„Uber“ prieš „dušmanus“: ar atėjūnai įveiks oro uosto senbuvius?

„Tegul tas „Uberis“ ūbauja kiek panorėjęs, į pelningiausią vietą, prie oro Vilniaus oro uosto, jis vis tiek neįsisuks. Net senbuviams taksistams, jei jie nėra pasirašę specialios sutarties su oro uostu, čia sunku prilįsti, tenka gaudyti keleivius, sukant ratus aplink“, – man kalbėjo Igoris, netoli Vilniaus oro uosto sustabdytas taksi įmonės „Dalli“ vairuotojas.

Sunkiausia Vilniaus oro uoste sulaukti nebrangiai vežančio taksi.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Sunkiausia Vilniaus oro uoste sulaukti nebrangiai vežančio taksi.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Prie išvykimo salės gali atvykti bet kurios firmos taksi.<br>M.Kulbio nuotr.
Prie išvykimo salės gali atvykti bet kurios firmos taksi.<br>M.Kulbio nuotr.
Prie atvykimo salės rikiuojasi tik su oro uostu sutartis pasirašę taksi.<br>M.Kulbio nuotr.
Prie atvykimo salės rikiuojasi tik su oro uostu sutartis pasirašę taksi.<br>M.Kulbio nuotr.
Sunkiausia Vilniaus oro uoste sulaukti nebrangiai vežančio taksi.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Sunkiausia Vilniaus oro uoste sulaukti nebrangiai vežančio taksi.<br>V.Ščiavinsko nuotr.
Daugiau nuotraukų (4)

Artūras Jančys

Nov 3, 2015, 2:42 PM, atnaujinta Oct 6, 2017, 1:35 AM

Bet iš tiesų sostinės taksistai raukosi – ateina tarptautinė dalijimosi automobiliais kompanija „Uber“, kuri teiks paslaugas pigiau ir kyla baimė, kad tradicinėms taksi paslaugomos ateis galas.

Pasirašė memorandumą

Praėjusį antradienį pasitikėjimo memorandumą su „Uber“ atstovu Alexanderiu Lobovu pasirašė Vilniaus meras Remigijus Šimašius. Tiesa, jis pripažino, jog teisinė bazė tokioms taksi paslaugoms dar neparengta, bet dalijimosi automobiliais programa Vilniuje turi ateitį.

JAV, San Franciske, įsikūrusi bendrovė „Uber International“ jau veikia 60-yje pasaulio valstybių, tarp jų – Estijoje bei Lenkijoje.

Dėl „Uber“ veiklos šiemet vyko dideli taksi vairuotojų protestai Vokietijoje, Ispanijoje, Prancūzijoje, Italijoje, Danijoje, Didžiojoje Britanijoje, taip pat Kolumbijoje, Kinijoje. Mobili aplikacija dėl nesąžiningos konkurencijos ir trūkstamų leidimų buvo uždrausta Ispanijoje, dėl incidentų su keleiviais – Indijos sostinėje Delyje.

„Teisinė bazė dar nėra tinkama, bet pradėti galima. Iš teisinės pusės įmonė nori aiškaus įtvirtinimo įstatymuose, jog dalintis yra normalu. Šalia yra mažesnių aspektų dėl skaidraus mokesčių surinkimo. Kuo paprastesnė bus mokesčių mokėjimo tvarka – tuo efektyviau viskas vyks. Vienaip ar kitaip „Uber“ startuos ir be teisinių pakeitimų“, – sakė R.Šimašius.

„Uber“ verslui Lietuvoje kol kas kliudo „saugumo, techninio lygio išlaikymo ir atsakomybės“ reglamentavimas Lietuvoje, pavyzdžiui, prievolė teikiant taksi paslaugas turėti plafoną, taksometrą, geltonos spalvos numerį, būti išlaikius specialų egzaminą.

„Uber“ savo vairuotojams tokių reikalavimų netaiko.

Nežino, ar priims naujoką

Lietuvos oro uostų atstovė spaudai Indrė Baltrušaitienė kol kas negalėjo atsakyti, ar „Uber“ taksi galės patekti į sąrašą vežėjų, kurie atitiks nustatytus oro uosto kriterijus ir bus galima sudaryti sutartis, leidžiančias dalijimosi automobiliais taksi laukti keleivių aikštelėje prie atvykimo salės.

O tai reiškia atskridusiajam, ypač užsieniečiui, galimybę už padorią kainą atvažiuoti nuo oro uosto iki Vilniaus centro. Sostinės taksistų, ypač „dušmanų“ (nelegalių vežėjų) plėšikavimas jau seniai tapo viena šios epochos Vilniaus legendų. Ir ne tik nelegalai, bet ir legalūs taksistai neretai užsieniečių be 10 ar net 15 eurų iki centro ar Senamiesčio neveža.

Tiesa, taksistų apetitai buvo apmalšinti ir atsirado daugiau tvarkos nuo 2013 metų, kai Vilniaus oro uostas įdiegė taksi liniją.

„Atvežti keleivius iš miesto į oro uostą gali bet kuris taksi, tuo tarpu taksi automobiliams, atvykstantiems nuvežti keleivius iš oro uosto į miestą, buvo įrengta taksi linija – dažna ir įprasta praktika kituose pasaulio oro uostuose. Į taksi liniją patenka tik tie automobiliai, su kuriais yra pasirašytos sutartys.

Pastarosios sudaromos tiek su taksi įmonėmis, tiek su privačiais taksi vairuotojais, kurie atitinka mūsų iškeltus reikalavimus, svarbius ne tik oro uosto, bet ir visai šaliai atstovauti ir  pirmam įspūdžiui sudaryti: tai galimybė atsiskaityti banko kortele, anglų kalbą mokantis vairuotojas, ne senesnis nei 8 metų taksi automobilis. Jeigu asmuo, norintis teikti taksi paslaugas, šiuos kriterijus atitinka, sutartį sudaryti tikrai galėsime“, aiškino Lietuvos oro uostų atstovė I.Baltrušaitienė.

Sudarę sutartis su oro uostu, taksi automobiliai gauna leidimą įvažiuoti į taksi liniją, ir kiek kartų tai daro per dieną ar per mėnesį – nėra ribojama.

Šiuo metu oro uosto taksi linijoje yra 53 automobiliai. Daugiausiai sutarčių dabar yra sudaryta su fiziniais asmenimis.

Teoriškai pigu, praktiškai – brangu

Atvykimo aikštelėje matyti keli taksi automobiliai su trumpuoju iškvietimo numeriu 1450. Šis numeris, kaip rodo informacija internete,  priklausė Vilniaus savivaldybės taksi įmonei „Vilnius veža“. Faktiškai šios taksi įmonės jau nėra, šių metų spalio 8 dieną jai paskelbtas bankrotas.

„Trumpasis telefono numeris nebuvo  “Vilnius veža“ nuosavybė, todėl nutraukus sutartis su ryšių bendrovėmis telefonų numerių perdavimas vienai ar kitai bendrovei mums nėra žinomas“, – sakė Vilniaus miesto savivaldybės atstovė Regina Vaškelienė.

Numerį 1450 perėmė ir buvusios savivaldybės taksi įmonės dalį automobilių perėmė įmonė “Sostinė veža“.

Sutartis sudaryta ir dar su viena taksi įmone – „Vip Tak“. Dauguma kitų sutarčių – su licencijas turinčiais individualiais taksistais. 

Sutartyje numatoma ir keleivių pervežimo kaina, kuri teoriškai neturėtų gąsdinti keleivių. Vežimo tarifai negali būti didesni negu 1,01 euro dieną (nuo 6 iki 22 val.), 1,16 euro naktį (nuo 22 iki 6 val.).

Bet praktiškai viskas yra kitaip. Žurnalistą nuo oro uosto prieigų iki Aušros Vartų už 6 eurus parvežęs taksistas, nepatenkantis į privilegijuotą oro uosto taksi linijos sąrašą.

„Mes galime atvežti keleivį, iškvietųsį automobilį telefonu, prie išvykimo salės. Būna, kad skubantis į oro uostą, tarkime, iš Šeškinės žmogus numeta net 20 eurų ir lekia nelaukdamas grąžos. Bet vis tiek pagrindinis biznis yra užsieniečiai. O jų pasigauti galima tik prie atvykimo sąlygos, bet nepriklausančios oro uosto linijos taksistams tai sudėtinga. Nors mes tikrai pigiau vežame ir užsieniečius, iki centro imame ne daugiau 6-7 eurus, kai privilegijuotieji be 9 mažiausiai neveža“, – tikino taksistas.

Arčiausiai atvykimo salės oro uosto taksi linijoms nepriklausantys vairuotojai gali atvažiuoti iki trumpalaikio stovėjimo aikštelės. Čia pasistatyti automobilį ir laukti keleivio nemokamai galima tik kartą per parą.

Vėliau, jei stovima ilgiau nei 15 minučių, kaskart imamas 3 eurų mokestis.

Sukiojasi ratais aplink

„Jokio nėra verslo, kai sumoki 3 eurus už stovėjimą, po to tik 6 eurus pavežęs keleivį gauni. Apskritai aplink oro uostą pristatyta daug draudžiančių sustoti, stovėti ženklų, net policija nesusigaudo, kada bausti, kada ne. Aišku, dažniausiai baudžia. Todėl daugelis taksi ir suka ratus apie oro uostą, gaudydami keleivius. Jokiems uberiams čia nebėra vietos“, – niūriai kalbėjo vyriškis.

Tačiau pagrindinis blogis, gadinantis Vilniaus oro uosto įvaizdį, yra plėšikaujantys nelegalai. Jiems pavyksta įtikinti patiklius užsieniečius, kad 20 eurų iki Vilniaus centro ir Senamiesčio – labai pigi paslauga tokioje šalyje, kaip Lietuva.

Nelegalai dažniausiai nevargsta, sukinėdamiesi aplink oro uostą automobiliais. Užsieniečius dažniausiai gaudo vos pabirusius atvykimo salėje, akylai dairydamiesi, kad nepastebėtų policija.

Oro uosto atstovė I.Baltrušaitienė pripažino, kad „dušmanai“ jau aptramdyti, bet išvaikyti jų iki galo nepavyko.

„Nelegalūs vežėjai vis dar sukinėjasi aplink Vilniaus oro uostą, tačiau teritorija aplink mus yra vieša vieta, tad negalima taip paprastai jų išvaryti“, – apgailestavo oro uosto atstovė.

Netolima ateitis parodys, ar dalijimosi automobiliais paslauga „Uber“ atpigins turistų kelionę iš oro uosto ir pribaigs nelegalų veislę.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App Store Google Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.