Nutrūkęs skrydis: lėktuvų katastrofose žuvę milijardieriai

Pirmadienio naktį Vnukovo oro uoste „Dassault Falcon“ verslo klasės orlaivis, ketinęs skristi į Paryžių, įsibėgėdamas kilimo take susidūrė su uosto tarnybos sniego valymo mašina. Po susidūrimo lėktuvas užsidegė, žuvo visi jame buvę žmonės – keleivis ir trys ekipažo nariai. Tarp jų buvo Prancūzijos naftos korporacijos „Total“ generalinis direktorius Christophe`as de Margerie.

Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Oct 22, 2014, 5:14 PM, atnaujinta Jan 25, 2018, 1:32 AM

Žurnalas „Forbes“ prisimena kitas šių metų lėktuvų katastrofas, kuriose žuvo garsūs pasaulio verslininkai. Dažniausia jų žūties priežastis - blogos oro sąlygos. Tačiau pasitaikė atvejų, kur savo ranką prikišo konkurentai.

Enrico Mattei, Italijos naftos milžinės „Eni“ vadovas

Italijos energetikos korporacijos "Eni" įkūrėjas ir vadovas Enrico Mattei buvo labai populiarus pokarinės Italijos veikėjas. Jį vadino tipiniu itališkuoju dendžiu. Antrojo pasaulinio karo metais jis dalyvavo judėjime „Pasipriešinimas“, kur „partizanavo“ kartu su būsimuoju Italijos komunistų partijos lyderiu Luigi Longo. Šis laikui bėgant padėjo E.Mattei pasirašyti kontraktus su Sovietų Sąjunga.

Po karo E.Mattei pradėjo vadovauti valstybinei energetikos kompanijai „Agip“, kuri buvo įkurta dar Mussolini režimo laikais. Ji užsiėmė dujų ir metano telkinių paiekomis šiaurinėje Italijos dalyje. Nuo šio momento prasidėjo E.Mattei konfrontacijos istorija. Jis pasisakė už Italijos energetinę nepriklausomybę nuo anglų ir amerikiečių energetikos gigantų.

E.Mattei ieškojo naftos ir metano Italijos teritorijoje, darė spaudimą Italijos vyriausybei, kad ši netoleruotų šalies priklausomybės nuo užsienio energetikos kompanijų. 1953 m. jo iniciatyva buvo sukurtas valstybinis energetikos konsorciumas „Eni“. Kompanija išėjo į tarptautines rinkas, pradėjo pirkti naftą iš Afrikos ir Artimųjų Rytų, Eksportuotojams jis siūlė rekordiškai didelį pelną nuo pardavimų – iki 75 proc. vietoj tradicinių 50 proc.

E.Mattei yra autorius „septynių seserų“ termino, kuris simbolizavo septynias didžiausias anglų ir amerikiečių energetikos kompanijas, kurios konkuravo su „Eni“. Italijos verslininkas tapo aktyviu Italijos ir Sovietų Sąjungos konvergencijos šalininku ir visokeriopai prisidėjo prie šio proceso.

1962 m. spalio 27 d. lėktuvas, kuriuo E.Mattei skrido iš Sicilijos į Milaną, sudužo netoli Bascape. Iš pradžių į šią lėktuvo katastrofą buvo žiūrima kaip į tradicinę. Tačiau 1972 m. ekranuose pasirodė Francesco Rosi filmas „Mattei byla“, kurio filmavimo metu paslaptingai dingo žurnalistas ir filmo konsultantas Mauro de Mauro – būtent jo filmo režisierius paprašė atlikti nepriklausomą E.Mattei žūties tyrimą. Pats F.Rosi filmo kūrimo metu ne kartą sulaukė grasinimų.

Devintajame dešimtmetyje Pavia prokuratūra atliko tyrimą ir nustatė, kad E.Mattei lėktuve buvo trotilo užtaisas, kuris susprogo tuo metu, kai lėktuvas jau leidosi. Su teisėsauga bendradarbiavę Italijos mafijos atstovai pasidalino informacija, kad šią operaciją įvykdė Sicilijos mafija, kurią pasamdė JAV kriminaliniai „bosai“.

 Pasigirdo kaltinimų, kad už pastarųjų galėjo stovėti CŽV arba tos pačios „septynios seserys“. E.Mattei turėjo nemažai priešų. Prancūzijos specialiosios tarnybos E.Mattei laikė Alžyro nacionalinio išsivadavimo fronto sąjungininku, Sicilijos mafijai irgi nepatiko salos, kurioje „Eni“ aptiko naftos, plėtros projektas. Be to, E.Mattei įtarinėjo savo pavaduotoją Eugenio Cefis palaikant artimus santykius su Vašingtonu ir CŽV.    Vittorio Missoni, Italijos mados namų Missoni paveldėtojas

58 metų Vittorio Missoni – garsiojo mados prekės ženklo Missoni kūrėjo 90-mečio Ottavio Missoni sūnus – žuvo sudužus lėktuvui Venesueloje 2013 metų sausio mėnesį. V.Missoni buvo oficialus namų atstovas ir užsiiminėjo jų reklamavimu ir prekės ženklo garsinimu užsienyje. Ryšys su V.Missoni lėktuvu, skridusiu iš Los Rokeso salyno į Karakasą, nutrūko 2013 metų dieną.

 Jo nuolaužas pavyko rasti tik po pusmečio – jos aptiktos Karibų jūroje ant dugno 76 metrų gylyje per 5,5 km nuo vienos iš Los Rokeso salyno salų.

Lėktuve rasti penkių žmonių kūnai - tai Vittorio Missoni, jo žmona Maurizia Castiglioni, jų draugai Guido Foresti a Elda Skalventsi ir antrasis pilotas. Lėktuvo vado kūno rasti nepavyko. Visi keleivinio lėktuvo keleiviai buvo prisisegę saugos diržus. Tiksli katastrofos priežastis iki šiol neišaiškinta.   Jonesas Waltonas, milijardierius ir parduotuvių tinklo „Wal-Mart” paveldėtojas

58-metis milijardierius Jonas Waltonas, vienas turtingiausių planetos žmonių ir „Wal-Mart“ imperijos paveldėtojas pats buvo už eksperimentinio lėktuvo vairo, kuris sudužo Vajomingo valstijos nacionaliniame parke esančiame oro uoste vos tik atsiplėšęs nuo žemės. Aistringas lakūnas J.Waltonas buvo „Wal-Mart“ įkūrėjo Martino Semo Waltono sūnus, priklausė kompanijos direktorių tarybai, vadovavo finansų ir strateginio planavimo komitetams. Žūties metu J.Waltonas „Forbes“ turtingiausių planetos žmonių sąrašuose užėmė 11-ą vietą. Jo turtas siekė 18,2 mlrd. dolerių.

Lamas Kokas, kinų milijardierius

 2013 gruodžio 21 dieną 46 metų kinų milijardierius iš Honkongo Lam Kok ir jo 12 metų sūnus skrido sraigtasparniu virš Chateau de la Riviere vynuogynų Prancūzijos pietvakariuose, prie Bordo miesto, kuriuos jis buvo neseniai nusipirkęs. Prie sraigtasparnio šturvalo sėdėjo ankstesnis vynuogynų savininkas James`as Grégoire`as, kabinoje buvo ir vertėjas Pengas Wangas. Kaip atsitiko, kad J. Grégoire`as nesuvaldė sraigtasparnio, neaišku.

 Mašinos nuolaužos buvo aptiktos Dordonės upėje, visi kabinoje buvę žmonės žuvo. Ši nuotrauka padaryta mažiau nei valanda iki tragedijos. Lamui Kokui priklausė apie 65 ha vynuogynų Prancūzijoje. Jis taip pat buvo Honkonge įsikūrusios kompanijos „Brilliant“ savininkas. Ši kompanija pardavinėja elitinę kinišką arbatą.

 Zija Bažajevas, naftos kompanijos „Aljans“ vadovas

 Verslininkas iš Čečėnijos Zija Bažajevas, jo paties įkurtos naftos kompanijos „Ajans“ vadovas, buvo privataus „Vologodskije avialinijų“ lėktuve „Jak-40“ tuo metu, kai šis 2000-aisiais sudužo kildamas iš Šeremetjevo-1 oro uosto. Kartu su juo žuvo lėktuve buvęs leidybinės kompanijos „Visiškai slaptai“ vadovas Artiomas Borovikas.

 Avarijos priežastimi buvo įvardinta piloto klaida, tačiau „Visiškai slaptai“ žurnalistai paskelbė versiją, kad lėktuvo katastrofa galėjo būti suplanuota. Jų žodžiais, avarija galėjo būti išprovokuota panaudojus specialų skystą mazutą, kuriuo galima ištepti kokio nors daikto paviršių. Tuomet išteptas objektas keičia savo struktūrą ir praranda stiprumą, arba radiacija paveikti degalus, kurie tokiu atveju irgi keičia savo struktūrą.

Iki „Ajans“ sukūrimo Z.Bažajevas vadovavo naftos kompanijai „Sidanko“, o vėliau parengė antikrizinę programą kompanijai „Rosneft“ ir nacionalinės naftos kompanijos sukūrimo projektą. Po Z.Bažajevo žūties kompanijai „Ajans“ vadovauti ėmėsi jo jaunesnysis brolis Mūsa Bažajevas. 2008 m. rusiškieji grupės aktyvai buvo prijungti su Švedijos kompanijos „West Siberian Resources“.

Lordas Ballyedmondas, pats turtingiausias Šiaurės Airijos žmogus

Lordas Ballyedmondas buvo laikomas vienu pačių turtingiausių Šiaurės Airijos žmonių. Šiais metais, skrisdamas nuosavu lėktuvu, jis kartu su trimis kitais bendrakeleiviais žuvo Gillinghame, Norfolke. Sraigtasparnio kritimo priežastimi tapo labai tirštas rūkas.

Lordas Balleydmondas buvo vienos didžiausių pasaulyje privačių farmacijos kompanijų „Norbrook“ valdybos pirmininkas. Jo turtas buvo vertinamas 0,5 mlrd. svarų sterlingų. Lordas Ballyedmondas priklausė Didžiosios Britanijos parlamento Lordų rūmams bei konservatorių partijai.

 Moisesas Saba Masri, Meksikos milijardierius

46 metų žydų kilmės Meksikos milijardierius Moisesas Saba Marsi žuvo sudužus lėktuvui Meksiko priemiestyje 2010 metų sausį. Prieš tai jis praleido savaitgalį Niujorke, iš kur atskrido į Toluką, o po to sraigtasparniu skrido namo į Meksikos sostinę. Kabinoje buvo šeši žmonės, tarp jų trys milijardieriaus šeimos nariai. Katastrofos priežastimi galėjo tapti tirštas rūkas.

 Moisesas Saba Masri buvo laikomas vienu iš turtingiausių Meksikos žydų. Jo tėvas sėkmingai vystė verslą ir sugebėjo sukaupti daugiamilijoninį turtą, kurį perdavė sūnui. 1993 metais šis įsigijo 50 proc.televizijos ir radijo kompanijos „S.A. de C.V“, kuriai priklauso televizijos kanalas TV Azteca, akcijų.

 Praėjusio amžiaus paskutiniajame dešimtmetyje būsimasis milijardierius derėjosi dėl futbolo klubų „Vera Cruz“ ir „Morelia“ pirkimo. Jam priklausė du viešbučiai Akapulke: „Grand Hotel Acapulco“ ir „Crowne Plaza“. 1998 metais jis tapo Meksikos televizijos direktorių tarybos nariu.

 Nuo1999 m. buvo stambiausios Meksijos mobiliojo ryšio bendrovės „Unefon“ bendrasavininkis. Be to, jam priklausė prekybos tinklas „Celha“, tekstilės pramonės įmonės ir nekilnojamojo turto objektai.

 Luisas Kacas, buvęs krepšinio klubo „New Jersey Net“ vadovas

 72-metis Luisas Kacas lėktuvo katastrofoje žuvo šių metų gegužę, kuomet jo lėktuvas “Gulfstream“ kilimo metu iš Bostono oro uosto nuvažiavo nuo pakilimo tako, nuriedėjo į krantinę ir sprogo. Kartu su verslininku žuvo dar šeši žmonės.

L.Kacas buvo investuotojų grupės „Puck Holdings“, kuri 2000 m. nupirko ledo ritulio klubą „New Jersey Devils“ nariu. L.Kacas ir jo verslo partneris – milijardierius  "Gerry" Lenfestas — prieš pat katastrofą gavo po 88 mln. už žiniasklaidos holdingo „ The Inquirer“, kuriam priklauso laikraščiai „The Philadelphia Inquirer“, „The Philadelphia Daily News“, o taip pat naujienų portalas Philly.org. kontrolinį paketą.

 L.Kacas savo turtą užsidirbo sukdamasis bankiniame sektoriuje ir reklamos versle.

Steve'as Fossettas, milijonierius, daugelio pasaulio rekordų autorius

 Steve'as Fossettas padarė sėkmingą karjerą vertybinių popierių rinkoje. Čikagos biržoje jis buvo „vienas iš labiausiai rizikuojančių maklerių“, sakė apie jį biržos direktorius.

 1980 metais, pasiekęs savo karjeros viršūnę, S.Fossettas įsteigė vieną stambiausių JAV prekybos korporacijų „Lakota Trading Inc.“, o taip pat „Larkspur Securities Inc.“ ir „Marathon Securities“. Bet 1985 metais S.Fossetas susidomėjo ekstremaliu turizmu ir pamažu nutolo nuo verslo reikalų. Jis keturis kartus bandė perplaukti Lamanšo sąsiaurį, ir tik paskutinis mėginimas buvo sėkmingas.

 Per trejus metus jis įkopė į šešias iš septynių aukščiausių pasaulio viršūnių (išskyrus Everestą), dalyvavo šunų kinkinių lenktynėse ir lenktyninių automobilių ralyje Prancūzijoje. 1993 metais S.Fossettas pasiekė pirmąjį rekordą, greičiau už visus jachta apiplaukęs Airiją. Vėliau jis tapo dar 24 pasaulio rekordų autoriumi greitajame plaukime jachta.

2002 metais S.Fossettas tapo pirmuoju žmogumi, apskridusiu Žemę oro balionu (iš šešto bandymo). Po to jis persimetė prie lėktuvų. Skraidydamas įvairiausiais aeronautikos aparatais ir plaukiodamas jūrų laivais jis pasiekė 116 rekordų, įveikė per 400 viršūnių.

2007 metų rugsėjo 3 dieną S.Fossetto lėktuvas, ieškojęs teritorijos greičio rekordui pagerinti sausumoje, dingo be žinios. 2008metų vasarį S.Fossetas pripažintas žuvusiu. Lėktuvo nuolaužos rastos tik 2008 metų spalio 1 dieną Kalifornijos miške netoli sienos su Nevados valstija.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.