Vienas žingsnių jau žengtas. Lietuva ir Lenkija sudaro vadinamąjį Baltijos funkcinio oro erdvės bloką (FOEB). Ir jo parengtam projektui iš Europos infrastruktūros tinklų programos (EITP) jau yra numatyta skirti kone 6,7 mln. eurų paramos.
Kurs navigacijos sistemą
FOEB projekto investicijos bus panaudotos diegiant naujos kartos skrydžių valdymo sistemą. Ji veiks bendroje Lietuvos ir Lenkijos oro erdvėje. Ši vieninga oro navigacijos paslaugų ir susijusių funkcijų sistema leis padidinti oro erdvės saugumą, orlaivių pralaidumą, skrydžių efektyvumą, o kartu sumažins orlaivių prastovos laiką, taršą bei sutrumpins skrydžių kelią.
Būtent tokie tikslai keliami visai ES oro eismo valdymo sistemai, ją pertvarkant pagal „Bendro Europos dangaus“ (angl. Single European Sky – SES) koncepciją, kurios dalimi yra ir Baltijos FOEB.
Šiuose planuose numatyta bent tris kartus padidinti oro kelių pralaidumą, išsaugoti ir gerinti turimus skrydžių saugos rodiklius, dešimtadaliu sumažinti oro transporto žalą aplinkai, perpus sumažinti oro eismo valdymo sąnaudas.
Skrydžių gausėja
„Prognozuojama, kad per artimiausius 20 metų oro eismo intensyvumas pasaulyje padidės du kartus.
Oro eismo valdytojus Europoje ir visame pasaulyje tai skatina ieškoti naujų bendradarbiavimo formų: siekiama sumažinti oro eismo valdymo sąnaudas, padidinti veiklos efektyvumą.
Ir būtent Baltijos funkcinio oro erdvės bloko sukūrimas paskatino glaudesnį Lietuvos ir Lenkijos aviacijos sektorių bendradarbiavimą“, – sakė Baltijos FOEB projekto vadovas Lietuvoje Vidmantas Kairys.
Anot jo, šiuo metu vien tik ES šalyse oro erdvė yra suskaidyta į 28 oro eismą valdančias sistemas. Kiekviena jų privalo paisyti savo nacionalinės teisės reikalavimų. Be to, 28 sistemos skirstomos į daugiau kaip 650 mažesnių sektorių, kurių ribas kirtę pilotai privalo susisiekti ir užmegzti kontaktą su nauju skrydžio vadovu ir jo komanda.
Pažangus projektas
Baltijos FOEB sprendimą diegti vienodas skrydžių valdymo sistemas Lietuvoje ir Lenkijoje palankiai įvertino Europos Komisija. Jos nuomone, tai – pažangus projektas, kuris pagerins sąveiką tarp skrydžių valdymo centrų bei sudarys galimybes oro erdvės naudotojams optimizuoti skrydžio maršrutus.
„Naujos kartos skrydžių valdymo sistemos diegimas – tai pirmasis žingsnis, siekiant didinti įmonės konkurencinį pranašumą pasaulinėje rinkoje.
Lietuvai ir Lenkijai glaudžiai bendradarbiaujant oro eismo valdymo srityje, Baltijos FOEB įmonės priėmė strateginį sprendimą šių metų rudenį tapti naujos kartos oro eismo valdymo sistemų vystymo grupės iTEC narėmis. Tad FOEB įmonės taps pažangiausių pasaulyje skrydžių valdymo sistemų gamybos dalimi“, – sako V. Kairys.
Oro eismo valdymo sistemų platforma „iTEC“ (interoperability Through European Collaboration) – tai naujos kartos oro eismo valdymo sistemų technologija, kurią plėtoja Ispanijos (ENAIRE), Didžiosios Britanijos (NATS), Vokietijos (DFS) ir Nyderlandų (LVNL) oro navigacijos paslaugų teikėjai. Su jais išvien dirba ir sistemos gamintojas “Indra“.
Lietuvos ir Lenkijos sutartis dėl Baltijos funkcinio oro erdvės bloko sukūrimo pasirašyta 2012 metais liepos 17 d. Vilniuje. Šiame bloke paslaugas teikia VĮ „Oro navigacija“ ir Lenkijos oro navigacijos paslaugų agentūra „Pansa“ .