Naftos karalystės galas. Kaip „Apple“ ir „Tesla“ pakeis pasaulį

„Apple“ atėjimas į automobilių verslą be abejonės bus sėkmingas ir sudrebins šią pramonės šaką.

„Tesla“ vadovas Elonas Muskas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
„Tesla“ vadovas Elonas Muskas.<br>AFP/Scanpix nuotr.
Daugiau nuotraukų (1)

lrytas.lt

Oct 6, 2015, 3:27 PM, atnaujinta Oct 11, 2017, 5:42 PM

Po to, kai aš parašiau straipsnį apie „Apple“ finansų naujoves , sužinojau, kad mobiliojo ryšio operatoriai „Sprint“, „T-Mobile“, o dabar ir „Verizon“ pradėjo kovą, kuris iš jų pasiūlys geriausią sandorį dėl „iPhone“, rašo finansų analitikas, „Investment Management Associates, Inc.“ investicijų valdymo direktorius ir „ The Financial Times“ straipsnių autorius Vitalijus Kacenelsonas.

Nepriklausomai nuo šio karo baigties, laimėtojas čia bus vienas – „Apple“. O mobiliojo ryšio operatoriai patirs nuostolių, kadangi mažina savo pelną, stengdamiesi užgožti priešo nuolaidas. Jie išleis milijonus dolerių reklamai, kad įtikintų pirkėjus ateiti į jų parduotuves ir įsigyti... bendrovės „Apple“ telefonų! O jei pirkėjai pasirinks „Apple“ programą „iPhone Upgrade Program“, tuomet ši bendrovė išloš dar daugiau. O „AT&T“ ir „Verizon“ augimas šiais metais, greičiausiai, pereis į smukimą.

Dar vienas pastebėjimas, susijęs su „Apple“: šios bendrovės prekės ženklas peržengia technologiškumo ir kietumo ribas. Per daugelį metų bendrovė pelnė nepaprastai didelį savo klientų pasitikėjimą. Aš galiu prisiminti tik vieną bendrovę, kuriai pavyko pasiekti panašių rezultatų – tai „Amazon.com“, rašo analitikas. „Amazon“ internetinę prekybą padarė paprastu ir maloniu dalyku, jos palaikymo tarnyba dirba kaip laikrodis, o kainų politika yra sąžininga. Galų gale, ji leidžia kitiems verslininkams naudotis jos svetaine ir netgi yra pasirengusi pati pristatinėti jų prekes.

Pasitikėjimas „Amazon“ yra toks, kad daugelis žmonių net nebelygina kainų. Jie nesivargina ieškodami prekių per „Google“ (tai, beje, bloga naujiena bendrovei „Google“) ir eina tiesiai į „Amazon“ svetainę. Neseniai aš sumokėjau už „Amazon“ prekę keliais doleriais brangiau, negu ją buvo galima nusipirkti kitoje svetainėje, kadangi buvau tikras – jeigu man reikės ją grąžinti, nekils jokių problemų.

Toks pasitikėjimo lygis paverčia „Amazon“ ir „Apple“ vadinamosiomis „platformomis“ ir garantuoja sėkmę bemaž kiekvienam gaminiui, kurio šios bendrovės imsis. Kada 2019 metais „Apple“ išleis savo automobilį, bendrovė tuojau pat nurėš neproporcingai didelį automobilių rinkos segmentą – vien tik dėl pasitikėjimo šia bendrove.

Iki to laiko, kol mano jaunesnioji dukra Mia Sara, kuriai greitai sukaks dveji metai, išmoks vairuoti, automobiliai su vidaus degimo varikliais greičiausiai taps muziejaus eksponatais, kaip kažkada „Ford Model T (1908-1927 metais masiškai gamintas modelis. – Red.), rašo V.Kacenelsonas. Aš tai supratau, apsilankęs „Tesla“ parduotuvėje ir pasigėrėjęs elektromobilio galios agregatu, kuris primena riedlentę ir iš esmės susideda iš plokščio metalo gabalo, kur yra baterija, keturių ratų ir didelio arbūzo dydžio elektros variklio. Štai ir viskas: „Tesla“ automobilyje viso labo18 judamų dalių, tuo tarpu automobilyje su vidaus degimo varikliu jų kiekis siekia šimtus, jei ne tūkstančius. Įdomiausia tai, kad tuose automobiliuose net elektroninės įrangos daugiau, negu „Tesla“ automobilyje.

Dar viena įdomi elektromobilių ypatybė – tai, kad jie iš esmės mažai kuo skiriasi nuo išmaniųjų telefonų. Pastarųjų kainos metams bėgant gerokai sumažėjo, kadangi jų komponentai pradėti gaminti masiškai. Išskyrus padangas, beveik visos skirtingų gamintojų automobilių su vidaus degimo varikliais detalės yra unikalios ir negali būti pakeičiamos kito gamintojo detalėmis. Tokiu būdu, galimybė standartizuoti automobilių pramonę yra labai ribota. O štai elektromobilių paprastumas ir, be „Tesla“, taip pat ir „Apple“ atėjimas į šią pramonę greičiausiai lems laipsnišką kainų mažėjimą.

Pagalvokite: vos prieš aštuonerius metus pasauliui buvo pristatytas išmanusis telefonas – „iPhone“. Niekas tada negalėjo nė pagalvoti, kad išmanieji telefonai leis sukurti mobiliąją programėlę „Uber“, dėl kurios darbo neteks taksi bendrovių dispečeriai visame pasaulyje. O elektromobilių rinkos plėtimosi pasekmės bus dar didesnės. „Apple“ nėra perkrauta stereotipų, kurie nusėdo tradicinių automobilių gamintojų smegenyse, todėl galės sukurti kažką iš principo naujo ir nustebinti vartotojus visame pasaulyje.

Benziną galima gaminti tik iš naftos, o štai elektros energijos šaltiniai kur kas įvairesni: gamtinės dujos, anglys, atomas, vėjas, vanduo, nafta (ir tai dar ne visas sąrašas). 70 procentų naftos „suvalgo“ lengvieji automobiliai ir sunkvežimiai. Įsivaizduokite, kas bus, kai jos nebereikės – Jungtinėse Valstijose žmonės gali ir pamiršti, kaip teisingai tariamas pavadinimas „Saudo Arabija“, o Artimieji Rytai pasikeis visiems laikams.

Galimas daiktas, kad „Apple“ nepavyks pristatyti savo automobilio 2019 metais, tačiau bendrovės atėjimas į automobilių verslą neabejotinai bus sėkmingas ir sudrebins šią pramonės šaką, įsitikinęs Vitalijus Kacenelsonas.

Parengė Leonas Grybauskas

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.