Lenkijos laikraščiams bankrotai nebegresia

Prieš keletą metų skelbtos prognozės apie artėjančias laikraščių laidotuves Lenkijoje nepasitvirtino, skelbia šios šalies ekspertai. Nors dėl interneto žiniasklaidos išpopuliarėjimo gerokai nukrito spaudos tiražai bei sumažėjo reklamos kiekiai, nacionaliniai laikraščiai sugebėjo prisitaikyti prie pasikeitusių rinkos sąlygų, ir jų pelnas vėl ėmė didėti.

„Gazeta Wyborcza“ redakcijoje nuotaikos dabar geresnės nei prieš kelerius metus.
„Gazeta Wyborcza“ redakcijoje nuotaikos dabar geresnės nei prieš kelerius metus.
Daugiau nuotraukų (1)

Eldoradas Butrimas („Lietuvos rytas“)

Mar 20, 2015, 6:40 PM, atnaujinta Jan 8, 2018, 3:45 PM

Ekonomikos analitikai pozityviai vertina leidėjų pastangas vystyti šalutinius verslus, tačiau labiausiai džiaugiasi žinia, kad Lenkijos dienraščiams pavyko įtikinti skaitytojus mokėti už laikraščių skaitymą internete. Įtakingiausias Varšuvos dienraštis „Gazeta Wyborcza“, kurio popierinis variantas kasdien vidutiniškai yra spausdinamas 190 tūkst. tiražu, per vienerius metus sugebėjo įgyti 55 tūkstančius internetinio laikraščio skaitytojų.

„Gazeta Wyborcza“ sėkmė įkvėpė ir kitus Lenkijos dienraščius įvesti mokestį už skaitymą internete. Po keliolika tūkstančių tokių prenumeratorių jau įsigijo „Rzeczpospolita“ bei verslo dienraščiai „Puls Biznesu“ ir „Dziennik Gazeta Prawna“.

Dar prieš dvejus metus internetinei spaudai lenkai išleido vos du milijonus JAV dolerių. Tačiau šiemet, anot verslo konsultacijų firmos „PwC“, tam skirs 39, o dar po dvejų metų net 86 mln. JAV dolerių. Kaip tvirtina žiniasklaidos ekspertas Martinas Stysiakas, prieš keletą metų skelbtos prognozės apie artėjančias laikraščių laidotuves nepasitvirtino.

Tokias išvadas esą stiprina ir gerėjantys spaudos koncernų duomenys kitose Vakarų valstybėse. Įtakingas dienraštis „Financial Times“ pranešė du trečdalius egzempliorių parduodantis internete. JAV laikraščio „New York Times“ internetinį mokamą variantą jau skaito beveik 800 tūkst. žmonių, o Jungtinėje Karalystėje leidžiamas „The Guardian“ beveik pusę tiražo parduoda interneto skaitytojams.

M.Stysiakas priminė, kad prieš dešimtmetį suklestėjus nemokamai internetinei žiniasklaidai, Lenkijos, kaip ir daugelio kitų šalių, laikraščius apėmė gili krizė, o verslo ekspertai daugumai leidinių ėmė prognozuoti bankrotus.

Ši grėsmė atrodė visai reali. Mat Lenkijoje, kitaip nei Vokietijoje ar Skandinavijos šalyse, turinčiose gilias spaudos skaitymo tradicijas, laikraščių tiražai kasmet ėmė smukti ne po kelis, bet po keliolika procentų.

Visi nacionaliniai laikraščiai skubiai ėmė mažinti etatus, algas, tačiau tiražai toliau smuko, o vis didesnę dalį reklamos perėmė internetinė žiniasklaida. Šioje krizinėje situacijoje dalis leidėjų ryžosi labiau plėtoti šalutines verslo kryptis, bet teigiamu persilaužimu esą tapo sprendimas įvesti mokestį už laikraščio skaitymą internete.

Šį sprendimą daug kas kritikavo, teigdami, kad per pastaruosius keliolika metų žmonės priprato internete skaityti laikraščius veltui, tad mokėti tikrai nenorės. Visgi paaiškėjo, kad tie laikraščiai, kurie buvo išsikovoję žmonių pasitikėjimą savo objektyvumu ir profesionalumu, yra perkami ir internete.

Dalies leidėjų finansinę būseną pagerino ir sprendimas plėsti kitas veiklos rūšis. Lenkijoje tuo išsiskyrė „Gazeta Wyborcza“ leidžiantis koncernas „Agora“, kuriam pernai pelną nešė ne tik dienraštis, bet ir – spaustuvės paslaugos, knygų leidyba, kino filmų kūrimas, trys radijo stotys, kino teatrų „Helios" tinklas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.