Klaidos kaina – net milijonas litų

Po Vilniaus viešojo transporto pertvarkos miesto valdžia vėl kviečia maršrutinius taksi ir privačius autobusus grįžti į sostinės gatves. Bet konkursai stringa, vilniečiai vežėjai purto galvą, jau patyrę žlugimą ir pasimokę iš karčios savo patirties.

K.Lubio veiklą prieštaringai vertina ir vežėjai, ir savivaldybės komisija.<br>D.Umbraso nuotr.
K.Lubio veiklą prieštaringai vertina ir vežėjai, ir savivaldybės komisija.<br>D.Umbraso nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Artūras Jančys

Dec 15, 2013, 10:38 AM, atnaujinta Feb 19, 2018, 8:00 PM

Nuo teismo sprendimo priklauso, ar beveik milijardą litų siekiančios Vilniaus miesto savivaldybės skolos padidės dar apie milijoną litų.

Tokią sumą, 940 tūkst. litų, kaip neišmokėtą atlygį už lengvatas keleiviams bandys atgauti privačių vežėjų įmonė „Kolegita“.

Ji iki 2011 metų vasaros vežiojo keleivius maršrutu Grigiškės–Santariškės. Bet miesto savivaldybė nusprendė, kad maršrutas yra nuostolingas, ir jį uždarė. Nepadėjo nei piketai, nei gausūs skundai.

Savivaldybė nustatė, jog su vežėju sudarytos sutartys nuostolingos miestui.

Žlugo transporto verslas

Viešojo transporto pertvarkos, skambiai vadinamos net revoliucija, strategu laikomas Miesto ūkio departamento Eismo organizavimo skyriaus Viešojo transporto poskyrio vedėjas Kastytis Lubys.

Vilniaus privatūs vežėjai „Sostinei“ sakė, jog būtent šiam valdininkui „dėkingi“ už tai, kad šių metų vasarą teko parduoti transporto priemones, atleisti apie 200 žmonių.

Tiesa, privatūs vežėjai ne angelai, mikroautobusai maišydavosi po ratais miesto autobusams ir troleibusams, bet kokia kaina griebdami keleivius.

Ir buhalterija kai kuriose privačių transporto paslaugų įmonėse nebuvo labai tyra – deklaruoti 1 tūkstančio litų atlyginimai, nors vairuotojai į kišenę įsidėdavo apie 3 tūkstančius.

Mina kelius į teismą

Po liepos 1-osios kelios įmonės, nesutikdamos su miesto valdžios sprendimu nutraukti licencijas, ėmė bylinėtis su savivaldybe.

Atsigriebti bando ir vežėjų įmonė „Kolegita“, kurios sąskaitos buvo areštuotos, verslas žlugo dar prieš dvejus metus.

Kitą savaitę laukiama Vilniaus apygardos teismo sprendimo, kuris atmes arba patvirtins sostinės savivaldybės skundą, užprotestavusį Administracinio teismo anksčiau priimtą „Kolegitai“ palankią nutartį.

Situacija sudėtinga ir nėra iki galo aišku, ar dėl to kalta tik savivaldybė, o ne privatūs vežėjai. Bet kad painiavą sukėlė prieš dvejus metus K.Lubio padaryta klaida, pripažino ir Vilniaus savivaldybės sudaryta komisija.

Uždarė autobuso maršrutą

2011 metų birželį anuomet Miesto transporto skyriaus vedėjo pareigas ėjęs K.Lubys „Kolegitai“ atsiuntė raštą apie 067-ojo maršruto Grigiškės–Santariškės nutraukimo sąlygas, nors šią nelinksmą žinią vežėjams miesto valdžia buvo pranešusi tų pačių metų kovą.

K.Lubio rašto pagrindu „Kolegita“ pareikalavo atlyginti už lengvatinių keleivių vežimą 2011 m. balandžio ir gegužės mėnesį maždaug 940 tūkst. litų.

Savivaldybė atsisakė tai daryti, nes esą jau kovą vežėjams buvo pranešta apie maršruto nutraukimą, todėl sutartys su vežėju balandį ir gegužę jau nebuvo galiojančios.

„Na, ir kas, kad pranešta? Mes keleivius vežiojome, vadinasi, kompensacijos mums priklauso“, – tvirtino „Kolegitos“ direktorius Aleksandras Beršovas.

Įžvelgė ir daugiau nuodėmių

Vilniaus administracinis teismas nusprendė, jog vežėjų sutartys su savivaldybe galiojančios. Miesto valdžia įrodyti savo tiesą ir išsaugoti beveik milijoną litų bando per aukštesnės instancijos teismą.

Susinervinusi dėl gresiančių nuostolių Vilniaus valdžia dar 2011 metų lapkritį sudarė komisiją, kuri nustatė, kad sostinės viešojo transporto veiklą kontroliuojantis K.Lubys netinkamai vykdė savo pareigas.

Komisijos išvadose nurodyta, kad dėl K.Lubio neteisingai surašyto rašto „Kolegitai“ suteikta proga reikalauti iš savivaldybės pinigų, kurie vežėjams nepriklauso.

Maža to, komisijos nuomone, „Kolegitai“ ir 2008-aisiais buvo neteisėtai kompensuota 1 mln. 373 tūkst. litų. Už tai irgi turėjo būti atsakingas K.Lubys.

Konkursai – nepatrauklūs

Nepaisant visų klaidų, K.Lubiui buvo patikėta sukurti šių metų liepą pradėtą sostinės viešojo transporto strategiją. Viena jos dalių buvo privačius vežėjus, maršrutinius taksi ir autobusus įtraukti į bendrą Vilniaus viešojo transporto sistemą.

Rudenį savivaldybė paskelbė maršrutų konkursus, daugiausia privežamųjų (privežti keleivius iš sostinės pakraščių prie greitųjų maršrutų stotelių), bet didelio norinčiųjų srauto nesulaukė.

Kaltina nesąžiningumu

„Sostinės“ kalbintas K.Lubys teigė, jog toks vežėjų pasyvumas rodo, kad jie vengia dirbti tvarkingai, sąžiningai mokėdami mokesčius, o ne gaudydami keleivius miesto autobusams ir troleibusams iš po nosies.

„Tie vežėjai, kurie kalba apie nepalankias konkursų sąlygas, seka pasakas, ir labai negražias, – tvirtino valdininkas, – Dabar kaip tik yra pasiūlymas dalyvauti konkurse be mokesčio. Bet norinčiųjų nėra daug.“

Puiki karjera

Ateitis parodys, ar K.Lubiui seksis sėkmingai užbaigti sostinės viešojo transporto pertvarką, bet privatus verslas jam nesisekė. 1995–1999 m. viena po kito darbą nutraukė jo bendrovės ir individualios įmonės „Smaližius“, „Prasinai“.

Nuo 2000 iki 2001 m. K.Lubys užsidirbo duoną važinėdamas sostinės gatvėmis „Martono taksi“ automobiliu.

2001-aisiais jis pradėjo karjerą, kokią retai pasitaiko padaryti taksistui. K.Lubys buvo paskirtas Vilniaus savivaldybės pareigūnu, atsakingu už taksi veiklą ir kontrolę.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.