IT specialistų vien tik geras atlyginimas jau nevilioja

Lietuvoje nerimsta kalbos apie informacinių technologijų (IT) specialistų trūkumą, - apie šių „protų nutekėjimą" į kitas šalis. Ką daryti, kad jie neišsibėgiotų, kaip juos išlaikyti ir skatinti? Šiomis įžvalgomis dalijasi tarptautinės kompanijos „1ClickFactory“, kuri teikia programavimo ir verslo konsultacines paslaugas, Personalo atrankų vadovė Gintarė Juškaitė-Olechnovič.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Sep 15, 2014, 12:45 PM, atnaujinta Feb 2, 2018, 12:26 PM

- Lietuvoje IT specialistų paklausa viršija pasiūlą. Kokios svarbiausios priežastys lemia jų trūkumą? 

- Pagrindinis veiksnys - tai per pastaruosius kelerius metus smarkiai padidėjusi IT specialistų paklausa. Džiugu, kad Lietuvą  pastebėjo užsienio investuotojai. Be to, ir Lietuvos IT kompanijos sparčiai auga ir plečia darbuotojų ratą.

Lietuvos universitetai ir aukštosios mokyklos stengiasi prisitaikyti prie situacijos, regia naujas IT studijų programas, tačiau, natūralu, kad šis procesas nevyksta taip greitai, kaip to trokšta rinka, todėl ir turime neatitikimą.   - IT srities specialistų migracija į kitas šalis – akivaizdi. Ką tokio pasiūlo kitų šalių darbdaviai, ko negali pasiūlyti Lietuvos įmonės?

- Pirmiausia norėčiau pastebėti, kad migruoja ne tik IT specialistai, tai daro ir kitų specialybių atstovai. Migraciją nulemia daug veiksnių, ne tik ekonominiai.

Pirmiausia, migracija daugeliui asocijuojasi su naujomis galimybėmis. O kai atsiranda galimybių, atsiranda ir kas jomis naudojasi.

Žmonės tampa kosmopolitiški, lengviau pritampa naujoje gyvenamojoje vietoje. O ir darbo rinka globalėja, - vis lengviau įsidarbinti svetur.

Ko gero, viena iš pagrindinių migracijos priežasčių šiandien yra palankesnių gyvenimo sąlygų ir geresnio uždarbio paieška, tačiau specialistus migruoti skatina ir noras pagyventi užsienyje, platesnės ir kartais palankesnės studijų galimybės, noras gerai išmokti užsienio kalbas. 

- Kokie darbuotojus skatinantys veiksniai gali privilioti arba sulaikyti reikalingus IT specialistus? 

- Atrankos bei kasmet mūsų kompanijoje atliekami darbuotojų pasitenkinimo tyrimai rodo, kad IT specialistus skatinantys veiksniai per pastaruosius kelerius metus pakito.

Jei prieš porą metų darbuotojus buvo galima prisikviesti mokant šiek tiek didesnį atlyginimą ir sukuriant netradicinę darbo aplinką (netradicinių darbo vietų, kompiuterinių ir kitų žaidimų biure, lankstų darbo grafiką ir pan.), tai šiuo metu to jau nepakanka.

Atlyginimas ir netradicinė darbo aplinka išlieka svarbiu veiksniu, tačiau tai jau tampa norma tiek Lietuvos, tiek užsienio IT kompanijose, o patys darbuotojai labiau ima vertinti tikrąsias, bet ne deklaruojamas kompanijos vertybes.

Darbo pokalbiuose kandidatai vis dažniau akcentuoja įmonės valdymo stilių, vadovo ir darbuotojo santykį, įmonės tikslus, vertybes, socialinį atsakingumą ir įmonės bendruomenę.

Pavyzdžiui, mūsų kompanijos darbuotojai, remiantis kasmet atliekamu darbuotojų pasitenkinimo darbu tyrimu, labiausiai motyvuojančiu veiksniu laiko organizacijos kultūrą, betarpiškus ir pagarba grįstus vadovų ir darbuotojų santykius, kuriuose nejaučiama hierarchija, visi bendrauja kaip lygūs su lygiais, kiekvieno darbas ir pastangos yra vertinamos, ir kiekvienas jaučia savo indėlį, turi galimybę inicijuoti naujus dalykus ir būti išgirstas.

Taip pat vis reikšmingesniu veiksniu IT specialistams tampa galimybė dirbti su naujausiomis technologijomis ir įdomiais projektais (projektais su iššūkiu), be abejo, pirmenybę jie dažniausiai teikia tarptautiniams.

Taip pat pastebima įdomi tendencija, jog specialistai, dirbę didelėse kompanijose ar su dideliais projektais, nori išbandyti save mažesnėse kompanijose ir projektuose, kur labiau jaustų vientisumą ir jų atliekamo darbo svarbą.

Naujiems darbuotojams prisikviesti mūsų kompanija pasirinko ne viliojimo iš kitų IT įmonių, bet specialistų „išsiauginimo“ strategiją.

Jau penktus metus iš eilės organizuojame „1ClickFactory Akademiją“ – vasaros mokymų programą, kurioje apmokome jaunus programuotojus dirbti su „Microsoft Dynamics" spendimais, o po to juos įdarbiname savo įmonėje arba padedame įsidarbinti partnerių kompanijose.

Nemokamoje „1ClickFactory Akademija" programoje per penkerius metus jau dalyvavo per 60 studentų. Didžioji dalis jų jau sėkmingai dirba „1ClickFactory" ar kitų partnerių kompanijose Lietuvoje.

- Kokie šiuo metu rinkoje vidutiniai IT specialistų atlyginimai?

- Atlyginimai IT srityje, kaip ir kitur, priklauso nuo darbuotojo kompetencijos bei atliekamo darbo sudėtingumo ir atsakingumo.

Ko gero, didžiausias neatitikimas pastebimas įdarbinant pradedančius, dar studijuojančius ar ką tik studijas baigusius IT studentus.

Rinkoje susiformavęs gerai apmokamo IT darbo įvaizdis atitinkamai formuoja jų lūkesčius – tik pradėję dirbti jie nori gauti gan didelį atlyginimą. Dažnai jiems sunku susitaikyti su faktu, kad kompanijai dar mažiausiai pusę metų ar metus reikės investuoti į jų mokymus, kol jie ims kurti realią vertę įmonei.   - Ar didelis darbo užmokestis – lemiamas veiksnys, pritraukiantis reikiamą specialistą? 

- Manau, svarbus, bet ne lemiamas. Labai dažnai susiduriame su situacija, kai IT specialistai turi keletą darbo pasiūlymų su vienodomis ar labai panašiomis finansinėmis sąlygomis. Tuomet nulemia kažkas kitas – įdomesnis darbas, asmeninių ir kompanijos vertybių atitikimas, darbo aplinka ar  bendruomenė.  

- Esame nemažai girdėję apie „Google", „Microsoft" kompanijose vykdomą darbuotojų atranką. Kokius darbo pokalbių metodiką taikoma Lietuvoje veikiančiose IT įmonėse? Kokia metodika labiausiai pasiteisina?

- Metodų yra įvairiausių, tačiau, manau, kad svarbiausia yra patikrinti fundamentalius dalykus, kurie nesikeičia – darbuotojo gebėjimus, vertybes ir motyvaciją.

Gebėjimus dažniausiai parodo testai, darbo patirtis bei rekomendacijos, o vertybes ir motyvaciją – atviri pokalbiai ir pats darbas.   - Kokių vertybių turi laikytis įmonė, kad iš jos nebėgtų specialistai?

- Pirmiausia, įmonės turėtų iš tiesų laikytis jų deklaruojamų vertybių. Kompanijos vertybės turėtų tarnauti kaip orientyrai kompanijai priimant sprendimus bei renkantis komandą. Deja, dažnai kompanijoms jų vertybės yra tik formalumas, todėl pradėję dirbti nauji darbuotojai dažnai nusivilia, kas skatina jų skeptiškumą įmonių vertybių atžvilgiu kitą kartą ieškant darbo.

Kompanijos vertybės yra jos DNR. Būtent tai padeda į komandą pasirinkti teisingus žmones, jomis vadovaujamės dirbdami, bendraudami. Ypač jos mums padeda priimant sunkius sprendimus. Kompanijos vertybės apibrėžia rūpinimąsi darbuotojais ir klientais, į rezultatus orientuotą dinamiškumą, inovacijų dvasią, požiūrį į kokybę bei įsipareigojimus vieni kitiems.

Norėdami komentuoti turite prisijungti.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.