Ar pakaks 700 tūkst. litų turistų patirtai žalai atlyginti?

Turkijoje, Antalijoje, liepos 4-ąją bendrovės „Go Planet Travel“ numesti turistai praėjusį savaitgalį buvo parskraidinti namo. Pasak Turizmo departamento direktorės Raimondos Balnienės, net pailsėję. „Jiems pasisekė labiau, nei tiems žmonėms, kurie apskritai nebeišskrido iš Lietuvos“, - tarstelėjo vadovė.

Anot R.Balnienės,nujausti "Go Planet Travel" bankroto nebuvo įmanoma.<br>M.Kulbio nuotr.
Anot R.Balnienės,nujausti "Go Planet Travel" bankroto nebuvo įmanoma.<br>M.Kulbio nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

Audrė Srėbalienė

Jul 15, 2014, 6:05 PM, atnaujinta Feb 11, 2018, 11:17 PM

Tačiau tik tuomet, kai visi po Turkiją išsibarstę „Go Planet Travel“ klientai, Pietuose atsidūrę dar iki lemtingos liepos 4-osios, buvo surinkti, ir lėktuvas su jais prieš kelias dienas pakilo iš turkų oro uosto, departamentas galutinai nutraukė šio kelionių organizatoriaus veiklą.

Prieš trejus-ketverius metus išmoktos pamokos nesuveikė. Tuomet, kai 2010-ųjų rudenį su verslininku Martynu Laiviu siejamam kelionių organizatoriui „Star Team Group“, kaip ir antrinėms jos įmonėms „Star Holidays“ bei „Star 1 Airlines“ buvo iškeltos bankroto bylos, Turizmo įstatyme buvo įsukta naujų saugiklių. Tačiau, pašokus šios verslo srovės įtampai, jie neiššovė.

- Prieš metus „Go Planet Travel“ įsteigė tie patys žmonės, kurie link bankroto 2010-aisiais nuvedė minėtas įmones. Ar, išduodant veiklos licenciją, tai neprivertė atidžiau paskaityti steigėjų biografijos? - paklausėme R.Balnienės.

- Nebuvo teisinių priežasčių leidimui neišduoti. Iki liepos 4 d. mes nieko blogo nežinojome apie „Go Planet Travel“ veiklą. Taip, vadovai keitėsi, bet visų jų reputacija buvo nepriekaištinga. Kaip reikalauja įstatymas, apie ją turėjome pažymas, išduotas Vidaus reikalų ministerijos atsakingos tarnybos.

Pats M.Laivys vadovavo atvykstamojo turizmo bendrovei „Go Baltic Travel“. Jis taip pat buvo pateikęs pažymą. Tuo tarpu „Go Planet Travel“ vadovas buvo naujokas, - paskirtas liepos 1 d. Tai – vienintelis žmogus, kuris buvo pasirodęs mums departamente. 

Kitas saugiklis – Turizmo įstatymas reikalauja, kad departamentas prižiūrėtų, ar kiekvienas kelionių organizatorius turi privalomąjį kelionių laidavimo draudimą. „Go Planet Travel“ jį turėjo.

Pagal teisės aktus, šiai įmonei, vertinant apyvartą, būtų užtekę 350 tūkst. litų draudimo sumos. Šiemet, pratęsdami veiklos leidimą ir matydami, kad jos paslaugų pardavimas auga, pareikalavome, kad draudimo suma būtų padvigubinta. Tad padarėme viską, kas yra mūsų galioje.

- Ar Lietuvos užsakomųjų skrydžių bendrovė „Grand Cru Airlines“, kuriai „Go Planet Travel“ yra skolinga apie 4 mln. litų, anksčiau jums nesiuntė pavojaus signalų?

- Ne, į departamentą ji niekada nesikreipė. Juoba kad tam yra operatyvinės tarnybos, mokesčių inspekcija. Jie, o ne mes gali atlikti dokumentų poėmius.

Kita vertus, „Grand Cru Airlines“, kaip ir „Go Planet Travel“ ir atvykstamojo turizmo bendrovė „Go Baltic Travel“ priklausė prieš metus veiklą pradėjusiam holdingui „Grand Go Group“. Ir tik vėliau jos įsivėlė į tarpusavio ginčus.

Kai liepos pradžioje vežėjas „Grand Cru Airlines“ nutraukė sutartį su „Go Planet Travel“, jis pažadėjo keleivius vežioti iki liepos 17 dienos, bet vis tiek nebenorėjo vykdyti savo įsipareigojimų.

O kaip mus parvežti turistus iš Antalijos ir Kretos? Tik tuomet, kai ūkio ministras Gustas spūstelėjo, įmonė, vengdama skandalo, išsiuntė tuščius lėktuvus ir pargabeno žmones namo.

- Jei negalite kontroliuoti turizmo įmonių finansinės būklės, kokia tuomet jūsų vadovaujamo departamento misija?

- Mūsų užduotis – prisivilioti turistus. Tai – turizmo paslaugų eksportas, kuriuo rūpinasi kone pusė iš 27-ių departamente dirbančių žmonių. Pernai Lietuvą aplankė 2,1 mln. užsienio turistų, o tai - 4,3 mlrd. litų įplaukų į valstybės biudžetą.

Kelionės į užsienį – turizmo importas. Įstatymas mus įpareigoja prižiūrėti, kad nenukentėtų lietuviai, o jei taip nutiktų – kad kuo mažiau jie patirtų vargo. Todėl ir yra privalomas kelionių laidavimo draudimas.

- Kiek laiko galioja draudimo sutartis?

- Metus. Likus mėnesiui iki draudimo sutarties pabaigos, organizatorius turi pateikti savo finansinės veiklos duomenis. Atsižvelgiant į juos, apskaičiuojama draudimo įmoka.  

Nuo lapkričio įsigalios Turizmo įstatymo pataisos, pagal kurias draudimo suma bus skaičiuojama atsižvelgiant ne į praėjusius kalendorinius metus, bet į paskutinį bendrovės veiklos metų ketvirtį. Bus taikomas 7 proc. draudimo tarifas.

- Šiemet būta ir kitų kelionių organizatorių bankrotų?

- Bankrutavo dvi įmonės. Kieiviena jų turėjo po 150 tūkst. litų privalomąjį draudimą. Vienos įmonės nuostoliams atlyginti pakako 32 tūkst. litų, kitos – 70 tūkst. Mechanizmas suveikė.

Bet pastarojo bankroto – kitos priežastys.

- Kiek iš tikrųjų „Go Planet Travel“ klientų patyrė nuostolių?

- Į Antaliją liepos 4-osios rytą lėktuvas nuskraidino 148 keleivius, tarp jų – 4 kūdikius.

Vidury tos pačios dienos Vilniaus oro uoste sustabdėme kitą lėktuvą, kurį kelionių organizatorius jau siuntė į Kretą.  Nes apie „Go Planet Travel“ nemokumą mums buvo pranešta 12 val.

Jos veiklos pažymėjimo galiojimą sustabdžiau 13 val. Šiuo metu įmonės veikla – jau nutraukta.

Mūsų duomenimis, su „Go Planet Travel“ buvo sudarytos 903 paslaugų sutartys: vidutiniškai du žmonės keliauja pagal vieną sutartį. Tad nukentėjusiųjų gali būti apie 2 tūkstančius.

- Ar pakaks tų draudimo pinigų - 700 tūkst. litų - žalai atlyginti?

- Manome, kad ne. Bus nustatytas tam tikras procentas, į kurį atsižvelgiant bus paskaičiuota žala. Ne visi žmonės juk iš karto sumokėjo visą sumą už paslaugas, kiti – tik avansą. Tad nuostoliai – įvairaus dydžio.

Liepos 11-ąją kreipėmės ir į kelionių agentūras, kad jos dėl  „Go Planet Travel“ bankroto nukentėjusiems savo klientams pačios sugrąžintų įmokas. Jos pažadėjo tai padaryti.

- Kiek  „Go Planet Travel“  turėjo verslo sutarčių?

- Rinkoje yra 636 kelionių organizatoriai ir agentūros. Iš jų apie 300 turėjo sutarčių su  „Go Planet Travel“.

Panika pasiekė ambasadą

Kęstutis Kudzmanas

Lietuvos ambasadorius Turkijoje, Irane bei Pakistane

„150 žmonių, išlipusių Antalijoje iš lėktuvo, niekas nepasitiko. Galima įsivaizduoti, koks šokas juos ištiko. Iš pradžių jie dar laukė, kas įvyks. Bet nieko nevyko. Kelionių organizatorius neatsišaukė. Vietos kelionių organizatorius, kuris turėjo juos sutikti, atsisakė priimti turistus, kaip ir draudimo bendrovės garantiją.

Sujudimas prasidėjo tik tuomet, kai likimo valiai palikti žmonės kreipėsi į Lietuvos ambasadą Turkijoje bei į Turizmo departamentą. Mes, sužinoję apie situaciją, darėme tą patį, bet su kelionių organizatoriumi nebuvo jokio ryšio. Ką daryti? Juk šeimos įstrigo oro uoste su mažamečiais vaikais. Paprašėme garbės konsulės Turkijoje, kad pirmiausia jos būtų apgyvendintos. O ką daryti su likusiais?

Reikėjo tai miniai žmonių surasti viešbutį, - per patį turizmo sezoną, kai viešbučiai buvo sausakimši. Turizmo departamentas suteikė garantiją, kad išlaidas padengs draudimo bendrovė „Compensa Vienna Insurance Group“. O mes sutarėme su garbės konsule Antalijoje Ismahan Mine Okudur. Jos dėka žmonėmis pasirūpino Turkijos bendrovė „AkayTour“. Žmonės atostogavo visą savaitę, - jiems papildomai mokėti nebereikėjo.

Tai – situacija, kuri mums – nestandartinė. Tačiau turizmo versle tai – ne naujiena. Tai vyksta Lenkijoje, Vengrijoje, kitose valstybėse. Todėl ir Turkijos turizmo organizatorius nenorėjo priimti garantijos, nes jis buvo ne kartą nudegęs.“

Turizmo verslui – neramios dienos

Romualdas Barzda

Lietuvos turizmo asociacijos tarybos pirmininkas

„Turizmo verslą apėmė nerimas. Atrodo, kad specialiai norima įnešti sumaišties, sukelti nepasitikėjimą turizmo operatoriais bei kelionių agentūromis.

Viskas prasidėjo nuo „Go Planet Travel“ bankroto iškėlimo bylos. Vėliau imta pulti Turizmo departamentą, o paskui nusitaikyta ir į turizmo verslą.

Atsirado vadinamasis slaptasis 62 turizmo įmonių sąrašas, kuriam „uždegtas raudonas mygtukas“. Tačiau iš to sąrašo tik 26 įmonės turi licencijas, - leidimus vykdyti turizmo veiklą. Jame esanti 21 bendrovė apskritai niekada nevykdė veiklos, - neprašė Turizmo departamento licencijos.

8 įmonėms leidimai negalioja nuo 2006-2007 metų – jų seniai nebėra rinkoje. Dar 4 panaikinti pernai, du – šiemet.

Vienos veikla –  „Go Planet Travel“ – nutraukta prieš kelias dienas. 

Tad tarp tų 26 realiai egzistuojančių įmonių yra trys kelionių operatoriai, iš kurių du seniai organizuoja keliones autobusais arba organizuoja individualias keliones lėktuvais, bet ne užsakomaisiais reisais.

Trečia veiklą pradėjo pernai. Patikrinome – viskas su jomis gerai. Visos trys turi privalomąjį draudimą ir pažymas apie vadovų nepriekaištingą reputaciją.

Tačiau vien tokio sąrašo atsiradimas iš karto sukėlė neigiamą reakciją, - kelia nepasitikėjimą šios srities verslu.

Dabar – pats sezono įkarštis. Ir iš Lietuvos išvykstantys žmonės, ir į ją atvykstantys stebi situaciją. Juk ir atvykstamojo turizmo įmonėms dėl to – nesaldu: užsienio partneriai stebi, kas vyksta Lietuvoje.

Lietuvoje dirba 346 kelionių organizatoriai, ir tik trijų veikla suabejota. Kita vertus, ar tai daug? Juk kreditų rizikos valdymo įmonė teigia, kad apskritai Lietuvoje kas antra verslo įmonė turi kreditinių sunkumų.

Galima manyti, kad kažkam naudinga ta sumaištis. Gal tam, kad turistai nesinaudotų Lietuvos turizmo įmonėmis, keliautų naudodamiesi kaimyninių valstybių kelionių organizatorių paslaugomis?“

Didžiuma žaidėjų - patikimi

Andrius Bogdanovičius

Kreditų biuro „Creditinfo“ generalinis direktorius

„Geros arba patenkinamos būklės yra 90 proc. veikiančių kelionių agentūrų ir kelionių organizatorių. Tai yra tikrai daug.

Klientai jomis gali pasitikėti labiau nei likusiomis 10 proc. įmonių. Kita vertus, įmonės vertinimas gali keistis. Tiek gerųjų į blogąją pusę, tiek blogųjų į – gerąją. Tai reiškia, kad ir šis dešimtadalis įmonių turi galimybę ateityje gauti geresnį įvertinimą.

Žinoma, vertinimas gali keistis tik esant tam prielaidų. Pavyzdžiui, į teigiamą pusę pasikeitus įmonės finansinei padėčiai, įgijus stiprų investuotojo užnugarį, reikšmingai pasikeitus rinkos tendencijoms, įgijus vadybinės ir rizikos valdymo patirties.

Akivaizdu, kad didžioji rinkos dalis yra patikima. Vis dėlto, aklas pasitikėjimas veda prie tokių atvejų kaip „Go planet travel“ pasikartojimo. Todėl užsimerkti vardan „neeskalavimo“ ir teigti, kad visos įmonės laikosi puikiai taip pat nederėtų. Tiek rinka, tiek patys gyventojai savarankiškai turėtų domėtis, su kokiomis įmonėmis dirba ir kieno paslaugomis naudojasi“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.