausimai jaudina ne vieną sau tinkamą daiktą besirenkantį pirkėją.

„Šiuo metu, kai prekių, ypač buitinės elektronikos, pasiūla itin didelė, prekybininkai stengiasi konkuruoti siūlydami papildomas paslaugas.

Neretai pirkėjai viliojami kelerių metų garantiniu laikotarpiu, pažadais remonto metu neatlygintinai leisti naudotis kitu, pakaitiniu, daiktu“, – „Laikinajai sostinei“ sakė kalbinti specialistai.

Gerai, jeigu šių pažadų laikomasi. Tačiau pasitaiko atveju, kai prekybininkų skambiai deklaruojami įsipareigojimai prasilenkia su garantinę priežiūrą turinčių užtikrinti bendrovių galimybėmis. Būna net akivaizdaus sukčiavimo, pirkėjai mulkinami gražiomis kalbomis.

Suviliojo kalėdine akcija

„Patikėjau prekybininkų saldžialiežuvavimu ir tik vėliau supratau, kad tapau aferistų auka. Jie „nuskandindavo“ vieną įmonę, toje pačioje vietoje prekiaudavo jau kitos įmonės vardu. Todėl įsigytas kompiuteris liko nesutaisytas, jį pardavusi įmonė staiga buvo uždaryta“, – pasakojo į pensiją išėjęs teisėsaugininkas.

Rinkdamasis kompiuterį kaunietis lygino įvairius pasiūlymus. Galiausiai jį sugundė skelbimas, kuriame kalėdinės akcijos proga siūlyta gana nebrangiai įsigyti kompiuterius ir suteikti jiems penkerių metų garantiją.

„Tik vėliau išsiaiškinau, kaip tokie triukai daromi. Sukčiai rengiasi šventiniam pirkimo bumui, paruošia iš pačių pigiausių dalių sukomplektuotų kompiuterių partiją ir ją siūlo masindami ne tik maža kaina, bet ir garantiniais įsipareigojimais. Tai akivaizdžiausias sukčiavimas, nes komplektuojamų dalių gamintojo suteikiamas garantinio remonto terminas kur kas trumpesnis“, – pasakojo pašnekovas.

Nebuvo kas įrankį pataiso

Kai perkamos naudotos buities prekės, taip pat yra nemažai rizikos, jog prietaisui sugedus jį liks tik išmesti.

Ieškodamas profesionalaus, tačiau palyginti pigaus juostinio šlifuoklio kitas pašnekovas pasakojo susigundęs Aleksoto turgavietėje aptiktu garsios vokiečių korporacijos gaminiu.

Tris šimtus litų kainavęs naudotas įrankis tarnavo šiek tiek ilgiau nei dvejus metus, kol nuo nepakeliamos naštos užstrigęs guolis sumaitojo jį laikiusią plastikinę detalę. Gedimas iš pirmo žvilgsnio ne itin sudėtingas, tačiau bandant jį pašalinti teko susidurti su sunkumais.

„Kreipiausi į kelis servisus, tačiau jų atsakymas mane nuvylė. Pasirodo, šis įrankis ne tik senas ir nebegaminamas, bet ir gana retas egzempliorius. Sulūžusios jo detalės Lietuvoje nebuvo. Nors buvo galimybė jos ieškoti Vokietijoje pas gamintojus, tačiau retos dalies kaina, jos atsiuntimas ir remonto darbai būtų kelis kartus viršiję seno įrankio vertę“, – pasakojo kaunietis.

Ieškodamas alternatyvų pašnekovas paklausė specialistų patarimų rinktis produkciją tų gamintojų, kurie Kaune turi išplėtotą garantinės bei pogarantinės priežiūros tinklą. Kita vertus, perkant ir naudotą, tačiau populiarų daiktą kur kas didesnė tikimybė, kad sugedusį jį pavyks nebrangiai ir greitai sutaisyti. Net jei atsarginių dalių nepavyks rasti Lietuvoje, jų galima įsigyti tarptautiniuose aukcionuose.

Mažavertės prekės keičiamos

Norintiems išsirinkti gerą prekę specialistai siūlo atkreipti dėmesį ne tik į gamintoją, bet ir į pardavėjo reputaciją. Dominuojantys mažmeninės prekybos rinkos žaidėjai bei specializuota, dažniausiai gana brangia technika prekiaujančios įmonės dažniausiai saugodamos savo reputaciją pasirūpina, kad pirkiniui sugedus klientas patirtų kuo mažiau nemalonumų. Kita vertus, Lietuvos įstatymai gina vartotojus, tad reikia tik žinoti savo teises ir reikalauti, kad prekybininkai jas užtikrintų.

„Maxima LT“ atstovė spaudai Renata Saulytė pasakojo, kad mažiausiai sunkumų pirkėjas patiria sugedus iki 350 litų kainavusiam daiktui. Šios prekės netaisomos, iškart keičiamos į naujas arba pirkėjui grąžinami pinigai. Tokie daiktai net nepasiekia serviso, siunčiami perdirbti, nes jų remontuoti neapsimoka.

Klientas taip pat turi teisę atsisakyti, kad jo įsigyta ir vėliau sugedusi prekė būtų remontuojama, ir reikalauti grąžinti pinigus.

„Brangesnės elektronikos ir elektros prekės turi būti privalomai siunčiamos į garantinio remonto servisą gedimo priežasčiai nustatyti, o pinigai klientui grąžinami tik įvertinus ir nenustačius garantijos sąlygų pažeidimų. Prekės remonto laikas, įskaitant transportavimą, ir grąžinimas negali užtrukti ilgiau kaip 20 dienų“, – aiškino R.Saulytė.

Savaime suprantama, kad atnešusiam sugedusią prekę pirkėjui privalu turėti garantiją patvirtinantį dokumentą, pirkimo kvitą, o prekė turi būti naudota laikantis gamintojo nurodytų taisyklių.

Remontas ne visada gelbsti

Nors prekybininkai linkę pabrėžti, jog garantinis sugedusio daikto remontas autorizuotame centre – tarsi paskutinė instancija, į kurią gali kreiptis klientas, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos atstovai siūlo nenuleisti rankų.

Tokiais atvejais, kai atlikusių remontą meistrų darbas netenkina, galima drąsiai reikalauti, kad pardavėjas grąžintų pinigus.

„Jei pirkėjas pateikia prekę garantiniam remontui ir sutinka su neatlygintinu prekės trūkumų pašalinimu, tuo pačiu metu kelti pardavėjui kito reikalavimo, pavyzdžiui, grąžinti sumokėtus pinigus dėl tų pačių prekės trūkumų jis nebegali.

Tačiau tai neužkerta kelio reikalauti pinigus grąžinti tuomet, kai paaiškėja, jog garantinis prekės remontas atliktas netinkamai – atsiimtos prekės trūkumai nėra visiškai pašalinti. Taigi, nors yra atliktas prekės garantinis remontas, pirkėjas iš esmės turi teisę reikalauti, jog už prekę sumokėti pinigai būtų grąžinti, tuo atveju, kai prekės trūkumai nėra visiškai pašalinti, taip pat atsiradus naujiems prekės trūkumams arba atsinaujinus seniesiems“, – sakė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Vartojimo prekių ir paslaugų skyriaus vedėja Rasa Pupienienė.

Pardavėjai ne visada linkę geranoriškai keisti prekę į naują ar grąžinti sumokėtus pinigus dėl banalios priežasties. Gamintojo atstovui pripažinus, kad prekė vis dėlto veikianti, tik buvo netinkamai naudojama, prekybos tinklų vadovai ją savo lėšomis įsigyti verčia pardavėją.

Siųsti į servisą neturėtų

Kaune veikiančio „Dell“, „Apple“, „Asus“, „BenQ“ bei kitų garsių gamintojų produkciją prižiūrinčio autorizuoto serviso „Servisa ICT“ vadovė Ramunė Pukaitė akcentavo, kad žmonės neretai be reikalo siunčiami pas meistrus.

„Dažnai pasitaiko atvejų, kai daiktui sugedus pardavėjas klientą siunčia į servisą, liepia pasiimti pažymą, jog gedimas įvyko ne dėl jo kaltės. Tačiau tokio rašto išdavimas klientui bus mokamas, o kol galioja garantija – už nieką mokėti nereikia, visa atsakomybė tenka pardavėjui.

Žmogus prekę palieka pardavėjui, surašo pretenziją arba atsisakymą nuo remonto. O pardavėjas pats kreipiasi į servisą, sumoka už prietaiso testavimą, jeigu pageidaujama – atliekamas remontas, o prekybininkas toliau derasi su pirkėju. Jeigu klientas atsisako sutaisytos prekės, ją pardavėjas gali pakeisti nauja, senąją parduoti pigiau arba kažkam padovanoti“, – aiškino R.Pukaitė.

Vartotojai taip pat retai žino, jog daugumos gamintojų nešiojamųjų kompiuterių valymas, aušinimo sistemos profilaktika autorizuotame servise garantiniu laikotarpiu atliekama visiškai nemokamai.

Remontas – brangesnis

Nemažai žmonių antrinėje rinkoje perka naudotus žinomų gamintojų nešiojamuosius kompiuterius ar mobiliojo ryšio telefonus, kai jų garantinės priežiūros laikas jau būna pasibaigęs.

Nors naudota prekė kainuoja gerokai pigiau nei nauja, tačiau daiktui sugedus šis taupymas gali atsisukti prieš pirkėją. Nors autorizuoti servisai prietaisą priims taisyti, nemažai gali kainuoti atsarginės dalys.

Taip yra todėl, kad gamintojas įsipareigoja garantiniu laikotarpiu tiekti visas reikiamas dalis. Kai garantija tam tikram modeliui baigiasi, kartu su ja išnyksta ir gamintojo įsipareigojimai. Tuomet gelbsti trečiųjų šalių produkcija, kuri neretai būna abejotinos kokybės.

Dėl šios priežasties didelės tarptautinės kompanijos, finansines paslaugas teikiančios institucijos kas kelerius metus keičia kompiuterių techniką. Vos tik baigiasi kompiuterių garantinės priežiūros terminas, jų atsikratoma, o senosios įrangos vietoje atsiranda nauja.

Kainą lemia kvalifikacija

Nuolat tobulėjant elektronikos prekių gamybos technologijoms, kinta ir jų remonto sąlygos. Pasak specialistų, šiandien rinkoje gali sėkmingai išsilaikyti tik autorizuoti serviso centrai, už atliktus darbus gaunantys lėšas iš pačių gamintojų.

Nors laikraščiai ir portalai mirga nuo skelbimų apie „greitą ir pigų“ buitinės technikos bei elektronikos prekių remontą, šis pasirinkimas ne visada yra pats geriausias.

Bendrovės „Telepaslauga“, atstovaujančios korporacijai „Samsung“ ir turinčios autorizuotą servisą, direktorius Valentinas Laurinaitis minėjo, jog sudėtingus įrenginius greitai ir pigiai sutaisyti pajėgūs tik specializuoti, sutartis su gamintojais sudarę priežiūros centrai.

„Padėtis rinkoje tokia, kad nemaža dalis informacijos apie, pavyzdžiui, „Samsung“ televizorius, jų schemos yra įslaptintos. Tai susiję su patentais, taip pat komercinės informacijos saugojimu. Tad prieiti prie slaptų duomenų turi galimybę tik autorizuotame servise dirbantys inžinieriai. Todėl nebūtina keisti viso sugedusio apie 600 litų kainuojančio bloko, galima jį pataisyti. O tai klientui kainuos kelis kartus pigiau“, – sakė verslininkas.

Dar viena problema, su kuria susiduria „Samsung“ atstovai, – žmonių nenoras skaityti instrukcijų. „Pasitaiko atvejų, kai mums pristatomas veikiantis prietaisas, tačiau instrukcijos neperskaitęs žmogus nesugeba juo naudotis. Todėl prieš vežant prietaisą į serviso centrą patartume pirmiausia paskambinti ir paklausti: gal gedimo iš viso nėra?“ – svarstė V.Laurinaitis.

Turguje galioja tokios pačios taisyklės

Turgavietėse pirktoms prekėms taikomos tos pačios daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklės, kaip ir parduotuvėse.

Valstybinė ne maisto produktų inspekcija atkreipia dėmesį, kad vartotojas, norėdamas grąžinti netinkamos kokybės prekę arba pakeisti ją tinkamos kokybės preke, privalo turėti prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą. Šį dokumentą pirkėjui pageidaujant turgaus prekeivis privalo išduoti parduodamas prekę.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.