„H&M“ ir „Zara“: arši dvikova dėl pirkėjų simpatijų

Kur vienas, ten ir kitas. Jei kurioje nors šalyje duris atvėrė „Zara“ parduotuvė, tai netrukus įkurtuves švęs ir „H&M“. Ispanai prieš švedus. Nedidelis Arteikso miestelis prieš Stokholmą. Laimėtojas kol kas neaiškus.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

2014-02-02 14:27, atnaujinta 2018-02-16 19:39

„Zara“ būstinė -- ne Madride ar Barselonoje, bet nedideliame Arteikso kaimelyje netoli La Korunjos uostamiesčio. Anksčiau iš čia kas tik galėjo, tas spruko į Ameriką ar pramoninius Ispanijos regionus.

Bet jau keleri metai, kai žmonės vėl traukia į šį nedidelį kaimelį. Tuo metu, kai Ispaniją purto krizė, čia vyksta ekonomikos stebuklas.

Niekas pasaulyje neparduoda daugiau drabužių nei „Inditex“ su savo žinomiausiu prekės ženklu „Zara“. Vienintelis, kuris dar gali pakišti koją, yra švedų koncernas „H&M“.

Strategijos – skirtingos

Garsenybės, kurioms patinka pigūs ir elegantiški abiejų prekės ženklų drabužiai, pasidalijo į dvi stovyklas. Antai Didžiosios Britanijos sosto įpėdinio princo Williamo žmona Kate Middleton - „Zara“ gerbėja, Holivudo žvaigždė Drew Barrymore – „H&M“.

Prieš septynerius metus švedus aplenkė ispanai. Dabar jie turi pasaulyje dvigubai daugiau parduotuvių ir jų apyvarta - didesnė. Šiuo metu „Inditex“ - didžiausias tekstilės mažmenininkas visoje planetoje.

Tačiau tai tikrai nėra galutinė pergalė. Pavyzdžiui, ekonominiu atžvilgiu stipriausioje Europos valstybėje Vokietijoje kol kas tvirtai pirmauja „H&M“. Niekas pasaulyje daugiau už vokiečius nenuperka šio prekės ženklo drabužių.

Tai - kova dviejų bendrovių, kurios vis labiau suartėja, kai kuriais atvejais yra stebėtinai panašios ir tuo pat metu skiriasi. Tik abiejų tikslas vienodas: „H&M“ ir „Zara“ nori prisivilioti pirkėjus, kad šie taptų jų nuolatiniais klientais.

Abi bendrovės siekia, kad drabužiai, kaip masinė prekė, būtų pigūs, atitiktų mados tendenciją, kad žmonės jų vis daugiau ir dažniau pirktų.

Bet kas turi geresnę strategiją? Ispanai ar švedai?

„H&M“ mėgina palenkti pirkėjus į savo pusę pavardėmis garsenybių, kurios perka jų drabužius, ir didžiuliais reklamos plakatais su lengvai apsirengusiais modeliais.

„Zara“ strategija kitokia. „Nuosaikumas“, – šiuo šūkiu vadovaujasi ispanų gamintojas. „Zara“ vengia klasikinės reklamos, pinigus investuoja į filialų nuomą ir jų įrengimą. Anot ispanų, graži vitrina – geriau nei bet koks plakatas.

Nenuostabu, kad dažniausiai „Zara“ ieško vietos savo parduotuvėms ten, kur jau įsikūrusios brangiausios – „Prada“, „Gucci“ ar kitos.

Švedų gamintojas „H&M“ dažnai savo parduotuves užverčia drabužiais, o „Zara“ stengiasi elgtis kaip prabangus prekės ženklas.

Naujieji ispanų filialai neperkrauti baldų, ekranuose – filmai su modeliais, vilkinčiais „Zara“ drabužius.

Panašumų – ne vienas

Abi bendrovės – tiek švedų, tiek ir ispanų – nesilaiko griežtos hierarchijos. Abiejose į viršininką galima kreiptis „tu“. O nekvalifikuoti, tačiau gabūs darbuotojai gali greitai iškilti.

Nei „H&M“, nei „Inditex“ neatskleidžia savo kortų. Savo finansinius duomenis abi bendrovės pateikia spaudos konferencijose, kurios visuomet vyksta švedų arba ispanų kalbomis, todėl tarptautinė žiniasklaida elgiasi santūriai.

Vadovų amžius skiriasi perpus

„H&M“ -- šis trumpinys Švedijoje daugelį metų buvo iššifruojamas „Hemligt and Mystiskt“ („slaptas ir paslaptingas“). Bet tai pasikeitė, kai 2009-aisiais Karlas Johanas Perssonas perėmė vadovavimą iš savo tėvo Stefano.

„H&M“ įkūrėjo Erlingo Perssono 38 metų anūkas – judrus, vikrus, Londone išsilavinimą įgijęs koncerno vadovas, kurio jaunystės metai prabėgo toje Stokholmo dalyje, kuri laikoma Švedijos sostinės prabangos simboliu.

Verslo reikalais jis skraido ekonomine klase, laisvalaikį leidžia žaisdamas golfą su Švedijos princu, sosto įpėdinės princesės Victorios sutuoktiniu Danieliu Westlingu. Kartais E.Perssonas netgi duoda interviu.

Tuo metu „Zara“ įkūrėjas Amancio Ortega vengia viešumos. Turėdamas 57 milijardų dolerių turtą, jis yra turtingiausias Europos žmogus, o pasaulyje – trečias.

Retai į žiniasklaidą patenkančiose nuotraukose A.Ortega - apvalainas, pusiau pliktelėjęs vyriškis. Ispanijoje kai kurie šmaikštauja, jog „Zara“ įkūrėjas esąs tik vaiduoklis. Kiti šnabždasi, kad A.Ortega kamuoja keistos fobijos.

„Zara“ darbuotojai pasakojo, kad 77 metų įkūrėjas vis dar kasdien užsuka į savo įmonę, dažniausiai bendrauja su dizaineriais ir mielai valgo bendrovės kavinėje.

Ir net jei A.Ortega turi privatų reaktyvinį lėktuvą, jachtą ir nuosavą jojimo klubą (pirmiausia dėl žirgų kone pamišusiai dukteriai Martai), tai kiekvieną darbuotoją jis visvien atidžiai išklauso.

Palygino su futbolo treneriais

Niujorko Kolumbijos universiteto ekonomikos mokslų profesorius katalonas Xavieras Sala i Martinas „Zara“ ir „H&M“ varžytuves komentavo pasitelkęs futbolo terminus.

Švedų bendrovę jis lygino su solidžiu treneriu, tokiu kaip olandas Louisas van Gaalas -- puikiu taktikos meistru, bet stokojančiu lankstumo.

Užtat „Zara“ - tarsi ispanų treneris Pepas Guardiola, sugebantis parklupdyti bet kokį priešininką taktikos pokyčiais, grubiu žaidimo tempu, nuolatinėmis naujovėmis.

„H&M“ strategija išmėginta nuo bendrovės įkūrimo 1947 metais. Ji labai paprasta: gamink ir parduok kaip įmanoma daugiau, nes taip daryti pigiau.

„H&M“ įkūrėjas E.Pessonas šią koncepciją nusižiūrėjo penkto dešimtmečio pabaigoje JAV. 1952 metais jis atidarė Stokholme pirmąją parduotuvę, o vėliau jos paplito po visą Europą.

„Taip pigu!“ – stebėjosi „H&M“ kainomis pirkėjai. Nieko nuostabaus: švedai seniai perleido visus gamybos užsakymus kitoms įmonėms, pasiūliusioms mažesnes kainas.

Tuo tarpu „Zara“ pradėjo nuo pašiltintų pastelinės spalvos vonios chalatų. Juos septintame dešimtmetyje mielai dėvėjo La Korunjos regiono moterys, nes šiame Ispanijos regione labai drėgna.

Vienas verslininkas išdrįso pardavinėti juos už pusę kainos. Tai buvo Armancio Ortega, geležinkelio tarnautojo sūnus. Chalatus siuvo jo pirmoji žmona Rosalia. Kadangi tėvas negalėjo išmaitinti savo šeimos, 13-metis Amancio Ortega turėjo palikti mokyklą jos nebaigęs ir dirbti marškinių parduotuvės kurjeriu. Įpusėjęs trečią dešimtmetį, įkūrė nuosavą drabužių fabriką.

Kai vienas klientų nesumokėjo už užsakytas prekes ir jis, vaizdžiai sakant, liko sėdėti ant apatinių drabužių krūvos, A.Ortega 1975 metais įkūrė pirmą nuosavą parduotuvę. Ją norėjo pavadinti „Zorba“, bet paskui apsigalvojo ir davė netoliese esančio baro pavadinimą „Zara“.

Labai greitai mažus drabužių kiekius pristatyti į parduotuves – tai iki šiol lieka „Zara“ sėkmės receptas.

Gamyba perkelta į Aziją

„Inditex“ tvirtina, kad 55 procentai šio koncerno drabužių drabužių vis dar gaminami Europoje. Tačiau ši dalis nuolat mažėja. Dauguma siuvėjų – net 230 tūkstančių – triūsia Bangladeše, o tik 10 tūkstančių - Ispanijoje.

„H&M“ pagrindiniai fabrikai – irgi Azijoje. Tiesa, švedų koncernas dalį drabužių gamybos nori perkelti į Etiopiją. Ekspertų nuomone, tai bus perpus pigiau nei Azijoje. Tik ten jau įžengė ir „Zara“.

Tad dviejų drabužių gamybos gigantų kova jau seniai peržengė Europos ribas.

Parengė Ona Kacėnaitė

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.