Gundė stipriais gėrimais ir užkanda
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės (NTAK) departamentas tokią
baudą „Nesė Pramogų bankas“ savininkams skyrė už draudžiamą išorinę
stipriųjų alkoholinių gėrimų reklamą. Buvo pažeisti ir kitokie išorės reklamą
reglamentuojantys teisės aktai, susieti su valstybinės lietuvių kalbos vartojimu.
Šį rudenį ne vieną klaipėdietį nustebino matomiausiose vietose (miesto centre,
šalia Senojo turgaus, prie prekybos komplekso „Banginis“, Liepojos plente)
įrengti stendai, reklamuojantys NPB patalpose, šalia Teatro aikštės, kur
ištisą parą veikia kazino, organizuojamą renginį „Whisky and food festival“.
Tokia pati viskio fiesta uostamiestyje buvo surengta pernai – stipresnį alkoholį
pristatantys someljė „Nesės Pramogų banko“ lankytojams siūlė ragauti įvairių atmainų
škotiško ir airiškio viskio su užkandžiais, labiausiai vertinamais šio gėrimo mėgėjų.
Tačiau tik šiemet paaiškėjo, jog reklaminius stendus su „Whisky and food festival“
užrašais viešose uostamiesčio erdvėse eksponavę pramogų verslo atstovai
pažeidinėjo įstatymus – tarsi nežinotų, kad Lietuvoje alkoholio, neskaitant
lengvesniems gėrimams priskiriamo alaus ir sidro, išrorės reklama, draudžiama.
Sąmoningai rizikavę, o gal ir netyčia suklupę „Nesė Pramogų bankas“ savininkai
stūmė bėdą nuo savęs – esą jų užsakytus festivalio „Whisky and food festival“
išorės reklamos stendus gaminusi įmonė „Klaipėdos dizaino centras“ (KDC)
pagal sutartį su užsakovais pati turėjo derinti projektą su savivaldybe.
Stendų įrašuose viskio nebeliko
Stipriųjų gėrimų reklama ir ne tik pajūryje susidomėjo Ūkio ministerija. Reaguodami
į signalus, Narkotikų, tabako ir alkoholio departamento ekspertai atliko išsamų festivalio
reklamos užsakovų, projektuotojų, gamintojų bei savivaldybės specialistų veiklos tyrimą.
Nustatyta, jog KDC dizaineriai nepadarė to, ką privalėjo atlikti pagal sutartį su
„Nesė Pramogų banku“ – įmonės užsakytas viskio festivalio reklamos projektas nebuvo
suderintas su savivaldybės tarnybomis. Tai savikritiškai pripažino ir patys valdininkai.
Todėl „Nesė Pramogų bankas“ ir neišvengė administracinės baudos (2869 eurų), dešimteriopai
viršijančios viskio festivalio reklamos stendų gamybos kainą. Toks verdiktas nustebino verslininkus
– jie manė, jog reklaminių stendų projektuotojai ir gamintojai geriau už juos žino įstatymus.
Uostamiesčio dizaineriai irgi sausi iš balos neišlindo – „Klaipėdos dizaino centro“
vadovas Vakaris Bernotas buvo nubaustas minimalia 70 eurų administracine bauda.
Tiesa, ne už Alkoholio, o tik už kai kurių Valstybinės kalbos įstatymo nuostatų pažeidimus.
Po to „Nesė Pramogų bankas“ vadybininkų organizuojamo renginio „Whisky and food
festival“ reklama pasikeitė – pataisius nuorodas, stenduose išnyko įrašai apie viskį.
Įžūli reklama sujaudino politikę
Klaipėdos miesto tarybos narė Nika Puteikienė šią istoriją vertina ir kaip
tam tikro savivaldybės tarnybų nekompetentingumo rezultatą, neatmesdama
galimų korupcinių saitų su reklamos projektuotojais bei gamintojais tikimybės:
„Nesilaikant įstatymų, verslas nukenčia finansiškai, susvyruoja įmonių prestižas“.
Pasak N.Puteikienės, tarp verslininkų jau seniai sklando gandai, kad norintiems
įsirengti reklamas su informaciniais užrašais, verčiau bendrauti su „Klaipėdos
dizaino centro“ specialistais: „Kalbama, jog ten reikia sumokėti trigubai brangiau,
tačiau dizaineriai patys viską suderins. O jeigu kokios nors naivesnis įmonės
savininkas griebsis tokius projektus pats derinti savivaldybėje, reikalai įstrigs“.
Per Klaipėdos miesto tarybos sesijas N.Puteikienė oponuoja valdančiajai
liberalų daugumai. Politikė pastebėjo, jog pernai „Whishy and food festival“
reklama, net ir derinta su savivaldybe, irgi neatitiko įstatymų reikalavimų.
„Šiemet tokią pačią viskio fiestos reklamą pradėta derinti, kai stendai jau
stovėjo. Ir tik po to, kai neapsikentusi pati atkreipiau valdžios institucijų
dėmesį į visiems galiojančių įstatymų įžūlius pažeidimus“, – piktinosi politikė.
Kelia audrą vandens stiklinėje?
KDC vadovas V.Bernotas negalvoja, jog įstatymų raidę pažeidusius reklamos produktus
gaminę ir platinę jo įmonės dizaineriai – mirtini nusidėjėliai: „Triukšmas iš esmės sukeltas
tik dėl vieno angliško žodžio „whisky“. Tekstas reklamuoja ne alkoholinius gėrimus, o
oficialų tęstinio festivalio pavadinimą. Tokia pati įvairiais televizijos kanalais transliuota
renginių lošimų namuose reklama niekam neužkliuvo“.
Paklaustas, kodėl nepasirūpinta reklamos projekto tinkamai pristatyti ir suderinti miesto
savivaldybėje, V.Bernotas tikino, jog tiesiog nebuvo kam tuo užsiimti: „Administracijos
kalbininkė tuo metu atostogavo. Nederinome, nes šiųmečio festivalio reklama niekuo
nesiskyrė nuo pernykštės, kuriai reikiamas miesto savivaldybės leidimas buvo gautas.
„Nesė Pramogų banko“ projektų organizatoriai aiškina, jog kazino patalpose
vykstančių “Whisky and food festival“ renginių pagrindinis tikslas – ugdyti gerą
stilių ir skonį, esą lankytojai skatinami ne girtuokliauti, nuodytis alkoholio surogatais,
o saikingai ir atsakingai vartoti išskirtinius, itin geros kokybės alkoholinius gėrimus.
V.Bernotui atrodo, jog N.Puteikienė kaip klaipėdietė pasielgė nepatriotiškai: „Kam nešti šiukšles
iš savo namų ? Galėjo ateiti pas mus, pasakyti, kas jai nepatinka, arba pasidalyti savo
įžvalgomis su savivaldybės specialistais. Būtume ramiai išsprendę visas problemas“.
Švelnia bauda už įstatymų pažeidimus atsipirkusių uostamiesčio dizainerių manymu,
ne viskas juose numatyta ir gerai sustyguota. Pasak jų, net ir patys kontrolieriai dabar
jau pripažįsta, kad stipriųjų gėrimų reklamą apibrėžiantys teisės aktai - tobulintini.
„N.Puteikienei rūpi ne alkoholio reklama, o politika – nei iš šio, nei iš to sukėlė
audrą vandens stiklinėje siekdama aukštesnių reitingų“, – įstikinęs V.Bernotas.