Lukiškių kalėjimas tapo biurokratų žaislu

Ar Viešųjų pirkimų tarnyba jau tapo visagale įstaiga, kuri nurodo, ką kviesti į konkursą, kam uždaryti duris prieš nosį? Maža to, užtrenkti jas mažiausią paslaugos kainą pasiūliusiai įmonei.

Pasibaisėtinomis sąlygomis Lukiškėse gyventi priversti kaliniai galėjo būti seniai iškelti, bet dėl valdininkų užgaidų visas procesas stringa.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Pasibaisėtinomis sąlygomis Lukiškėse gyventi priversti kaliniai galėjo būti seniai iškelti, bet dėl valdininkų užgaidų visas procesas stringa.<br>R.Danisevičiaus nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Artūras JANČYS

Jun 18, 2014, 6:00 AM, atnaujinta Feb 12, 2018, 6:12 PM

Vilniaus centre esančio Lukiškių kalėjimo kamerose oras pritvinkęs kalinių pykčio. Jie piktinasi nehumaniškomis kalinimo sąlygomis. Neatmestina net riaušių grėsmė.

Mat jau praėjusiais metais caro laikų Lukiškių kalėjimas galėjo būti iškeldintas į Pravieniškes, kuriose būtų sudarytos normalios, ES normas atitinkančios suimtųjų laikymo sąlygos.

Viešieji pirkimai Lietuvoje jau senokai tapo nacionaliniu pasipinigavimo būdu, o šįkart, atrodo, pamelžti mokesčių mokėtojų karvutę uoliai padės ir Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT).

Jeigu iš 2012 metais paskelbto Lukiškių kalėjimo iškeldinimo iš sostinės centro ir kalinių perkėlimo į Pravieniškes konkurso nebūtų buvusi išmesta bendrovė „City Service“, šį strategiškai svarbų projektą būtų buvę galima įgyvendinti už mažiausią realią kainą.

Netiko per maža kaina?

Verslininkai iškeldinti kalėjimą siūlė už 233 mln. litų – tai buvo mažiausia kaina, nes kiti konkurso dalyviai siūlė darbus atlikti už 289 mln. ar 273 mln. litų.

Tačiau perkančiajai organizacijai – Kalėjimų departamentui nepatiko būtent pigiausias pasiūlymas. Tuometė departamento vadovybė paprasčiausiai išbraukė „City Service“ iš konkurso dalyvių sąrašo.

Priežastį pašalinti galimą laimėtoją Kalėjimų departamentas pagrindė labai keistai – nurodė, kad pasiūlyme įrašyta kaina turėjo būti 70 mln. litų didesnė.

Praėjusių metų rudenį iš konkurso pašalinta įmonė kreipėsi į VPT ir paprašė ištirti, ar Kalėjimų departamentas neviršijo savo įgaliojimų. Juk būtent VPT ir turėtų užtikrinti viešųjų pirkimų skaidrumą.

Tačiau vietoj nešališkos išvados verslininkai sulaukė netikėto smūgio.

VPT, užuot vykdžiusi konkretų konkurso dalyvio prašymą, ištyrė ir kitus viešojo pirkimo dokumentus. Ir paskelbė išvadą, kad įmonių „City Service“ ir „Realco statyba“ konsorciumas esą neturėjo teisės dalyvauti konkurse, nes neturėjo ISO kokybės valdymo standarto statybų srityje.

Formaliai priekaištas būtų teisingas, bet verslininkai tvirtino, kad konkurso sąlygose net nebuvo įrašytas reikalavimas turėti tokį dokumentą.

Vis tiek bus blogai

Padėtis priminė seną anekdotą iš sovietinių animacinių filmų herojų gyvenimo: krokodilas Gena paprašo savo draugužio Kūlverstuko pridegti cigaretę. Šis paslaugiai čirkšteli degtuką ir gauna į nosį, kad pridegė degtuku, o ne žiebtuvėliu.

Antrą kartą, norėdamas įtikti stipresniam draugui, pridega žiebtuvėliu, bet ir šįkart gauna per nosį – degtukais reikėjo!

Panašiai atsitiko ir bendrovei „City Service“. Įmonė gavo dokumentą, liudijantį apie ISO standartų atitiktį, bet tai negelbėjo.

Šių metų balandį staiga paaiškėjo, kad viešojo pirkimo procedūra atnaujinta, o ne paskelbtas naujas konkursas. Iš konkurso ištremtiems geriausios kainos siūlytojams buvo paaiškinta maždaug šitaip: ISO dokumentą privalėjote turėti 2012 metais, dabar jau per vėlu.

Pagaliau buvo paskelbta, kad viešojo pirkimo procedūros baigtos: vienas dalyvis pašalintas, o kiti du pasiūlymai atmesti dėl per didelės kainos.

Tačiau iki šiol tęsiasi užkulisiniai žaidimai, kurių tikslas – žūtbūt neprileisti prie konkurso mažiausią kalėjimo iškeldinimo kainą pasiūliusios bendrovės.

Panaikino ankstesnį sprendimą

Paaiškėjo, kad naujoji Lukiškių kalėjimo iškeldinimo konkurso viešojo pirkimo komisija panaikino visus ankstesnės komisijos sprendimus.

Tai turėtų reikšti, kad ji panaikino ir nutarimą, kuriuo „City Service“ buvo pašalinta iš konkurso dėl neva netinkamai pasiūlytos kainos ir dokumentų trūkumo.

Dabar išeina, kad ir sprendimai, kuriais kitų dviejų dalyvių pasiūlymai buvo atmesti dėl per didelės kainos, yra panaikinti, ir jie gali būti kviečiami į neskelbiamas derybas. Perkančioji organizacija galėjo pradėti viešojo pirkimo procedūrą, neskelbiamas derybas.

Tokiu būdu būtų pavykę suderėti tenkinančią kainą ir Lukiškių kalėjimo iškeldinimo darbai pajudėję iš mirties taško.

Tačiau būtent VPT Kalėjimų departamentui to daryti neleido, vėl traukdama tą pačią giesmę, kad „City Service“ neatitinka kvalifikacinių reikalavimų.

Tų pačių, kurių perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų komisija jau ir nebekelia?

Nesutiko su priekaištais

„Lietuvos ryto“ kalbintas VPT vadovas Žydrūnas Plytnikas neigė neteisėtai statantis dirbtines kliūtis vienai konkurso dalyvių ir tvirtino gerai neatsimenantis visų Lukiškių kalėjimo perkėlimo aplinkybių.

„Perkančioji organizacija nustato kriterijus, pagal kuriuos ji renkasi paslaugas. VPT tik žiūri, ar konkurso dalyviai atitinka kvalifikacinius reikalavimus.

Kiek pamenu, viena įmonė neatitiko, todėl turėjo būti pašalinta, negalėjo dalyvauti derybose.

Kodėl konkrečiai, negaliu pasakyti, turėčiau peržiūrėti dokumentus“, – kalbėjo Ž.Plytnikas.

Vis dėlto VPT vadovui teks atgaivinti atmintį, nes iš konkurso išmesta įmonė neketina lengvai nusileisti – ji kreipėsi į teismą.

Buvęs ministras nustebęs

Seimo narys, buvęs teisingumo ministras Remigijus Šimašius pripažino, kad per ilgai užsitęsusi Lukiškių kalėjimo perkėlimo procedūra kenkia valstybei, dėl to gali grėsti ir ES sankcijos.

Jis ir buvo idėjos perkelti Lukiškių kalėjimą į Pravieniškes autorius.

„Kai dirbau ministru, viešųjų pirkimų procedūros buvo tik pradėtos. Manau, kad jei palankiausią kainą pasiūliusi įmonė užkliuvo tik dėl smulkių techninių detalių, kurias galima ištaisyti ir tai neturėtų įtakos rezultatui, konkursas turėjo įvykti.

Vykdant viešuosius pirkimus svarbiausia atsižvelgti į turinį, o ne žaisti biurokratinius žaidimus, žlugdančius projektą“, – svarstė R.Šimašius.

„City Service“ bendrovės teisės ir administracijos direktorius Ignas Krasauskas tvirtino, kad mažindama konkurso dalyvių skaičių VPT skriaudžia ir kalinius, ir mokesčių mokėtojus: „Nupirkti geriausią paslaugą už patraukliausią kainą galima tiktai tada, kai yra kuo daugiau konkurso dalyvių.

Esu tikras, kad pavyks pasiekti teisingumą, mes perkelsime kalėjimą. Gaila, kad bus sugaišta daug brangaus laiko. Ir jeigu bus taikomos sankcijos, nukentės mūsų mokesčių mokėtojai.“

VPT neturi peržengti įstatymo ribų

Mindaugas Šeškauskas

Advokatų kontoros „Stašaitis & Partners“ teisininkas

„VPT iš esmės atlieka Lietuvoje vykdomų viešųjų pirkimų procedūrų priežiūrą ir pagal savo kompetenciją imasi teisinių priemonių įstatymo pažeidimams nustatyti bei jų padariniams pašalinti.

Perkančioji organizacija rengia ir tvirtina viešųjų pirkimų planus ir skelbia tais metais planuojamų atlikti viešųjų pirkimų suvestinę. Ji privalo išsiaiškinti, ar tiekėjas yra kompetentingas, patikimas ir pajėgus įvykdyti pirkimo sąlygas, todėl turi teisę nustatyti minimalius kandidatų ar dalyvių kvalifikacijos reikalavimus.

Atvirojo konkurso būdu vykstančiame viešojo pirkimo konkurse turi teisę dalyvauti visi viešojo pirkimo sąlygose nustatytus minimalius kvalifikacijos reikalavimus atitinkantys asmenys – būtent tokia yra viešųjų pirkimų esmė.

Taigi atvirojo konkurso būdu vykdomo pirkimo atveju nei perkančioji organizacija, nei VPT negali spręsti, kokius konkrečiai asmenis kviesti į konkursą, – šiuo atveju dalyvių skaičius negali būti ribojamas.“

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.