Siūloma įteisinti, kad PVM mokėtojas, labai maža įmonė, kaip ji apibrėžta Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, turi teisę pasirinkti specialią apmokestinamojo momento nustatymo tvarką, pagal kurią prievolė apskaičiuoti PVM atsiranda, kai sumokamas atlygis labai mažai įmonei už patiektas prekes ar suteiktas paslaugas.
Jeigu atlygis mokamas dalimis, PVM apskaičiuojamas dalimis kiekvienos atlygio dalies sumokėjimo momentu.
„Neretai stambios įmonės, reklamos agentūros, mobilaus ryšio operatoriai, laiku neatsiskaitydami, sukuria rimtas finansines problemas smulkioms įmonėms.
Pavyzdžiui, didelę apyvartą turinti įmonė sutarties pagrindu dirba su labai maža žiniasklaidos įmone. Smulkioji įmonė gauna nuolat didėjančias pajamas iš didžiojo partnerio. Labai maža įmonė pagal PVM įstatymą išrašo PVM sąskaitą-faktūrą, tikėdamasi, kad partneris ją apmokės, kaip numatyta sutartyje, tačiau didžioji įmonė nusprendžia neatsiskaityti.
Nepaisant to, kad smulkioji įmonė pajamų negavo, privalo sumokėti į biudžetą pagal išrašytą PVM sąskaitą faktūrą. Dėl neapmokėtų sąskaitų smulkioji įmonė priversta kreiptis į teismą. Paprastai tokie teismai užtrunka keletą metų“, – sakė V.Juozapaitis.
Jo teigimu, labai mažoms įmonėms ši mokestinė prievolė apsunkina įprastą veiklą ir laipsniškai tampa didele mokestine našta, įskaitant ir augančius delspinigius.
„Tokia situacija gali privesti prie bankroto. Neabejotinai kenčia ir smulkiosios įmonės produkcija ar teikiamos paslaugos, jų turinys, nes visos pajėgos yra nukreiptos pinigų paieškai. Tuo piktnaudžiaudama didžioji įmonė galimai siekia pašalinti partnerį arba jį pusvelčiui nusipirkti“, – sakė parlamentaras. Jis, atsižvelgdamas į labai mažų įmonių vadovų, visuomeninių organizacijų prašymus, parengė Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo pakeitimo projektą.
Projektu siekiama patikslinti įstatymo nuostatas, kurios išspręstų neretai iškylančias finansines problemas tarp stambiųjų ir labai mažų įmonių bei sudaryti palankesnes sąlygas smulkiojo verslo skatinimui.