Vartotojų teisių gynėjai: „Jei pasiūlymas pernelyg geras, tai gali būti apgavystė“

Ką lietuviai perka internetu iš užsienio virtualių parduotuvių? Ir drabužius, ir traktorius ar ginklus. Perkančiųjų internetu, kaip ir tų, kurie apsipirkti vyksta į užsienį, srautas kasmet vis didesnis. Didesnė ir šūsnis skundų, kai pirkinys ar pardavėjas nuvilia. Vartotojų teisių gynėjai primena, kaip derėtų ieškoti teisybės, kai jus apmauna.

Daugiau nuotraukų (1)

Aida Murauskaitė

Jan 16, 2014, 7:53 AM, atnaujinta Feb 17, 2018, 11:45 AM

Europos vartotojų centras (EVC) Lietuvoje kasmet sulaukia vis įvairesnių skundų. Daugiausia bėdų lietuviams kyla dėl pažeistų oro keleivių teisių (38 proc. 2013-aisiais gautų skundų) ir dėl pirkinių internetu.

Tarkim, EVC teisininkams įsiminė pernai savo teises panoręs ginti lietuvis, kuriam nepavyko įsigyti ginklo internetu. Tai jis būtų padaręs, jei būtų atsiliepęs į Vokietijos pardavėjo raginimus pateikti leidimą ginklui įsigyti ir laikyti.

Pinigai už ginklą buvo jau sumokėti, pardavėjas tikėjosi, kad vartotojas leidimą atsiųs, todėl jų negrąžino. Kai EVC Vokietijoje kreipėsi į pardavėją, pardavėjas pinigus vartotojui sugrąžino, bet pasiliko nedidelę dalį sumos padengti patirtas papildomas išlaidas, susijusias su neparduota preke (aukciono registracijos, transporto išlaidos).

„Mes nežinome, kodėl vartotojas nepateikė leidimo pardavėjui. Jis mums to nepaaiškino. Galbūt jo neturėjo, o galbūt nežinojo, kad tokį leidimą reikia turėti“, - svarstė EVC Lietuvoje atstovai.

Skundai dėl elektroninės prekybos sudarė 25 proc. visų gautų skundų.

Daugiausiai skundų 2013-aisiais EVC sulaukė dėl Jungtinės Karalystės prekiautojų (14 proc.) perkant internetu – pasitaikydavo nekokybiškų prekių, prekės neatitikdavo aprašymo ar nebūdavo atsiunčiamos.

- Kiek gavote skundų 2013-aisiais? - lrytas.lt paklausė EVC teisininko patarėjos Jaunės Dalinkevičiūtės.

- Sulaukėme 352 skundų. Skundas – tai, kai nagrinėjama vartotojo problema dėl netinkamos kokybės prekių ar paslaugų, įsigytų kitoje, nei vartotojo gyvenamojoje šalyje, kai prireikia Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) pagalbos. Taip pat centras gavo 119 paprastųjų skundų, kai problemą pavyko išspręsti po teisinės konsultacijos, padėjus parašyti skundą ar jį išvertus, ir 730 informacinių paklausimų.

- Kaip padėtis keičiasi pastaraisiais metais? Ar tampame protingesniais vartotojais, ar vis dar stinga išminties? Kokias klaidas dažniausiai daro lietuviai įsigydami prekes ar paslaugas?

- Skundų skaičius išaugo, o tai gali reikšti du dalykus – vartotojai dažniau nukenčia arba noriau gina savo teises. Lietuvos vartotojai tikrai sumanūs, žino, kad verta atsiskaityti saugiais atsiskaitymo būdais, kadangi tokiu atveju galioja ir papildomos apsaugos (tarkim, paties banko ar mokėjimo kortelės).

Verta priminti, kad jei už prekes mokama grynaisiais, derėtų saugoti čekius. Nežinia, kada ir dėl kokių priežasčių jų gali prireikti – prekei sugedus, o gal dingus bagažui, kuriame ir buvo ta prekė.

Dažnai skundžiamasi dėl pirkinių internetu.

- Ką dažniausiai lietuviai perka virtualiai?

- Perka viską - nuo traktoriaus, automobilių, baldų, batų, rūbų iki ginklų ir kosmetikos. Tačiau dažniausiai perkama elektrotechnika, drabužiai ir avalynė.

- Daugiausia skundų sulaukiate iš oro keleivių. Jūsų parengtoje praėjusių metų ataskaitoje minimi airių ir vengrų vežėjai. Tai reiškia, kad labiausiai mums kliūna žemų sąnaudų bendrovės, skraidinančios į Lietuvą? Dėl ko vežėjus skundžia lietuviai?

- Vežėjų pavadinimų mes neatskleidžiame. Dažniausios problemos – atšaukiami ir atidedami skrydžiai, nesuteikiama teisė į rūpinimąsi. Nemažai skundų sulaukiame dėl dingusio, sugadinto ir vėluojančio bagažo.

- Skelbiate ir kad žmonės skundžiasi pirkę, kaip paaiškėja vėliau, iš neegzistuojančių pardavėjų. Derėtų kaskart prisiminti taisyklę “Devynis kartus pamatuok ir tik tuomet kirpk”?

- Apgavysčių internete tikrai daug ir visi galime tapti sukčių auka. „ECC-Net“ pataria atsiminti, kad jei pasiūlymas pernelyg geras, kad būtų tikras, greičiausiai tai apgavystė, ir derėtų patikrinti, kur registruota interneto svetainė. Taip pat patartina mokėti naudojantis saugiu atsiskaitymo metodu, patikrinti pardavėjo suteikiamą informaciją, internetinius patikimumo ženklus, atkreipti dėmesį į tai, kaip pardavėjas prisistato. Būkite atsargūs pateikdami savo asmens duomenis.

- Koks buvo pirmasis 2014-ųjų skundas?

- Pirmasis šių metų skundas buvo dėl atsisakymo teikti automobilio nuomos paslaugą Lietuvos vartotojui Ispanijoje, priežastys, kodėl buvo atsisakyta nuomoti automobilį, paaiškintos nebuvo. Tai puikiai atspindi tendenciją, kad skundų dėl automobilių nuomos vis daugėja.

- Ką patartumėte vis drąsėjantiems ir savo teises geriau išmanantiems lietuviams perkant tiek realiai, tiek virtualiai?

Yra susiformavusi nuomonė, kad sunku rasti teisybę dėl pirkinių, paslaugų, pirktų užsienio šalyse.

Vartotojai, kurie kreipiasi dėl savo pažeistų teisių į prekiautojus, dažnai negauna jokio atsakymo ir tuomet nuleidžia rankas. To daryti tikrai nereikėtų. Mūsų centras, prieš kreipiantis su pretenzija į prekiautoją, gali konsultuoti apie vartotojų teises ES, Norvegijoje, Islandijoje, padėti surašyti pretenziją, ją išversti.

Jei vis tiek negaunama atsakymo arba prekiautojas atsako, kad netenkins vartotojo reikalavimų, pagrįsto skundo nagrinėjimo imasi „ECC-Net“.

Jei nepavyksta taikaus sprendimo pasiekti ir per „ECC-Net“, nereiktų bijoti ir savo teises ginti teisme.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.